Inlägg från: Ellencassandra |Visa alla inlägg
  • Ellencassandra

Vi som blivit gravida efter IVF

Akira Öken skrev 2019-02-17 20:29:00 följande:

Hej! Jag mår inte så bra. Är väldigt trött och har så gott som ständig huvudvärk som känns som ett hårt åtspänt band över panna och tinningar. :(

Har varit mer eller mindre täppt hela tiden. Dock inte så mycket som dig. Jag brukar spraya med koksalt (Renässans, finns att köpa på apoteket) morgon och kväll och tycker det lättar lite. Jag har förstått att man helst ska undvika avsvällande nässpray under graviditeten.

Vad härligt att känna att det rör sig i magen! För mig är det antagligen några veckor dit (vecka 14 nu).

Men usch då :( minns hur det kändes med den där tröttheten. Hoppas det går över snart! Tror jag börja bli piggare runt v 15! Åh va jobbigt med huvudvärken också :( har du pratat med din bm? Kanske hon har nåt bra tips. Det e ju vanligt å ha det men kan ju va järnbrist eller nåt sånt? Hoppas du mår bättre snart iallafall!

Åh tack för tips. Ska kolla upp det! :)

Ja det e fantastiskt å känna rörelser å så. Snart är du där också :D
  • Ellencassandra
    BaKu skrev 2019-02-17 20:36:26 följande:

Fick jätteproblem med nästäppa och till slut blev det ohållbart. Kunde inte sova alls. Först snarkade jag men sen kunde jag knappt andas och vaknade hela tiden. Började med nässpray och ångrar det inte en sekund. För att undvika beroende tog jag det nästan bara på kvällen innan jag skulle sova. Sen har jag inte behövt det efteråt. Så mitt förslag är ändå nässpray :)

Ja det e inte roligt! Inte för min kille heller haha. ja jag får kanske testa nässpray ändå. Det är ju som jobbigast när man ska sova som du säger att man bara tar det på kvällen innan läggdags.. får testa :)
  • Ellencassandra
    BaKu skrev 2019-02-17 21:02:21 följande:

Angående rörelse så har de lite olika aktiva dagar och kan innan de blivit stora snurra runt och lägga sig annorlunda. MEN om rörelserna minskar så ska man hellre söka en gång för mycket än en gång för lite. Vi var inne en gång och de var väldigt stöttande och bebis mådde bra...

jaktenpaflow skrev 2019-02-17 22:57:13 följande:

Jag har också det! Känner mig helt svullen i näsan inte så förkyld. Har tyvärr inga supertips, försöker använda en sån där nässpruta med saltlösning i:)

Nej min bebis har typ två aktiva dagar och två vilodagar. Jag känner honom varje dag någonting men vissa dagar inte lika mycket. Sen kan jag även känna dessa dagar att han ligger längre bak och kanske sparkar lite inåt istället. Men som sagt alltid något varje dag:)

Hon hade nog bara en lugn dag för både igår å idag är hon ganska vild :) har ju också moderkakan i framvägg så kan ju va att hon sparkar där mot å jag inte känner lika väl. Men som ni säger är man orolig så ska man nog åka in en gång för mycket :)

Nu har jag köpt nässpray så får hoppas att det hjälper så man kan sova xD
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-02-18 10:09:14 följande:

Vår lilla tjej är jätte olika aktiv. vissa dagar är hon så lugn så man blir orolig, och vissa dagar bökar hon runt jätte mycket hela dagen. Så jag tänker att det nog kan variera. men blir man orolig ska man såklart hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite, som andra säger oxå :)

Ja det e väl så :) verkar variera från dag till dag. Men kom på att jag flängde omkring mycket i lördags så hon sov nog pga av det. Igår å idag har jag vilat mycket å då är hon helvild :P så beror nog på hur mycket man själv är igång!

