Inlägg från: JenniferBeckman |Visa alla inlägg
  • JenniferBeckman

Vi med BIM oktober 2018

Då min mens komi fredags får vi göra ett nytt försök så nästa BIM är 28/10 så jag byter datum. Lycka till ni andra!

BIM-lista oktober

30/9 Tasha82

1/10 Pluviophile, Z1987, MaalinJ, Ardnas89, Snöflingan28

2/10 lw12, minnie768

3/10 Canary, novemberregn, kstadtjej87, Arvius91

4/10 kira16, brallison, nr2år2019

5/10 Siri88, EliMil, Nobasil, minimera

6/10 Lilla Lina, Canama, LaLa90, Nova92

7/10 puffen2009, Eliiin, miccim

8/10 carola18, teresee

9/10 sparv, idaisraelsson, Noanda

11/10 ero13

12/10 Lillva04, Babbiss

13/10 onlyme86, ksrg8887, johannamari

14/10 småfossingar

15/10 Livethänder

16/10 mangon

17/10 AnnaOctavia, Pixma

18/10 Snartså

19/10 Mia86a, SofieElise

21/10 Kinan

22/10 korvstroganoff, Issari

23/10 heilena

26/10 Skuggviol, Linneaa96, lw12

28/10 cassandra92, Miichaella, JenniferBeckman

30/10 Jagerika

• JenniferBeckman

Det här med att tempa, hur fungerar det? När ska man börja tempa? Och hur ser man skillnad? Har nämligen en NC temp men i get abonnemang längre.

• JenniferBeckman
    MissKelli skrev 2018-09-30 21:04:14 följande:

Börja helst på mensens första dag så att du får nog med underlag för att se vilken tempnivå du ligger på innan ÄL. Dagen efter ÄL höjs tempen med ungefär 0,2 grader eller mer och håller sig hög ända till BIM. Om mensen är på G sjunker tempen till nivån du har innan ÄL och om du är gravid stannar den på en hög nivå hela graviditeten. Jag skulle vilja tipsa om fertility friend om du vill använda en gratisapp som är bra på att räkna ut ÄL. 

På deras hemsida (och även på NCs hemsida) finns guider om hur du tempar på bästa sätt. 

Tack ska prova detta! Kanske är försent denna månad då jag är på 3dje mensdagen idag!?
  • JenniferBeckman
    MissKelli skrev 2018-09-30 21:23:32 följande:

Nä, kör på tycker jag! Börjar du imorgon kommer du hinna samla minst 10 dagars temperaturvärden innan ÄL och det kommer absolut att räcka för att hitta ägglossningen. :) 

Det viktiga är att du tempar innan du ens satt dig upp och samma tid varje morgon. För att det ska bli så jämnt som möjligt brukar jag sätta den under tungan på samma ställe varje gång och slå på termometern när den redan är i munnen. 

Om du är sjuk, har druckit alkohol eller varit uppe och gått inom 4 timmar från att du ska stiga upp kan tempen bli hög. Såna dagar är det lika bra att skippa att tempa :) 

Allt låter lite bökigt men blir rutin väldigt fort! 

Tack :)
  • JenniferBeckman

Jag har precis fått hem mina digitala ÄL test. När ska jag egentligen börja ta ÄL test? Min cykel varierar så, förra månaden 28 dagar, månanden innan 33 dagar, innan dess 31dagar och månaden innan 34 dagar. Dock att tillägga är att förra månaden åt jag rosenrot och bidrottninggele vilket kanske har en bidragande orsak. Kan jag börja med testen nu eller är det försent denna månad? Har även fått hem munkpeppar. Är det försent att börja med denna månad också?

• JenniferBeckman
    Clemmentina skrev 2018-10-09 19:37:06 följande:

Vilken dag är du på nu? Jag skulle utgått från din kortaste cykel (dvs förra månadens) och börja testa enligt de instruktioner som finns i bipacksedeln.

Jag är på dag 12 enligt min beräkning men jag skulle ha börjat testa redan dag 8 enligt beskrivningen. Med andra ord bör jag spara testen till nästa månad då det redan verkar vara kört enligt beskrivningen.
    Livethänder skrev 2018-10-09 19:38:29 följande:

Munkpeppar ska man ta från mensens första dag och fram till äl :)

Börja testa nån dag efter att mensen slutat så att du inte missar äl <3

Enligt flo appen ska jag ha äl om 5 dagar. Jag hade min senaste mens första dag 28/9. Men andra ord borde jag vänta med både munkpeppar och test till nästa månad?
  • JenniferBeckman
    Livethänder skrev 2018-10-09 21:32:44 följande:

Ja jag hade nog väntat med den, så att du får ut maximalt av effekten sen! :)

Tänkte du på testen eller munkpepparn eller båda?
  • JenniferBeckman
    Clemmentina skrev 2018-10-09 21:35:40 följande:

D

Svårt! Alltså det går ju att testa ändå...brukar du känna av din ägglossning? Eller så avvaktar du till nästa omgång.

Ja jag känner av den rejält, dock svårt att veta i förhand när den exakt kommer. Men den brukar alltid stämma enligt flo appen plus minus bara någon dag. Jag ska som sagt ha ÄL på lördag enligt appen, men den kan lika gärna vara på torsdag eller på måndag.
  • JenniferBeckman
    Livethänder skrev 2018-10-09 22:25:24 följande:

Tänkte på munkpepparn, äl test kan du absolut testa med om du vill ha lite koll :)

Tack för svar, börjar testa imorgon bitti :)
  • JenniferBeckman
    Miccim skrev 2018-10-10 07:16:04 följande:

Okej. Skönt att du gjorde ett test iaf, så slipper du fundera om det blev något denna månaden eller ej. Första mensen kan ju vara lite annorlunda efter missfall. För du hade väl inte hunnit ha mens ännu efter ditt missfall? (om jag minns rätt.?)

Vi har försökt aktivt få barn sedan april 2017. Blev ju såklart överlyckliga när vi tillslut lyckades, skulle haft bf i januari 2019 om jag inte minns fel. Slutade i ett tidigt missfall vecka 6. Vilket ändå gick att skaka av sig, och vi började föröka på en gång. Blev gravid utan en mens mellan och den graviditeten höll sig kvar till vecka 10. (skulle haft bf mars). Även fast det var tidigt missfall även det så var andra missfallet betydligt jobbigare, då det blivit två gånger på raken. Så nu är jag väl både rädd för att det ska dröja ett år till innan vi lyckas igen och rädd för att bli gravid för då riskerar jag ju att få fler missfall. (speciellt när jag inte vet vad de andra berodde på)

Känner igen mig lite, fick tidigt missfall i december förra året sedan blev jag gravid direkt igen men fick akutopereras i februari då jag hade X som brast. Nu har vi försökt sen april men ingenting händer. Tempar varje morgon, dock inte de tre senaste dagarna då jag åkt på hög feber. Började med digitalt ÄL test imorse som var blankt. Samt att jag äter folsyra. Dock nervös oxå när jag blir gravid igen att det ska vara ett x, har bara vänster äggledare kvar.. Så hellre ett missfall känner jag än x, de opererade ut mitt x i vecka 12 (vecka 11+3) med hjärtslag och fullt frisk...
Svar på tråden Vi med BIM oktober 2018