Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

Mjbo skrev 2019-02-07 13:46:36 följande:

Nu har jag vart hos BM igen :) Blodsocker, blodtryck, urinsticka, blodvärde (hb) och vikt kollades.. bebisens hjärtljud lyssnade vi på, Och så mätte vi magen, fick ett mått på 24, alldeles perfekt sa hon, så ja antar att de va bra då :P 

Pratade lite om mina magsmärtor, foglossningar och sammandragningar osv.. Fick en sammandragning precis när jag la mig på sjukhussängen där så hon såg det, uppmanar mig fortfarande att ta det lugnt och inte stressa eller röra mig för mycket.

9 kilo har jag gått upp hittills. Helt ok säger hon, så jag får väl lita på det :P Alla andra värden va bra, HB:t va lite lågt som vi redan visste, så jag ska fortsätta med mina järntabletter. trycket låg på 100/58.. Lite lågt, men de har jag jämt så inget konstigt med det. 
    Allt va frid och fröjd, och hon tyckte allt såg bra ut. förutom mina smärtor då.. Jag måste ringa henne nästa gång de kommer säger hon. Och så fick jag låna hem en TENS apparat för att lindra foglossning, ska ligga med den ca 20 - 30 minuter varje kväll för lindring i rygg/svank/fogar.. Så jag ska prova med det :) 

Hur gick ditt besök?? :) 

hej!! besöket gick bra! fick några roliga bilder på bebisen som gömmer sig bakom sina händer hihi! och oj vad hon rörde sig under hela besöket!

jag frågade min gyn om de mäter magen också men hon sa att vi mäter ju bebisen varje gång istället med ultraljud - det är bara bm som mäter magar. så jag kommer nog inte få nåt mått ;) har gått upp 7kg totalt i alla fall hann jag se på min våg. Har också för lågt järnvärde så fick tabletter för det. 

bebisen vägde över 800gram och var 34 cm lång eller nåt sånt - får alltid med mig ett papper hem med bebisens längd o vikt =)
    hon mätte även livmoderhalsen igen och den var lång som senast så det verkade bra och att jag inte behövde oroa mig. 

åh hoppas dina smärtor ger med sig snart!! tufft med din foglossning också, har nog tur som inte känner något alls av det. mitt onda o höften är en muskel som spänner sig då jag snedbelastar lite så inget annat.. låter bra med TENSaparat - har för mig att någon mer i tråden har en sån - Anina eller ellencassandra..?

jag kör med min blöta varma handduk med lavendel-olja varje kväll - får för mig att det hjälper magen att lugna sigTungan ute hon sa att min man inte behöver äta någon medicin mot bakteriell vaginos - det är bara om man får tillbaka det hela tiden som det kan bli aktuellt. så kanske kan man våga sig på lite sex ändå haha =) mannen kommer bli glad Flört
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-08 06:15:42 följande:
    Va mysigt att få se bebisen, och va kul att allt gick bra. Kul oxå att få vikt och längd på den redan Nu, då kan man följa upp det även senare och när den är ute. Så roligt! :)

Ja jag har ju "bara" besök hos min barnmorska nu varje gång, ingen gynläkare, utan dit åker man bara när man har problem eller när det är dags för ultraljud. Jag ska göra ett villväxtultraljud i vecka 32, det är första veckan i april, så jag får längta tills dess ;)

Härligt med ett bra besked gällande din tapp!

Jag hade tens apparaten på mig igår kväll ca 30 minuter. Var varken obehagligt eller skönt, men efteråt kändes det skönt då det blev typ domnat där bak, konstig känsla men skönt. Den fick jag ha till efter förlossningen så kommer väl försöka ha den en gång om dagen iallafall om det fortsätter göra ont med foglossningen.

Igår målade vi klart rummet äntligen, stått stilla ett tag men nu är vi igång igen! Såå kul! Så nu är det färdigmålat 3 väggar. Ska tapetsera en vägg sen lägga nytt golv och lister, sen är det klart :D längtar!

Har du fått hem din myspöl?
    ja sen vet jag inte hur exakt det funkar med vikten o sådär på ultraljud - men det lär vi ju märka när hon är ute ;) 
    har börjat läsa en bok förresten - Föda utan rädsla - den känns lugnande och som att den kanske kan hjälpa en att förbereda sig lite =) Läser du eller någon anna här nåt förberedande?

