• molly50

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Aborter) skrev 2022-12-15 17:44:43 följande:
    Det handlar om vanliga kvinnor som inte kan ta ansvar för sitt sexliv. 
    molly50 skrev 2022-12-13 21:35:27 följande:
    Tror du på fullt allvar att när människor har sex med varandra så är alltid syftet att få barn?
    I så fall får du tänka om. 

Nej, men biologiska syftet med sex är ju det även om olika personer låtsas som sex handlar om något annat. 
    Ja,och det finns lika många män som inte heller ta ansvaret. 
    Så varför vill du bara lägga ansvaret på kvinnan?
    Båda har lika mycket ansvar.

Ja,det må så vara. Men många har inte sex av den anledningen.
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-15 17:46:33 följande:
    Värdefullare är när man tar död på fostret.
    Ja,men nu pratade jag inte om ett foster utan om en cellklump.
    För det är inte ett foster under de första veckorna av graviditeten,då det är vanligast att göra abort.
    Men du tycker kanske att man ska behålla fostret även om det skulle innebära fara för kvinnans liv?
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-16 12:01:29 följande:

NU gör du en halmgubbe . EXAKT VAR har jag sagt att det du kallar en "fullt livsduglig människa" är mindre värd. EXAKT VAR?

Vad jag sa var att ett foster, vecka 9-40, är värdefullt, och ja - jag anser att även ett embryo (vecka 1-8) är värdefullt, MEN EXAKT VAR har jag sagt att en född person är mindre värdefull?

Det var en fråga. Inte ett påstående.
    Men jag har kanske missförstått dig. I så fall ber jag om ursäkt. 
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-16 12:03:50 följande:
    Jag tror inte att någon här har invänt mot aborter i en medicinsk nödsituation när liv står mot liv.
    Kanske inte. Men är man emot aborter så får man ju räkna med att få frågor om det gäller i alla avseenden.
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-16 15:21:00 följande:
    Ja det godtas., Jag tycker det är viktigt att först läsa vad en person faktiskt skriver före man svarar.
    En annan bra sak att ta i beaktande är att vara tydlig i det man skriver för att undvika missförstånd. 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 19:13:17 följande:
    Det är defentivt annorlunda då. 
    Ja,precis. 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 19:50:37 följande:
    För en man så finns det alltid en risk att det blir barn om han har sex med en kvinna. 
    Ja,och därför måste han ju ta sitt ansvar och skydda sig eller avstå från sex om han inte vill ha barn. Eller hur. 
    Inte bara kvinnan. 
    Men detta är OT för tråden.
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 20:29:27 följande:
    Det handlar inte om något handikapp som gör att de inte kan ta ansvar för sig själva. 
    Nej,och det har väl heller ingen påstått?
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 20:39:10 följande:
    Vill du att kvinnor ska avstå från osäkra aborter för att färre kvinnor ska dö? (borträknat om aborten görs för att rädda kvinnans liv)
    Vad menar du med osäkra aborter?
    Om du med det menar aborter som utförs av icke certifierade personer så tycker jag självklart att det är fel.
    Men dessa aborter lär ju inte bli färre med ett abortförbud.
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 20:45:19 följande:
    Tillägg till mitt förra inlägg till dig och vad jag menade 

Vad väljer du?
    Att kvinnor ska riskera sitt liv genom osäkra aborter och olika kvinnor försöker påverka opinionen för abortfrågan men de misslyckas

Eller att kvinnan avstår från osäkra aborter och bryter inte mot lagen samt vill inte riskera sitt liv genom dåliga aborter. Borträknat när det handlar om att rädda kvinnoliv. 
    Jag har redan svarat på det i mitt förra inlägg. 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?