Inlägg från: Ettnamn4sep |Visa alla inlägg
  • Ettnamn4sep

Vi som blivit gravida efter IVF

Inalina skrev 2018-10-09 16:49:46 följande:

samma här för mig med 'bröstömmandet' - går lite fram o tillbaka. de har dock inte vuxit nåt nämnvärt vilket är lite synd tycker jag hehe!

jobbigt det där med överstimulering, ta det lugnt och överansträng dig inte!

Jag har varit ganska illamående och yr till och från, även en 'allmän sjukdomskänsla' i kroppen och känner mig inte sådär pigg och på topp som jag brukar annars. Känns faktiskt jobbigt (men man vågar ju knappt klaga då man faktiskt äntligen är gravid...) man skulle ju stå ut med värre än detta bara man vet att man får en bebis i slutändan, men jag är inte riktigt mig själv just nu kan man väl säga.

min man har sprutfobi och klarar inte ens av att jag pratar om det så där får man ingen hjälp  jag tycker det går bra att ta dem - mest jobbigt är tanken inför att göra det. men just nu är tanken på att göra något överhuvudtaget rätt jobbig tycker jag. har dragit på mig en förkylning också så idag var jag hemma från jobbet och går runt som en levande vålnad typ Kram!

Men usch då vad jobbigt med förkylning på det hela. Jag har själv fått inflammation i ena ögat och munsår(extremt ovanligt) Men ja, man vågar ju nästan inte klaga då man kämpat så hårt för att bära på pluttisarna.

Men jag håller med om att man inte riktigt känner sig som sig själv. Har blivit så extremt trött hela tiden, usch vilken tortyr det är att jobba! Koncentrationen är långt ifrån topp. Kroppen förändras också.

Jobbigt där med mannen. Stark du är som klarar sprutorna själv, det hade jag aldrig grejat.

Hoppas du blir frisk inom kort och att bebisen fortsätter må bra. Bamse kram
  • Ettnamn4sep
    Inalina skrev 2018-10-16 11:33:58 följande:

Hej! Vad spännande med nytt vul i morgon! inte lika nervöst denna gången ändå va?

jag kommer inte gå på vul förrän 1 nov då jag även kommer göra nipt, vill liksom inte springa där hela tiden om jag inte är i upplösningstillstånd ;)

hur går det med dina symptom? jag märker att jag mår mkt bättre på helgerna när jag inte behöver stressa upp ur sägen och göra alla vanliga rutiner. Idag var en riktigt skitmorgon och höll på att svimma på tåget till jobbet :/ men men den som väntar på nåt gott...

Hej,

Vad snabbt du fick tid för ultraljud. Jag ska till barnmorskan igen nästa vecka där hon ska ge mer information om alla ultraljudsundersökningar samt boka in eventuella ultraljud. Är Nip samma sak som kub testet? Det tänkte jag också nämligen göra.
  • Ettnamn4sep
    Inalina skrev 2018-10-16 13:46:11 följande:

hej! hur går det för dig?

NIPT görs i vecka 10+ och jag kommer vara i v 10+6 1 nov när jag ska dit. jag kommer inte göra KUB då NIPT är mkt säkrare svar och man kan göra det tidigare. jag vet inte om de kan göra ett 'vanligt' ultraljud den 1 nov eller om det får bli vul igen. det märker jag väl  min man har inte vart med ännu så tänkte att han skulle få se det lilla livet också så då hoppas jag man kan göra vanligt ul...

(vanligast är att man i Sverige gör KUB - och får man inte tillräckligt bra resultat får man NIPT som man slipper betala för själv).

Vi går alltså direkt på NIPT istället privat - kostar mellan 5000-7000kr i sverige tror jag om man inte får det betalt av landstinget pga hög ålder eller annat.

Jaha ok!! Tack för beskrivningen. Det går väl bra för mig. Har fått en hel del acne på ansiktet( vilket jag i vanliga fall aldrig får). Det allra största symtomet är nog tröttheten. Orkar verkligen inte jobba och har en så nedsatt koncentrationsförmåga. Brösten har blivit större. Har dock inte gått upp i vikt... men känner att hungern börjar slå till nu och blir så sugen på grönsaker haha(skumt). Men jag har ännu inte spytt eller haft något kraftigt illamående, däremot kan jag få yrsel till och från.

