Inalina skrev 2019-03-04 13:21:09 följande:
alltså på nätterna har jag inte så bra koll eftersom jag sover lite också ;) ibland haha!
nu bara idag har jag haft minst 3 sammandragningar på förmiddagen - men hoppas det lugnar ner sig. det är ju inte jobbigt - mer konstigt och ev lite obehagligt. nej min tapp har inte vart påverkad hittils - men är glad att jag ska dit nästa vecka igen och kolla - är ju ändå orolig att föda för tidigt. annars tar jag dha och de vanliga gravid-tabletterna med lite vitaminer i etc. Och blutsaft ;)
skönt om din tapp inte var påverkad och att du inte haft fler bödningar såklart!!
om de i sverige säger att de vill göra kejsarsnitt pga av olika anlendingar är det nog det bästa för barnet och dig. då de redan är restriktiva med snitt så tror jag du får ställa in dig på det och inte kanske bråkda emot för mkt. Du kan väl ändå inte välja?
Här i schweiz däremot tycker de ofta att man ska få en second opinion av en annan läkare - för här finns en hel massa anledningar att de planerar in kejsarsnitt!/sätter igång förlossningen tidigare än behövs. Några exempel är att läkaren som ska vara med på fölossningen kanske har semester veckan du ska föda - så de planerar in att köra igång tidigare , en hel del får planerat kejsarsnitt då de tycker att barnet kommer bli 'för stort' för vaginal förlossning (detta hör man rätt sällan om i sverige och där föds större barn). är man väldigt liten som kvinna och de tror att barnet är VÄLDIGT stort kanske det skulle hända även i sveirge men har själv aldrig hört om det - och nu har jag hört flera stycken här i schweiz så då ber många om en second opinion.
Men ligger barnet i säte eller moderkakan är påverkad på nåt sätt så kan jag förstå om de inte vill chansa att starta en vanlig förlossning. Dock föds väl rätt många barn i säte även i Sverige?
Ja vissa sammandragningar är verkligen inte roliga, men det är ändå skönt att veta att det är helt normalt och så länge tappen inte är påverkad så är det säker lugnt:) Haha Nää svårt att veta på nätterna:)) Om de kommer så är de väl förmodligen svaga, annars skulle man ju vakna!:) Nej precis jag får inte välja om det är så att moderkakan fortfarande ligger för födselkanalen eller vad det heter:) Och det skulle ju innebära extrem stor risk så självklart vill jag inte det... Han ligger i tvärläge förmodligen pga moderkakan och eftersom moderkakan är ivögen så gör de inget vändningsförsök eller ens föreslår naturlig födsel. Jag kommer känna mig bekväm och tacksam oavsett vad det blir så länge det är det säkraste sättet. Är bara livrädd för omständigheterna vid ks haha, kateter och sprutan får mig att bli svimfärdig!:)
Men ok vaf lyxigt, vet man vilken läkare som ska förlösa en?! Vad anses vara ett för stort barn i Schweiz? Universitetssjukhus låter tryggt och bra tycker jag:) Vi har ju fritt vårdval här så vi får välja förlossning i mån av plats. När flyttade du från Sverige?:) Ja i Sverige föds det en del i säte, finns speciella sätes team har jag förstått det som:) Jag personligen skulle dock aldrig våga haha!