Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-28 13:37:13 följande:
Som jag ser det har både ett embryo och ett foster i vilket stadium det än är ett oändligt värde, och jag backar inte en millimeter där. Jag går dessutom ännu lägre. Jag ser också djurlivet som att det har ett stort värde. Därför är jag också vegan. Är man det inte ska man i mitt perspektiv inte kalla sig djurvän.
Varför i allsindar ha tillfälliga ligg?
Det går alldeles utmärkt att leva utan sex eller utan sex i form av samlag. Sex är inte alls bara samlag. Det säger sexologerna ständigt. Såg till och med någon som skrev; "Om män inte hade någon penis kanske de skulle lära sig att tillfredsställa en kvinna".
Rent etiskt är jag för det valet att om man tänker att vid ev. graviditet så ska det bli abort så avstå man från sex även med preventivmedel, eftersom dessa ju inte är hundraprocentiga. Min inställning vad gäller preventivmedel, t.ex pessar i kombination med spermiedödande medel (som är ett preventivmedel jag gillar) är att det är bra att det finns, men jag tänker att om jag och hon använder det, så ska det inte bli abort om det skulle fallera (vilket det aldrig har gjort).
Absolut går det att leva utan sex. För dig.
Men för andra så är det kanske svårt.
Då får man åtminstone försöka se till att skydda sig om man absolut inte vill ha barn.
Eller avstå från penetrerande sex.
Då ahr man gjort det man kan.,
Att tvinga någon annan att genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja är inte heller ok,tycker jag.