Inlägg från: Karl Kalkyl |Visa alla inlägg
  • Karl Kalkyl

Den "tillfälliga" värnskatten fyller 23 år

Sossarnas tillfälliga värnskatt fyller nu 23 år. Man verkar inte prioritera löftet från 1994. Istället har man tagit ett steg längre och höjt marginalskatten till hela 60%.

Miljardärerna betalar 30% i skatt på sina aktieutdelningar. Men arbetare presterar bra, är engagerade och tar extra ansvar för att verksamheten ska fungera - de ska straffas med 60% skatt på det dr lilla extra de får.

Ekonomerna är överens om att dena beskattning är kontraproduktiv. Vänsterns avunfsjuka kräver dock detta likt ett offer.

• Svar på tråden Den "tillfälliga" värnskatten fyller 23 år
  • Karl Kalkyl
    klenben skrev 2018-09-02 02:49:21 följande:

Att man får skatta 54-60% på lönen som överstiger 629 200 kronor har jag inga som helst problem med, tvärtom.

Större delen av tokbeskattningen träder in redan vid en månadslön på 39000. Sjuksköterskan blir inte höginkomsttagare bara för att hen jobbade mycket under en månad. Detta är djupt orättvist.

Ett av många problem är att många med dig inte förstår vad ni själva förlorar på denna tokbeskattning som träder in redan vid mediokra inkomster. Systemet tar udden av människors kreativitet. Jag hör det hela tiden. Skulle kunna ta den där positionen, men högre lön ger ingenting. Företagaren som vill belöna en god prestation, men det kostar så fruktanvärt mycket när skatt på skatt på skatt på skatt måste lägas på.

Jag tycker Frankrike har en bra modell med 75% skatt på inkomster över 1 miljon Euro.

Konsekvensen av vårt system är att folk satsar mindre på sina jobb. Istället lägger man fokus på att renovera sina hus. Man köper, renoverar, säljer. Detta arbete är det bara 22% skatt på. Nån som ser kopplingen?

• Karl Kalkyl
    Padirac skrev 2018-09-02 11:59:10 följande:
    Det är bra att du går hem och snickrar på ditt hus. Låt någon annan få en anställning på det företag som behöver mer arbetskraft än det har.

Det är en försvinnande liten summa extra skatt i kronor du tjafsar om. Det största skälet till höga siffror på marginalskatt är en matematisk hägring. Trots att min marginalskatt överstiger 60% så betalar jag ca 37% i skatt på lönen. Grundavdrag och jobbskatteavdrag är skälet till den matematiska hägringen tillsammans med en progressiv skattetabell. Få anser att en progressiv skattemedel är orimlig.

Det du kallar mediokra löner är för många en ouppnåelig drömnivå av inkomste och de kommer inte ens om de arbetade 10 timmar extra varje vecka komma upp i den 'mediokra' lönen.

Skatteuttaget finns där av en anledning. Välvärdens omfördelning till de som drömmer om en 'medioker' lön
    Korekt. Jag snickrar på mitt hus och tjänar miljonbelopp det. Skatten blir bara 22%. Den där "någon annan" har redan en anställning. Även han tjänar miljonbelopp på att snickra på sitt hus. Ingen vill "walk that extra mile" till en beskattning på 60%.

Medarbetaren står in för faktum: Offra en fin lördag för 6400 kr och förlora 4000 av dem i skatt. Medarbetaren protesterar oftast. Det är inte värt att offra en fin lördag och ge 4000kr + arbetsgivaravgift till staten. Men du med din matematiska hägring kanske kan betala ett par tusenlappar så att skatten hamnar på de 37% som du tror att medarbetaren betalar.

Nej, 40000 är ingen oupnåelig drömnivå. Det är strax över snittet i Stockholm. Vem som helst som utbildar sig och är någorlunda smart kan nå den nivån.

Mest oense är vi nog om skatteuttagets anledning. Ekonomer är ju överens om att dessa höga marginalskatter är skadliga för samhället. Med lägre marginalskatter ökar möjligheterna att få in mer skatteintäkter.

• Karl Kalkyl
    Padirac skrev 2018-09-02 16:43:15 följande:
    Alla bor inte eller kan inte bo i stockholm, alla kan inte utbilda sig till de yrken som ger 40papp i månaden. Det är dessutom skatten vi betalar som gör att utbildning är tillgänglig för den som vill och kan.
    Nej alla kan inte bo i Stockholm. Men de som bor i Stockholm har ett högre kostnadsläge och därav är det ypperligt orättvist att lägga gränsen för extraskatt så lågt att det drabbar så pass många.

Och nej, det är inte de höga marginalskatten som byggt de svenska uniiversiteten. Det är eldsjälarna som jobbar på universiteten som vi har att tacka för det. Marginalskatterna har gått upp, ned och upp igen och utbildningsmöjligheterna har varit ungefär desamma under denna resa.

Tvärtom är ekonomer överens om att höga marginalskatter på låga inkomster är mycket skadliga för samhället. De motverkar sitt syfte. Hellre 30% skatt på en arbetad timme, än ingen skatt alls. Eller tycker du inte det?

• Karl Kalkyl
    Padirac skrev 2018-09-02 17:15:23 följande:
    De som bor i stockholm har lägre kommunalskatt.  Det kan aldrig vara orättvist att inte ge mer till de som har mycket.

Det finns de som tar familj med barn och flyttar till andra delar av Sverige än Stockholm för att slippa det höga kostnadsläget och få mer tid med familj och barn då de kapar kostnaderna och får mer av det som är viktigt i livet - tid att vara med barnen och varandra, fritid. 

Istället för att du arbetar en extra lördag kan tillfällig personal tas in för att avbelasta er och ger er en bättre arbetssituation. Se det stora perspektivet istället för till din egen plånbok
    Du ska väldigt klart för dig vem som ger och vem som får. En arbetare ger otroligt mycket av sin utkomst i olika skatter. Tror du verkligen att bostadspriserna i stockholm kompenseras av nån futtig % i lägre kommunalskatt? Tror nog de flesta skulle välja något högre kommunalskatt framför 60% i marginalskatt.

De som gör som du beskriver har helt enkelt fattat att det inte lönar sig att anstränga sig i Sverige. Jag vill ju att fler ska anstränga sig så vi kan btgga en starkare välfärd. Hur ska det gå om allt fler flyttar till landet, jobbar mindre och betalar mindre skatt och kanske inkasserar lite bidrag istället.

Nej, man kan inte ta in tillfällig personal som löser uppgifter som tar flera år att lära sig. Det säger sig självt. Den tillfälliga personal du talar om jobbar redan på Espresso House. Den personal som behövs utvecklar avancerade produkter till exportindustrin.

Men man kan ju ta in konsulter på längre sikt. Men även dessa kör snabbt in i skatteväggen. De som kan lösa dessa uppgifter kommer alltid köra in i skatteväggen. Det är det som är problemet.

Klart folk kan tänka sig göra lite extra om de visste att pengarna skulle vara en början till en julresa till Thailand, nu räcker det inte ens till ett julbord till familjen och då är det kanske inte värt det.
  • Karl Kalkyl
    Padirac skrev 2018-09-02 18:24:09 följande:
    Det är inte rimligt att de som har arbete arbetar 150% samtidigt som många står utan en arbetsinkomst och försörjs av de som betalar skatt..

Det verkar rimligt att forma arbetsmarknanden så att fler bidrar än att få bidrar mer.

www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/sa-mycket-jobbar-tjanstemannen-over-6912839

"Förra året jobbade Sveriges tjänstemän sammanlagt 1,5 miljon övertimmar per vecka.

? Det går inte att dra några andra slutsatser än att arbetsbördan helt enkelt är för stor, säger Martin Linder, ordförande för Unionen.