Hur går det för dig?
  • Ettnamn4sep
    Inalina skrev 2018-10-16 18:54:12 följande:

Aha ännu ett lite jobbigare gravidecken kan jag tänka mig- hört att det är väldigt vanligt med acne som symptom. Jag håller med om att det inte är någon hit på jobbet, dock har jag ett ganska fritt jobb så kan ta mina vilopauser. Är du sjukskriven då eller hur löser du det?

Skönt att du har grönsaker som cravings och inte choklad haha! Jag är mest sugen på mat och clementiner så jag varvar det ;) har heller inte spytt men idag var det nära tyvärr- får sån otrolig ångest av tanken att ligga o hulka på någon offentlig toalett :( så tar mig snabbt hemifrån till jobbet och inget däremellan! Yrseln har kommit de senaste dagarna och jag kallsvettas rätt mkt- hoppas detta är kulmen och att det vänder neråt igen snart :) kram

Sjukskriven är jag inte. Det var jag däremot i början av graviditeten när jag var inlagd på sjukhus och någon vecka efter det pga överstinulering. Jag har också ett väldigt flexibelt arbete där jag har möjlighet till att ta pauser och även ibland jobba hemifrån. Har dessutom en arbetsgivare som är förståelig. Däremot så är det jag själv som inte vågar jobba hemifrån för mycket, komma in för sent på mornarna osv för att jag aldrig gjort det förut. Vill liksom inte skapa misstankar bland mina kollegor men känns som att de redan börjar ana.

Men skönt att du kan ta vilopauser och att de hjälper. För mig hjälper inte vila utan är ständigt trött, det känns surt men samtidigt så kan det vara mycket värrre- så tacksam är man! :)

Jag delar verkligen den där känslan av rädsla att spy eller svimma på offentlig plats. Fy vad obehagligt.

Hoppas det går framåt för oss båda :)
  • Ettnamn4sep
    gammelpysen skrev 2018-10-22 15:15:28 följande:

Hej Alla, nu är kub över. Allt ser jättebra ut och det var riktigt häftigt att se minipysen splattra runt. Både armar och ben syntes. Grät så mycket att sköterskan hade svårt att ta bilden.

Löjligt liten risk. För min ålder borde den ligga på 149, nu var siffran runt 2500 eller så.. minns inte ens detaljerna...

Nu kan vi äntligen berätta för nära och kära. Är så glad.

Men åh vad kul! Stort grattis! Vilken känsla.

Vill du berätta hur kub tar till? Tar man blodprov samma dag som ultraljud? Hur lång tid tar det innan man får besked om sannolikheten?
  • Ettnamn4sep

Hej allihop,

Jag har läst en del om många som är hårda i magen. För mig har det snarare varit tvärtom de senaste 1-2 veckorna. Jag känner mig ganska dålig i magen och går in på toa ganska ofta. Är det någon annan som delar denna erfarenhet?

• Ettnamn4sep

[quote=79168511][quote-nick]Mjbo skrev 2018-10-26 12:32:02 följande:[/quote-nick]Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta då det är åt andra hållet åt mig. men jag fick en tanke bara, det är inte så att du ätit massa fibrer och "lösande" mat i förebyggande syfte för att du hört/läst att vi och andra andra blivit förstoppade osv?? Bara en tanke! :) [/quote

Haha, kanske i det undermedvetna. Nejdå, har ätit precis som vanligt och inte ätit så mycket lösande mat faktiskt. Däremot äter jag betydligt mycket mer frukt och grönsaker. Kan det vara en bidragande faktor? Nästan så att man blir orolig. Det blir jah eftersom barnmorskan för någon vecka sen sa ? oftast blir man hård i magen. Det blir man för att tarmarna jobbar trögare så att livmodern inte jobbar på för mycket- då är risken högre för missfall?. Men då hade jag inte riktigt tänkt på att jag går in toa oftare än vanligt.

