Inlägg från: 170909 |Visa alla inlägg
  • 170909

Vi som blivit gravida efter IVF

Inalina skrev 2019-01-21 21:24:33 följande:
    Kanske beror det på om ni var ?utskickade? från Sverige?- men både jag och min man har lokala jobbkontrakt i- då jag är utskriven ur försäkringskassan sedan många år har jag inga rättigheter till bidrag och annat från Sverige. Skulle vi däremot flytta hem till Sverige skulle jag kunna räkna min lön här som att jag arbetat och därmed få svensk föräldrapenning på den lönen verkar det som istället för att få mini-bidraget man får i föräldrapenning. Men det kommer vi/ju ändå inte att göra.

jag får heller inte vistas för mkt i Sverige och samtidigt betala skatt i Schweiz-så reglerna är väldigt strikta ...
    Vi utvandrade och avskrev oss överallt, vi kunde komma på
    Men har du kollat upp det så är det bra iaf och lite synd att du inte kunde få några bidrag. 
  • 170909
    tossaliten skrev 2019-01-22 07:12:45 följande:

missat vart du bor! :)

Skoj att bo utomlands.

Jag har bott utomlands men nu bor jag i Sverige igen. När livet förändras så är det bra att ha nära till sin familj (läs barnvakter)
  • 170909
    Inalina skrev 2019-01-22 11:29:20 följande:
    ok, då ska jag spana in de där kuddarna. kanske kan min oro stillas lite nu efter gyn idag hoppas jag så jag kan sova bättre. Sen när man vaknar på natten/morgonen måste man ju gå upp o kissa o sen är det sjukt svårt att somna om.. herregud hur blir det då med en bebis Förvånad!!
    Jag som kvinna och mamma har haft mycket lättare att vänja mig vid brutna nätter medan mannen och pappan inte haft lika lätt utan blivit otroligt påverkad av det. Antingen beror det på biologin eller så är det våra egna egenskaper så att säga. Jag har även vaknat snabbare när hon skriker än mannen ibland har jag funderat på om jag vaknat av hennes skrik eller känt på mig att hon kommer börja skrika och vaknat innan. Det tror jag har att göra med biologi att man som mamma som varit gravid med barnet har en annan relation och hela den där biten. 
  • 170909
    Inalina skrev 2019-01-22 12:38:32 följande:
    det kan nog vara så, att det kanske är naturligare för mamman på nåt sätt. Kan tänka mig att man liksom t.o.m. 'märker' när de håller på att vakna så man kanske hinner dit innan skriket börjar ibland om de sover i en säng bredvid en. Får se hur det blir med oss =) 
    anina skrev 2019-01-22 12:48:19 följande:
    Jag tror man som kvinna har det i sig. Jag har en bonusson på snart 15 år, har varit i mitt liv i ca 5 år. När han var mindre och brukade komma in till oss på natten så vaknade jag redan innan han öppnade vår sovrumsdörr trots att han smög. Hans pappa gick knappt att väcka med våld om han ville det, men jag vaknade direkt. Vi är nog mer omhändertagande. Han lärde sig dessutom snabbt att gick han till pappas sida så följde han med honom in i hans rum och nattade igen, medan om man gick till min sida så fick han ligga i vår säng. =)

Minns att min mamma alltid vaknade snabbt när jag var liten, och när det kliade så kliade hon åt mig nästan innan jag hann dit själv. 

Då är det nog en biologisk inprogrammering vi kvinnor har. Och det är intressant att du fick de instinkterna för bonussonen. Trodde att det "bara" skulle vara till biologiska barn man burit själv. Eftersom man då är med varandra exklusivt i nio månader
  • 170909
    jaktenpaflow skrev 2019-01-22 22:32:01 följande:
    Super att du håller igång! Kör du vanlig yoga eller gravidyoga?
    Jag gör vanlig yoga men är försiktig med vridningar och positioner som inte känns helt okej. 
    Jag är i v24-25 något sådant men vill inte riktigt kännas vid att jag är en tjockis som behöver anpassa mig

Jag skickade en inbjudan nyss till fb-gruppen.
  • 170909
    BaKu skrev 2019-01-22 22:43:13 följande:
    Jag köpte en sån och det var en underbar investering!

De där mardrömmarna som gravid är sjuka.
    Jag lånade en sådan där lång ormkudde förra graviditeten men tyckte inte om den alls. Den var fylld med små kulor som en saccosäck och blev platt mellan knäna och det var ju där jag ville ha lite fyllning och så. 
  • 170909
    Ellencassandra skrev 2019-01-29 06:45:08 följande:
    Ja jag tycker också hm har väldigt fina grejer å till bra priser! :) la en ganska stor beställning nyligen på newbie! Dom har så otroligt fina kläder å bra kvalite! Lite dyrare än hm dock.

Haha förstår det! Då är det onödigt med overaller å så såklart ;) jag hoppas bara inte att det blir sån värmebölja som förra året. Fast då jobbade jag iof så det var extra jobbigt.. nu e man iallafall ledig :)

Ja jag tycker mycket om det namnet :) ni hade inte riktigt bestämt er va för namn?
    Jag läser det mesta men loggar sällan in. SÅ jag kanske blandar ihop er nu. Men jag tror väl att det var du som undrade om barnvagnsbäddning och hur mycket och vilka kläder man borde skaffa.
    Till barnvagnen så bäddade vi med ett gammalt lakan som jag klippt till och hade runt madrassen bara och sen beroende på dotterns storlek och väder olika filtar och overaller. När hon var runt ett år och vi bytte till sittdelen så skaffade jag någon slags åkpåse från emmaljunga. Vilket var bra att ha när hon skulle sova på förskolan. visade det sig.

Hon föddes under sommaren så när hon var ca 6mån så hade vi en liknande sådan här som hon fick ha i vagnen
    www.elodiedetails.com/se/stroller-stuff/babyoverall-powder-pink

När det gäller hur mycket kläder man bör köpa så beror det på vilken typ av barn man får. Man kan få ett kräk och då kan man behöva mer kläder än annars, eller en som inte riktigt passar i blöjorna så det läcker väldigt mycket. 
    VI gjorde så för att jag är snål/ekonomisk/planerande att vi köpte en del och utgick från det och tänkte att behöver vi mer så kan vi köpa efter hand. 
    En kompis till mig köpte kläder i stl 50 ganska mycket innan, barnet hon fick var för stor för stl 50 och behövde 56. Det tyckte hon kändes trist. 
    Så man vet aldrig.
  • 170909
    Inalina skrev 2019-01-29 10:29:15 följande:
    Tycker också det där mes stl är jättesvårt!

jag köper det mesta i 56-62 nu - jag var själv en rätt stor baby och varken jag eller min man är små - men föds de tidigare än beräknat får man väl gå o leta dockkläder ;) köper man lite stort kommer de ju åtminstne kunna ha det någon gång! tycker det är svårt att hitta 'sommarkläder' till bebisen - i typ linne-tyg så att de är klädda men inte varma...
    Dockkläder är försmå men det finns ner till strl 44 iaf i vissa butiker. Min dotter föddes förtidigt så vi hamnade i den "problematiken" Vi hade tur i oturen och fick ligga inlagda i 1-2v och hann köpa så små kläder då. 
  • 170909
    Inalina skrev 2019-01-29 10:47:39 följande:
    Ok jag förstår- Vilken vecka föddes hon i?
    ja det löser sig ju alltid med kläder såklart - men nu är det så kul att för första gången få köpa kläder till sin egen Hjärta
    Ungefär v33 jag upplevde att "alla" hade olika tideräkning att jag inte blev riktigt klok. För jag trodde man räknade från senaste mensens första dag sådär många kalkylatorer på nätet gör. Sen spelar det ju faktiskt mindre roll egentligen. 

