• Anonym (bodelning)

Kostnad - bodelning

Vi är sambor och vill göra en bodelning i tingsrätten, vet någon här vad det kostar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-10 01:10
    Avser alltså om sambo ansöker om förordnande av bodelningsförrättare enligt 26 §

• Svar på tråden Kostnad - bodelning
  • Anonym (bodelning)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2018-09-11 01:53:26 följande:
    Jag tror att ni missuppfattat vad en bodelningsförrättare är.
    Det är fullkomligt idiotiskt att be om en sådan om ni är överens om hur bodelningen ska ske. Bodelningen blir inte mer giltig för att ni har en bodelningsförrättare. Dessutom är det dyrt.

Om ni är överens om hur bodelningen ska ske kan ni ta hjälp av en jurist för att formulera ett bodelningsavtal. Det är på alla sätt ett bättre alternativ.
    Anonym (Besserwisser) skrev 2018-09-11 02:03:12 följande:

Dessutom är en bodelning inget "bevis" för att man inte är sambos längre. Man kan göra bodelning och ändå fortsätta vara sambos.
    Omvänt så är man inte sambos om man bor på olika ställen, oavsett om man gjort en bodelning eller inte.

Vad är problemet med att enligt myndigheterna vara sambos till ni verkligen flyttat isär?

Som andra redan misstänkt så tror jag att detta handlar om att få bidrag/försöjningsstöd, och då hjälper inte en bodelning på något sätt. Så länge ni bor på samma ställe kan ni dela på boendekostnaderna.

Sambolagen 2§:

När ett samboförhållande upphör

2 § Ett samboförhållande upphör
    1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap,
    2. om samborna flyttar isär eller
    3. om någon av samborna avlider.

Ett samboförhållande skall också anses upphöra om en sambo ansöker om förordnande av bodelningsförrättare enligt 26 § eller om rätt att få bo kvar i bostaden enligt 28 § eller om en sambo väcker talan om övertagande av bostad enligt 22 §.

• Anonym (bodelning)
    Anonym (.) skrev 2018-09-11 07:28:20 följande:
    Anonym (Besserwisser) skrev 2018-09-11 01:53:26 följande:

Jag tror att ni missuppfattat vad en bodelningsförrättare är.

Det är fullkomligt idiotiskt att be om en sådan om ni är överens om hur bodelningen ska ske. Bodelningen blir inte mer giltig för att ni har en bodelningsförrättare. Dessutom är det dyrt.

Om ni är överens om hur bodelningen ska ske kan ni ta hjälp av en jurist för att formulera ett bodelningsavtal. Det är på alla sätt ett bättre alternativ.

Du har inte svarat på vilken myndighet det gäller. Att en myndighet skulle ta i beaktande om ni bodelat eller ej låter mycket märkligt.

Läs igenom Besserwissers svar igen TS. Skilj på vad bodelning är och vad sambos är.
    Jag förstår inte varför du eller någon annan behöver veta det för att svara på den fråga jag ställt i trådstarten.

Läs sambolagens andra paragraf så kanske du förstår.
  • Kjell2
    Anonym (bodelning) skrev 2018-09-11 13:07:53 följande:
    Jag förstår inte varför du eller någon annan behöver veta det för att svara på den fråga jag ställt i trådstarten.

Nackdeln är att om man sen fortsätter att bo ihop under äktenskapslika förhållanden så blir man sammanboende igen.

För att samboskapet ska upphöra permanent måste man sluta sammanbo under äktenskapslika förhållanden.
  • Anonym (bodelning)
    Kjell2 skrev 2018-09-11 13:13:12 följande:
    Nackdeln är att om man sen fortsätter att bo ihop under äktenskapslika förhållanden så blir man sammanboende igen.

För att samboskapet ska upphöra permanent måste man sluta sammanbo under äktenskapslika förhållanden.
    Vi har inte bott ihop under äktenskapsliknande förhållanden på ett halvår och har ingen avsikt att göra det heller. Vi bor ihop, men ska flytta isär så snart det går.
  • Anonym (.)
    Anonym (bodelning) skrev 2018-09-11 13:07:53 följande:

Men det hjälper ju inte, om ni fortsätter bo ihop så är ni ändå sambo. Läs vad Kjell skriver.

