• nihka

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 17:38:33 följande:
    Vad skulle objektivt definiera gott och ont enligt ditt synsätt? Exakt vad är gott och ont enligt dig?
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 17:39:30 följande:
    Dessutom finns det inte heller för dig anledning att personangripa mig.
    Står det inte i Bibeln att man inte ska ljuga?

Väldigt ont att anklaga andra för personangrepp bara för att man inte gillar allt andra säger.

• nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 18:21:56 följande:
    Du har skrivit flera saker som jag uppfattar som personangrepp och det står jag för. Jag går inte till personangrepp i debatterna. Bla i termen tomtetro, för att jag har ett annat synsätt än det du har.
    Nu är personangrepp inte något man "uppfattar" hit och det utan det finns vedertagna betydelser för vedertagna begrepp. Jag har inte pratat om din person öht så hur det skulle gå till att angripa densamme är något av en gåta.

Och vad är det för fel på att tro på tomten och andra väsen? Be my guest, men jag är också tillåten att kalla en spade för en spade.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 18:21:56 följande:
    Du har skrivit flera saker som jag uppfattar som personangrepp och det står jag för. Jag går inte till personangrepp i debatterna. Bla i termen tomtetro, för att jag har ett annat synsätt än det du har.
    Nu är personangrepp inte något man "uppfattar" hit och det utan det finns vedertagna betydelser för vedertagna begrepp. Jag har inte pratat om din person öht så hur det skulle gå till att angripa densamme är något av en gåta.

Och vad är det för fel på att tro på tomten och andra väsen? Be my guest, men jag är också tillåten att kalla en spade för en spade.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 18:23:53 följande:

Våldtäkter och medicinska nödfall är extremfall. Det går absolut att ha regler i ett land som skiljer sig i de fallen mot i andra fall.

Men som sagt är inte den juridiska debatten mitt huvudområde. Jag gjorde bara en sidokommentar.

Det bestämmer inte du. Det bestämmer kvinnan. En kvinna kan välja att behålla ett barn som kommit till genom våldtäkt och en annan att avsluta en graviditet som kommit till med en kärleksfull partner. Det handlar om vad varje kvinna tror är bäst i hennes individuella fall i nutid.

Det ska inte sitta någon "jury" och tala om vad som är bäst utifrån deras uppblåsta syn.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 18:36:43 följande:

1) Det skulle absolut inte finnas någon vits med det.

2)Om jag älskar någon bryr jag mig väl om allt  vad gäller den personen. Annars ÄR DET INTE kärlek. Dessutom bryr jag mig om den eller de en person jag älskar kan skada.

3) Du gör ett bestämt påstående. Men du kan inte bevisa att det inte finns.Det fanns ingen anledning. Hon tänker inte alls så mycket på den saken idag. Det har 

4) Tvärtom var det väl VERKLIGEN HENNES FÖRSAMLING SOM LYFTE HENNE, som har gett henne stabilitet och trygghet och glädje. Jag KÄNNER MINA VÄNNER.

5) Nej Inget språk alls. Faktum är att för henne är det inte en så stor sak idag. Det ä inget hon går och tänker på. Snarare tror jag BEFRIADE hennes församling henne från dystra tankar. jag har ju med egna ögon sett hennes glädje. Ett tag var on den stora festfixaren i vänkretsen.

6) DESSUTOM visste hon inte ens vad jag säger i abortfrågan när jag fick höra om det (utom  allmänt att jag liksom hon själv är kyrkoaktiv) ANLEDNINGEN till att det kom på tal var bla att jag då lite grann lärt känna han som för oerhört länge sen var pappan.

En annan sak var att vi kommit att tala om det här med familj o så. En sak som hon önskat är just att få barn, så hon har talat om att frysa in sina ägg osv. Jag för min del är nöjd med min käresta (en helt annan kvinna), min "plastdotter" och min "plastkatt".. Jag känner inte att jag ovillkorligen måste bli biologisk pappa.

Finns absolut ingen vits med att be en pappa mörda sin son för att bevisa sin lojalitet heller, om man inte är maffiamedlem förstås. Inte heller att ha samtal med en brinnande buske.

