Inlägg från: Rudbeckius |Visa alla inlägg
  • Rudbeckius

Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan

[quote=79756047][quote-nick]Anonym (Mini) skrev 2019-07-13 17:21:10 följande:[/quote-nick]Ja, det är ju det första man tänker, att sådant här inte kommer rakt ut ur ingenting. Eller så kan det vara en trollning av någon inte helt frisk, den tanken har jag... En man vill oftast inte gärna ses såpass mycket som ett offer som TS vill utan brukar vara lösningsorienterad och diskutera konkreta saker. Inte mjölka medkänsla. ... Eftersom mamman enligt TS är en psykopat.[/

Hm, jag tror inte att jag eller någon annan riktigt kan övertyga dig om att den här sortens övergrepp finns. Det är inte heller min avsikt att mjölka medkänsla eller få medhåll. Jag ville ha råd från kloka medmänniskor inte behöva tröttsamt svara på hätska och onödigt hånfulla och svartvita frågor. Ämnet är inte enkelt alls.

Jag har aldrig heller sagt att mamman är psykopat, du svänger dig med allt möjligt förhastat. Jag ser barnen och mig och många fler (farmor, farfar, kusiner) som offer. Övergrepp innebär förövare och offer. Ditt förakt för oss som drabbas av olycka är inte särskilt klädsamt och du ger verkligen inga råd alls. Istället framhäver du belåtet och sannolikt förmätet att du minsann aldrig skulle kunna råka ut för mobbning... Det är varken snällt eller klokt av dig. Jag kämpar på många sätt och söker konkreta lösningar på en svår situation. Jag försöker vara stark och vuxen i en svår situation.

WHO har just tagit upp den här sortens ökande övergrepp på sin lista över familjevåld. Här är en länk: https://karenwoodall.blog/2019/05/27/world-health-organisation-recognises-parental-alienation/

• Rudbeckius
    Anonym (lejon) skrev 2019-07-13 13:41:04 följande:

Det är inte första gången jag hört om det, jag har tvärtom hört om liknande fall flera gånger, men det har sedan visat sig att situationen varit mer komplicerat än man först trott, och att den uteslutna föräldern uteslutits av en god anledning. Det måste inte vara så i det här fallet, det vet ju du bättre än jag, men du har inte skrivit något som gett mig en anledning att se dig som särskilt trovärdig. 

Ledsen om jag inte verkar trovärdig. Jag har gjort mitt bästa för att förklara. Min avsikt med tråden är inte att övertyga dig om något alls utan att försöka få råd från kloka och empatiska människor i en svår situation.

Blir fundersam. Att du hört om flera liknande fall men sedan minsann alltid fått reda på en djupare sanning som bevisar 100% att den som mobbas alltid burit på skulden för sin mobbning - det låter rätt märklig, men kan ju naturligtvis vara sant i ditt personliga fall. Du skriver så svartvitt. Det skulle ju innebära att jag inbillar mig det mesta och har gjort något riktigt ruskigt som ingen ens vill berätta för någon, inte ens den argsinta exhustrun som annars passar på...

Jag tror inte vi kommer längre med detta nu. Det blir tröttsamt och traggligt.
  • Rudbeckius

Jag var på kalas i fredags (ett dussin gäster, varav typ hälften känner mitt ex med. Grannen som nämns i trådstarten var med).

Jag nämnde lite skämtsamt min tråd här på FL och fick ungefär kommentarerna att de nog såg orsaken främst som att exet ju inte kan tåla att jag så snabbt (dröjde ändå ett år..) hittade ny kärlek och bonusfamilj och att exet nog ändå alltid varit så osocial.. att jag verkar lycklig retar henne osv..

Jag fördjupade inte diskussionen. Fick några kramar. Ville inte förstöra kalaset med min stora sorg och saknad och de andra verkade inte direkt tänka att detta är ju allt är en sorts halvt dolt familjevåld mot barn. Suck.