Åh så roligt med barnrummet =) kan tänka mig att det blir superfint! Myspölen har kommit hem till mamma så jag ska hämta den med allt annat när jag är i sverige om ett par veckor!!

funderar på en sån där stor kudde för både sömnen och amning - ska nog beställa en i helgen. försöker kolla lite 'bäst i tester'!
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-02-08 10:24:07 följande:

Nu sitter jag på sjukhuset och väntar på läkaren. Är här på grund av andra saker. Har sen innan kronisk värk och har väntat på att få en läkartid sen i somras. Självklart får man den precis när man tryckt ut bebisen. Mannen har tagit bebisen på promenad och det här blir rekord i hur länge jag kommer vara ifrån honom. Lär väl vara typ en timma, men känns lite konstigt.

Bebis har kommit in i din första utvecklingsfas. Det betyder ännu mer mammig och klängig. Fick inte sova alls inatt. Nätterna har funkat bra hittills. Så nu hade jag gärna sovit lite. Men det är spännande för ser hur han utvecklas. Fäster blicken och är plötsligt med lite grann. Igår började han gråta med tårar och det skär ju i hjärtat.

mysigt med lite far och son tid =) har ni vart ute o gått mkt eller är det fortfarande lite tidigt för dagliga promenader för både dig o bebben?

kan tro att första tiden är ganska utmattande med väldigt lite sömn.. hur länge till kommer din man vara hemma? Min har bara en vecka pappaledighet så jag kommer få vänja mig att göra allt själv väldigt fort.. man får nog tyvärr vänja sig vid lite tårar - jag är säker på att ni gör allt i er makt för att lillprinsen ska ha det braHjärta
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-02-08 19:05:25 följande:
    Vi har inte gått mer än två gånger, men beror främst på vädret. Har varit så mycket snö och vårt område är inte prioriterat i plogning. Sen har det snöat konstant nästan sen vi kom hem. Men nu har det töat bort en hel del så nu ska vi försöka komma ut mer.

Mannen var hemma två veckor. Hade önskat han var hemma mer och så här i efterhand hade jag nog planerat lite annorlunda och sett till att han tagit lite mer ledigt. Men han jobbar kväll så han är hemma dagtid, vilket är riktigt skönt. I och med kvällsjobbet så jobbar han dessutom bara 80% så han har ju en hel del extra tid hemma.

Mannen ska försöka ta lite promenader själv nu på förmiddagarna så får jag lite chans att sova eller vad jag nu vill göra.

Det är lite tufft att vara ensam så det är ju starkt av alla som gör det helt ensamma. Det svåra är ju att när de är så här små vill de ju vara nära hela tiden så svårt att ens gå på toaletten. Dessutom har man ju inte vant sig vid att någon gråter.

Nu ligger jag med lillen på bröstet. Lyckades tillslut söva honom. Han är ganska orolig nu så han är mer missnöjd även om han är mätt och torr. Nu får man sitta helt still så han inte vaknar :p
    ah jag förstår - hoppas ni kommer ut på promenad snart igen =) skönt att få lite egentid om din man kan ta sonen någon timme här och där - det skulle jag tycka är jätteviktigt när bebisen kommer.

Har sett alldeles för många vänner som inte kunnat lämna ifrån sig bebisen mer än några minuter första året.. hua... så har man någon som kan hjälpa till är det ju super!

hinner man göra några hushållssysslor där hemma egentligen den första tiden? man kanske ska vara glad om man själv får på sig något annat än pyjamasen tänker jag.. blir ju mer press när man får en bebis på våren/sommaren då man nog skulle få lite dåligt samvete av att sitta inne o mysa hela tiden. jag kanske får skaffa en pyjamas som man även kan missta för en jumpsuit eller nåt... hihi! 
  • Inalina
    S91 skrev 2019-02-08 19:20:15 följande:
    Jag var inlagd för tarmvred i helgen troligen pga långvarig förstoppning och mycket ärr i buken kombinerat. Efter det varit livrädd så nu kör jag med movicol varje dag (började med två påsar men tar bara en nu) + att jag tagit enstaka doser microlax när det inte fungerat. Plus att jag äter havregrynsgröt med linfrön varje dag, a-fil, torkade plommon osv.
    men din stackare! Tarmvred lät inte alls nå kul Obestämd hoppas du mår bättre nu!!! och hur är det med illamåendet?
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-09 07:08:54 följande:
    Kul! Ska kolla upp den boken vad det är för nått. Jag läser inget alls ännu. Tänker att jag har ju gjort det förr så jag har ju en liten aning om vad som komma skall iallafall (även om alla förlossningar är olika såklart), och dels så känns de så långt kvar till förlossningen så har inte ens tänkt dit ännu ;) men det är nog jätte bra att vara förberedd! Så jag ska definitivt kolla på den.

