• nihka

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-28 13:59:52 följande:

Du har helt fel faktamässigt. En barnmorskas uppgifter är inte generellt samma på alla arbetsplatser och för alla individer. Påstår du att det finns en lag som säger emot att arbetstagare och arbetsgivare kan skruva under ett avtal där tjänsten ser annorlunda ut än på en annan plats? 

I så fall är du dåligt påläst. Det finns inga generella och lika uppgifter för alla med en viss titel. 

Det handlar alltså inte om vad du, med ett värdeladdat ord "arbetssmitare" påstår. Avtalet reglera allt, och arbetstagare och arbetsgivare har rätt att skriva vad som helst i den individuella personens avtal.

Det ingår och arbetssmitare kan nekas anställning: 

www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/barnmorskan-som-vagrar-abort-forlorade-i-arbetsdomstolen/
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-28 14:07:17 följande:

1) Det beror på vad man menar med gilla. Jag talar om prioriteringar, och gör man abort gillar man inte fostret så mycket  att man avstår från aborten.

2) Jag tror att Hitler är i helvetet idag, men man måste ändå skilja på handling och person. Inte heller jag eller du är utan skuld som jag ser det,

3) I verkligheten är det ändå många gånger män som mer eller mindre driver fram en abort, även om det heter på papperet att kvinnan bestämmer.

4) Jag vet det av flera skäl. Jag har aldrig haft den här diskussionen med henne. Jag kommenterade i stort sett inte när hon berättade, bara ställde några frågor. Idag är hon djupt troende katolik och idag skulle hon inte ha gjort aborten.

Vad hände med skilja på sak och "person"? Man kan ogilla föräldraskapet iaf där och då utan att ogilla fostret som så.

Som sagt kvinnans beslut. Alltid kvinnans beslut. Om man ha stöd mot yttre påverkan såsom din finns det hjälp att få.

Det finns inget helvete.

Du inbillar dig att du vet. Innan du har haft den diskussionen med henne inbillar du dig bara att du vet.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-28 20:33:14 följande:

Jag kan bevisa att du har fel med ett konkret exempel. Om jag startar en privat klinik där förlossningar ingår och anställer en eller flera barnmorskor ingår givetvis inte aborter i det jag erbjuder. Då ingår det självfallet inte heller i någons arbetsbeskrivning i det individuella avtalet.

Vad gäller det fall du refererar till arbetar väl idag hon på en förlossningsklinik i Norge och där går det, om uttrycket tillåts mig(fastän jag är troende)hur jäkla bra som helst. Glad

Vad gällde den striden vill jag minnas att ord stod mot ord om vad som på förhand hade lovats muntligt om en viss tjänst - MEN FAKTUM fortfarande är att om jag startar en klinik har jag rätt att anställa en barnmorska med vilka arbetsuppgifter som helst som barnmorskan och jag vill, och kommer överens om i det individuella avtalet.

Det kan du inte förneka.

Absolut man kan rent teoretiskt välja att anställa en barnmorska vars enda arbetsuppgift är att sitta i kafferummet och peta sig i näsan. Och absolut väljer en del arbetsgivare att ge efter för arbetssmitare som anser sig för goda att utföra alla arbetsuppgifter som ingår i yrket med den följd att kollegor överbelastas med vissa arbetsuppgifter.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-29 19:30:56 följande:

1) Det finns naturligtvis de som ogillar föräldraskap, men samtidigt finns det en annan vågskål där hur mycket fostret värderas också spelar in på den sidan.

2) Nej. Det finns i verkligheten inte alltid att få. Jag vet saker från människors egna berättelser, även från min närmaste krets. Och nu tänker jag på andra fall än det jag speciellt sa något om. 

3) Det handlar inte uteslutande om att påverka gravida. Det handlar om att verka för sådana värderingar att många män och kvinnor värderar det ofödda livet mer, innan det ens finns någon graviditet. Sen tror du väl inte att jag skulle vara så jäkla dum att jag ringer på hos gravida, ringer dem, sms:ar dem etc etc etc. Jag för en allmän diskussion som inte är inriktad på specifika individer. Det måste vara tillåtet att föra den allmänna diskussionen utan censur.. Jag tänker inte tiga. Du tycks ha missuppfattat mig helt i det.

Det är samma som i djuretikfrågan. Jag kan delta i en laglig demonstration eller sätta upp affischer i sakfrågan. Jag bryter mig inte in hos någon enskild individ och välter köksbordet. Jag saboterar inte slakterier och mejerier etc. (Det längsta jag sträckt mig till i djurfrågan är väl att affischera på vissa ställen där det varit affischering förbjuden, men det skadar ingen egendom på det viset -frystejp till affischerna och lätta att dra ned.

4) Du kan  inte motbevisa det mer än jag kan bevisa det. Jag hävdar aldrig att jag kan bevisa det, men du kan inte göra motsatsen så var inte allt för säker på saken.

5) Idag delar hon sin församlings synsätt på aborter, och jag kan säga att prästen där är mycket modig, och öppen även i etiska frågor. Jag känner honom själv och respekterar honom. Han försöker aldrig ställa sig in, Han är mycket ärlig. o min väninna har själv som individ sökt sig till sin församling som vuxen. Det är hennes val. Jag "känner henne utan och innan" sen ca 15 år. Vi anförtror oss åt varandra. Jag vet sådant om henne som många andra inte vet, och hon vet sådant om mig som många andra ej vet . Du kan inte veta mer om vår vackra vänskap än jag och hon.

