Rädd för livmodersruptur
Jag har bindvävssyndrom EDS, som bl.a innebär att mitt elastin i vävnaderna inte fungerar och produceras normalt. Alltså är mina vävnader inte lika hållfasta och inte lika elastiska som hos andra.
Ärrvävnadens uppbyggnad är i stor del elastin. Så ett tidigare ärr i livmodern är mer försvagat hos oss med EDS en de utan.
Man viste inte om EDS när mitt akut snitt gjordes så det är inte ihopsytt med EDS i åtanke och därför ännu mindre hållbart.
Ärret är relativt färskt. Strax över 15 månader sedan jag fick akut snitt.
Är nu i v 38-39 i andra graviditeten och ska på förlossningssamtal imorgon.
Min rädsla för att livmodern brister har ökat sig större och större ju mer jag försökt läsa på för att bli lugn med försök till en vaginal förlossning.
MVC överläkaren i länet menar att bukväggen håller emot ärret. Och att man kan mäta trycket i livmodern under värkarbete. Men uppenbarligen händer rupturer och alla har bukväggar. Så det lugnar mig inte tillräckligt.
Jag har verkligen velat ha vaginal förlossning och finns sorg kvar i mig att det blev akut snitt med första barnet.
Men är så otroligt rädd för att ärret brister i värkarbete och att vi mister barnet.
Ni som varit med om livmodersruptur, är det någon som vill dela med sig av sin berättelse? I vilket skede i förlossningen skedde rupturen? Var man medveten om ökad risk för det? Exempelvis EDS? Eller tidigare snitt? Täta graviditeter med tidigare snitt? Hade man fört in tryckmätare i livmodern för att hålla koll? Hur allvarlig blev rupturen? Konsekvenser efter det? Gick det att rädda barnet?