Inlägg från: Marmite Devil |Visa alla inlägg
  • Marmite Devil

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Du är emot andras självbestämmande och undrar varför det är ett problem Tomte

• Marmite Devil
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-29 19:42:00 följande:
    Det beror på vad man menar med "att vara mot abort". Det begreppet är inte språkligt entydigt.
    Att vara emot att andra människor får göra abort är att vara emot andras självbestämmande. Att sedannundra varför det ses som ett problem? Tomte
  • Marmite Devil
    Polyrytm skrev 2023-05-30 14:30:51 följande:
    Har ofödda individer något självbestämmande?

Vem för deras talan?
    Ett foster är inte en individ. Så nej. 
  • Marmite Devil
    Polyrytm skrev 2023-05-30 16:00:40 följande:
    När blir ett foster en individ?
    När det inte längre är ett foster? 
  • Marmite Devil
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 18:23:53 följande:

Jag ser allt dödande, all blodsutgjutelse, som problem. Därför har jag valt att inte bära vapen. Därför är jag abortkritisk. Därför är jag emot dödsstraff. Därför är jag också vegan etc etc.. Det finns många saker att lägga i vågskålarna.

Jag har självbestämmande i många saker, men jag använder inte alltid det till något kärleksfullt.

Och du förstår inte varför din ståndpunkt blir ett problem? Har du generellt svårt med det sociala? 
  • Marmite Devil
    Tow2Mater skrev 2023-05-30 23:06:22 följande:
    An sen då? De som älskar att jobba med aborter får ju göra det och stödja det de ser som kvinnors rätt. De behöver ju inte jobba med aborter om de inte vill det.
    Så enkelt är det ju inte. Jag rekommenderar stt du förkovrar dig. 
  • Marmite Devil
    Polyrytm skrev 2023-05-30 20:39:52 följande:
    "Varför?" "Därför".

Vilket uttömmande svar, du har tänkt mycket på detta, märker jag. Väldigt övertygande. 

Du vet att färdigbakade födda barn inte klarar sig själva? De behöver hjälp. Precis som ofödda barn.

Ett foster/ofött barn som utvecklat i princip allt som en född bebis har, den har ett rikt känsloliv, kan känna rädsla och smärta, ångest.

Den har ett hjärta som slår, en liten mun som kan le, den har helt unika ögon, helt unika fingeravtryck. Den är helt unik.

Menar du att den inte är en individ?

Jag förstår att du har svårt att se förbi dina känslor. Men något som inte kan överleva utanför värdkroppen är per definition sekundär i betydelsen I förhållande till rätten till den egna kroppen. Något en del har svårt för, jag vet. 

Att kvinnor bestämmer över sin egna reproduktion och mannen måste kompromissa och vara överens med henne i de allra flesta fall (åtminstone i vår del av världen). Det väcker starka känslor hos patriarkala män. Det finns säkert någon stödgrupp du kan vända dig till. 

• Marmite Devil
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 16:47:09 följande:

Det du säger nu är ju i klartext faktiskt att man inte ska få ha rösträtt som troende. Det blir ju det det kokar ner till i slutänden. All lagstiftning är ju tvång, och parlament i länder stiftar lagar. Dessa väljs i sin tur av individer.

Men sen är jag själv i o f s mer intresserad av den etiska abortdebatten än den juridiska - dvs av principen "Gör inte abort även om lagen tillåter det". Det är exakt samma argumentering jag har som djurrättsaktivist - Dvs "konsumera inte animalier även om de är lagliga".

Alltså det är inte "statligt tvång" jag ser som nyckeln i någondera frågan, utan att fler individer kommer till nya etiska uppfattningar, oberoende av lag.

Jag har rätt att offentligt förespråka vissa värderingar, och andra har rätt att inte följa det jag tycker. Men jag har fortfarande rätt att tala för vissa tankar etiskt .- på olika områden. T.ex är jag för att inte bära vapen, och har rätt att tala för det.

Eftersom jag är för att inte bära vapen hjälpte jag t.ex. en ung ukrainsk man med pengar häromdagen. Jag anser inte att staten kan äga individen, inte heller den ukrainska.

Att tro att dina personliga värderingar ger dig rätt att försöka påverka vad andra gör med sina kroppar tyder på grandiositet. Å andra sidan borde du också enligt samma logik respektera att andra kan tycka att du verkar dum i huvudet och borde göra en lobotomi även fast du enligt lag inte måste. 
  • Marmite Devil
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 18:19:01 följande:

1) Håll isär olika saker. Det är inte mina värderingar, UTAN FORUMREGLERNA, som ger mig rätt att skriva. EAKT VAR HAR JAG BRUTIT DEM? Exakt var?

2) ALL DEBATT syftar till att påverka. Jag kan ta ett jämförande exempel. En gång i tiden var jag, som idag tvärtom är djurrättsaktivist, storkonsument av animalier. Så gjorde jag med min kropp då. Idag är jag tacksam för att jag påverkades till att göra annorlunda med min kropp - så att det inte fortsatte att kosta en massa djurliv, djur vars dödande jag på den tiden ju efterfrågade.

3) Det är fullständigt frivilligt att läsa vad jag skriver - 100 %.

4) Du får tycka det, men i princip begår du faktiskt ett lagbrott om du skriver det. Förtal är olagligt Det är det däremot inte att generellt förespråka den ena eller den andra värderingen, vilket jag gör här.

5) Personangrepp sker ofta när brist är på sakargument.

6) jag tror inte du har läst mina inlägg så noga.

Att vara hal som en ål ger inga pluspoäng för resonemanget. 

Dina värderingar har du beskrivit och det ter sig uppblåst och grandiost att tro att du vet bättre än gravida kvinnor vad som är bäst för dem. 

Det är inte förtal att anse att någon är dum i huvudet. Men du får gärna göra en polisanmälan om dina narcissistiska tendenser kräver det. 

Du har ju inga sakargument annat än: jag vet bäst så det så. 

• Marmite Devil
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-02 18:14:18 följande:
    Det skulle kunna räknas som förtal. 
    I alla fall, när man har åsikter om något så brukar man tycka att man vet bäst. 
    Du tycker säkert att du vet vad som är bäst för kvinnor. 

Respektive människa har självbestämmanderätt över den egna kroppen. 

Kvinnor är halva jordens befolkning och har sannolikt otroligt många olika behov, så det är ju omöjligt att generalisera. 

Nej, att tycka att någon är dum i huvudet räknas inte som förtal. 

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?