Den "tillfälliga" värnskatten fyller 23 år
Större delen av tokbeskattningen träder in redan vid en månadslön på 39000. Sjuksköterskan blir inte höginkomsttagare bara för att hen jobbade mycket under en månad. Detta är djupt orättvist.
Ett av många problem är att många med dig inte förstår vad ni själva förlorar på denna tokbeskattning som träder in redan vid mediokra inkomster. Systemet tar udden av människors kreativitet. Jag hör det hela tiden. Skulle kunna ta den där positionen, men högre lön ger ingenting. Företagaren som vill belöna en god prestation, men det kostar så fruktanvärt mycket när skatt på skatt på skatt på skatt måste lägas på.
Jag tycker Frankrike har en bra modell med 75% skatt på inkomster över 1 miljon Euro.
Konsekvensen av vårt system är att folk satsar mindre på sina jobb. Istället lägger man fokus på att renovera sina hus. Man köper, renoverar, säljer. Detta arbete är det bara 22% skatt på. Nån som ser kopplingen?
Det är en försvinnande liten summa extra skatt i kronor du tjafsar om. Det största skälet till höga siffror på marginalskatt är en matematisk hägring. Trots att min marginalskatt överstiger 60% så betalar jag ca 37% i skatt på lönen. Grundavdrag och jobbskatteavdrag är skälet till den matematiska hägringen tillsammans med en progressiv skattetabell. Få anser att en progressiv skattemedel är orimlig.
Det du kallar mediokra löner är för många en ouppnåelig drömnivå av inkomste och de kommer inte ens om de arbetade 10 timmar extra varje vecka komma upp i den 'mediokra' lönen.
Skatteuttaget finns där av en anledning. Välvärdens omfördelning till de som drömmer om en 'medioker' lön