Jag har inte köpt något än, tänker använda det som finns istället. Därför vore det praktiskt om det vore en tjej men det är det inte.
  • 170909
    BaKu skrev 2019-01-29 11:49:56 följande:
    Tack för tips med bäddning av vagn. Vi ska precis ge oss ut på premiärtur. Väntar på att lillen ska äta klart bara. Det har ju kommit massor av snö så är lite nervöst med just klädsel. Men vi har fårskinn i botten och utöver vanliga kläderna en ulloverall och så filtar på det. Är soligt och vindstilla så borde funka bra. Blir ju varmare i vagnen än vad man tror och det är väl vinden som är det värsta...
    Det är lätt hänt att klä på dem för mycket och har man locket på vagnen så att säga, vet inte vad det där lock-liknande skyddet heter och suffletten uppdragen så blir det varmt. 
    Första tiden var jag nervös för allt, så liten och det kändes som hon kunde gå sönder om vägen guppade för mycket, eller om man lyfte henne slarvigt etc. Nu vet jag bättre

Och som man fått höra sen man var liten lager på lager är en bra ide och enklare att hitta temperatur då.

Lycka till med premiär turen
  • 170909
    BaKu skrev 2019-01-29 11:49:56 följande:
    Tack för tips med bäddning av vagn. Vi ska precis ge oss ut på premiärtur. Väntar på att lillen ska äta klart bara. Det har ju kommit massor av snö så är lite nervöst med just klädsel. Men vi har fårskinn i botten och utöver vanliga kläderna en ulloverall och så filtar på det. Är soligt och vindstilla så borde funka bra. Blir ju varmare i vagnen än vad man tror och det är väl vinden som är det värsta...
    Kan också berätta att promenaderna blev längre och längre, först bara prova att gå runt huset typ. Man vill ha nära hem ifall hon blir hungrig, behöver blöjbyte, eller hon är för varm eller kall osv. Sen utökade successivt till ca 5km slingan som går här. 
  • 170909
    Mjbo skrev 2019-02-05 13:54:18 följande:
    Oj ja, helt otroligt overkligt. Man kan inte förstå det.. tror det inte kommer gå upp för oss fören hon är här.

I övermorgon är det vecka 25 och dags för besök hos barnmorskan igen. Ska bli kul. Vi ska börja mäta magmått nu oxå, har ni börjat med det?

Åh! Du måste nästan lägga ut kort sen när du fått hem den ;) Vart ska du ha den stående?:) vilken strl tog du? :)
    Jag tror jag ligger någon vecka eller dagar före dig. Jag var på min ca 25v kontroll i måndags men jag byter vecka på tisdagar. Så jag var närmare v26 än 25
    Hon måtte min mage och fick fram ca 25cm och sa att det var helt normalt. Jag har inte kollat upp vad det ska vara teoretiskt. Ibland känns det som allt är normalt när man är hos bm och liknande
  • 170909
    Ellencassandra skrev 2019-02-18 20:26:58 följande:
    Juste! Har helt glömt bort. Hur blir jag medlem i gruppen? :o
    Jag behöver epost adress till dig för att kunna lägga till dig. Det kan du ju skriva här i tråden men om är bättre, då det är lätt att missa något inlägg. Jag loggar in då och då bara, men läser det mesta om jag inte har en intensiv jobb och skola period
  • 170909
    tossaliten skrev 2019-02-19 10:01:57 följande:
    Jag skulle också gärna vilja gå med! :) 
    Beroende på hur hemlig du vill vara så kan du antingen skicka epost i pm till mig eller så kan du ju skriva den rakt ut i gruppen
  • 170909
    BaKu skrev 2019-06-11 08:26:46 följande:
    Min man har varit fantastisk i att göra allt hemma under både graviditet och i början när jag var fast i amning dygnet runt. MEN han ser inte att det är smutsigt, han störs inte av det på samma sätt, han gör saker på annat sätt än jag osv och det kryper i kroppen av det. Jag bestämde mig i början av vårt förhållande att jag inte skulle tjata och inte bestämma hur saker ska vara och göras. Mitt sätt är kanske inte rätt egentligen. Har försökt se det från andra sidan att hellre tvätten hamnar huller om buller i garderoben än att den ligger otvättad i tvättkorgen.

När det gäller saker ska göras har jag ofta sagt att denna veckan måste det och det göras så får jag stå ut med att det görs söndag kväll. Ibland säger jag bara att nu ska vi städa och så går han med på det. Sen att jag kanske bara orkade sortera posten under graviditeten så gjorde vi det ihop och det blev gjort.

Efter fem år ihop ser jag en stor förändring. Han reagerar snabbare, han gör det bättre och för inte så länge sen berättade han att det var en av sakerna han älskade med mig, att jag hade överseende med vissa saker och lät honom lära sig.

Det kan kännas fel att en vuxen man inte kan se när det behöver städas. Men måste inse att vi alla är olika och har våra brister. Han försöker verkligen och jag är tacksam över att det är en av hans största brister. Sen får jag träna på min brist att saker ska vara som jag vill.

Men vi körde ett tag en app där vi kunde lägga till att göra lista och inköpslista. De var synkade mellan telefonerna så skrev in vad som skulle göras och sen kunde den som gjorde det bara bocka av. Wunderlist tror jag den hette. Kanske kan vara en idé så vet din man vad som måste göras.

Jag tycker ditt sätt är rätt. Jag kör på samma. Skulle jag göra något jag vanligtvis inte brukar och "kan" t.ex. klippa gräs (bor på landet med enorm gräsmatta om man jämför med ett radhus) så skulle jag göra så gott jag kan och bli sur om mannen sen säger/kommenterar/frågar varför gjorde du så och inte sådär? Blir bättre om du börjat i den änden och sen gjort si så där osv. 
    Då är det inte så kul att "hjälpa till" eller underlätta. Därför tänker jag att han inte vill höra samma sak. Det är bara när han ska påbörja något t.ex. putsa fönster och jag märker att han har noll koll och tänker göra på ett väldigt ineffektivt sätt som jag kan upplysa honom om hur jag brukar göra. 
    Ibland frågar jag innan han ska göra något om han vill veta hur jag brukar göra och varför.
    Man vill ju inte förstöra stämningen i onödan. Men i morse skulle han iväg med lillebror och ha med ersättning. Jag brukar koka upp vatten, kyla av till lagom temperatur, hälla upp i en termos, ta med småbrukare med uppmätt pulver och en nappflaska.
    Så när jag upptäcker att han hällt upp kokande vatten i termosen och ska ta med måste jag ju fråga hur han tänkt. 
    Jag tänkte ta med en termos med kallvatten också och sen en termometer och på något sätt kyla ner det.
    Här tänkte jag väldigt mycket men sa bar att jag kyler av vattnet medan du kan byta blöja och klä på er, så har du lagom temperatur i termosen och det är bara att hälla upp i flaskan sen. 

• 170909
    Inalina skrev 2020-10-05 10:11:36 följande:
    Hej! Ajdå din stackare, jag avundas inte ditt mående. Häftigt med syskon dock på naturlig väg Hjärta Min lilla föddes 19 maj :)
    Vi vill gärna försöka få ett syskon men precis som vi befarade så är nu Tjeckien på 'svarta listan' här i Schweiz så man får inte åka dit och komma tillbaka utan att sitta i karantän i 10 dagar och det kan jag inte får då får jag inte lämna lillan på dagis etc etc. jag hade tänkt sätta igång egentligen denna cykeln för 10 dagar sedan men precis innan så hamnade Tjeckien på listan så nu får vi skjuta på det i obestämt tid. Jag är nog 100% säker på att vi inte kan bli gravida spontant, trots ägglossning varje månad, men tror att båda äggledarna är trasiga (vet att i alla fall en är det) så vi får snällt vänta.. men känner ingen panik över det utan det får bli när det går att flyga igenGlad

Har ni gjort tidigt uktraljud denna gången med?

Är det någon i den här tråden som tycker det är 'annorlunda' att vara gravid med andra barnet? är man mindre orolig etc? 

Kram på er och hoppas att ni som mår dåligt får all hjälp ni kan få för att må bättre{#emotions_dlg.flower}

För mig var det stör skillnad Lillebror som är 1.5år (född i maj som nästan alla andra i tråden )

Inte bara det att antalet barn skiljde sig åt, utan för att jag lyssnade mindre på alla andra. Första graviditeten var skitjobbig och jag visste ju inget. Så man lyssnade och oroade sig mer. Andra graviditeten då visste jag mer och kände mig mer trygg och avslappnad och jag läste på mer. Vården blev lättare för jag fick havandeskapsförgiftning båda gångerna. Första gången fick jag slåss för det, jag hade alla symptom (utom protein i urinen för det ville de inte kolla) men fick höra att det inte var förgiftningen. Höll på att dö den gången för det gick lite långt kan man säga. Andra gången då kände jag till symptomen och hade ju redan en havandeskapsförgiftning i bagaget och då fick jag diagnosen och hjälp snabbare. 

• 170909
    Inalina skrev 2020-11-03 09:09:58 följande:
    jag kan tänka mig att det är stor skillnad, nu känns det ju som att man kan ALLT som har med bebisar att göra :) haha! jag skulle nog också vara mkt lugnare till nästa bebis (om det blir någon) det är lite det man vill uppleva känner jag också, att allt inte måste vara 'första gången' utan att man faktiskt får känna sig lite varm i klädernaHjärta sen är det väl måendet jag inte skulle se fram emot.. men där finns det väl en liten chans att man faktiskt skulle kunna må anorlunda andra gången..Glad

oj havandeskapsförgiftning låter jättetufft!!! och väldigt märkligt att de inte kollade urinen på dig?? Här i Schweiz gör man alltid urinprov när man går på koll (vilket är ungefär en gång i månaden) så de kan utesluta något sånt. Urinprov är ju liksom det enklaste man kan göra?? Gick du ändå tiden ut med båda barnen?

hur gammal är ditt första barn?

Med första graviditeten har man/jag inte så mycket annat att göra än att gå helt in i graviditeten. Med andra graviditeten så har man fullt upp med barn och för mig även skola, för jag gick en utbildning under andra graviditeten och sen jobb direkt efter så ingen föräldraledighet för någon av oss. Det är konstigt här i Sverige kan jag säga, inte många som riktigt fattar tror jag

Första gången så hade jag en barnmorska som jag hoppas inte jobbar kvar (antingen frivilligt eller ofrivilligt) andra gången fick jag en alldeles underbar barnmorska som gjorde stor skillnad =)
    Första gången BM hon var sjuk och vabbade mycket, så ibland blev träffarna inställda eller flyttade eller så fick jag träffa en vikarie. Men sista gången minns jag så tydligt, än idag. Ingen trodde på mig att jag var förgiftad första gången och till slut orkar man inte kämpa, inte ens min man trodde mig. Han resonerade som så att det är bara x% som blir förgiftade och det är inte många så varför skulle du när bm säger att blablabla.

Jag var där på besök på förmiddagen mådde skit och sa det men hon viftade bort det. När jag sa att jag hade alla tecken utom proteinet för hon inte kollat, svarade hon att det är ingen panik vi gör det nästa gång om två veckor.
    4tim senare börjar jag kräkas, hade inte mamma ringt på kvällen och tvingat mig att ringa förlossningen hade jag inte gjort det. Blev iaf tvungen att åka in och inlagd och de tog prover och gav mig medicin etc, men säger egentligen inget när jag frågar om läget och sådär. 
    1,5 dygn senare säger en läkare som säger rakt ut att imorgon föder du barn på ett eller annat sätt annars kommer du inte överleva. Det var så skönt att höra, klara besked och det fanns en tydlig plan.
    Svensk sjukvård sommaren 2015, så storasyster är drygt 5år och Lillebror drygt 1år och de gillar varandra oftast

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF