Vi som blivit gravida efter IVF
Vi hade uppehåll ett tag när jag mådde illa och var extremtrött. Gick lite i vågor hur mycket sex vi hade, men upplevde att det blev mer igen runt de veckorna. Mot slutet var jag konstant sugen, men oftast för trött eller för ont.
Men mannen tog allt bra. Vi försökte så gott vi kunde och sexet var ibland löjligt och oväntat bra. En fördel med ökad känslighet. Vi har visserligen alltid haft ett väldigt bra sexliv och det kanske vi dragit stor nytta av. Men mannen var så nöjd varje gång jag kom för både sex och orgasm var intensivare för mig.
Magen blir ju mer och mer i vägen så man får hitta lite lösningar för att "komma åt" och inte skada magen. Ligga på sidan på olika sätt funkar bra. Även bakifrån ska funka, men med mitt ryggont fick vi aldrig chans att pröva (tyvärr ;) )
Vi hade sex (om än ganska sällan på slutet) fram till vecka 39 ungefär. Ibland med någon eller några veckors uppehåll och ibland flera dagar på raken. Efter vecka 39 kände jag mentalt att det inte gick mer, men jag var fysiskt sugen.
Min man lät mig komma till honom när jag ville så blev det aldrig nåt tjat eller någon press. Det var först de sista veckorna det kunde bli lite "konstigt" när han såg bebisen röra sig under tiden. Men det gick bra det också. För mig kunde det bli lite jobbigt för det blev obekvämt när bebisen flyttade på sig mitt i allt. Men bulla upp med mycket kuddar. Har du en gravidkudde så kan den bli användbar.
Kan väl varna lite att jag ibland fick en del sammandragningar efteråt, men inget farligt utan mest lite läskigt och man nojar ju för allt.
Ha så mycket sex ni vill och orkar för det blir ju inte lättare att få till det efteråt. Prata om det och låt det bli lite "misslyckat" ibland. På många sätt blev det "misslyckade" också bättre. Mannen som fått vänta kunde ju ha lite svårt att hålla sig, men ansträngde sig då ännu mer för min skull.
Jag var väldigt orolig innan förlossningen hur det skulle bli sen. Är dock förvånad att jag redan börjar känna lust. Nu är jag ju inte läkt och med avslag och såriga bröst och så får det vänta lite. Vill inte riskera att skada mig eller få någon infektion. Men tänker att så fort jag fått klartecken på efterkontrollen hos mvc så ska jag försöka få till det. Vet att mannen inte förväntar sig detta så får bli en överraskning. Frågan är bara hur det går med en liten i närheten. Men känns som att det är bra att komma igång så snart som möjligt.
Så nej. Du är inte ensam över sexfunderingarna och tyvärr kanske det är lite tabu. Och tyvärr kan nog många ha lite svårt för sex ju mer mage som syns.
Tack för dina ord och kloka tankar. Vi har inte låtit bli pga magen utan det har varit jag som inte haft lust helt enkelt fram till ca vecka 21. Mannen har tagit det jätte bra och helt förstående i detta så absolut inget som han tjatat om eller legat på mig om så man känt skuld eller så..
Nu är vi snart i vecka 25 och magen har vuxit rejält, och suget är tillbaka som förr, sedan ett par veckor tillbaka som sagt, men det är lite knepigt med magen, och kan tänka mig att det blir knepigare och knepigare såklart ju längre tiden går.
Kul att höra andras erfarenheter :)