oshark skrev 2018-12-07 08:23:53 följande:
Har varit hos gyn nu på morgonen och fått ett något lugnande besked. Kommer nog dock inte få ÄL under jul vilket suger men hon sa iaf att jag har väldigt fina äggstockar som kommit igång väldigt bra efter så många år på p-piller och att jag inte ska oroa mig även om cykeln är längre än normalt.
Det enda jag kände lite skepsis över var att hon sa att man vet att man alltid har ÄL 14 dagar innan mens oavsett vad temperaturen säger, men så är det ju inte. (Hon sa att hon inte har koll på appen, "det är ni unga som har det".) Men känns ändå skönt att det såg fint ut.
Det jag undrar över efter en del googlande (jag vet, jag vet, googlehypokondriker är det värsta som finns :-P) var eventuellt om jag har östrogendominans då jag har längre cykler och känner igen mig i nästan alla symptom. Men jag tänker att jag får låta det gå några cykler till och hoppas vi träffar rätt innan jag nojar över det.
Om jag nu ska ha ÄL CD32 i en 42 dagarscykel kommer ÄL ske en måndag natt varje gång vilket är bra tajming om min man är här på helgen och är jag regelbunden kan vi ju planera det så
Hur mår du? Några graviditetssymptom än?
Skönt att allt såg bra ut ändå! Sen verkar hon ju lite okunnig på vissa håll vilket jag förstår triggar googlehypokondri. Man måste många gånger vara sin egen läkare och jag tycker bara det känns sunt att vi kvinnor tar kontrollen över våra kroppar och fertilitet och ser till att själva ha kunskap och kräva hjälp!
Om du har östrogendominans, vilket inte är konstigt, så skulle jag rekommendera dig att äta zink-tillskott, samt även magnesium. Jag är inte tillräckligt utbildad för att helt kunna förklara det, men det handlar om att stärka binjurarna, och balansen mellan zink/koppar i kroppen hänger ihop med östrogen/progesteronbalansen. Skulle också rekommendera dig att kika in på vulverinekoos på Instagram eller Facebook om du är intresserade av en mer alternativ syn på hormonbalans och fertilitetsförståelse. Hon är sjukt kunnig och jobbar med detta. Hon skriver ofta om just östrogenöverskott. Kaffe är en väldigt stor bov enligt henne!