Men hon är inte min käresta, som är någon annan.

Nope. Bara en vågskål. Ett foster har inget självberättigade och kan inte ta något ansvar för sig själv utan är helt beroende av att andra vill ha det.

Det är bara att betrakta tomrummet där du menar att det skulle finns något. Jävla elak tanke dessutom att det skulle finnas en plats där någon självgod tomte anser att människor som en gång levt ska straffas i evighet.

Tydligen inte så nära att hon anförtrodde sig med sin abort tills helt nyligen.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-30 17:31:56 följande:
    Det var du som tyckte att det är en bra lösning om man inte gillar någonting i ett land så kan man flytta. Så då är det ju inga problem om Sverige inför abortförbud.
    Nej, jag är nöjd som det är.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-29 19:38:50 följande:

Nu gör du flera halmgubbar, vilket är en mycket ohederlig debatt-teknik. Du utesluter de troligaste alternativen i en sådan situation, och framställer det som om det bara vore i meningslösa fall det skulle ske.

MEN då bortser du ifrån att t.ex en svensk barnmorska kan jobba i NORGE med FÖRLOSSNINGAR, VILKET SKER IDAG.. DESSUTOM är det faktiskt möjligt att ha t.ex. en kyrklig läkarmottagning, eller annan privat klinik som inte har sama arbetsbeskrivning. . Sådana finns.

Om jag t.ex öppnar en sådan  så handlar det självfallet inte om att ge efter, utan om vad jag som grundare och ägare i så fall väljer  själv för verksamhet.

Det finns inget som "ingår i yrket" så som du påstår. I så fall påstår du att verksamma barnmorskor i Norge som inget har med aborter att göra inte jobbar som barnmorskoer. Men FAKTUM är att de gör det. 

FAKTUM är att arbetssmitaren lägger ju den arbetsuppgiften hen anser sig för god att göra även på kollegor på andra arbetsplatser i Sverige och utanför Sverige.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-30 18:09:11 följande:
    Jaha, men kör det argumentet istället då, du är nöjd så därför ska vi ha x y z. Det spelar alltså ingen roll om det var tvång
    Jag svarade på att du tyckte jag skulle flytta. Varför det när jag är nöjd med hur det är här?
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 18:40:25 följande:

Nej. Det  stämmer inte. Det kan vara helt annorlunda organiserat, så så ser det inte ut, t.ex. i Norge där en del barnmorskor har andra tjänster. Dessutom-som jag sa kan man öppna en privat klinik, t.ex. en kristet driven vårdcentral eller klinik, eller annat privat ställe,  där det över huvud taget inte sker några aborter..

Arbetssmitare är man inte om man följer sitt individuella avtal, och det är ett värdeladdat ord som jag anser ohederligt att använda på det sättet i debatten. 

EXAKT som att jag,när jag sökte och fick vapenfri placering, inte var någon vapenvägrare i lagens mening, utan vapenfri. Vapenvägrare kallades det om man inte fick vapenfritt, och SEDAN vägrade bära vapen. Det är en EXAKT PARALLELL till det vi pratade om, väldigt lika situationer på ett principiellt plan är det.

Spelar ingen roll hur det är "organiserat". FAKTUM är att de aborter som behöver göras blir fördelade på ett mindre antal personer desto fler arbetssmitare som nästlar sig in i professionen.

Jag tycker det är jävla ohederligt att jobba för att kvinnor som vill göra abort inte ska få göra det.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 19:03:31 följande:

1) Nej. Oavsett självbestämmande eller inte har vi som är i överläge möjlighet att visa barmhärtighet och inte utgjuta fostrets blod. Samma med djur. De är helt i människors väld, men vi har möjlighet att inte utgjuta deras blod, Det kan finnas flera vågskålar inom oss själva.

2) Vaddå betrakta tomrummet? Varför det? Sen kan en tanke om hur något är beskaffat aldrig vara elak. Det är ju bara en tanke om hur något är. Självfallet skulle jag önska att det inte fanns nån osalighet, men jag tror tyvärr inte universum är beskaffat så.

3) Jag tror inte på nån självgod tomte, men jag tror att individers egna handlingar kan komma ifatt dem. Jag tror att Gud gjort det som är möjligt för att rädda oss från det och att det är en sorg också för Gud om nån går förlorad

4) Det fanns ingen anledning. Detta skedde innan vi började umgås. Idag är hon djupt troende katolik, och jag antar att hon för länge sen tagit upp det i bikten hon besöker. Men nu råkade jag i ett sammanhang träffa hennes dåvarande pojkvän och i samband med det nämnde hon det. Jag vet 1000 gånger mer om vår vänskap än du, som aldrig träffat någon utav oss.

Helt OK att du vill behålla om du blir gravid med en gnu.

Klart det är elakt att hota människor med att de ska plågas i all evig tid. Elaka tankar framkallar elaka föreställningar. Och en elak tomte.

Fortfarande var det inget hon berättade för dig. Och det fanns förstås en anledning som du inte vill kännas vid. 
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-05-30 23:06:22 följande:
    An sen då? De som älskar att jobba med aborter får ju göra det och stödja det de ser som kvinnors rätt. De behöver ju inte jobba med aborter om de inte vill det.
    Då kan man ju välja ett yrke där det inte ingår att göra aborter. Kanske cafébiträde?
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?