I snitt rör det sig om mer än en halvdag i övertid i veckan (5,9 timmar). I Uppsala jobbar tjänstemännen nästan en heldag extra (6,7 timmar), och i Jönköping är det fler än var femte som jobbar övertid, enligt statistik från Statistiska centralbyråns arbetskraftundersökning (AKU) som Unionen har låtit ta fram.

? De här siffrorna går bara att förstå som att det finns en kraftig obalans mellan vilka resurser som finns tillgängliga och vilka krav som ställs, säger Martin Linde

Enligt honom blir anställda allt mer synonyma med funktionen av sitt jobb, något som i grund och botten är en fråga om bemanning och organisation."

www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/karriar/jobba-overtid-forstor-for-alla-6394069

"Utmattning har en förödande inverkan på förmågan att läsa av omgivningen och fatta beslut. ?Övertidsarbete är kontraproduktivt. Det förstör för både chefer och medarbetare?, säger socialpsykologen.

Den som är utarbetad och kraftlös tenderar att uppfatta omvärlden på ett negativt sätt. Glada miner förefaller neutrala, neutrala ansikten liknar surpuppor, skriver psykologen Ron Friedman i Psychology Today.

Tröttheten gör människan lättretlig och snar att agera på negativa impulser. Omdömet försämras, vilket gör det svårare att fatta vettiga beslut i komplexa frågor."

Din synsätt är tyvärr frikopplat från verkligheten. Är du aktuell för en lön motsvarande statlig inkomstskatt så är du idag efterfrågad på arbetsmarknaden. Det finns i princip inte en enda arbetslös i den kategorin idag. Men visst är det bra om fler bidrar. Skatteväggen har tyvärr motsatt effekt. Företagen lyckas idag inte rekrytera trots att man erbjuder löner på upp emot 60k. Folk fattar att det är poänglöst att byta jobb. De skattefria förmånerna blir viktigare än lön. Resultatet blir stagnation.

• Karl Kalkyl
    Rataxes skrev 2018-09-02 19:42:32 följande:
    Jag offrar gärna en helg eller fridagar mitt i veckan och går in och jobbar. Däremot tar jag inte ut en spänn i övertidsersättning, just på grund av marginalskatten. Jobbar jag 75 timmar övertid ett år blir det en extra semester, passar mig utmärkt. Inga extrapengar till Ginnungagapet och massor av ledig tid som jag kan göra roligare saker på. T.ex fixa till ett par bilar som jag gör en skön skattefri förtjänst på, eller fixa någon annans bil och kassera in andra tjänster som att få frysen fylld med viltkött eller fönstren tvättade eller andra byten av tjänster. Det som vi lantisar kallar "glesbygsmoms". 
    Eller kanske programmera ett web-system till kompisens företag. Men ingen betalar 60% skatt + arb.avgift och moms på dessa tjänster. INGEN.

Och vänstern tror fortfarande staten går + på proppmätta marginalskatter.

Människan är inte gjord för att sitta och lata sig. Vi utför aktiviteter i massor utöver de 8h jobb som förväntas av oss.

• Karl Kalkyl
    Rataxes skrev 2018-09-02 20:27:48 följande:
    Det är också en möjlighet om man har den förmågan (det har inte jag

Debilvänstern är låst i tanken på att allt du tjänar statens egendom, får du något över ska du vara jävligt tacksam och stå med mössan i hand och tacka för bidragen du kan inkassera. 
    Det är det jag menar. Alla har sina trix. Alla är mer eller mindre med på det. Det pågår ju i princip ett krig mot staten där invånare hjälper varandra med alla möjliga oskattade tjänster.

• Karl Kalkyl
    Rataxes skrev 2018-09-02 20:34:56 följande:
    Mycket bra! Jag slipper inte marginalskatten men har iallafall trixat bort "den tillfälliga värnskatten".
    Lediget is king
Svar på tråden Den "tillfälliga" värnskatten fyller 23 år