Äh! Får nog ringa barnmorskan och fråga haha :)

• Ettnamn4sep
    BaKu skrev 2018-10-26 13:47:29 följande:

Hade så ett litet tag vet jag. Minns inte riktigt när. Nu är jag i vecka 30 och har så igen, men beror lite på att jag är superförkyld och min kost till stor del består av laxerande saker

Ok, skönt att någon varit med om det iaf. Vecka 30! Wow! Själv är man i vecka 11. All lycka till ;)
  • Ettnamn4sep
    Inalina skrev 2018-11-08 10:30:05 följande:

nej riktigt så mkt blöder jag inte - som en ganska lätt mens skulle jag säga - än så länge. igår var det mer ljusrött och idag var det mer mörkrött.

vill bara att det ska sluta nu så jag/vi kan glädjas åt graviditeten som man ska kunna göra i 12:e veckan!! 

Men alltså usch då! Gör ont i magen. Högst troligt beror det bara på att livmodern växer. Hoppas verkligen att det inte är något farligt och att ni får se hjärtat slå om en timme.

Uppdatera oss om hur det går.

Håller tummarna för er och tänker på er.
  • Ettnamn4sep
    Inalina skrev 2018-11-08 12:47:52 följande:

hej fina gruppen!!

Det ringde från kliniken och bad mig komma redan 11:20 istället så kom precis hem!! Ännu en gång var det goda nyheter med den lilla krabaten som uppenbarligen försöker skrämma livet ur både mig och mannen!!!

Hjärtat slog fint, vi mätte KUB ultraljud som såg fint ut med väldigt låg risk för kromosomfel, och bebisen hade både armar o ben fortfarande =) bifogar en bild. Nu vet ni att mensliknande blödning inte behöver betyda något fel på bebisen! Det kom ganska mkt brunt blid när hon gjorde VUL denna gången så blödningen verkar vara på väg att sluta, hon kunde inte se vad det kom ifrån så ingen förklaring där.

Tack alla fina härinne för att ni stöttar o peppar, denna gången panikade jag inte och låg inte o grät hela natten utan försökte ta allt med neutrala känslor. Det känns bra i efterhand.

Kram!!! Ni är bäst!

Men wow vilket mirakel! Ser ju jätte stor ut! Skönt att det inte var några konstigheter och att ni fått så lättande resultat. Har själv KUB på måndag, hoppas på det bästa! Vi längtar efter att se bebisen vid liv.
  • Ettnamn4sep
    Inalina skrev 2018-11-08 14:16:28 följande:

ja jag vet - en riktig mirakelbaby hittills !!! så spännande med ditt kub, det är verkligen roligt - och var beredd på att det kan ta en stund och en del puttande från barnmorskan/läkaren - för bebisen måste ligga precis rätt för att de ska kunna mäta ;) 

förstår att ni längtar att se lilla livet det är ju det bästa och mest lugnande man kan göra just nu

Det är så himla fascinerande alltså. Kvinnans kropp är magisk.

Vad bra att du säger det, för det är något som skulle stressa mig. Finns det annat jag liksom ska ? ställa mig in på? inför kub?

På kub dagen kommer det ha varit drygt 1,5 vecka sen jag lämnade blodproven. Tror du jag får resultatet på plats?
  • Ettnamn4sep
    Inalina skrev 2018-11-09 09:35:48 följande:

Det är en FLICKA =)

det känns äntligen så verkligt nu och vi har berättat för mannens familj nu också, och ska smått börja berätta för vänner o så :) äntligen kan man glädjas tilsammans med andra - delad glädje är verkligen så mycket större!

Mannen är också jätteglad och vågar nog tro på detta nu också!

jaha då är det bara att önska trevlig helg igen då 

Men åh!! Stort grattis för prinsessan! Ni gör rätt i att fira det och prata om det mer öppet nu. Vilken vecka+dag var du exakt i? Har för mig att vi var i samma. Är i vecka 11+6, så vecka 13 imorgon. Men könet vet vi inte förrän vid årsskiftet, mycket kvar!

Ha en super härlig helg!
  • Ettnamn4sep
    anina skrev 2018-11-16 18:12:19 följande:

Nu har vi ätit vår tårta och grädden var rosa. :)

På lappen stod det att det sannolikt blir en flicka.

Försökte lägga till en bild men verkar inte funka. Får prova med datorn.

Trevlig helg på er alla.

Stor kram

Men åh stort grattis till prinsessan! Vilken vecka är du i?
  • Ettnamn4sep

Hej allihop,

Vad kul att så många hunnit med kub! Själv gjorde jag den för drygt två veckor sen. Fantastisk upplevelse. Och nu blir jag mer och mer ovrig att reda på kön. Det spelar absolut ingen roll vare sig vi får en pojke eller flicka men man vill så gärna veta vad man har inuti sig för att lära känna barnet, fantisera samt planera och kanske köpa lite smått. Har läst en del om olika teorier, nub teorin och annat som jag inte riktigt begriper mig på. Men teorin menar alltså att man kan utläsa könet genom ultraljudsbilden. Vad har ni hört om detta? Har ni några knep hihi?

• Ettnamn4sep
    gammelpysen skrev 2018-11-24 14:13:41 följande:

Vem var det som frågade om kön efter ivf?

Hittade lite statistik. Tydligen är det vanligare med pojke efter ivf och tjej efter icsi. Vet inte om det stämmer in på er som Vet?

Vi har RUL om drygt två veckor. Kommer nog att ta reda på kön då. Gjorde icsi och jag tror på en tjej.

Intressant statistik. Vi gjorde också icsi, kanske blir en tös då. Mannen tror på flicka och jag på pojke. Men känslorna är väldigt blandade. Huvudsaken är att man får ett friskt barn :)
  • Ettnamn4sep
    Florence123 skrev 2018-11-27 15:48:40 följande:

Har gjort icsi en gång och gick en pojke icsi även denna gång men vet inte kön än.

Jaha! Men vad kul. Känns dock som att det är ? flick-säsong? nu. Nästan alla gravida jag stött på bär på flickor. Jag vet inte könet än heller, drygt en månad kvar tid. Men man är ju så nyfiken!

Vilken vecka är du i? Håller tummarna för dig!
  • Ettnamn4sep
    Mjbo skrev 2018-12-17 11:31:28 följande:

Hej allihopa!

Det är väldigt tyst i tråden.. kanske är det för att vi alla sysselsätter oss med massa andra saker nu såhär innan jul? Någon mer som tycker tiden går ruggigt snabbt? :)

Snart dags för rul om 1,5 vecka och jag börjar bli nervös som attans. Tänk om den lilla inte lever längre, de är allt ja kan tänka på. Önskar och känner efter varje dag om jag känner av bebisen nånting men nej, ingenting.. någon mer omföderska som inte känt av bebisen heller? Går in i vecka 18 på torsdag.

Hej,

Vad kul med rul! Har också det om drygt 1,5 vecka. Längtar så mycket! Första bebisen för vår del. Jag anar bebisrörelser, men inte helt säker på att jag känner just nu. Svårt det där med bebisrörelser. Vill bara att tiden går fort så jag får veta att bebisen mår bra och allt är normalt!
  • Ettnamn4sep
    Mjbo skrev 2018-12-17 14:22:45 följande:

Jag längtar oxå otroligt mycket, ska bli så mysigt. Och denna gång ska min dotter få följa, hon är 8år och längtar lika mycket som ett lillasyskon som vi gör efter en bebis.. så hon är helt överlycklig, precis som vi :)

Nu är det sista veckan innan jul, det kommer gå snabbt, sen är julhelgen igång och tiden springer iväg.. sen är det i princip dags! Så himla roligt vilken datum hade du rul? Vilken vecka kommer du va i då?

Vi har den 3e och jag kommer va i vecka 20 :)

Men vad kul att stora syster ska få följa med! Härligt. Ja, tiden går ju fort trots allt. Vi har rul 27e december och kommer då vara i vecka 18+5 ( så nästan vecka 20).

Vi längtar :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF