• molly50

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Aborter) skrev 2023-03-24 20:36:03 följande:
    Om kvinnor avstår från aborter då gör de ju inte något ingrepp(i liten utsträckning).  Det är inte aborten som gör att kvinnan blivit gravid. 
    Med din logik så är det okej med abortförbjud men inte för helt fria aborter.
    Nu vet jag inte vad du svamlar om.
    Men jag har aldrig varit för ett abortförbud.
    Nu har du läst in saker som inte står.
    Vill du fortsätta diskutera med mig så sluta tillskriva mig åsikter jag inte har,tack. 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-03-24 20:41:35 följande:
    Jag tycker det ska finnas en laglig gräns för aborter. 
    1. Men eftersom det speciellt handlar om skattemedel, 2. att kvinnor får redan kommentara männens kroppar hur de vill
    3. Att det handlar vanligen om personer som haft sex friviligt och blivit gravida och sex ska inte vara en mänsklig rättighet.
    4. En graviditet handlar om skapande av en ny människa och vid ett stadium så har den utvecklats tillräckligt defenitivt. 

Så borde det vara okej att diskutera om aborter då det dessutom handlar betydligt mer om ett val av en kvinna jämfört med annat som kvinnor kan mobba män för, exempelvis vikt, penisstorlek, kroppslängd, inkomst etc. 
    Återigen så handlar denna tråden inte oim rätten till sex,kommentarer om andras kroppar,utseende osv.
    Tråden handlar om aborter. Ingenting annat.
    Så vill du diskutera så håll dig till ämnet! 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-03-24 20:41:35 följande:
    Jag tycker det ska finnas en laglig gräns för aborter. 
    1. Men eftersom det speciellt handlar om skattemedel, 2. att kvinnor får redan kommentara männens kroppar hur de vill
    3. Att det handlar vanligen om personer som haft sex friviligt och blivit gravida och sex ska inte vara en mänsklig rättighet.
    4. En graviditet handlar om skapande av en ny människa och vid ett stadium så har den utvecklats tillräckligt defenitivt. 

Så borde det vara okej att diskutera om aborter då det dessutom handlar betydligt mer om ett val av en kvinna jämfört med annat som kvinnor kan mobba män för, exempelvis vikt, penisstorlek, kroppslängd, inkomst etc. 
    För övrigt så finns en laglig gräns för abort.
    Det är fram till v 21.
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-03-24 20:43:46 följande:
    Kvinnor får acceptera att andra har olika åsikter och det är okej att få ha en åsikt om skatter när kvinnor får redan kommentera om saker som de inte blir påverkad på samma sätt exempelvis om penisstorlekar i allmänhet. 
    Och det gör också de allra flesta kvinnor.
    Du däremot verkar inte respektera trådens ämne utan fortsätter tjafsa om penisstorlek.
    Som sagt,vill du diskutera det så får du starta en egen tråd om det.
    Jag kommer inte att besvara dina kommentarer som handlar om det i fortsättningen då tråden inte handlar om det.
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-03-24 20:45:28 följande:
    Det jag menar att det uppenbart handlar mer om att man vill bestämma över andras kroppar på sina villkor. 
    Att det är okej att säga att man har rätt till sin kropp när det passar en bra själv. 
    Vem försöker bestämma äver andras kroppar?
    Om man försöker tvinga någon att genomgå en abort eller en graviditet och förlossning mot sin vilja,då försöker man bestämma över en annans kropp.
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-28 13:37:13 följande:

Som jag ser det har både ett embryo och ett foster i vilket stadium det än är ett oändligt värde, och jag backar inte en millimeter där. Jag går dessutom ännu lägre. Jag ser också djurlivet som att det har ett stort värde. Därför är jag också vegan. Är man det inte ska man i mitt perspektiv inte kalla sig djurvän.

Varför i allsindar ha tillfälliga ligg?

Det går alldeles utmärkt att leva utan sex eller utan sex i form av samlag. Sex är inte alls bara samlag. Det säger sexologerna ständigt. Såg till och med någon som skrev; "Om män inte hade någon penis kanske de skulle lära sig att tillfredsställa en kvinna".

Rent etiskt är jag för det valet att om man tänker att vid ev. graviditet så ska det bli abort så avstå man från sex även med preventivmedel, eftersom dessa ju inte är hundraprocentiga. Min inställning vad gäller preventivmedel, t.ex pessar i kombination med spermiedödande medel (som är ett preventivmedel jag gillar) är att det är bra att det finns, men jag tänker att om jag och hon använder det, så ska det inte bli abort om det skulle fallera (vilket det aldrig har gjort).

Absolut går det att leva utan sex. För dig. 
    Men för andra så är det kanske svårt.
    Då får man åtminstone försöka se till att skydda sig om man absolut inte vill ha barn.
    Eller avstå från penetrerande sex.
    Då ahr man gjort det man kan.,
    Att tvinga någon annan att genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja är inte heller ok,tycker jag.
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-28 13:42:42 följande:

Tillägg till mitt svar innan : Vaddå utan sex för att JAG är emot abort. Jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de avstår från abort av den egna övertygelse. Och jag talar för de värderingarna. Exakt som jag i egenskap av djurrättsaktivist är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de avstår från animaliska produkter av sin egen övertygelse. Jag vill bidra till att sprida såna värderingar också. Det arbetar jag för när jag deltar i djurrättsaktioner.

Och i grunden är båda frågorna två sidor av samma mynt i min etik.

Om man anser att det är fel med abort så återstår ju bara att avstå helt från penetrerande sex om man helt vill undvika risken för graviditet.
    Hur menar du annars att man ska göra?
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-28 20:36:26 följande:

Vad har det med mig att göra? Du skrev ju i ett tidigare inlägg "för att du är emot abort". Ja, jag är för sådana värderingar så att fler män och kvinnor ser det så. Det gör de väl inte för att just jag tycker det? (Ja, såvida inte det är någon som påverkats av något just jag personligen har skrivit/ sagt, men jag når ju absolut inte till de flesta.) Men ja, jag är för att hellre avstå penetrerande sex än göra abort, om man nu inte kan tänka sig att ha penetrerande sex med skydd, men sen behålla barnet om det skulle bli ett.

Exakt som jag är för att  avstå från animalier. Ja, jag debatterar djuretikfrågan, men de flesta som väljer att avstå från animalier har ju inte påverkats av just mig personligen.

Jag skrev,du och andra. Inte enbart du.
    Så du behöver inte ta det personligt.
    Och det var kanske klumpigt formulerat av mig.
    Så det ber jag om ursäkt för.
    Men du har ju ändå svarat på frågan,att du hellre är för att avstå sex än att göra abort. 

Det här med att avstå från animalier tycker jag inte har med sakfrågan att göra så det behöver vi inte diskutera här.
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-28 20:38:56 följande:

Exakt var har jag sagt något om att tvinga någon till något? Vad jag säger är att jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de bidrar till att de avstår från abort. 

Som sagt - Exakt som i djurfrågan då vad det gäller animalier.

Läs mitt tidigare svar till dig. Inlägg #447.
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-29 15:29:36 följande:

Tack. Ursäkten är accepterad. Att jag nämnde djuretikfråga var för att min inställning är exakt den samma som i abortfrågan - och av exakt samma skäl, att jag är emot allt dödande som kan undvikas.

Faktum är att frågorna är extremt lika och  extremt parallella. I båda fallen handlar det om blodsutgjutelse, utsläckande av fysiska liv, som i båda fallen inte kan försvara sig", och som händer i stort antal varje dag, och i båda fallen säger jag "gör det inte" även om det är lagligt. I båda fallen är det en samvetsfråga. Jag är själv biologilärare, och jag är, vad jag vet, den ende av kollegiet som avstår från djurdissektioner, och jag gör det av samvetsskäl. (Det finns inte heller något i kursplaner som säger att man måste göra det, men mina kolleger kör trots det momentet.)

Just frågornas likhet, och parallellitet, har gjort att det i den anglosaxiska världen har uppstått en strömning som kallas pro life and vegan/ eller vegan and pro life (lite olika vad som nämns först). Det har i stort sett inte kommit till Sverige. (Här är djurrättsaktister ofta mer abortvänliga, men i England/ USA så är det mer "tillåtet" att bryta mot de traditionella åsiktspaketen än här, kanske man kan formulera det.

