• saijda

För oss som tempar för att bli gravid

Verkar som mensen kom... med besked. Mitt i kvällsarbetet igår. Ringde min man direkt och bara grät. :( jag ska försöka att inte ge upp men det är så jobbigt just nu...

Vad tror ni om ägglossningstester och rosenrot? Vill ha mer exakt med ägglossning och cykeln blev extremt lång denna gång, mina cyklar är oregelbundna sedan missfallet.

• saijda
    WanderChild skrev 2018-10-10 11:37:50 följande:

Tråkigt :((( Som jag svarade dig i en annan tråd så tycker jag du ska läsa på om Vitex - munkpeppar. Det ska hjälpa till att stabilisera hormonbalansen och det låter som du inte verkat fått ordning där sedan missfallet. Rosenrot har jag testat dubbel dos men är skeptisk till om det egentligen hade någon effekt, tror snarare det var min kropp som kom igång av sig själv.

Tack så mycket!! Är munkpeppar bättre än rosenrot?

Och hur kom din kropp igång av sig själv igen?
  • saijda
    WanderChild skrev 2018-10-11 07:38:21 följande:

Har inte läst en massa om effekterna av rosenrot annat än att det kan korta follikelfasen, men munkpeppar ger sig ju *på* hela hormonbalansen o alltså hela cykeln och inte bara en del. Jag tror inte rosenrot hade ngn effekt på mig men är helt säker på att munkpepparn hade det. Rosenrot testade jag först i ca 2-3 veckor innan min första äl efter pillerstopp, hände inget under den tiden o slutade äta dem pga olika anledningar. Sen plötsligt 2-3 veckor senare kände jag värk i höger sida o tog ett äl-test som hade ett starkt streck! Testade rosenrot cykeln efter o fick äl på cd16, cykeln efter det åt jag ingen RR men äl kom på cd16 igen ändå. När jag åt munkpeppar fick jag både bättre flytningar o starkare streck på äl-testerna vilket indikerar starkare hormonutsöndring. Är nu på äl+5 o tempen har höjts dagligen sedan äl o jag har nu högre temp än jag haft någon annan gång sen jag började tempa! Smörjer med progesterall men tror att munkpepparn jag åt tidigare i cykeln också kan ha haft en effekt på mina progesteronnivåer.

Åh då låter ju munkpeppar mer lovande. Då borde jag märka av ÄL mer tydligt :D
  • saijda
    WanderChild skrev 2018-10-11 20:31:54 följande:

Ja alltså i USA beskrivs det som lite av ett mirakelmedel o hittills är jag benägen att iaf anse att det ligger något litet i det :).

Blir att handla det. Har läst en hel del om det nu och blir bara mer sugen på att testa. Är det något mer du rekommenderar?
  • saijda
    WanderChild skrev 2018-10-12 07:41:52 följande:

Kör på munkpeppar o äl-stickor. Jag äter b-vitamin komplex också nu då jag läst att olika b-vitamin kan hjälpa, o om inget annat så är det ju *bara* lite extra vitaminer :).

Okej! Jag äter också b-vitamin samt zink, järn, c+D-vitamin, magnesium, folsyra och omega-3.

Jag har märkt att jag har tappat mer hår än vanligt. Frisören kommenterade det också. Tror det har med allt som hände i samband med missfallet och att min farfar gick bort i januari. Kan ju tillägga att jag färgade mitt hår några månader senare. Plus allt kaos och stress på jobbet gör ju sitt. Det brukar ju ta några månader innan det visar sig på håret (oftast).

Men det kan väl också bero på hormonell obalans?

Därför började jag äta vissa vitaminer också förutom de jag har ätit sedan vi har försökt med bebis :)
  • saijda
    WanderChild skrev 2018-10-12 23:37:58 följande:

Alltså, detta apotek man har hemma o stoppar i sig! ;) Äter också en massa andra grejer för att ge kroppen allt den vill ha! Brukar bla äta d-vitamin annars också under vintern men har inte börjat med det än. Är på solsemester just nu så producerar gott om naturligt vitamin för tillfället :P.

Tråkigt med håret! Har också hört ja att det kan va hormonellt o allmän obalans i kroppen, min storasyster tappade ganska mkt hår under tiden hon ammade sitt barn. Hoppas du får ordning på det också snart!

Ja haha ;) men har märkt skillnad faktiskt framför allt med järntabletterna :0 åh gott att vara utomlands vart är du? :D

Ja verkligen blir så ledsen, jag har fortfarande tjockt hår men får panik när man tappar så pass :(

Ja det hoppas jag med :0 kan det vara så att det började i samband med att jag slutade med hormonella preventivmedel eller missfallet? :/ hur ska man fixa en hormonell obalans?
  • saijda
    WanderChild skrev 2018-10-13 18:32:07 följande:

Jag är nånstans i medelhavet, vill inte säga för mkt då jag ev har släkt som finns här på fl ;). Men himla skönt att va iväg o bara slappa, läsa o äta god mat!

Munkpeppar borde väl kunna få ordning på hormonerna även där, annars finns det väl andra grejer som är bra för hår och naglar, priorin får jag spontant upp i huvudet o minns något om en tv-reklam, haha...

Aha sorry för frågan, förstår dig verkligen! :0 gud vad skönt att vara utomlands. Eventuellt ska vi resa bort snart med :)

Okej, får beställa det ;) hoppas det inte är försent att börja ta det bara :0 jo har googlat på priorin men överpris *snark*..
  • saijda

Hej, Är på BIM+4/5 idag. Inte vågat ta test ännu. Har de senaste dagarna vaknat med halsbränna/illamående som dyker upp flera gånger under dagen med samt så drar det i höfterna. Förutom det så är jag extremt trött och humöret svänger. Tempen ligger högre än vad den brukar, 36.89 idag , brukar ligga på 36.2-36.5.

Ska se om jag vågar ta ett test idag :0

Hur går det för er? :)

• saijda
    Jojjans skrev 2018-11-17 11:10:47 följande:

Hej, om du vet hur lång din lutealfas är och vet när ägglossning var, så låter det osannolikt att din mens skulle vara ?sen?. Lutealfasen brukar sällan ändra i längd, är mensen sen så är det för att äl var senare. Alltså tycker jag att det låter som att du är gravid. Varför testar du inte bara? Förstår inte vad du väntar på ;)

Jag har äl om en vecka, så inte mycket som händer ännu

Jag körde på ägglossningstester från clearblue med dubbla hormonindikator denna gång. Förutom temp metoden då :)

Varför jag inte har testat mig ännu är för att jag fick svagt plus tre dagar i rad förra cykeln som sedan försvann och vet inte om det var spökstreck eller något annat. På grund av det så blev cykeln 40 dagar lång. Så därför ville jag vänta tills denna cykeln är på dag 40 vilket den är idag. Så jag ska våga testa idag :$
  • saijda
    Jojjans skrev 2018-11-17 11:23:23 följande:

Tycker nästan det låter som ett tidigt missfall för dig den gången då? Och att testen var svaga kanske hade med att göra att det inte utvecklades som det skulle... hoppas du plussar nu! Testa så snart du kan tycker jag

Jag misstänker också att det var missfall... igen :/ jag hoppas också att jag plussar nu.
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid