Karl Kalkyl skrev 2018-09-02 16:17:09 följande:
Korekt. Jag snickrar på mitt hus och tjänar miljonbelopp det. Skatten blir bara 22%. Den där "någon annan" har redan en anställning. Även han tjänar miljonbelopp på att snickra på sitt hus. Ingen vill "walk that extra mile" till en beskattning på 60%.
Medarbetaren står in för faktum: Offra en fin lördag för 6400 kr och förlora 4000 av dem i skatt. Medarbetaren protesterar oftast. Det är inte värt att offra en fin lördag och ge 4000kr + arbetsgivaravgift till staten. Men du med din matematiska hägring kanske kan betala ett par tusenlappar så att skatten hamnar på de 37% som du tror att medarbetaren betalar.
Nej, 40000 är ingen oupnåelig drömnivå. Det är strax över snittet i Stockholm. Vem som helst som utbildar sig och är någorlunda smart kan nå den nivån.
Mest oense är vi nog om skatteuttagets anledning. Ekonomer är ju överens om att dessa höga marginalskatter är skadliga för samhället. Med lägre marginalskatter ökar möjligheterna att få in mer skatteintäkter.
Jag tror vi är mest oense om perspektivet. Att argumentera för generella saker utifrån ett ensidigt personligt perpektiv håller inte.
Alla bor inte eller kan inte bo i stockholm, alla kan inte utbilda sig till de yrken som ger 40papp i månaden. Det är dessutom skatten vi betalar som gör att utbildning är tillgänglig för den som vill och kan.
Oavsett vad man anser om Sveriges politiska ledning från 50talet och framåt så är det de som skapat förutsättningar för envar oavsett social hemvist att skaffa sig en utbildning och ett drägligt boende. För lite mer än 100år sedan var Sverige och svenskarna bland de fattigaste och med sämst förutsättningar i Europa. Idag ligger Sverige i topp i de flesta undersökningarna om vilket land som har de bästa förutsättningarna för ett gott liv.
På andra sidan Atlanten är den amerikanska drömmen om att vem dom helst kan lyckas och till och med bli president inte mer än en dröm. Systemet där håller de flesta bojade vid sin ursprungliga sociala hemvist. I Sverige kan en bortadopterad unge som arbetat som svetsare bli statsminister.
Svenskarnas position på kartan som World value survey presenterar visar att Sverige och svenskarna lyckats frigöra en kraft av social rörlighet, tillit och personlig frihet som inget annat land lyckats ned.