Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-23 22:51:43 följande:
    Ja det blir lätt mycket fördomar mot abortkritiska människor. De är alla rabiata. Och har en ond agenda, hatar kvinnor med mera, vill bestämma kvinnors kroppar. Det anse därmed mycket illa att vara emot abort.

Ja, i Sverige så diskuterar man mindre i sak, och vill hellre diskutera vilka som är "goda" och "onda" - och självfallet är man själv "god", och motståndare självfallet "ond".Motståndaren tycker ju annorlunda än en själv, så enligt svensk logik är motståndaren alltså "ond". Just i Sverige är det internationells sett ovanligt lågt i tak och trång åsiktskorridor. 

Det beror bla på den i mycket så olyckliga svenska koncencuskulturen. Den ställer till det mycket. Man får inte vara individuell, om man så säger, i Sverige.

nihka skrev 2023-05-24 00:35:07 följande:
    Bland annat ja. För att vissa är helt rabiata abortmotståndare och deras rabiata åsikter dränker ut all vettig diskussion.

Och sedan alla andra orsaker som angetts, för att det är just det som efterfrågas i tråden, som du käftat emot.
    Kan du ge exempel på någon rabiat här i tråden?
    nihka skrev 2023-05-24 01:06:12 följande:
    Kalla det för vad du vill men de tröttar ut människors ork och vilja att lyssna. Globalt skulle jag vilja säga.

Vem trodde för några år sedan att USAs Bible Belt och den konservativa syn som råder där skulle få någon grund i Sverige bortsett från hos några hallelujamänniskor från Jönköpingstrakten.
    Du har verkligen fördomar. Ja, jag erkänner att jag råkar vara troende, aktiv i olika samfund, mest Svenska Kyrkan (men flexar mellan samfunden), och jag skäms faktiskt inte för det - även om det i Sverige anses hemskt fult att ha en tro - särskilt en kristen sådan. (Vissa andra trosriktningar accepteras mer, men en kristen tro anses oerhört stötande här i landet.)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 20:54:33 följande:
    Vilka är de faktorer som sammantaget talar för att huvudkonturerna av den kristna tron är sanna? Vilka är evidensen för att jesus skulle vara något annat än en fiktiv person?
    Missförstå mig inte nu, jag har inget emot religion i sig. Jag har full respekt för att det är en utmärkt snuttefilt att trösta sig med. Dock anser jag att religion ska vara personligt och inte användas för att försöka påverka andra eller utmåla dem som omoraliska. Jag har dessutom väldigt svårt för att religion dras in i debatten i ett försök att påverka min sambos och min dotters autonomi samt deras rättighet till självbestämmande. 

Viss litteratur och film inom skräckgenren är fiktion men kan fortfarande uppfattas som skrämmande - likaså blir det med fiktiva berättelser om ett helvete. Ser det som lika förkastligt att dra upp i en abortdebatt, eller i någon debatt överhuvudtaget, oavsett anledning till att du varnar (hotar) om det. 

Angående ditt sista styckte får vi helt enkelt enas om att vi är oense. För mig är det värdefullt med en tillvaro förhållningsfri från diverse övernaturliga krafter och magi. För dig verkar tron vara viktig och jag vill givetvis att du ska få fortsätta praktisera och leva efter din tro, det unnar jag alla troende. Jag vill som sagt bara inte att tron ska användas som någon moralpredikan för hur andra människor, även icke-troende, ska leva sina liv.

1) Först när det gäller begreppet "evidens" (och jag använder hellre det svenska ordet "bevis, för jag gillar de svenska uttrycken mer) så har jag aldrig hävdat att jag kan bevisa något över huvud taget. Men det hindrar alls inte att det finns många observationer som ändå är mycket intressanta.

2)  Vad gäller själva detaljdiskussionen om vad som talar för Jesus så är det en annan diskussion o en annan tråd (som jag kanske startar om ett tag), men rent principiellt så handlar det för min del då  bland annat om en sammanvägning av många observationer och erfarenheter från många personer, många delar av världen och tidsepoker, alltifrån urkyrkan och igenom 2 millennier till dagens datum. Även mina egna observationer bidrar till min tro.

3) Om tron är en snuttefilt, som bara tröstar, så är den inte värd ett piss kan jag säga. Det är ett föraktfullt sätt att se t.ex. mig, som om jag vore oförmögen till analyser. Sanningsfrågan är helt enkelt 100% avgörande för värdet i en tro. Om det jag tror inte är sant är det värt 0 o intet.

4) EXAKT VAR har jag sagt något om någons självbestämmande? Jag sa i stället att jag fokuserar på den etiska abortdebatten, inte den juridiska. Dvs - "gör inte abort även om det är lagligt". Precis som jag som djurrättsaktivist inte säger "lagstifta mot köttkonsumtion" - utan i stället : "för barmhärtighetens skull -avstå från köttkonsumtion, även om den är laglig".

5) Jag nämnde det bland annat för att illustrera hur allvarligt jag ser på aborter, att det är något som påverkar tillvaron på ett mer djupt plan också. Därför tycket jag det var rätt att nämna.

6) Vad gäller det du kallar moralpredikan så kan man i stället se det som att det handlar om kärlek. Jag har kärlek till livet, och jag vill vara en försvarsadvokat för de som inte kan tala för sig själva. Det är  alltså för deras skull, inte för min egen.

Jag kan även här jämföra med min djurrättsaktivism som liknande parallellfråga. Det är inte för min skull . Det är för djurens, och min princip om icke våld. Därför förespråkar jag veganism. "köttätare" kan säga att det är moraliserande, men det finns en 3:e part -djuren. Det ju de som får betala det yttersta priset för animaliekonsumtionen.

nihka skrev 2023-05-24 11:44:04 följande:
    Råkar. Hahaha. Finns det någon fetare fördom än den om gudstro? New shit, old shit, still same shit different name.

Stötande? Du får tro på tomten om du vill. Men försök inte tvinga andra att leva efter vad du anser är tomtens bud.

1)Du anser dig i alla fall tvungen att börja ed en överlägsen attityd och ett ha ha ha. Något verkar stöta dig. Jag försöker vara respektfull mot motståndare.

2) Ett påstående o fördom är inte i sak något argument.

3) All lagstiftning är tvång. Vill du frånta mig rösträtten?

4) Dock är jag mer intresserad av den etiska abortdebatten än den juridiska. Jag intar då alltså en 3:e ståndpunkt i abortdebatten..

Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-24 10:47:45 följande:
    Evidens är ett vegertaget svenskt uttryck som finns med i svenska akademins ordbok sedan långt tillbaka.

Återigen du hävdar att det finns flera faktorer som sammantaget talar för att huvudkonturerna av kristen tro sannolikt är sanna - vilka är dessa? Vad skiljer dem från, låt säga, de flera oberoende personliga erfarenheterna som säger att Big Foot, Loch Ness odjuret eller andra mytologiska väsen skulle existera? 

Givetvis kan tron ändå vara värd mycket trots att dess funktion, enligt mig, är av samma typ som en snuttefilt. Mitt barn har en nalle hon finner tröst i - utomstående ser förmodligen inget värde i den men hon gör absolut det. 

Jag uppfattar det som moralpredikan från en väldigt egocentrisk åsiktsuppfattning snarare än av kärlek. 

Produkten av dina argument och retorik kan generera en inskränkning i kvinnans självbestämmande. Detta är inte en analys tagen ur luften utan en reell risk som även du borde inse. 

Återigen blandar du in annat i diskussionen som inte riktigt kan anses relevant i en abortdebatt. Om jag får ge dig konstruktiv kritik, och jag menar inte att vara nedlåtande nu, så tenderar diskussioner bli något röriga då man kontinuerligt drar in nya paralleller. 

Jag inser själv att jag är skyldig till att dra tråden OT, trådstartens syfte verkar inte förenlig med den diskussion jag själv är med och göder.

För att något av denna text ska vara relevant till trådstarten - enligt mig är det inte illa att personligen vara emot abort sålänge man visar respekt för att andra inte tycker lika. Det som jag stör mig på är att en del med denna typ av åsikt ideligen försöker föra över sina idéer och synsätt på andra med en oftast mycket hård och ibland t.o.m. hotfull retorik. Enligt min personliga erfarenhet försöker en del abortmotståndare påverka kvinnor till val som är förenliga med deras moraliska kompass och livsåskådning snarare än att vara öppna för att folk faktiskt tycker, och får tycka, olika. 

1)Jag väljer ändå att använda ett annat ord, bevis. Men det behöver vi inte strida om.

2)Det är ämnet för en helt annan tråd. Det går inte att sammanfatta i några få rader, i ett sidospår i en diskussion med en annan rubrik. Det är för mig en sammantagen bedömning utifrån allt jag vet från alla livets områden. Det handlar om vilka sammanhangen och omständigheterna har varit vid  händelser, kombinationen av många händelser  och vad den kombinationen ger tillsammans osv.

Det är som att lägga ett pussel. En bit av 1000 ger ingen bild, men när många bitar som hör ihop (många händelser) läggs ihop så blir det dock mera intressant och säger mer osv. Men som sagt -Jag har inte ambitionen att övertyga någon om det  i denna tråd. Jag tror inte man kan det alls med en tråd på FL, men ev, om jag hinner och orkar att jag startar en tråd där jag diskuterar teman av det slaget när jag har semester.

3)Nu ska jag förvåna dig. Även om jag är troende så drar jag till med en del fula ord ibland. Jag säger så här angående "snuttefilt".: "Jag behöver ingen jävla snuttefilt." Det kristna budskapet är bara något värt om det faktiskt är sant.

4) Att konsekvent vara emot allt våld, all blodsutgjutelse, mot såväl människor, både födda och ofödda, samt mot djur kallar du egocentriskt. Det är väldigt märkligt och väldigt sårande. Jag vill stå för dem som inte har en egen röst att tala med. Det är INTE för min skull. Det är för deras skull. Dessutom är det inte fel att tala för en viss moral som jag ser det och jag tänker inte tiga. Solidariteten tvingar mig att inte tiga.

5) Abortfrågan ser jag som så viktig att den etiska diskussionen måste få komma fram oavsett risker. Vi kan inte göra en fråga till tabu. Förlåt att jag nämner parallellen, men jag möter faktiskt EXAKT SAMMA argument från köttätare - att jag ska tiga, att det ska vara TABU att diskutera etiken i det de håller på med. Men jag vägrar då att tiga.

6) En persons moraliska kompass ändras ibland under livets gång, och jag ser inget fel i det. Förlåt, men här måste jag också jämföra med en parallell. Jag är faktiskt TACKSAM mot de personer som bidrog till att min egen moraliska kompass ändrades angående animalieproduktion och animaliekonsumtion.

7) Alltså ser jag inget fel med att arbeta för att överföra åsikter. Det är ju ofta det debatter faktiskt går ut på. Och det är 100% frivilligt att delta och läsa i en debatt.

8) Jag är inte hotfull, men jag skriver ärligt. Jag försöker vara helt öppen och ärlig, och jag skriver aldrig med skällsord härskartekniker och förakt osv. jag försöker att visa motståndare respekt. 

nihka skrev 2023-05-24 18:11:01 följande:
    Det vore emot forumreglerna.
    Ge då exempel på ett enligt dig rabiat argument.
    nihka skrev 2023-05-24 19:10:08 följande:
    Tolka in vad du vill, men det kommer som sagt inte som någon direkt överraskning.

Jaha som ditt påstående och fördom om att det existerar gudar. Bra då kan vi hålla hittepåväsen utanför diskussionen.

Har du fler knäppa frågar?

Nej, det gör du inte. När man skalat bort alla fina ord är det bara samma gamla uttjatade propagerande för att kvinnor inte ska göra abort. Du försöker ge kvinnor som har bestämt sig för att göra abort eller gjort abort dåligt samvete. Låt dem vara! De klarar av att ta sina egna beslut.

1)EXAKT VAR har jag skrivit att "kvinnor inte ska få göra abort"? Jag har en 3:e ståndpunkt i abortdebatten, och för den etiska abortdebatten, inte den juridiska.

2)Fel. Snarare vill jag tala för sådana värderingar hos män och kvinnor att aborter inte efterfrågas, än om redan gjorda aborter. De redan gjorda går inte att göra nåt åt.

3) Dåligt samvete är inget självändamål. Det handlar om att jag ser livet som värdefullt, och just därför valde jag till exempel vapenfri placering. Det gäller inte bara aborter, utan det gäller alla frågor.

4) Jag har mer respekt för meningsmotståndare än du.

5) Ja, jag erkänner att jag är troende, vilket anses väldigt fult i Sverige, men jag böjer mig inte för koncencus.

6) Jag hade haft samma åsikter i icke-våldsfrågor, t.ex bära vapen och abort även om jag varit ateist eller agnostiker.

7) Jag är ingen idiot för att jag är troende. Jag menar att jag har goda skäl att vara det baserat på de indata jag känner till och sedan sammanväger.

nihka skrev 2023-05-24 19:17:56 följande:
    Toppen att du respekterar människor som äter kött och kvinnor som gör abort! Och jag respekterar att du låter bli. Win - win!
    Jag vet inte om du läste mittt inlägg du svarade på, men mitt svar är att man måste hålla isär personen som sådan och sakfrågan. Man måste kunna framföra en synpunkt i den etiska frågan, om handlingar, där man kan vara negativ till själva handlingen samtidigt som man respekterar personen.
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-24 21:15:09 följande:
    Du drog in din tro i debatten med mig, det är enda anledningen till att jag överhuvudtaget diskuterar den. 

Oavsett ämnets komplexitet borde du kunna lägga fram ett konkret argument - om än ett mycket förenklat sådant - till varför ditt påstående är sant. Tre gånger har jag efterfrågat ett sådant, tre gånger har jag fått samma svar om "olika sammanhang, händelser och erfarenheter" - nu senast använde du 810 tecken till samma raljerande istället för att ge ett reellt exempel som faktiskt kunnat ge substans till dina argument. 

Precis - NU slog du huvudet på spiken. Som icke - troende finns det inget konkret värde i det. Att använda sig av sin tro i debatter kan, för mig, jämföras med att argumentera för att ingen annan borde äta glass för att du går på diet. 

Jag tror du har en alltför snäv definition av vad våld är. Från min sida utgör vissa aspekter i hur du uttrycker dig (främst hotet om helvetet för de kvinnor som genomgått abort) en form av psykologisk våld. Menar du att pacifister och veganer inte kan vara egocentriska? Jag har inte uttryckt att du "för en talan" för din skull, däremot uppfattar jag dig som mycket egocentrisk. 

Jag har aldrig påstått att en fråga bör vara tabu eller att du ska tiga. Jag påtalade att du bör vara medveten om de reella riskerna din retorik medför. 

Givetvis är en persons moral fluktuerande. Med den framväxande sekulariseringen hoppas jag att vi i framtiden inte uppfattar aborter som oetiska eller ger "övernaturliga krafter" något utrymme i diskussioner kring faktiska människor.
    Har ont om tid just nu, men återkommer senare under dagen med svar.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?