Inlägg från: Anonym (Ditt val) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ditt val)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:
    Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

Problemet med många som är det är att den egna åsikten väger mer än den gravida kvinnan.
    Var emot abort fine- låt bli att göra en. Men lämna andras val ifred. Ska vi säga så?
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-16 21:27:30 följande:
    Även de som snackar om fria aborter brukar ha svårt att acceptera andras val i livet
    Visst så kan det vara. Det går åt båda hållen.
    Du respekterar min syn på livet och jag din.
    Problemet blir ju när man försöker tvinga på andra sina personliga värderingar.
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-16 23:05:52 följande:
    Om du vill att man ska ha förståelse för kvinnors och män som har sex så borde du först ha förståelse för män som saknar sexpartner 
    Att få ha sex är ingen rättighet...
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-18 11:57:59 följande:
    Och era kommentarer är ett bevis på att ni är otrevliga från början. 
    Hur tänker du nu?
    Är det otrevligt att påpeka att det inte är en rättighet för män eller kvinnor om det inte finns ett samtycke?
    Varför ens ta upp att det är synd om män som inte får ha sex?
    Hence mitt svar. Sex är ingen rättighet för män/kvinnor om samtycke inte finns.
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-18 12:43:32 följande:
    Om du respekterar min syn på livet så hade du inte sagt sex är ingen rättighet då. 
    Det finns ingen rättighet för sex som förhindrar om andra skulle ha förståelse för män som saknar sexpartner. 
    Att konstatera sex inte är någon rättighet för män som inte får något är ett konstaterande utan att lägga något värde i faktumet.
    Förstår fullt ut att det kan vara jobbigt för den dom aldrig får till det. Men det ändrar inte mitt påstående. 
    Du får ha vilka åsikter du vill. Jag tror på rosa elefanter med blåa prickar på. Likt förbenat överstämmer det inte med verkligheten.
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-18 12:21:58 följande:
    Och hur har du tänkt att du ska övertala mig/påverka mig så jag ska förstå kvinnor som knullar och vill göra en abort sedan, när du säger att sex är ingen rättighet och vid fel tillfälle? 
    Du får tycka vad du vill. Tänker inte ens ödsla tid på övertyga dig. Varför skulle jag göra det?
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-18 12:07:21 följande:
    Rättighet är något som myndigheterna fixar. 

Kvinnor kan tycka de ska kunna ha ett sexliv även om det resulterar i ofrivilligs graviditeter.
    Missade det här.
    Sex är ingen rättighet så tillvida att det går att hävda att det är en rättighet utan samtycke.
    Tex våldtäkt, utnyttjande är brottsligt.
    Sex mellan två parter där båda samtycker är tillåtet.
    Om kvinnorna gör abort eller fullföljer en ev graviditet är deras beslut. Inget som någon annan  har med att göra.
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-06-18 13:25:51 följande:
    Men varför deltar du i tråden, om du inte bryr dig om du övertygar någon?
    Därför att alla inte utgår från samma principer.
    Det handlar om åsikter, om det inte handlar om faktum tex abort är lagligt.
    Varför stånga sig blodig på att försöka övertyga någon?
    Jag delar gärna mina åsikter och även fakta kring lagrum. Och givet diskuterar någon annans åsikter.
    Sedan kan andra göra vad dom vill med det
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-06-18 14:21:08 följande:
    Du skriver för att de som utgår från samma principer som du, ska ha utbyte av dina inlägg?
    Inte alls. Jag framför mina tankar kring ämnet. Jag vet av erfarenhet att det inte är lönt att försöka övertyga andra som inte vill övertygas. Speciellt när det handlar om olika sätt att se på vad som är etiskt rätt eller inte. Inte svårare än så.
    Om någon vill diskutera eller reagerar på vad jag påstår och vill inflika en åsikt så är dom välkomna.
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-06-18 18:54:18 följande:
    Men det är ju inte bara en person som läser dina inlägg, så hans övertygelse spelar väl ingen roll. Du vill ju framföra dina tankar påstår du. 
    Hur tänker du nu?
    De som läser mina åsikter blandat med fakta gör det. Kommenterar om behovet finns. Kommer med egna åsikter om man vill.
    Din verklighet och vad jag anser är etiskt rätt kan vara olika. 
    Faktum är att abort är lagligt i Sverige och regleras via lagar.
    Faktum är att det är kvinnan som bestämmelserna utgången av graviditeten. Går hon tiden ut eller gör abort inom lagliga riktlinjer.
    Det är fakta som inte ändras pga. åsikter.
    Du kan vara av åsikten att abort borde förbjudas och jag kan ha en annan åsikt om det. Jag kan förklara varför jag tycker så osv och även blanda åsikt och fakta.
    Ingen lär ändra åsikt om de inte är fence riders. 
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-06-18 22:32:50 följande:
    Men varför ska du göra det om du anser att de på andra sidan inte kommer att ändra uppfattning? Du svarar samtidigt att du inte alls skriver för att de som delar dina principer, så vem skriver du för?
    Jag har varit på sajten sedan 2003 när sajten bildades Mina erfarenheter är att det är svårt att ändra någons åsikt för att inte säga omöjligt.
    Jag svarar på inlägg jag tycker är intressanta.Vill någon svara på der jag skriver så varsågod att göra det. Nu är vi smärtsamt OT.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?