Inlägg från: Anonym (konstigt argument) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konstigt argument)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 18:23:53 följande:

Jag ser allt dödande, all blodsutgjutelse, som problem. Därför har jag valt att inte bära vapen. Därför är jag abortkritisk. Därför är jag emot dödsstraff. Därför är jag också vegan etc etc.. Det finns många saker att lägga i vågskålarna.

Jag har självbestämmande i många saker, men jag använder inte alltid det till något kärleksfullt.

Men döda en cancersvulst då? Rinner det blod då?
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 18:32:48 följande:
    Det är en helt annan sak. Cancerceller är inte totipotenta stamceller, och kan alltså inte vara eller bli individer.
    Ok, maskmedicin då? Behandla svamp? Det kan också vara svårt att ta en fästing utan den skadas.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 19:35:07 följande:
    Snarare du som klyver hår, om gud finns, är allsmäktig och lyssnar på böner så finns ju inget behov av medicin eller läkare, då räcker det med att be och poff så är det löst.

Och nej jag tror faktiskt inte för en sekund på att religiösa människor går till läkare eller tar mediciner av "teologiska skäl" utan snarare för att man fattat att mediciner fungerar men inte bön och man vill inte chansa.

Det är ju en klassisk tro möter verklighet situation. Det är ju precis detta som är det irrationella med religion och anledningen till att de flesta inte tror på det. Man vet att bön inte funkar men ber ändå, det finns inga bevis för att gud öht existerar men man tror ändå. 

Personligen tycker jag folk kan tro på gud, tomten, påskharen eller vad de vill så länge de inte börjar kräva att andra ska rätta sig efter deras fantasier.
    Men vad bra att han inte krävde det då. Försöker du kräva att andra INTE ska tro som han eller vad handlar denna svada om?
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 19:55:05 följande:
    Är det inte uppenbart, om man av religiösa skäl är emot abort, är inte det samma sak som att man vill att andra som inte delar ens värderingar ändå ska rätta sig efter dem?

Om man respekterade att andra människor inte delar ens värderingar så skulle man ju låta dem välja själva, vill man inte göra abort för att man tror på gud så gör inte det, tror man inte på gud och vill göra abort så kan man göra det.
    Oavsett vilka skäl man har så vill nog många skribenter här på forumet nå ut till andra med sina egna värderingar, även du. Du kan inte kräva att han ska rätta sig efter dina värderingar så med ditt eget resonemang kan du ju lägga ner att argumentera att gud inte finns exempelvis. Låt han tro på gud om han vill och respektera att han inte delar din uppfattning.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 20:34:34 följande:
    Nja, alla får tycka vad de vill, men abortmotståndare vill ju oftast att aborter inte ska tillåtas. Att att ha en sån åsikt är ju defakto att tycka att andra ska rätta sig efter ens egna åsikter.

Jag argumenterar hur fan jag vill, du kan tycka vad du vill om det men ge fan i att tala om för mig vad jag ska eller inte ska säga för det skiter jag fullkomligen i.
    Och detsamma gör han. Argumenterar som han vill om sin tro och om aborter. Tyck vad du vill om det
    nihka skrev 2023-05-30 22:07:05 följande:
    Jag svarade på att du tyckte jag skulle flytta. Varför det när jag är nöjd med hur det är här?
    Jag tycker ingenting om vad du ska göra. DU tycker att man kan flytta om man inte gillar någonting i ett land, när jag påpekade att det är tvång att betala skatter till någonting man inte vill. Så med det resonemanget är det ju lugnt även med abortförbud. Ingen blir tvingad till någonting alls, är ju bara att flytta. 
    Anonym (därför) skrev 2023-05-31 12:58:51 följande:
    Att argumentera för vad man tycker och tala om för andra vad det får och inte får skriva är absolut inte samma sak.
    Det är ingen som har talat om för andra vad de får skriva mer än vad du har gjort det.
    nihka skrev 2023-05-31 15:44:55 följande:
    Ja, precis. Om du inte är nöjd kan du flytta. Jag är nöjd.
    Och om det blir abortförbud vilket du anser är tvång då kan du och alla som inte är nöjda med det flytta.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-31 17:27:25 följande:
    På vilket sätt menar du att ett förbud INTE är tvång?
    Har man möjlighet att välja själv om vill behålla barnet eller ej om det är förbjudet att inte behålla det?
    Jag syftar på hennes resonemang att man kan flytta till ett annat land om man känner ett tvång i landet man bor i. Ingenting som jag påstått att jag håller med om.
    nihka skrev 2023-05-31 17:40:06 följande:
    Klart det inte blir. Vi fortsätter som vanligt utan att bry oss om den lilla jämmerkören.
    Nu har jag inte påstått någonting om vad som kommer bli, utan vad som är tvång eller hur man bör hantera ett tvång enligt ditt resonemang.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?