Jag älskar förlossningar och skulle själv kunna vara med om hur många som helst. Tycker det är det absolut häftigaste man kan vara med om, och man får en sån jäkla kick av att känna vad man (kvinnokroppen överlag) faktiskt är kapabel till. Drömmen är att bli förlossnings barnmorska. Men det skulle innebära både flytt minst 10 mil och studier i ca 5 -6 år.. Så det går nog tyvärr bort.

Är det en amningskudde du tänker på? Eller tänker du på en gravidkudde som är formad som ett stort u? :) det är just den u formade kudden jag har kollat lite på, men det finns så många sidor så man blir så vilsen.. Vilken sida ska du beställa ifrån?

Går det inte att beställa saker hem till schweiz? :)
    ja just det, vad härligt att du tycker förlossning är en positiv upplevelse - det hoppas jag också kunna göra Glad 

fick lite fler sammandragningar i helgen - men det berodde på att vi var och hämtade en babysäng och bar den ganska långt. SUPERnöjd med sängen - den var jättefin och tjejen som sålde den gav mig en hel kasse med jättefina baby-kläder så det var ju också jättegulligtHjärta

direkt säger ju kroppen i från när jag gör något fysiskt så fick vila resten av lördagen och söndagen. kände även som 'menssmärtor' till och från lördag och söndag men hoppas de också är över nu. Nästa besök hos gyn är inte förrän i mars - men ska träffa en barnmorska för första gången i slutet av feb =) ska bli kul. Idag är det bättre igen dock - och inatt var första natten på lääänge utan mardrömmar!!!Solig

Ang den där kudden tänkte jag använda den som både gravid och amningskudde! har aldrig riktigt klämt o känt på någon dock, så vet inte vad jag ska beställa. kikade på BBhugme men hu vad dyr tyckte jag... jag vet inte hur jag ska göra än faktiskt... 

haha jo det går att beställa saker till schweiz - men jag älskar den skandinaviska stilen på färger, design och kläder. Det är liksom lite 'svalare' och naturligare mode i Sverige upplever jag - här i  Schweiz är det ganska grälla färger och de blandar gärna hejvilt rosa/lila/orange istället för i sverige att de kanske blandar ljusrosa o grått (på babykläder) eller har vitoljad ek på möbler istället för tunga mörka robusta byråer etc. 
    Har precis beställt hem en Laminofåtölj med tillhörande fotpall i lammskinn - LÄNGTAR ihjäl mig efter den! Där kommer jag o mini spendera MYCKET tid haha!
    Här är den:
    www.svenssons.se/p/f%C3%A5t%C3%B6ljer/f%C3%A5t%C3%B6ljer/lamino-f%C3%A5t%C3%B6lj-vitpigmenterad-ek-f%C3%A5rskinn-graphite/00102008064
  • Inalina
    Fröken Rabarber skrev 2019-02-08 19:22:48 följande:
    Jag har med funderat på att läsa den boken, ska dock vänta ett par veckor till. Men lyssnar mycket på podden vattnet går, väldigt intressant att höra alla andras förlossningshistorier! Jag har med funderat på att beställa en gravid kudde. Är lite inne på bbhugme. Säg gärna vilken du valde sen och vad du tycker om den. Svårt att få en bra uppfattning via nätet.
    jag har en väninna som lyssnar på Vattnet går - känner att jag också borde börja med det =) om det är en lugnande podd vill säga...;)

håller med att det är supersvårt att få uppfattning om gravidkudde - det finns några tjejer här i tråden som köpte tror jag dock - och BBhugme var nog en av de mest populära.. jag tyckte den kändes dyr dock - och den finns inte här i Schweiz så får fundera på om jag verkligen har plats för den i resväskan från Sverige Flört
  • Inalina

Ni som precis fått era bebisar Jilka o Baku (någon mer..?) kan bebisen redan från början sitta i en sån där babybjörn babysitter? är det onödigt att köpa en sån från vecka 1 liksom?

och klarar era bebisar av att sova själva i egen säng? eller hur gör ni där?Hjärta Jag tänkte ha ett babynest i deras säng precis bredvid min - hoppas inte det är en utopi ;)

• Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-11 13:22:46 följande:

Oj, lät läskigt att få menssmärtor oxå.. Det är vad min barnmorska sagt åt mig hela tiden att sammandragningar är ok, och vanligt.. Men om jag börjar få menssmärtor i samband med detta måste jag åka in då det då påverkar tappen.. Vill inte skrämma dig nu, så hoppas inte att jag gör det, men jag tänker att det kan vara värt att tänka på om du får så igen :) 

Alltså stolen.... Har du beställt just den?? 14 000:- ??? Jisses!! haha, skulle jag ALDRIG lägga på en fåtölj :D Kul att vi är så olika.. Hoppas du blir nöjd med den iallafall och att ni spenderar mycket mysiga tider i den <3 

Skönt att du tagit det lugnt resten av helgen iallafall.. Jag blir lätt lite för aktiv på helgerna även om jag försöker tänka att jag ska ta det lugnt. Även om jag inte aktivt tränar eller går ut och går osv så blir det lätt att man storstädar hela huset, byter alla sängkläder och tvättar och som nu i helgen, målar om ett helt rum två gånger... TENS-apparaten har fått gå varm i helgen haha :P 

Du känner inte av någon foglossning än iallafall? :)

ja alltså jag har inte fått sammandragningar och menssmärtor exakt samtidigt  - utan de har mer alternerat liksom.. det är så svårt att veta för man läser en del om sammandragningar - där det även står att ' det kan även kännas som mensvärk ibland' så tänker man att jaha - men vad skönt att allt är normalt då. sen i nästa andetag säger någon något annat. suck... får jag mer menssmärtor tänkte jag kontakt med gyn och åka dit igen...Obestämd 

japp - man blir lite knäpp i Schweiz när man letar möbler då det mesta är MKT dyrare (och framför allt ser hemskt ut..) - så Laminostolen kändes riktigt prisvärd hahaha!

rensade en garderob igår ändå så har väl inte legat i soffan precis HELA helgen.. men hade tänkt att rensa 3 st så tyckte ändå jag tog det 'lugnt'... Flört men jag har inte målat något rum eller storstädat i alla fall.. men så har jag inga problem med foglossning heller - är väldigt glad över det! svårt att veta hur långt det är ok att man går och sådär också - vissa gånger kan jag få sammandragningar av det och vissa gånger känns det ingenting. aha bra att public transport funkar bra här så man kan alltid välja i alla fall. Min lilla böna har blivit alldeles vild inne i magen senaste veckan - det syns tydligt utanpå när hon sprattlar och har sig och mannen får sig ett par rejäla sparkar ibland när han vill kännaHjärta 

är målningen färdig nu så ni kan börja inreda =)?
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-02-11 13:01:07 följande:
    Ja, det är skönt med lite andrum.

Det är nog väldigt olika. Jag har inte kunnat lämna soffan eller sängen många minuter.

Bebisar sover ju mycket, men det är inte helt sammanhängande och många vill ju vara väldigt nära hela tiden.

Införskaffa bekväma kläder och ha inte så mycket förhoppningar på att få något gjort. Tänk också på att man blir väldigt ofräsch. Läckande bröst, kräk och läckande blöjor. Jag definitivt köpt för lite kläder till mig själv. Om ni är ensamma mycket så se till att ha mat som är lätt att fixa själv. Och mat som går att äta med en hand. Och förbered er på att äta kall mat och dricka kallt kaffe :)
    tack för tipset om bekväma kläder - blir ju att man bara fokuserar på den lilla så här i väntans tiderHjärta!

får nog ta hem micron vi har på jobbet lagom till bebisen kommer - kommer ju inte kunna stå o laga en massa mat ändå misstänker jag - gillar visserligen yoghurt så kan ju även leva på det och knäckemackorFlört 

har börjat läsa lite om hypno birthing - någon annan som intresserar sig för det?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF