• Polyrytm

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Marmite Devil skrev 2023-05-28 21:30:18 följande:

Du är emot andras självbestämmande och undrar varför det är ett problem Tomte

Har ofödda individer något självbestämmande?

Vem för deras talan?
  • Polyrytm
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 11:50:22 följande:
    1) Och den vågskålen är ofta baserad på religion inte fakta

2) Din bekantskapskrets reflekterar väl inte hela Sverige? Och vad menar du "det finns inte alltid att få"? Fanns det igen hjälp eller valde personerna själva att inte ta hjälpen som fanns att få? 

3) Du menar köra ner kristna värderingar i halsen på andra? Vore det inte bättre att kristna accepterar att alla inte har samma värderingar som de har, tror samma saker som de gör?

4) Ja det är ju ett bekvämt sätt att tänka, vem som helst kan komma på vilken fantasi som helst och hävda att den är sann för ingen kan bevisa motsatsen... enhörningar finns för inte kan bevisa motsatsen, tandfén, tomten och påskharen med. Alla forskare som inte kan bevisa sina teorier kan hävda att de är sanna för det går inte att bevisa motsatsen heller... Märkligt att du inte själv inser hur irrationellt det är.

5) Det speglar ju ändå inte majoriteten av befolkningen som inte tror på någon allsmäktig fantasivarelse öht
    ...eller att män kan bli kvinnor, män kan föda barn, kön är enbart en social konstruktion, massinvandring är en ekonomisk vinst och ska rädda våra pensioner, människan har skapat klimatförändringar fast man ej har bevis, enbart utgått från olika modeller baserade på gissningar, covid19-vaccinet skulle förhindra spridning osv osv osv.

Det finns jättemånga "sanningar" som påhittiga idelogiskt drivna människor hittar på för att stöpa samhället i önskad riktning och håller man inte med är man en kättare och blir utfryst på olika vis.
  • Polyrytm
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 15:41:38 följande:
    Ett foster är inte en individ. Så nej. 
    När blir ett foster en individ?
  • Polyrytm
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 16:02:48 följande:
    Ehm, att människan skapat klimatförändringar ÄR så överbevisat som det kan bli, att det sen finns foliehattar som vägrar ta till sig bevisen till fördel för egna teorier och BS är ju då en liknande problematik som religiösa människor som hellre tror på fantasier än fakta, fast bara när det passar för man går ju gärna till läkare och får mediciner när man bli sjuk istället för att förlita sig på bön Drömmer

Ja det finns många "teorier" som olika människor anser vara sanning men bara vissa av dem är vetenskapligt bevisade
    Som jag har förstått det så består IPPC av 3 olika falanger, varav den som hörs och syns mest i media och rapporterar är den falang som är mest alarmistisk.

De forskare som inte ser katastrof och undergång i sina beräkningar får nämligen inte komma till tals, och får heller inga ekonomiska anslag.

Om människan påverkar temperaturen 0,6 grader kanske inte är fog för att Sverige ska bli ännu mer självförintande och radikal. Såna åtgärder som t.ex MP har infört har ju knappt någon som helst effekt på klimatet men påverkar vanliga människors liv på ganska extrema sätt. Samtidigt som Kina och Indien osv knappt behöver lyfta ett finger. Det känns mer politiskt än något annat...

Är det verkligen en bra idé att bygga upp någon sorts kontrollsamhälle typ Kinas med deras Social Credit Score med övervakning via GPS för kilometerskatt och 15 minute cities och liknande.

Man kan förbättra klimat och miljö utan att stat och miljardärer ska ha full kontroll på oss.

Min poäng var dock inte specifikt klimathot eller inte, utan att det finns forskare som kommer fram till olika slutsatser inom alla ämnen och det är ett problem att det i princip enbart är de forskare och deras forskningsresultat som harmoniserar med de värderingar och ideologier som råder för tillfället,  som lyfts fram.

Det finns Nobelpristagare som fråntagits deras pris pga att de senare i karriären kommit fram till att det finns olika raser inom människan, eller att olika folkslag har olika hög IQ. Det är ju rent vetenskapsfientligt, oavsett vad man tycker om forskningsresultatet.

Hela världen var ju bara för ett par år sen överens om att Covid-vaccinet skulle stoppa smittspridning och det var jättebråttom och jätteviktigt och jättebra. Sen visade det sig att vaccinet inte stoppade smittspridning. 

Det fanns läkare och forskare som sa det, att man inte kan vaccinera sig ur en pandemi, redan från början men de kallades....konspirationsteoretiker och tokstollar.
  • Polyrytm
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 17:58:48 följande:
    När det inte längre är ett foster? 
    "Varför?" "Därför".

Vilket uttömmande svar, du har tänkt mycket på detta, märker jag. Väldigt övertygande. 

Du vet att färdigbakade födda barn inte klarar sig själva? De behöver hjälp. Precis som ofödda barn.

Ett foster/ofött barn som utvecklat i princip allt som en född bebis har, den har ett rikt känsloliv, kan känna rädsla och smärta, ångest.

Den har ett hjärta som slår, en liten mun som kan le, den har helt unika ögon, helt unika fingeravtryck. Den är helt unik.

Menar du att den inte är en individ?
  • Polyrytm
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 17:21:04 följande:
    Men jösses vilket skitsnack, det finns ackumulerade bevis så lång tillbaka som till 70 talet för att människan påverkar naturen, faktiskt började det redan när vi vart bönder istället för jägare.... det finns även gott om bevis för hur oljebolag och andra ekonomiska intressen betalade egna sk "forskare" för att ta fram egna "rön".

Man måste ju vara snudd på lobotomerad om man tror att förbränna fosila bränslen, sjövla bort allt skog, skita ner haven år efter år eller överpopulation  INTE kommer påverka planeten. Ofattbart att det år 2023 fortfarande finns människor som inte fattat det.
    Så du menar alltså att rika, mäktiga och inflytelserika personer och företag/organisationer kan betala forskare och på så vis beställa önskade forskningsresultat för att kunna påverka den folkliga opinionen i önskad riktning?

Det är ju precis min poäng.

Nu menade jag mest debatten och det politiska och mediala trycket angående "Klimathotet" där man hotar med att isar smälter och städerna hamnar under vatten och isbjörnar och pingviner drunknar osv. ,vilket inte stämmer, tvärtom, det är fler isbjörnar nu än för 10 år sen, isarna växer osv.

Sådant går i cykler helt naturligt, temperaturen fluktuerar beroende på hur solfläckarna rör sig, och det i sin tur påverkar olika växthusgaser, istider, torka.

Jag syftade INTE på människans påverkan på miljön i form av giftiga utsläpp, plast i haven, kärnvapentest och allt sånt.

Jag tror vi och miljön skulle må bättre av att gå tillbaka till att bo i byar, odla mat genom permakultur, egen boskap, bygga bostäder som harmoniserar med omgivningen och i symbios med dygnet och säsongerna, typ bo i såkallade jordskepp eller utvecklade jordkulor med solpaneler och kraft från bäckar. Alltså att varje familj i byn är frikopplad från statens kontroll av el värme och betalmedel.
  • Polyrytm
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 23:21:42 följande:

Jag förstår att du har svårt att se förbi dina känslor. Men något som inte kan överleva utanför värdkroppen är per definition sekundär i betydelsen I förhållande till rätten till den egna kroppen. Något en del har svårt för, jag vet. 

Att kvinnor bestämmer över sin egna reproduktion och mannen måste kompromissa och vara överens med henne i de allra flesta fall (åtminstone i vår del av världen). Det väcker starka känslor hos patriarkala män. Det finns säkert någon stödgrupp du kan vända dig till. 

Du vill köra den stilen alltså. 

"Hähähä låter som att jag fått ÖversteFeministen Matriarksson på kroken hähähä."

Jag har aldrig förstått varför en del som kallar sig feminister i princip utvecklas till och uttrycker sig som osäkra mansgrisar i ett omklädningsrum. 

"Hörrö, lilla gumman, nu känner du för mycket igen, gå till nån och gråt ut hähä"

Det är som att en del blir det de säger sig bekämpa, vilket blir jättekonstigt. 

Kan vi försöka diskutera utan härskartekniker och fåniga repliker?

Det är väl mänskligt och helt naturligt att tycka och agera utifrån sina känslor?
    Om jag inser att många foster/ofödda barn som aborteras blir det helt i onödan och jag förstår lidandet de utsätts för under ingreppet så känner jag medlidande och djup sorg. Är det fånigt?

Vet du om att det inom jakt är olagligt och otillåtet att skjuta t.ex dräktiga vildsvins-suggor? Just för att de ofödda kultingarna kommer utsättas för ett stort lidande när moderdjuret dött. Men du tycker det bör vara tillåtet eller?
  • Polyrytm
    Anonym (därför) skrev 2023-06-01 12:15:40 följande:
    Men gösses så ofattbart okunnigt och korkat.

Alla människors rätt över sin egen kropp är INTE ett feministisk begrepp, det är ett humanistiskt begrepp. Det vore bra om du först sätter dig in i vad olika begrepp innebär och var de kommer från innan du kläcker ur dig saker för det får dig att framstå en inavlad hillbilly som hoppade av skolan vid årskurs fem för att köra traktorn på gården och spela banjo på kvällarna.

Förstår att du gilla USA för den amerikanska högern består ju till stor del av inavlade hillbillys som aldrig gått i skola och röstade fram ett mänskligt avskräde till president som Donald Trump.
    Olika begrepp är laddade med olika värderingar och betydelse.

Innebär feminism för dig att se ner på folk som kämpar och sliter på landsbygden för att du ska kunna äta? 

Utan dessa "inavlade hillbillys på traktor" så hade inte Sverige varit ett så pass framgångsrikt land och rikt nog att kunna ha radikala feminister studerandes samhällsbärande kurser om Genus på södertörn.

Utan dessa män (och kvinnor) på traktor så hade du och ditt gröna hår fått slita själv för att få mat, och då hade inte Genusteorier varit speciellt prioriterade.

Trump har förövrigt gjort mer för världsfreden och för svarta kvinnor i USA än både Obama och Biden.
  • Polyrytm
    Marmite Devil skrev 2023-06-02 21:43:30 följande:
    Vad konstigt hördu. Du får fundera på det. Ta all tid du behöver. 
    Du vill inte fortsätta vår diskussion,  förresten? Nyfiken på hur du tänker.
  • Polyrytm
    fultextad användarhandbok skrev 2023-06-03 20:34:58 följande:
    Klockrent, förtryck ska med mer förtryck bekämpas. När fel kön, fel ras eller fel religion förtrycker, ska de förtryckas i sin tur. Vi måste upprätthålla förtryck och våld!
    Snart friar jag.
  • Polyrytm
    Marmite Devil skrev 2023-06-03 13:03:21 följande:
    Polyrytm skrev 2023-06-03 02:48:37 följande:
    Du vill inte fortsätta vår diskussion,  förresten? Nyfiken på hur du tänker.

Jag missade ditt inlägg. 

Det är obehagligt att använda känsloargument för att pressa någon att behålla ett barn hon inte vill ha. Då menar jag den typ av tårdrypande trams som du postade i ett tidigare inlägg.

Det är obehagligt därför att det är tillräckligt svårt att göra en abort utan att någon psykopat försöker påverka beslutet, och därför att det faktiskt kan vara bäst för alla inblandade parter att en del barn aldrig föds. 

Jag antar att du är pacifist, vegan och driver familjehem för nyfödda som inte har en kompetent förälder? 

Känsloargument? Du verkar vara väldigt känsloladdad i din argumentation och hur du skriver. 
    Min text beskrev min definition av en individ, eftersom du av någon anledning inte vill/kan säga när du tycker ett foster blir en individ. 

Vem är det du kallar psykopat? 

För mig är det inte svart eller vitt kring abort och jag har varit i den situationen också med exflickvänner.

Nej, jag är ej pascifist, jag tror på rätten att använda våld för att freda mig och min familj. Den rätten är medfödd hos varje individ och skall aldrig inskränkas, oavsett om det är enskilda individer som attackerar en eller ett grannland som invaderar. 

Jag är emot köttindustrin men äter vilt ibland. Försöker hjälpa människor i min vardag, om jag kan.

Jag tycker att abort har blivit ungefär som att gå till tandläkaren, fast det i slutändan är ett liv som släcks. Det har blivit slentrianmässigt av det hela.
  • Polyrytm
    nihka skrev 2023-06-18 15:57:20 följande:
    Skulle du vilja skriva på gammalgrekiska istället då jag tror jag skulle förstå bättre?
    Klyban kanske kan tolka åt dig?
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?