Jag är undrar bara vilken myndighet som påstår att en bodelning gör skillnad och i så fall på vilket sätt det skulle göra skillnad.
  • Anonym (bodelning)
    Anonym (.) skrev 2018-09-11 13:30:19 följande:
    Men det hjälper ju inte, om ni fortsätter bo ihop så är ni ändå sambo. Läs vad Kjell skriver.

Jag är undrar bara vilken myndighet som påstår att en bodelning gör skillnad och i så fall på vilket sätt det skulle göra skillnad.
    Du menar att man inte kan dela bostad utan att räknas som sambos?
    Vad baserar du det på?

Det står ju klart och tydligt i sambolagens andra paragraf när och hur samboskap upphör, enligt lagen och rimligtvis efterlevs det då av myndigheter.
  • Kjell2
    Anonym (bodelning) skrev 2018-09-11 13:43:55 följande:
    Du menar att man inte kan dela bostad utan att räknas som sambos?
    Vad baserar du det på?

Det står ju klart och tydligt i sambolagens andra paragraf när och hur samboskap upphör, enligt lagen och rimligtvis efterlevs det då av myndigheter.
    Var inte så säker på det. Myndigehten kan säkert se det som att ni åter igen blivt sammanboende.

Det är överlag väldigt svårt, oavsett bodelning,  att anses som separerade när ni förut varit sammanboende, utan att ni faktiskt flyttar isär.

Jag förstår hur ni tänker men är inte säker på att ni kommer lyckas. Ni kan alltid försöka, det kanske går, men var beredd på att det kommer krävas att ni flyttar isär.

• Anonym (bodelning)
    Kjell2 skrev 2018-09-11 15:16:32 följande:
    Var inte så säker på det. Myndigehten kan säkert se det som att ni åter igen blivt sammanboende.

Det är överlag väldigt svårt, oavsett bodelning,  att anses som separerade när ni förut varit sammanboende, utan att ni faktiskt flyttar isär.

Jag förstår hur ni tänker men är inte säker på att ni kommer lyckas. Ni kan alltid försöka, det kanske går, men var beredd på att det kommer krävas att ni flyttar isär.
    Denna syn på sammanboende så som bostadsmarknaden ser ut är inte klokt! Skrikandes
  • Kjell2
    Anonym (bodelning) skrev 2018-09-13 02:01:07 följande:
    Denna syn på sammanboende så som bostadsmarknaden ser ut är inte klokt! Skrikandes
    Tyvärr är det ett resulat att många fuskar kring detta. De hävdar att de inte är sammanboende, trots att de är det,  för att på så sätt kunna få mera bidrag. Det drabbar då de som är ärliga.

• Anonym (bodelning)
    Kjell2 skrev 2018-09-13 07:46:37 följande:
    Tyvärr är det ett resulat att många fuskar kring detta. De hävdar att de inte är sammanboende, trots att de är det,  för att på så sätt kunna få mera bidrag. Det drabbar då de som är ärliga.
    Dock är det ändå så att folk ibland delar bostad, ja t.o.m. tvingas till det, utan att vara sambos i lagens bemärkelse.
    De ska ju inte behöva lida av lagstiftningen, då är den fel utformad.

Vad är det man brukar säga...den stora massan ska inte lida av lagstiftning som riktar sig mot en minoritet.

Det är inte heller särskilt konsekvent att det är lättare att själv påverka huruvida man ses som gift eller ogift.
    Motsvarande skulle kunna gälla även för sambos.

Sedan undrar jag vilka bidrag du talar om? Bor man ihop, fast man inte är sambos, så räknas ju det ändå när det kommer till bostadsbidrag och liknande.
  • Kjell2
    Anonym (bodelning) skrev 2018-09-13 14:49:53 följande:
    Dock är det ändå så att folk ibland delar bostad, ja t.o.m. tvingas till det, utan att vara sambos i lagens bemärkelse.
    De ska ju inte behöva lida av lagstiftningen, då är den fel utformad.

Vad är det man brukar säga...den stora massan ska inte lida av lagstiftning som riktar sig mot en minoritet.

Det är inte heller särskilt konsekvent att det är lättare att själv påverka huruvida man ses som gift eller ogift.
    Motsvarande skulle kunna gälla även för sambos.