Såg att du skrev att ni har tapetserat å fixat golvet! Till barnrummet menar du va? :) va kul! Vad blev det för tapet? :)
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-02-18 19:39:11 följande:

Tapeten är från rusta faktiskt. Älskar den:) du är inte med i Facebook gruppen va? Uppdaterar med bilder där allt eftersom nått görs i rummet :D

Juste! Har helt glömt bort. Hur blir jag medlem i gruppen? :o
  • Ellencassandra
    jaktenpaflow skrev 2019-02-18 18:11:40 följande:

Var skönt! De kan göra en riktigt orolig de små bebisarna! Jag måste också åka och köpa nässpray Känner mig svullen i näsan och ont i bihålorna:( Även jätteont i huvudet men det är nog bara biverkning av en medicin jag äter för tillfället, blir helt yr. Köpte du ngn speciell nässpray för gravidkudde?

Verkligen :) usch då. Det är mycket som händer i kroppen alltså. Jag köpte nån som var godkänd för gravida å som man kunde använda lite längre än de andra. Den var lite mildare. Orkar inte gå å hämta den just nu haha e för lat men jag skriver vad den hette sen ;)
  • Ellencassandra

Hej på er! :) glömmer bort att skriva här för skriver mest i fb gruppen :p hur mår ni här?

Behöver tips. Alltså nätterna börjat bli ett riktigt helvete. Har ju en gravidkudde å det har hjälpt men inte längre. Värker såå mycket runt höfterna. Ligger mest på vänster sida, sen värker det så mycket i vänster höft att jag måste byta sida, 20 min senare värker det på höger. Å så håller jag på. Byter sida var 20 min typ å sen blir man kissnödig osv så sover ingenting :( har ni nåt tips? Fler kuddar? Eller vad ska man göra. Helst vill jag ju ligga på rygg men det ska man ju undvika.

• Ellencassandra
    jaktenpaflow skrev 2019-03-09 07:24:00 följande:

Haha är du också vaken såhär ?tidigt?:/ Har också sjukt ont, det funkar typ när jag inte rör mig men såfort jag ska vända mig... Har helt galet ont i blygdbenet, kunde knappt gå igår:( Magen börjar också bli så tung att varje vändning är verkligen ett projekt, och att ta sig ut sängen för att gå på toaletten. Hur är er säng i övrigt? Kanske är för mjuk/hård? Kan du ligga på rygg? Jag får andnöd och blir helt yr:o

Haha ja jag vaknar alltid runt 6-7 nu. Eller vaknar, har typ varit vaken mer eller mindre hela natten haha. Men börjar bli hungrig den tiden så då måste jag stiga upp ;)

Men usch va jobbigt att du också har så ont! Man tycker ju att man ska få sova bra nu sista tiden innan bebisen kommer :P vår säng är rätt hård faktiskt. Men det har funkat bra innan. Jag mår bra när jag ligger på rygg.. har inte känt nån yrsel eller så, så egentligen borde jag väl kunna ligga på rygg så länge jag mår bra men vågar inte :P
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-03-09 07:31:24 följande:

Men hej! Tänkte att du säkert skriver mer på FB då jag inte sett nåt här på ett tag :)

Men alltså jag håller helt med- vet inte vad jag ska ta mig till om nätterna ! Jag tycker det är lite bättre när jag ligger med gravidkudden bakom mig så det blir halv sittande/liggande.. men värker fortfarande nere i ländryggen en del då. Men höfterna är absolut värst :/ när jag går upp för att kissa på natten känns det som man behöver en höftledsoperation!!!

Annars mår jag bra dock, hur mår du själv? Ser verkligen fram emot att träffa det lilla underverket nu! Kan inte fatta att et kan vara 10 v kvar- känns som en evighet - speciellt när man tydligen ska bli rätt mkt klumpigare än så här... kram!!

Haha ja, har ju varit inne här å läst varje dag men glömmer å skriva. Så ska bättra mig så jag har kontakt med er andra också :)

Åh va jobbigt. Vi verkar va många som har nattproblem :/ ska det vara såhär i tre månader till?? Haha. Tur att man e sjukskriven så man kan ta igen sig på dagen :P

Ja man kanske får ligga mer upprätt. Tycker också andningen e påverkad, får lätt hjärtklappning å så, så kanske lika bra å typ halvsitta när man sover.

En annan grej som påverkade natt sömnen också är att jag tror att vi hade tjuvar på besök igår. När jag kom hem på kvällen stod vår sopkvast framför ytterdörren. Min kille hade inte varit hemma nåt. Så kändes som tjuvar ställt den där för å se om vi tar bort den eller inte. Kollat om vi va hemma å så. Sjukt obehagligt så låg å lyssna efter ljud under natten ifall de skulle komma.. har sett för mkt film så tänker mig alltid det värsta.. men aa tog ju bort kvasten så hoppas de låter oss vara :P

Vad härligt att du mår bra annars :) hur är det med sammandragningarna? Jag har inte haft en enda. Är inte det konstigt? Fast verkar vara olika. Jag mår bra annars också :) eller jag har ju väldigt ont om dagarna också men inget som påverkar mitt humör å så. Är på gott humör :)

Ja gud 10 veckor är ju ingenting!! Tiden flyger förbi! Men ja de sista veckorna kommer nog gå eeextra långsamt. Å man kommer va stor å tung :P men snart är det vår på riktigt också. Så skönt! Mycket å se fram emot :D längtar så efter flickan!
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-03-09 20:27:56 följande:

Ja känns inte som att saker o ting blir enklare direkt, just det du är ju redan sjukskriven. Hur känns det? Antar att det inte är några problem att fylla dagarna ändå. Visst var det för du hade tungt jobb o foglossning?

Men så obehagligt om ni tror någon ställt kvasten där :( det hade jag aldrig tänkt på att det skulle kunna vara tjuvar- hör efter med grannarna också om samma sak har hänt dem!! Kanske ha någon lampa tänd på natten tills du känner dig lugn igen?

Jo mycket sammandragningar här och kroppen säger VERKLIGEN ifrån när jag vart för aktiv eller så. Har fortfarande runt 15 om dagen men de gör inte ont i alla fall så antar att det är magen som övar inför

Förlossningen. Tycker oxkså det är konstigt att inte alla har dem- eller så kanske de endast kommer de senaste veckorna för dig :) verkar nästan vanligare att INTE ha dem tycker jag. Men går ju inte göra nåt åt det..

Härligt du är på gott humör! Jag känner att hormonerna börjat spöka lite igen och är nog gnälligare och känsligare än vanligt (som i första trimesterm) sen måste jag tänka på att inte äta för mkt/stora portioner för då mår jag rätt illa efteråt.

Ja jag längtar verkligen också nu!! Vart på kurs nu också förra helgen och fick mt användbar info! Hr ni gått på nått eller bokat in något?

Kram!

Det känns bra. Var lite jobbigt i början när man inte e van men nu finns det inga andra alternativ och jag ser till å göra några ärenden varje dag :) precis jobbar på hemtjänst. Så ganska tungt!

Ja alltså det såg så skumt ut för den kan inte ha blåst dit eller nåt, å tjuvar här brukar ställa saker framför dörren för å se om nån flyttar på dom. Annars ser dom att ingen är hemma å då är det fritt fram. Vi har en fb grupp alla grannar å ingen hade sett hört nåt. Så känns ganska lugnt nu ändå.

Oj! Tänk att det kan va sån skillnad! Gör sammandragningar ont? Ja det kanske det är.. men känns ju som att livmodern inte tränar alls på mig då xD den är lat. Som mig haha.

Ja iof dom där hormonsvängningarna kan ju komma å gå absolut :) å känner igen det där med hur mycket man klarar äta.. blir fullt rätt snabbt och sen mår man illa. Finns ju inte så mycket plats längre :P

Åh kul! Vad var det för kurs? :) ska du skriva förlossningsbrev? Vi var på södersjukhusets förlossnings kurs. Tyckte den var bra. Speciellt för min kille. Så han har nån koll :P

Kram! :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF