Varför anses det så illa att vara emot abort?
Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker?
Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker?
Texastråden väckte en annan aborttråd till liv, eh?
1)Det motsatta är nog mer sällsynt.
2) jag är själv aktiv i utvalda konservativa församlingar av Svenska Kyrkan ( där jag också är medlem) och i Katolska Kyrkan - och hälsar ibland på de syrisk-ortodoxa. Jag är ekumenisk konservativ kristen. De stora skillnaderna inom kristenheten går idag inte alls mellan, utan tvärs igenom samfunden. I Svenska Kyrkan kan helt olika tro förkunnas på 2 spårvagnshållplatsers avstånd, så den är långt ifrån enhetlig, men jag väljer konservativa präster som jag tycker kan ge mig den andliga föda jag söker. Jag tror att gränsen för Guds församling går tvärs genom samfunden och finns lite varstans inom dem.
Varför är du med i en församling om du inte tror? Jag är med för att jag, sedan 16 års ålder, är övertygad kristen, som den ende i min familj. Jag kommer från en sekulariserad "Svensson-familj", men jag bröt med detta efter djup reflektion och erfarenheter. Jag skulle inte vara med i en församling om jag inte trodde.
Jag tror att Gud älskar och värderar också foster- - att Gud är på de allra svagaste, de allra värnlösastes sida som inte kan tala för sig själva, och där backar jag inte en millimeter.
4) Ja, får jag tillfälle kommer jag gärna. Ja, du har en trevlig ton och jag uppskattar också samtalet. Israeliska djurrättsaktivister är mina hjältar.
Nu ger du mig bara 2 alternativ när det finns flera- vilket då ju blir en så kallad falsk diktomi. Alternativen du ger mig är följande:
Alternativt 1) Abort är bäst om en kvinna blir gravid
Alternativ 2) Att jag inte skulle tro på helvetet.
Jag tror att helvetet finns, men nu tror jag ju inte att det bara är icke aborterade barn som riskerar det här tillståndet, utan även personer som är inblandade i aborter. Jag såg ett klipp där någon berättade om en syn hon/ han haft där hon/ han såg en kvinna i helvetet som personen inte hade väntat sig vara där. Den som var där hade ganska nyligen (kanske oväntat) avlidit och varit en till synes väldigt "from" människa i församlingen och hade sjungit i församlingens kör med liv och lust, och gett ett "perfekt" intryck. Men det visade sig senare att hon hade gjort en abort (ganska nyligen?).
Den sidan måste jag också ta med i ekvationen, så mitt alternativ blir självfallet alternativ 3.. Bla därmed faller att det bara skulle kunna finnas 2 alternatv.
Alternativ 3) Gör inte abort även om helvetet finns.
Jag har sett den där argumentationen du beskrev förut, men den håller helt enkelt inte. Dessutom tror jag att oddsen är "lite bättre" att hamna i saligheten än vad en del andra tror. Förvisso tror jag att den enda frälsning som finns i universum är i Kristi verk, MEN sen är det en helt annan fråga vilka som står inom räckhåll för eller inte inom räckhåll för Jesu verk.
För min personliga del tror jag att vissa personer som dör som formellt icke kristna, kanske som ateister eller agnostiker, kanske i anda religioner, ändå, utan att ha vetat det själva i jordelivet, har stått Kristus nära och ändå är frälsta i Kristi blod (inte egen perfekthet, för ingen av oss är nämligen perfekt på hela den här jorden).