Men om du vill diskutera djurrättsfrågor så kanske du ska starta en egen tråd om det?
    Det är inte vad denna tråden handlar om.
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-31 12:01:20 följande:

Snarare är det ett försök att förklara min position  vad gäller aborter med hjälp av just djuretikfrågan, bla eftersom min position vad gäller aborter nästa alltid missförstås, och jag får bemöta ett "inslående av öppna dörrar", och förklara.

Dessutom är frågorna i grund och botten faktiskt extremt parallella och lika. En 3:e parallell fråga är att säga nej till att bära vapen. Anledningen till att jag sökte, och fick, vapenfri placering är ju precis exakt den samma som till min inställning i både djurfrågan och abortfrågan.

Jag startar gärna djurrättstrådar. Vet du om man kan starta en tråd med anonym signatur eller om man som TS alltid måste ha namn?

Vi får väl enas om att vara oeniga där.

Du kan starta trådar som anonym.
    Men då får du nog starta den i känsliga rummet. 
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-31 17:51:36 följande:
    Aha- Det är bara där man kan starta anonymt alltså. Saken är den att även om jag brukar stå för mina åsikter kan det finnas närstående som inte gillar att jag deltar i diverse nätdebatter som jag gör.
    Jag tror det,i alla fall.
    Där kan du också välja om man ska få möjligheten att svara anonymt. 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-17 21:38:59 följande:
    Om det skulle handla om rätten till sin kropp och man ska få använda stattepengar hir som helst så skulle det likaväl kunna vara något sånt där. 
    Att du måste betala pengar i skatt för att någon ska göra en skönhetsingrepp och du får inte klaga. 
    Skönhetsingrepp är sällan nödvändiga om det inte föreligger medicinska skäl.
    Aborter kan vara nödvändiga t ex om det föreligger fara för mammans liv.
    Eller om mamman har blivit våldtagen och inte vill behålla.
    Det finns fler anledningar till aborter än skönhetsingrepp.
    Jag vet i alla fall vad jag hellre betalar skatt för. 
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-20 10:10:28 följande:
    Både abort pga medicinska nödfall och abort pga våldtäkt är mig veterligt sällsynt. Det är inte den stora huvudmassan av aborter.
    Nej,men det förekommer.
    Skönhetsingrepp är ju sällan heller nödvändiga. 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-20 10:40:53 följande:
    I vården i Sverige iprincip går det ut på att bota eller lindra sjukdomar, skador etc, inte att fokuset är att någon ska välja. 
    Exempelvis vården säger inte att man ska få välja om man har hiv/aids och vill ha mediciner då vården tar inte ställning vad som är bra eller dåligt.
    Man kan förvisso välja bort mediciner etc men syftet är att bota, inte att man fritt ska få välja vad som är bäst med sin kropp. 
    Vid aborter ska det tydligen vara mer att det är ett val. 
    Inte att vården ska säga om något är bra eller dåligt. Aborter ser allstå annorlunda ut jämfört med iprincip allt annat. 
    När det gäller abort så är det ju en skillnad då man kan tvingas genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det innebär,och sedan ta hand om ett barn, om man tvingas att behålla mot sin vilja.
    Det går inte att jämföra med sjukdomar. 
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-21 15:38:07 följande:
    Så klart, och skönhetsingrepp vill jag inte betala för via skattsedeln, om det inte är t.ex rekonstruktiv kirurgi om man brännskadats eller liknande.
    Ja,då har det ju medicinska skäl,som jag skrev tidigare.
    Och då är det ju en annan sak.
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-21 18:29:20 följande:
    Man får då undvika det som orsakade en graviditet. 
    Ja,eller skydda sig kanske?
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-22 20:15:34 följande:
    Du får och redan vill ha en åsikt om olika saker och bestämma över det allmänna. 
    Det gäller väl,i så fall,även dig?
    Du verkar också vilja ha rätten att bestämma om andra ska få göra abort eller ej.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?