• Kjell2

Kostnad - bodelning

Anonym (bodelning) skrev 2018-09-11 13:07:53 följande:
    Jag förstår inte varför du eller någon annan behöver veta det för att svara på den fråga jag ställt i trådstarten.

Läs sambolagens andra paragraf så kanske du förstår.
    Nackdeln är att om man sen fortsätter att bo ihop under äktenskapslika förhållanden så blir man sammanboende igen.

För att samboskapet ska upphöra permanent måste man sluta sammanbo under äktenskapslika förhållanden.
  • Kjell2
    Anonym (bodelning) skrev 2018-09-11 13:43:55 följande:
    Du menar att man inte kan dela bostad utan att räknas som sambos?
    Vad baserar du det på?

Det står ju klart och tydligt i sambolagens andra paragraf när och hur samboskap upphör, enligt lagen och rimligtvis efterlevs det då av myndigheter.
    Var inte så säker på det. Myndigehten kan säkert se det som att ni åter igen blivt sammanboende.

Det är överlag väldigt svårt, oavsett bodelning,  att anses som separerade när ni förut varit sammanboende, utan att ni faktiskt flyttar isär.

Jag förstår hur ni tänker men är inte säker på att ni kommer lyckas. Ni kan alltid försöka, det kanske går, men var beredd på att det kommer krävas att ni flyttar isär.

• Kjell2
    Anonym (bodelning) skrev 2018-09-13 02:01:07 följande:
    Denna syn på sammanboende så som bostadsmarknaden ser ut är inte klokt! Skrikandes
    Tyvärr är det ett resulat att många fuskar kring detta. De hävdar att de inte är sammanboende, trots att de är det,  för att på så sätt kunna få mera bidrag. Det drabbar då de som är ärliga.

• Kjell2
    Anonym (bodelning) skrev 2018-09-13 14:49:53 följande:
    Dock är det ändå så att folk ibland delar bostad, ja t.o.m. tvingas till det, utan att vara sambos i lagens bemärkelse.
    De ska ju inte behöva lida av lagstiftningen, då är den fel utformad.

Vad är det man brukar säga...den stora massan ska inte lida av lagstiftning som riktar sig mot en minoritet.

Det är inte heller särskilt konsekvent att det är lättare att själv påverka huruvida man ses som gift eller ogift.
    Motsvarande skulle kunna gälla även för sambos.

Sedan undrar jag vilka bidrag du talar om? Bor man ihop, fast man inte är sambos, så räknas ju det ändå när det kommer till bostadsbidrag och liknande.
    Den stora massan blir inte lidande av detta. Eventuellt några par, som ni. Men du har rätt i det att pga att allt för många försöker fuska kring detta så blir bedömningen rätt hård och det kan drabba fel par.

En sak som kan påverkas är försörjningsstöd. Om man är sammanboende utgår man från parets totala inkomst och behov. Är man ensamstående sker prövningen individuellt. 

Sen finns de de som drar bedrägeriet ännu ett steg. En i paret skriver sig på annan adress trots att de forfarande är sammanboende och på så viss blir de berättigade till bostadsbidrag.

Svar på tråden Kostnad - bodelning