• Rudbeckius
    Anonym (lejon) skrev 2019-07-14 09:39:44 följande:

Du sa att du haft kontakt med socialtjänsten så jag antar att du har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten eller ansökt om umgängesrätt? Vilka av era närstående har socialtjänsten talat med i sin umgängesutredning? För det låter som att många i er närhet - både vänner och rektorn - ser att du inte har någon kontakt med barnen. Och du berättade även om några som sett ditt ex bli rosenrasande när barnen sagt att de vill träffa dig. Har socialtjänsten intervjuat dessa personer? 

Det är ju också väldigt negativt i rättens ögon att ditt ex vägrat dyka upp på familjerättens möten. Med det i åtanke låter det som att du har ett bra case, och det kan ju personalen från familjerätten vittna om. Fortsätt försöka få till sådana möten, för ju fler ditt ex vägrar komma på, desto sämre framstår hon. 

Ni upprättade inget umgängesavtal vid skilsmässan? 

Socialtjänsten brydde sig inte värst och intervjuade bara mamman och barnen. Mig pratade de med typ 10 minuter i telefon.. jag tror inte de bryr sig om den här sortens övergrepp på barn och jag är rätt övertygad om att de inte bryr sig om barnens rätt till pappa och hans släkt, tyvärr. Jag tror inte alls de följer sina egna föreskrifter om barnens bästa. De är väl sönderstressade med och koncentrerar sig på mindre dolda övergrepp.

Jurister (har kontakt med en byrå sedan i våras) säger att jag kan gå till domstol eftersom exet vägrat samverka men mina barn är ju så stora att de måste lyssnas på och det är svårt att bevisa att de utnyttjas av mamman. Domstolen vill att vi ska ha försökt samverka och finna lösning först innan vi hamnar i tvist hos domstol och jag får ju inte henne till samtal ens hos juristen eller Familjerätten. Jag varnas också för Familjerätten eftersom även de sägs ha låg kvalitet i sin handläggning. De t o m värnar en förälder som krånglar.

Vi hade en överenskommelse om gemensam vårdnad enligt domstolsbeslutet vid skilsmässan med vanliga boendet varannan vecka. Nåt skriftligt umgängesavtal gjordes inte, jag kunde inte ens drömma om den här sortens utveckling, år efter år..
  • Rudbeckius
    Anonym (lejon) skrev 2019-07-14 15:20:48 följande:

Om du anmäler till tingsrätten så beordrar de socialtjänsten att göra en umgängesutredning, och då kommer de att prata med er alla inklusive närstående. Har du gjort detta? Har du anmält henne för umgängessabotage? 

Vem har varnat dig för familjerätten? 

Mig veterligen ses umgängessabotage som något väldigt allvarligt och kan leda till att den föräldern som saboterar blir av med vårdnaden.  

Nej inte ännu. Min jurist sa tidigare att det inte var någon idé pga barnens ålder. Mitt problem var vanligt bland tonårsföräldrar. Så tyvärr, i teorin har du rätt men inte i praktiken har det inte fungerat med barn över 12 år (de kan inte påverkas eller fatta ogrundade orättvisa beslut). Men sedan i våras kan pappor få enskild vårdnad om umgängessabotage sker enligt ett färskt beslut från HD. Men det har ännu inte testats avseende tonårsbarn.

Vänner och internet berättar hur underligt familjerätten fungerar. Sök på motsatsen - det finns inget positivt och de låter bli att själva redovisa nån sorts utvärderingar. De förutsätter att två sunda föräldrar träffas frivilligt och gör upp om barnens bästa. Tyvärr funkar det ju inre om den ena blockerar.
  • Rudbeckius
    Anonym (lejon) skrev 2019-07-14 17:44:40 följande:

Men detta har pågått i flera år? Hur gamla är barnen? 

Det är nog svårt att tvinga tonåringar till umgänge med den ena föräldern om de inte vill. Däremot måste man ju kunna utreda om det förekommit sabotage oavsett. 

Vad menar du med att pappor sedan i våras kan få enskild vårdnad? Det är väl inget nytt? Och menar du att det har varit så för mammor förut, alltså att lagen varit olika för de olika könen? 

