• Anonym (inte morgonmänniska)

Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

• Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?
  • Anonym (suck...)
    LFF skrev 2018-09-05 09:29:32 följande:
    Själv föredrar jag att ta hand om mig så jag slipper se ut som 7 svåra år och måste sminka mig för att dölja det

Mvh Kvinna, snart 42 som fortfarande inte kan gå in på Systembolaget utan legitimation...
    Och varför var detta viktigt att kommentera i en tråd om morgonvanor? Hur du ser ut är knappast av intresse här. 
  • Lady Anne

Jag gillar att inte behöva stressa på morgonen, så det är delvis det som ligger bakom att jag går upp tidigt. Sen tar det tid för mig att göra mig iordning. Duscha, tvätta håret, föna, platta, sätta upp, sminka mig (jag använder ganska mycket produkter, så det är inte lite mascara och sen go, utan det tar sin lilla tid), smycken på. Vi äter frukost tillsammans i familjen (två vuxna, två barn), och för att kunna sitta ner tillsammans och ha en lugn och skön frukost går vi upp lite tidigare så att allt annat är klart innan själva frukosten.

Så i korthet: ogillar att stressa + gillar familjefrukost = rätt tidig morgon. :)

• Anonym (Lugnt)

Jag tycker att det är skönt att ha lugna frukostmorgnar. Sitter oftast i 30 min och äter i lugn och ro. Jag går upp ca 1,5 timme innan jag ska gå till jobbet, som tar ca 10 min. Tar väl ca 35 min att göra och äta frukosten. Sminkar mig i typ 10 min och håret tar nog max 5 min. Gör i ordning en macka eller något att ha på jobbet, matar katter och ser till att allt är med för dagen. Jobbar som lärare och det händer att jobbet följer med hem och då måste jag se till att allt följer med tillbaka igen.

Behöver jag inte duscha på morgonen så slappar jag den tiden som blir över. Tittar på tv, surfar eller läser tidningen :)

• Anonym (trögstartad kvinna med utseendet i fokus)

Min kropp tar flera timmar att vakna och kännas normal. Är som en dimma i huvet varje morgon och lederna värker.

Sen tar min morgonrutin med dusch, smink, val av kläder, fixa håret och laga/äta frukost ett bra tag. Skönt att ha gptt om tid och komma fram någorlunda pigg och fräsch. Men så är jag kvinna också vilket kräver lite mer om man inte föredrar "a la naturell", något som inte är så accepterat i vårt samhälle eller på arbetsplatser.

Snygg är bästa dräng!

• Anonym (mindre)

Innan barnen kunde jag stå på busshållplatsen tio minuter efter att jag gick upp. Nu tar det längre tid men inga 1-1,5 timmar.
    Går upp. Slänger in lite mat i ugnen (korv, potatisbullar etc, ungarna är inga smörgåsätare). blaskar av mig, drar en borste genom håret, klär på mig.
    Väcker ungarna. De tar på sig kläder (som de är tillsagda att ta fram kvällen innan, har de struntat i det får de lösa det själva, de är skolbarn och kan förväntas klara det och det är knappast världens undergång om de har udda sockor). Tandborstning för barnen, de äter, tar (dagen innan packad) skolväska och går till skolan.
    Jag lägger ner ev matlåda och går till jobbet där jag tar mitt kaffe till skrivbordet från automaten.

• Anonym (mindre)
    Anonym (trögstartad kvinna med utseendet i fokus) skrev 2018-09-05 10:45:07 följande:

Men så är jag kvinna också vilket kräver lite mer om man inte föredrar "a la naturell", något som inte är så accepterat i vårt samhälle eller på arbetsplatser.

Det beror på var man jobbar. Jag har iofs aldrig sminkat mig i vardagen och aldrig haft ont av det men förstås varit i minoritet på vissa ställen. På min nuvarande arbetsplats är fler än hälften av kvinnorna oftast osminkade (universitetsverksamhet).
  • border1

Jag går och tränar på gymmet. Det tar ca 30 minuter att gå dit, jag tränar i 1,5-2 timmar, duschar och byter om. Sen tar det ca 30 min för mig att ta nig från gymmet till jobbet.

The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (fixar)

Vaknar, går på toa, borstar tänderna, rengör ansiktet, smörjer in mig, radar upp alla nyheter på youtube som jag vill kolla på medan jag fixar mig, sminkar mig, fixar håret, klär på mig, samlar ihop alla mina saker och åker iväg. Allt tar cirka 1-1.5 timmar. Bara tiden från att jag vaknar tills jag börjar sminka mig brukar ta en halvtimme även fast jag säkert skulle kunna göra det på fem minuter men jag vill inte stressa på morgonen och tar min tid. 

Jag är ingen morgonmänniska och alltid väldigt seg när jag vaknar. 

• Anonym (inte morgonmänniska)
    Anonym (polaren) skrev 2018-09-05 07:36:01 följande:
    Jag vänder på frågan, varför måste morgonen ta så lite tid som möjligt? Vad är vitsen?
    Det handlar ju inte om att det ska det ena eller det andra. Jag bara förundras över hur lång tid det tar för somliga och undrar varför det är så.
  • BossHoss
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-03 21:07:01 följande:

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

Behöver egentligen bara 5 min på morgonen
    När jag skall lämna lillen behöver jag kanske 20-30 min om ens det.

sedan kanske jag drar ut på det ibland för att jag är slö,, men men
Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?