• Maripossssa

Låta syskon på 13 hämta/lämna yngre syskon på 6,5 år från skolan?

Det har hänt vid ett tillfälle att vår 13åriga dotter har hämtat sin bror på 6,5 år med buss en gång vid ett tillfälle där både jag och pappan fick förhinder. Allt gick bra. De åkte en buss som går direkt dit och hem och ligger i anslutning till hemmet och skolan. 

Nu har jag börjat fundera på om hon kanske ska börja hämta och lämna vissa dagar? Det skulle underlätta väldigt mycket för mig. Dock att sonen fortfarande ska gå på fritids och sonen är aldrig ensam hemma med dottern längre än kanske 30 min-1 tim. 

Pappan jobbar i höjd med en halv bussresa och kan ta sig hem eller möta dom i värsta fall, om något skulle hända. Jag jobbar dessvärre i grannstaden. Morföräldrar jobbar oxå i stan ifall något skulle hända. 

Är det för tidigt?

Här finns en bra artikel till mitt tänk. 

www.forskning.se/2018/01/12/barn-som-sjalva-tar-sig-till-skolan-mar-och-presterar-battre/

• Svar på tråden Låta syskon på 13 hämta/lämna yngre syskon på 6,5 år från skolan?
  • Meriall

Det är rätt tungt att göra det så även om hon klarar det tänker jag kanske en gång i veckan och inte mer i så fall.

• Ellie

Vad tycker dottern om saken? Vad brukar hon normalt göra efter skolan? Kommer syskonen väl överrens?

• Trippelmamma76

Om hon är ansvarsfull och de inte hamnar i allvarligare konflikter så skulle jag väl tycka att det kan vara okej, MEN frågan är väl om hon ska behöva ta hand om det som egentligen är föräldrarnas ansvar. Kanske någon dag i veckan om det inte inverkar på annat, såsom skolarbete eller fritidsintressen. Och eftersom det inte är hennes ansvar så tycker jag att hon borde kompenseras på något vis för att hon gör detta. Kanske inte nödvändigtvis med pengar, det kan ju även finnas andra sätt. Skjuts regelbundet till något ställe hon vill till, någon förmån hon inte tidigare haft etc. jag tycker i alla fall att hon ska känna att hennes insats värderas och att det inte bara är en börda som läggs på henne.

Maripossssa skrev 2018-09-16 10:04:02 följande:

Det har hänt vid ett tillfälle att vår 13åriga dotter har hämtat sin bror på 6,5 år med buss en gång vid ett tillfälle där både jag och pappan fick förhinder. Allt gick bra. De åkte en buss som går direkt dit och hem och ligger i anslutning till hemmet och skolan. 

Nu har jag börjat fundera på om hon kanske ska börja hämta och lämna vissa dagar? Det skulle underlätta väldigt mycket för mig. Dock att sonen fortfarande ska gå på fritids och sonen är aldrig ensam hemma med dottern längre än kanske 30 min-1 tim. 

Pappan jobbar i höjd med en halv bussresa och kan ta sig hem eller möta dom i värsta fall, om något skulle hända. Jag jobbar dessvärre i grannstaden. Morföräldrar jobbar oxå i stan ifall något skulle hända. 

Är det för tidigt?

www.forskning.se/2018/01/12/barn-som-sjalva-tar-sig-till-skolan-mar-och-presterar-battre/

• Kodia

Det enda jag har att invända är att det måste vara på 13-åringens villkor. Hon måste tycka att det är ok, kunna ändra sig om hon istället planerar något med kompisar osv. 
    För övrigt tror jag att det är en jättebra lösning, och ser inget negativt.

• Alexi

Det är väl en jättebra idé om 13-åringen vill. Det bör ju ses som ett jobb som hon får lite ersättning för, tycker jag.

• Maripossssa

Inte varje dag tänkte jag utan kanske varannan vecka några eller någon gång i veckan. Hon får i princip gör allt hon vill redan så vet inte hur jag ska kompensera henne. Detta kanske snarare blir mer ?som tack...? hon får ca 1000 kr i månaden redan allt som allt :/

• Fritidsmamman

Min 7-åring går hem själv efter skolan och är hemma i cirka en timme innan jag kommer hem från jobbet.

Går även själv till skolan då och då.

Klasskompisen blir hämtad av sitt 12-åriga syskon. Föräldrarna kommer hem vid 18-tiden (vet jag då vi bor grannar).

Du själv känner nog bäst vad dina barn klarar och inte. Fråga syskonen vad de själva känner.

• Trippelmamma76

Fast det blir ju bakvänt om ni plötligt ska kräva att hon gör detta för er som?tack? för privilegier hon redan har? Kan hon få egentid (om nu tid kanske frigörs) med dig/er regelbundet istället? En aktivitet typ bio eller restaurang i månaden som hon får besluta om etc?

Maripossssa skrev 2018-09-16 12:22:56 följande:

Inte varje dag tänkte jag utan kanske varannan vecka några eller någon gång i veckan. Hon får i princip gör allt hon vill redan så vet inte hur jag ska kompensera henne. Detta kanske snarare blir mer ?som tack...? hon får ca 1000 kr i månaden redan allt som allt :/

• enmamma

Vad vinner barnen på detta?
    Du vinner tid, kan barnen få tex, rolig familjeaktivitet, pengar eller på något annat sätt belönas. 1 eller 2 dagar i veckan tycker jag en 13 åring kan lägga på detta inte mer.

• Maripossssa

Klart man kan förhandla om något. Att hon får välja i så fall. Hon är inte emot tanken på att börja hjälpa till .

• Åttionio89

Vill hon så låt henne göra det men jag hade inte gett nån belöning för det! I en familj hjälps man åt och allt måste inte göras med mutor. Känns som vissa barn blir lärda att inte lyfta ett finger utan att få något i gengäld i dag. Vad hände med att man ställer upp för sin familj och sina vänner?

• svartakatten98

Om det nu handlar om någon gång varannan vecka eller så så tycker jag inte att det skulle behövas kompenseras. När jag var runt 14 brukade jag flera gånger i veckan hämta min lillasyster som då var 7-8 år, då det blev lättare för mina föräldrar. Det sågs liksom som en självklarhet och jag fick ingen ''kompensation''' för det. Det är väl normalt att det äldre syskonet är med och hjälper till mer?

• nernu

Har hon inget att göra eftet skolan? Aktiviteter och kompisar? Hade inte lagt på en tonåring att hämta och lämna småsyskon några gånger i veckan regelbundet. Inte för att hon inte klarar det men för stt jag tycker stt det är föräldrarnas ansvar på ett annat sätt än typ matlagning och städning.

• beccagranen

Frågan är väl om det är mer givande för en snart 7 åring att sitta hemma än att gå på fritids? Vad missar 13 åringen de dagar hon ska sitta barnvakt? 

Jag har själv en snart 7 åring och en 12 åring. Ibland ringer 12 åringen och frågar on det är ok att ta med sin lillasyster hem. Då går dom på samma skola och det handlar om 1-2 timmar tidigare. På ett sätt känns det ok att dom får lite tid ihop och umgås, det är en kort stund innan vi kommer hem. Men det finns dagar då jag nekat för jag tycker det är bättre att 7åringen är på fritids och leker med andra barn, än att hon blir sittande hemma med surfplattan. 

• elsi
    Maripossssa skrev 2018-09-16 10:04:02 följande:

Är det för tidigt?

Jag tror absolut att det går bra för båda barnen och att en 13-åring kan ta ett sånt ansvar. MEN din 13-åring ska inte behöva ta föräldraansvar för sitt småsyskon.

Din 13-åring bör få ha frihet att träffa kompisar och göra annat kul på egen hand utan att känna ansvar för att hämta och passa syskonet. Så ibland tycker jag är hjelt ok, men inte alltid och inte för ofta. 

Jag fick ett sladdsyskon när jag var 10 år och fick ofta hämta och passa henne och det blev ju på bekostnad av min egen tonårstid. Jag kunde ju inte hänga med en kompis på stan eller hem efter skolan, för då skulle jag hämta syrran på förskolan. Det blev inte alls bra för mig. 
  • hammarhajen

Går de på samma skola?
    Då känns det rätt självklart att dottern kan lämna, hon ska ju ändå dit. 

• Physalis

Tycker det låter som något bra ifall dottern vill. Se det som en tillfällig grej dock, hon måste få avstå den dagen hon vill göra något annat och avsluta överenskommelsen helt när/om hennes intresse ändrar sig. Vad hon tycker är ok och vill göra idag kanske inte är ok om två månader, ett halvår eller ett år.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Låta syskon på 13 hämta/lämna yngre syskon på 6,5 år från skolan?