Du måste ju inte gå via familjerätten men du vet ju redan att hon vägrat dyka upp så ta med det i eventuell utredning senare. Och jag tror inte man ska tro varken på allt man läser på internet (har själv efter en hastig googling inte hittat något direkt om att familjerätten skulle ha underligheter för sig som regel) eller det man hör vänner berätta. 

Ja, det har pågått i flera år. Barnen är tonåringar. Det går inte att tvinga tonåringar. Tråden handlar om just det dilemmat och vad som är känsliga ungdomars fria vilja i lojalitetskonflikt och den sorg detta innebär - ett sorts halvt dolt övergrepp.

Pappor har naturligtvis haft möjlighet att få enskild vårdnad i decennier, studerar du de inte så många fall då det hänt så handlar det ofta om mammans missbruk, sjukdom eller otrygga leverne. De fallen är i klar minoritet.

Familjerätten hade varit en utväg men nu prövar jag att få möte hos svindyr jurist men hon förhalar - lovar vagt, ändrar sig och uteblir. Hon vill leva avskilt med ungdomarna, bli lämnad i fred.

Man ska verkligen inte tro allt man läser på internet eller hör från vänner. Jag länkade till en nyutkommen bok i tråden ovanför. Men det är väl synd att myndigheterna inte mäter och offentliggör bra effekter och statistik om sitt arbete, t ex i könstermer. Inga alls. Men vad ska vi då basera vårt tänkande på, helt på egna spontana tankar? Man hittar material om man söker, på engelska finns det förstås ännu mer.

Nyligen listade WHO problematiken på sin lista som en ny sorts psykologiskt våld inom familjen:

https://karenwoodall.blog/2019/05/27/world-health-organisation-recognises-parental-alienation/
  • Rudbeckius
    Anonym (lejon) skrev 2019-07-14 22:34:31 följande:

Just nu fokuserar du väldigt mycket på att du känner dig orättvist behandlad, och du är övertygad om att du är utsatt för något som många pappor utsätts för, och att ingen kommer att stå på din sida. Det är lätt - särskilt om man är i din situation - att dras med i det man läser om PAS och diskriminering mot pappor, men faktum är ju att du inte testat anmäla henne för umgängessabotage, och att du inte testat ansöka om vårdnad. Du utgår ifrån att det inte kommer att fungera, men du har inte ens försökt. Försök först! Prata med andra jurister om just den där juristen/byrån som du pratat med inte ville hjälpa dig.

Även om de inte kan tvinga dina tonåringar att umgås med dig, och även om du antagligen inte kommer att få full vårdnad själv, så visar du dina barn att du kämpar för att få träffa dem. Att prata och säga att man vill ses är en sak, men det är ju möjligt att dina barn är sårade just för att de inte ser dig kämpa tillräckligt. Det har tagit dig flera år att ens uppsöka jurist, om jag förstod saken rätt. Förlåt för att jag var hård förut, jag har egna erfarenheter som spökar. Jag menar inte att skambelägga dig för att det tagit tid, jag vet hur det kan bli när man tror att något ska lösa sig och sedan går det mer och mer tid och det blir svårare och svårare att ta tag i saken, men låt det inte gå ännu mer tid nu. 

Jag tror helt enkelt inte på att män diskrimineras i vårdnadstvister. Mina erfarenheter har gett mig bilden att män faktiskt oftare är olämpliga som föräldrar. Och det faktum att män är överrepresenterade i våldsbrott och i sexualbrott, att de är föräldralediga i mindre utsträckning och vabbar mindre, och att barn hellre pratar med sina mammor än sina pappor, gör mig ännu mer övertygad om den saken. OM jag har rätt så är det goda nyheter för din del, för det ökar dina chanser att få rätt i domstolen.

Jag försöker ju precis allt jag kan. Juristen hjälper mig gärna och tar redan betalt för det. Jag har ju sedan länge anmält för umgängessabotage hos polisen (bryr sig inte ett skvatt), socialtjänsten (rena skämtet deras utredning, de bryr sig inte om barnens bästa - bara mammors hämnd typ), familjerätten (frivilligt och exet kommer ju inte dit).