Sedan undrar jag vilka bidrag du talar om? Bor man ihop, fast man inte är sambos, så räknas ju det ändå när det kommer till bostadsbidrag och liknande.
    Den stora massan blir inte lidande av detta. Eventuellt några par, som ni. Men du har rätt i det att pga att allt för många försöker fuska kring detta så blir bedömningen rätt hård och det kan drabba fel par.

En sak som kan påverkas är försörjningsstöd. Om man är sammanboende utgår man från parets totala inkomst och behov. Är man ensamstående sker prövningen individuellt. 

Sen finns de de som drar bedrägeriet ännu ett steg. En i paret skriver sig på annan adress trots att de forfarande är sammanboende och på så viss blir de berättigade till bostadsbidrag.

• Anonym (Familjerätt)

En bodelningsförättare utsedd av tingsrätt kostar per timme ca 2500-3000 plus moms. Man har inte rätt till varken rättshjälp eller rättsskydd hos förrättaren men kan ansöka för ett fåtal timmar förrättarkostnader. Förrättaren ställer upp boet och tvångsskiftar om man inte själva kan enas. Är man missnöjd klandrar man tvångsskiftet i tingsrätt.

Kan man komma överens kan man antingen via förrättaren eller själva skriva ett bodelningsavtal.

Kostnaden för förrättaren blir oftast högre än om man själv tar hjälp av kunnig för någon timmes rådgivning. Välj varsin jurist som kommunicerar och tar fram avtal eller, om ni är ense och på god fot, en gemensam jurist som skriver ihop avtalet.

(Du kan pm mig om du behöver hjälp/har fler frågor)

• Anonym (bodelning)
    Anonym (Familjerätt) skrev 2018-10-16 11:58:55 följande:

En bodelningsförättare utsedd av tingsrätt kostar per timme ca 2500-3000 plus moms. Man har inte rätt till varken rättshjälp eller rättsskydd hos förrättaren men kan ansöka för ett fåtal timmar förrättarkostnader. Förrättaren ställer upp boet och tvångsskiftar om man inte själva kan enas. Är man missnöjd klandrar man tvångsskiftet i tingsrätt.

Kan man komma överens kan man antingen via förrättaren eller själva skriva ett bodelningsavtal.

Kostnaden för förrättaren blir oftast högre än om man själv tar hjälp av kunnig för någon timmes rådgivning. Välj varsin jurist som kommunicerar och tar fram avtal eller, om ni är ense och på god fot, en gemensam jurist som skriver ihop avtalet.

(Du kan pm mig om du behöver hjälp/har fler frågor)

Vi är inte oense, det är inte där problemet ligger. Utan vi vill ha en officiell bodelning så att myndigheter kan acceptera att vi inte längre är ett par och inte formellt sett är sambos fram tills vi kan flytta isär, eftersom vi just nu har problem med det.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (bodelning) skrev 2018-10-17 16:19:49 följande:
    Vi är inte oense, det är inte där problemet ligger. Utan vi vill ha en officiell bodelning så att myndigheter kan acceptera att vi inte längre är ett par och inte formellt sett är sambos fram tills vi kan flytta isär, eftersom vi just nu har problem med det.
    Du får nog bättre hjälp om du skriver vad du egentligen är ute efter. Vilket problem har ni för att en myndighet anser att ni är sambos?
  • Anonym (Vh)

Varför tror inte soc på er?!

E de bättre en blir hemlös?!

• Anonym (bodelning)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2018-10-18 02:20:20 följande:
    Du får nog bättre hjälp om du skriver vad du egentligen är ute efter. Vilket problem har ni för att en myndighet anser att ni är sambos?

En i paret har funktionsnedsättning som denne söker hjälp för.
    Då funktionsnedsättningen är av lättare art så är det inte så mycket som krävs, några timmar i veckan kanske, men är mer än vad den andre tycker sig ha tid och lust med nu när de gjort slut.
    Socialtjänsten säger dock att vi klarar oss utan hjälp utifrån i och med att vi är sambos.

• Anonym (Johanna)

Jag och min fd sambo anlitade gemensamt jurist Andreas Aagesson, det tog några timmar men han hade ett grymt tålamod med oss och efter några möten hade vi ett bodelningsavtal klart för en rimlig penning!

Svar på tråden Kostnad - bodelning