Bevisbördan ligger på den som påstår att något finns.

Ännu värre än jag trodde, En församling som fördömer hennes handlingar och hon känner sig lyft av det. Låter lite som ett drogberoende.

Tänk den sanna glädjen i att bli emottagen utan en massa tyckande om att det är fel att hon gjorde en abort.

Fortfarande var du utestängd från hennes största händelse i livet. Tror du verkligen inte hon hade sagt nåt om du var så viktig i hennes liv?
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 18:44:08 följande:
    Där kom ett till personangrepp. Uppblåst syn. Jag använder inte ens sådana ord om dina inlägg.
    Du får nog studera vad ett personangrepp är.

Jag säger inget om DIG SOM PERSON utan den syn du förmedlar. Du får säga vad du vill om mina inlägg men så fort du börjar prata om MIN PERSON är du ute på hal is.

Viktigt att lära sig skillnaden innan man slungar anklagelser runt sig.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 18:42:49 följande:

1) EXAKT VAR har jag skrivit att JAG bestämmer något. DÄREMOT sa jag att fall med våldtäkt och medicinskt nödfall faktiskt GÅR att särbehandla juridiskt utan att jag är det minsta inblandad. Så är det faktiskt i vissa länder. Det är ett faktum.

2) EXAKT VAR har jag skrivit att jag ska sitta med i någon jury?

Du läser in en massa i mina inlägg som jag aldrig sagt o menat.

Det GÅR att särbehandla juridiskt just gnuer i lagstiftningen om tidelag också. Det är ett faktum. Och den som blir gravid med en helig gnu KAN bli utnämnd som moder till näst högste ledaren i nån människo/gnusekt och bygga hus med horn och tycka att tidelag är något fint och heligt, men faktum är att det fortfarande är den som är gravid som bestämmer om den vill ha barn eller gnu eller barngnu eller gnubarn eller vad det blir eller ingenting.

Jury blir den som ställer sig till doms över andras handlingar.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 18:39:01 följande:
    Jag uppfattar det som att du anser mig vara en ren och skär idiot och skriver det "inför andras ögon om man så säger", med andra ord t.ex. ordet. tomtetro.
    Du får tro på exakt precis vad du vill.

Jag bryr mig inte det minsta så länge din tro är din privata angelägenhet och du inte använder din tro som argument för att ändra min värld.
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-02 18:16:40 följande:
    Hen har rätt till en åsikt.  Åsikter kan bli lagar. 
    Det finns ingen lag som säger att kvinnor måste få bestämma över något men inte männen. 
    Jo, när det gäller aborter är det precis så.
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-02 21:03:53 följande:
    Enligt vilken lag då? 
    Abortlag (1974:595)
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-06-03 13:57:04 följande:
     Snacka om diskriminering av transmän. De får inte göra abort?
    Så länge man har en livmoder med ett foster i kan man göra abort.

Om man inte har en livmoder med ett foster i kan man inte göra abort.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-06-03 14:28:38 följande:
    Lagen pratar ju endast om kvinnor.
    Lagen är ursprungligen från 1974 och har reviderats.

Enligt lagen betraktas den som har en livmoder med ett foster i som biologisk kvinna och är därmed berättigad till abort om hen så önskar.

Alla har det däremot inte lika bra förspänt med sina rättigheter:

www.ottar.se/transman-gor-ocksa-abort-natalie-hostrom/
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-03 15:31:43 följande:

1) Den diskussionen får du ta med någon som är mer "fundamentalist" och tror att det gick till så bokstavligt med Abraham och Isak. än jag. Jag är i en mittfåra, varken så kallad "fundamentalist" eller liberalteologis. Jag tror på frälsning genom Kristus till skillnad från liberalteologer, men inte på alla detaljer inom GT bokstavligt, mindre "GTdetaljtroende än fundamentalister".

2) Vad jag säger är inte "jag kan bevisa att det är si eller så". Däremot har jag fortfarande rätt att säga att "jag är övertygad om något" och att jag anser det finns många observationer som talar för något. Däremot om jag hävdade mig kunna bevisa något skulle jag ha bevisbörda. Men du hävdar faktiskt saker MER BESTÄMT ÄN JAG om man detalj-analyserar meningarna.

3) Du vet inte ett jota om hur denna församling av RKK fungerar. Det är självfallet inte så att någon skäller ut henne, eller har så gjort. Det finns jävligt mycket kärlek i den församlingen som du inte vet ett dyft om. Men självfallet står den för RKK:s syn allmänt sett.

Jag fördömer faktiskt EN DEL AV MINA EGNA HANDLINGAR, och det är inget fel med det. Man måste skilja på person och handling. Det ä inget fel att ångra något i sitt liv. >ÄR du så PERFEKT att du aldrig har ångrat något? SNÄLLA NÅN I SÅ FALL.

4) Det går naturligtvis inte till så när man går med i den församlingen. Naturligtvis har ingen överöst henne med en massa tyckande om någonting alls. Du vet TOTALT = om hur det gick till, FULLSTÄNDIGT 0.

5) Nej. Det VAR INTE hennes störst händelse. Då känner du inte henne. Det är något hon lagt bakom sig LÅNGT INNAN VI BÖRJADE UMGÅS. (Vet inte varför det blir fetstilt nu - inte meningen). Jag tror det fostret är i Guds rike. 
    Om du tänker dig att de som inte tror på tomtar och gudar alls delar upp de som tror på tomtar och gudar i olika väsensskilda underkategorier får du tänka igen.

Klart jag vet att de som är emot att andra gör aborter är emot att andra gör aborter. Det finns inget för-sätt att vara emot. Accepterande är man bara om man lämnar det därhän och låter personen avgöra själv vad som är ett bra val för henne där och då. Fördömanden behöver inte nödvändigtvis kläs i uttalade ord.

Du vet också NOLL (0) om hur församlingen tänkte. De är förhoppningsvis INDIVIDER och tänkte en massa olika saker om detta och allt annat i livet. En del har säkert "hjälpt" henne på traven att ångra sin abort. Om hon redan hade lagt det bakom sig hade hon inte omvärderat sitt beslut. Arvsynden och andra populära saker att känna skuld över verkar vara ett fungerande kitt.

Jaså jag hävdar mer bestämt att gudar inte finns än du hävdar att de gör det. Ser du det på samma ställe som du tycker dig se en massa personangrepp?
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-03 15:34:16 följande:
    Jag ser det som en nedlåtande ton, och säger att jag visar dig mer respekt i debatten än du mig.,
    Jo, jag har förstått att du tycker du gör mer rätt än vad jag gör. Fast jag delar inte din åsikt där heller.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2023-06-04 16:05:52 följande:
    Du är nog den enda som visar andra respekt i den här tråden. 
    Vad bra att du har läst 106 sidor innan du uttalar dig.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-04 10:35:44 följande:

Staten ska vara neutral i de frågorna. Dessutom kan jag tillägga att min tro driver mig att arbeta för icke våld på olika sätt. När jag var i 20-årsåldern var det standard att kristna unga män sökte vapenfri placering. Jag var också en av dem.

Jag har också börjat hjälpa en ung ukrainsk man jag antar inte vill strida, inte vill döda, ekonomiskt. Jag stöder alla krigsvägrare, både ryska och ukrainska och andra.krigsvägrare.

Med långt fler troende kristna kan ickevåldstanken och ickevåldsviljan stärkas i samhället. Jag anser inte det skadligt. Däremot är våld skaldligt Verkligen skadligt.

Staten kanske inte skulle skydda vapenvägrare i krigstider utan låta dem sköta sitt eget försvar.
  • nihka
    Anonym (förälder till två) skrev 2023-06-16 16:20:27 följande:

Har inte läst och följt den här tråden sen den startade och heller inte läst de senaste 100 sidorna, har sett rubriken men inte gått in och läst.
    Men kände att jag nu ville svara efter det tragiska i Polen som varit på nyheterna.
    Det är heller inte första gången i Polen.

Polen har väldigt hårda abortlagar, inte ens om fostret är allvarligt sjukt eller skadat får man göra abort utan ska bära på barnet i månader istället för att avsluta graviditeten. Nu demonstrerade man mot att en 30 årig kvinna inte fått göra abort, trots att barnet var sjukt och barnet dog i magen, kvinnan fick blodförgiftning och dog. 
    Till vilken nytta, både foster och mamma döda. 
    Varför det? stackars hennes man och andra anhöriga.

En annan kvinna var gravid med tvillingar, hon åkte in med smärtor och ena tvillingen dog, man vägrade abortera bort det döda fostret återigen blodförgiftning och efter en vecka dog även det andra fostret. Kvinnan fick bära på döda foster och fick till slut proppar och dog, allt detta kunde ha undvikits, kvinnan lämnade 3 små barn och en man efter sig.

En annan kvinna kom också in på sjukhuset och var dålig, blev sämre och sämre, fostret dog och inom ett dygn dog även kvinna fast släktingar bett om abort då kvinnan fick blodförgiftning, en liten flicka miste sin mamma när hon väntade hennes syskon.

Varför ska det behöva vara så här?
    Man kämpar för folk som kommer in med sjukdomar och skador, man hjälper folk med allt, man tom hjälper ju kriminella mördare som har blivit skadade men om du är gravid då får du ingen hjälp om det beror på fostret? kvinnorna har fått blodförgiftning pga graviditeterna när fostren är sjuka och till slut dör för man aborter inte sjuka foster och då är risken att även mamman får blodförgiftning och dör, ska det vara så?
    Varför ska alla behöva dö? 
    barn mister sin mamma och män mister sin fru mm.

Det är inte konstigt att det är stora demonstrationer mot aborter i Polen,  ska kvinnor behöva dö 2023 vid en graviditet? 

Det ska verkligen inte behöva vara så här, men börjar man nagga på aborträtten kan man hamna där - precis som man gjort i Polen.

På 60-talet hade Sverige mycket restriktiva abortlagar och svenska kvinnor åkte till Polen för att göra abort. Nu är det tvärtom och om vi inte värnar om aborträtten kan vi återigen hamna i en situation där aborterna utföra illegalt utan tillgång till varken medicinsk utrustning eller utbildad personal. Förutom det stigma och det trauma en sådan abort kan föra med sig är risken för allvarliga skador överhängande.

Varje år dör 47 000 kvinnor och flickor i samband med osäkra och illegala aborter, enligt Världshälsoorganisationen, WHO. Samtidigt konstaterar organisationen att så gott som alla dödsfall eller funktionshinder i samband med aborter skulle kunna förhindras, bland annat genom att säkra och lagliga aborter tillhandahålls.
  • nihka
    Anonym (därför) skrev 2023-06-16 17:46:33 följande:
    Absolut, speciellt när ultrahögern är på stark frammarsch i Europa
    Folk verkar ha så kort minne i Sverige och verkar tro att de framsteg som gjorts här kommit till av sig själva och kommer finnas där hur man än gör.
    Skrämmande utveckling med reaktionära, stockkonservativa, socialnationalistiska och högerextrema krafter även här i Sverige.
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-18 12:10:47 följande:
    Och eftersom många av er själva snackar om sex är ingen när det passar er bra, då får ni räkna med att det kan användas emot er själva. 
    Skulle du vilja skriva på gammalgrekiska istället då jag tror jag skulle förstå bättre?
  • nihka
    Anonym (Detta kan bli resultatet) skrev 2023-06-18 17:32:49 följande:

När man gör som Texas och förbjuder all abort efter hjärtslag och bara vid akut risk för mammans liv. 

https://jessica.substack.com/p/an-american-nightmare-young-pregnant?utm_campaign=later-linkinbio-themeteor&utm_content=later-35812826&utm_medium=social&utm_source=linkin.bio

Barnet visade sig vid ultraljud i v 15 sakna huvud. Mamman hade blivit väldigt sjuk men inte så hon kunde dö inom en dag. Risken var dock att hon blev livshotande dålig innan barnet kom. Barnet hade såklart ingen överlevnadschans, däremot hade det ett hjärtslag. De fick inte göra abort utan fick åka 11 h i bil till närliggande delstat för abort och sen 11 h igen direkt efter operation. 

Det här är ju utfallet som kan hända när man gör som Texas valt att göra pga att man vill förbjuda aborter.

Så, så sjukt! 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?