För att rättskyddet på hemförsäkringen ska täcka upp till ca 150 000 kr av kommande juristkostnader (räknar med upp till 500 tkr) så måste exet tydligt meddela att hon inte kan samverka, men hon svarar ju bara juristen vagt, lite lovande men sedan ställer hon in mötet. Så mina barn hinner bli över 18 och över 15/16 när rättegång kommer. Så tyvärr, att anmäla fungerar knappt.

Termen PAS ska inte användas, det är niga. Termen är PA på engelska, det har knappt namn ännu på svenska trots att det funnits så länge.

Jag har tydligt visat mina barn att jag längtar och kämpar för dem - det har alltid gjort att de drar sig ännu mer in i onödig avskildhet, så har även skett när jag tagit det lugnt och trott att de lugnar ner sig, eller de gånger jag fått igenom budskap om längtan och kärlek. Iskall blockering är standard. Så barnen visar ingen längtar eller är sårade. De agerar som små kopior av mamman. Tänk Stockholmssyndromet.

Män har i stort sett totalt diskriminerats i vårdnadstvister i årtionden. Det är helt säkert, tyvärr. Googla om studien om vårdnadstvister i Skåne t ex:

https://tystatankar.com/2010/08/22/?lund-?-staden-dar-barn-forlorar-sina-pappor?/

Jag tog mest föräldraledighet, vab och pratade mest med barnen deras första resp 14 år. Deras mamma jobbade över.

Och de flesta föräldrar är varken fysiskt våldsamma eller sexualförbrytare och de är dessa människor och deras barn vårdnadstvisterna handlar om, inga andra.

Jag har många som stor på min sida men det hjälper inte. Myndigheterna är helt inkompetenta vad gäller barnens bästa i dessa fall. Kan du ge mig statistik eller studier på motsatsen så läser jag gärna.

Jag har redan gemensam vårdnad, har haft från början, med överenskommelse med mamman om barnen varannan månad.
  • Rudbeckius
    Annita skrev 2019-07-15 13:13:58 följande:

Frågan är ju hur brottet ska bevisas.

Tyvärr finns dessutom annan sida av myntet: fäder som döms för misshandel av, till och med mord på, mamman och som ändå får umgänge och vårdnad av barnen. Även det är vanligare än man skulle tro. I de fallen är fädernas "rätt" tydligen rättsligt överordnad barnens bästa. De mammorna kämpar ofta förgäves för att barnen ska slippa träffa gärningsmannen.

Jag menar att det är en svår balansgång för rättssamhället, eftersom det ju även finns mödrar som vill hämnas separationen via barnen. Och hur bevisar man detta?

Sant. Antalet fal där barn far illa är ledsamt stort. Men den här sortens övergrepp räknas i många många tusen per år om vi har liknade situation som den finska länken visar ovan. Antalet fall där föräldrar mördas är förfärligt men oerhört mycket förre i antal per år, tackochlov. En sorts brott ursäktar inte ett annat och könet på förövaren ska inte spela någon roll alls i lagens ögon.

Juristen berättar att jag har rätt lätt bevisläge - en tidslinje bakåt några år visar på så många situationer där hon låtit bli att samverka normalt. Sedan måste rätten finna troligt att barnens agerande beror på påverkan, det blir knepigare.

Juristen funderar på hur rätten ställer sig till att barnen blockerat sin pappa på så vaga underliga skäl, det finns ingen proportion.
  • Rudbeckius
    jrockyracoon skrev 2019-07-18 08:45:52 följande:
    Du utgår från början att mamman är engagerad och driven och tar ställning utifrån kön och inte utifrån TS text. Jag tycker TS visar prov på stor ödmjukhet trots sin svåra situation och resonerar klokt och svarar adekvat. Men även om han inte hade gjort det, så är det ändå förståeligt utifrån den situation han befinner sig i. När man har förlorat sina barn är det nog inte lätt att resonera klokt och förnuftigt alla gånger, vilket TS ändå gör i den här tråden.
    Tack, det är verkligen en svår situation och vi som hamnar i den grubblar jämt och funderar över vad vi kunnat göra annorlunda, t o m om det är värt att ge upp nya familjen för att kanske kanske kunna fjäska sig till nån sorts relation igen med de älskade men helt blockerade barn som hålls inom mammans mentala värld.

Men jag börjar vara fast övertygad om att nog inget hade hjälpt - möjligen om jag inte dejtat efter skilsmässan, om jag inte haft det bra och verkade bli lyckligare efter skilsmässan, om jag följt varje krav och instruktion från mitt ex och aldrig haft en egen åsikt eller vilja...

Min exsvärfar lever ett sådant zombie-liv med min exsvärmor. Han får bokstavligen knappt gå ut för solen är för stark på sommaren och det är halt på vintern och han kan ju ramla året runt...

De flesta i min realtion drar sig inåt och sörjer djupt. Man skuldbelägger sig. Det finns många samtalsgrupper där man delar sorg och ältar. Det är inte riktigt min grej, jag tycker att den här sortens psykologiskt våld inom familjen, denna sorts övergrepp på barn borde få namn och uppmärksammas så att barn bättre skyddas i framtiden.
  • Rudbeckius
    jrockyracoon skrev 2019-07-18 09:12:04 följande:
    Det låter ju mörkt när du beskriver den juridiska situationen och dina möjligheter att få hjälp av myndigheter. Du tycks ju också ha en väldigt bra koll på de olika instanserna och hur saker och ting fungerar. Risken med en juridisk process kan ju också vara att den tar tid och barnen är myndiga eller nästa myndiga innan den är över. En annan risk är att den försämrar, snarare än förbättrar, din relation till barnen och deras mor.

Men har du frågat juristen om det finns någon möjlighet att rättsinstansen slår fast din rätt till delad vårdnad eller åtminstone få träffa barnen någon dag i veckan? Jag tänker att det säkert måste krävas mer för att få till egen vårdnad av barnen, men att försöka få till ett sådant modest krav borde ha större chans att lyckas.

Kanske du kan försöka igen med soc, kanske kan du begära att få prata med en annan handläggare.

Med tanke på din beskrivning av att du har en ganska liten chans att vinna en juridisk process, kanske du behöver anta en annan strategi. Du skulle ju t.ex. kunna jobba med att i alla lägen visa dina barn, och ditt ex, att du inte är ett hot för dem, och att du älskar barnen på alla sätt du kan (som jag var inne på i mitt förra inlägg). Även om kontakten är väldigt mycket mindre än du önskar, så kanske du ändå får göra allt du kan av den du har i hopp om att en öppenhet hos dig kan leda till en bättre relation och mer kontakt.

Jag har svårt att tänka mig att mamman i längden kommer att kunna lyckas med att kväva barnens behov av en kärleksfull pappa. Någon gång kommer de att vilja ha kontakt med dig, även om det är om 2, 5, eller 10 år. Om de juridiska möjligheterna är uttömda tänker jag att du får göra det bästa av situationen och hoppas och vänta på att din tid kommer.
    Bra inlägg, jag kan kommentera det du säger mer detaljerat men i stort sätt pekar du på de olika överväganden jag måste göra. Konstigt nog verkar motstånd mot övergreppet funka bättre än vänlighet (de har vant sig vid att föraktfullt negligera utsträckta längtansfulla händer) eller tystnad (de vill ju faktiskt vara ifred för evigt)

Barnen gör mammans vrede och avståndstagande till sin egen och det vanligaste är att de senare i vuxen ålder aldrig inser det onödiga övergrepp de utsatts för. Barn och de utfrusna föräldrarna lever sina separata liv, barnens barndomsminnen har ju ändrats och de har stängt av. Deras reaktion blir istället en sorts känsloskada, de får i sin tur bekymmer med sina relationer efterosm de lärt sig att man kan exkludera totalt istället för att lösa relationsproblem.

Otäckt är att t ex Brevik är tredje generationens onödigt avskilda barn efter sin mamma och mormor. Ingen av dem fick träffa sin pappa.

Alla historier du hört om pappor som inte brydde sig om sina barn utan gick vidare i nya relationer bara, det gäller att vara misstänksam när man hör sådant...
Svar på tråden Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan