• UndrandeSökare

Embryo donation för singlar?

Evylina- Varsågod, hoppas allt går bra nu och att du hittar en klinik du blir nöjd med.

Nej, när det gäller immunmediciner så vet INTE ivf/ED kliniken bäst ! Det kan jag som har immunproblem vittna om. Man måste ha en separat immunläkare som sköter immundelen. Så om du misstänker immunproblem så behöver du göra en riktig immunutredning och det kan endast göras i USA, London och Aten.

Men det du kan göra nu, är göra en insättning med dubbeldonation, och om det inte går bra, så sök dig då direkt till en immunläkare för utredning. Om man har immunproblem så kan man inte lyckas utan immunmediciner, de som lyckas utan har inte immunproblem. Så jag hoppas du inte har immunproblem, för det är ett pyssel. Jag har blivit tvungen att bli min egen läkare/detektiv för att hitta alla nycklar jag saknar.

Lycka till nu och hoppas allt går bra !

• UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-07 13:09:38 följande:

Hej Tjejer!! Nu händer det saker!

Har pratat både med ST Peterburg och AVA Riga, eller ja inte pratat med Riga men chattat. Fick Veronika och hon var snäll och informerade en massa och hon bokade in mig på en webinar, där man lyssnar på info om donorpaketet och behandling. Så bra det känns! Nu har jag gått vidare från planeringsstadiet till "doer" stadiet. Spanien har ringt mig två ggr i veckan men jag har varit på jobbet. Skrev till de ifall de inte kunde antingen bestämma tid när de ringer eller skriva email. Svårt att svara och prata om sånt på jobbet ju plus att det tar nog mer än 20 min och jag kan inte bara gå iväg på privat samtal så länge.

Jaja jag är fortfarande osäker vilken av dessa kliniker jag tycker verkar bäst, har fått bra intryck av båda. Tanker att jag ska gå på AVA scanfert (ST.Petersburg)  seminarium och sen bestämma mig. Sen också se vad Spanien har att säga. Men är så glad att jag äntligen kommit loss!

Cool

Det låter bra, vi var också med på ett sådant webinar för Avaclinic i Riga, men tyvärr var ljudet för dåligt så det var svårt att höra något, men detta var några år sen, så jag hoppas de har fixat bättre ljud nu.

Efter att läkaren hade pratat så fanns möjlighet att chatta och ställa frågor till kliniken. Men vi hade redan bestämt oss för den kliniken så vi gick vidare med dem iallafall trots det dåliga ljudet på webinariet.

Det låter bra att du kommit igång med olika klinikkontakter nu.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-07 13:30:18 följande:
    Ja! Tack Stina :D  Det var henne jag pratade med, jag ville veta mer om deras "egna ägg och donatoräggpaket", har ni sett att de har en sådan? Det innebär att man får göra en cykel med egna och om det går åt pipsvängen, gör man nästa cykel med donatorägg. Hon sa att för att få göra detta kollar de på mina tidigare resultat och AMH så de kan lika gärna säga nej det går inte med egna ägg, men det gör VERKLIGEN inget om det är så, för nu har jag kommit till det stadiet där donatorägg eller egna ägg, gör inget bara jag kommer vidare. Men det skadar ju inte att kolla sina chanser ju :)  Jag vet ju inte ifall exets simmare var dåliga då vi aldrig fick de testade ordentligt. Han hade många som såg onormala och många sega, men vi fick reda på att det var nog då han hade många miljoner och att det då finns alltid några normala. Hade han däremot haft denna resultat och haft få, så hade det absolut varit ett problem. Så sa dem iaf.

Men ja, får se vad Spanien säger, de har faktisk också babygaranti läste på deras hemsida, ifall jag inte har uppfattat det fel. Men ja, skönt att koman igång! Kan vara så att jag om allt går väl, kör igång i november om det blir Riga (det har jag råd med) eller december om det blir St petersburg (där måste jag ju honan spara ihop lite mer).
    Reprofit har också babygaranti, jag vet ett par som lyckades få en dotter där på första försöket. Kolla med dem om de hjälper ensamstående/singlar om du vill.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-07 13:30:18 följande:
    Ja! Tack Stina :D  Det var henne jag pratade med, jag ville veta mer om deras "egna ägg och donatoräggpaket", har ni sett att de har en sådan? Det innebär att man får göra en cykel med egna och om det går åt pipsvängen, gör man nästa cykel med donatorägg. Hon sa att för att få göra detta kollar de på mina tidigare resultat och AMH så de kan lika gärna säga nej det går inte med egna ägg, men det gör VERKLIGEN inget om det är så, för nu har jag kommit till det stadiet där donatorägg eller egna ägg, gör inget bara jag kommer vidare. Men det skadar ju inte att kolla sina chanser ju :)  Jag vet ju inte ifall exets simmare var dåliga då vi aldrig fick de testade ordentligt. Han hade många som såg onormala och många sega, men vi fick reda på att det var nog då han hade många miljoner och att det då finns alltid några normala. Hade han däremot haft denna resultat och haft få, så hade det absolut varit ett problem. Så sa dem iaf.

Men ja, får se vad Spanien säger, de har faktisk också babygaranti läste på deras hemsida, ifall jag inte har uppfattat det fel. Men ja, skönt att koman igång! Kan vara så att jag om allt går väl, kör igång i november om det blir Riga (det har jag råd med) eller december om det blir St petersburg (där måste jag ju honan spara ihop lite mer).
    Jag var 43 och hade bra amh på 1.6 men på Avaclinic avrådde de direkt för att ens försöka med egna ägg, eftersom det är extremt svårt att få fram nåt enda som inte har kromosomfel i den åldern. Så vi gick direkt på donation och nu i efterhand är jag glad över det att vi inte slösade bort tid och pengar på egna ägg.
    Vi gjorde bara sperm dna fragmentationstest och konstaterade att spermierna var för dåliga och gick direkt på dubbeldonation.

Amh säger ju endast hur många ägg man har kvar, inget om kvaliteten eller kromosomfel.

Jag har läst om flera tjejer i 43-44års åldern som tagit ut egna ägg och gjort PGS på dem hos ivfRiga, men alla äggen/embryona hade kromosomfel så det blev aldrig nån insättning alls, och det är ju tråkigt att kasta bort massor med pengar på sånt tänker jag, speciellt om man sen då kanske inte har råd att göra donation för man har bränt alla sina pengar.

Bara ett tips.

• UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-08 09:38:01 följande:

Tack Kakan, det värmer att höra dina ord! Menar det verkligen, det är tungt att ha en så stor barnlängtan och veta att man inte är två om den utan att ens partner väljer att ge upp. Ja vad gör man? ror det i hamn själv, även om det känns så trist och kämpigt :( ! Men jag tänker att detta är min projekt och att jag ska göra allt jag kan för att det ska gå!

Jag har haft mycket stöd från vänner vad det gäller separationen och jag älskar mina vänner för det, många har ställt upp och hört av sig och lyssnat (i timmar) på mina funderingar och så, men många av de har inte denna barnlängtan då de redan har barn eller är singlar, men inte där än i barnskaffar-tankar (har många yngre vänner typ 30+ och då är man kanske inte där än riktigt). 

Intressant med psykologsamtal, får man fråga varför de har bokat in dig där? du behöver så klart inte svara. Men ja jag är jättesvårt att välja klinik, eller svårt, men alla har goda saker att erbjuda så därför är det svårt, tycker jag, även om mitt hjärta lutar en aaaaaaning mer mot Riga nu pga av att det är enklare (ingen visum, direktflyg från Kastrup), man får alla embryos från ett äggplock och att det är lite billigare. Men som sagt jag har inte pratat med Spanien än så jag får se vad de har att komma med! Det är i princip dessa länder som behandlar singlar. Jag har inte kollat Grekland än, men tycker det räcker med tre att välja på, eller? :D någon som känner till Greklands behandlingar? får de gärna skriva :) 

Nu ska jag ta en lugn och stilla lördag, trevlig helg alla! 

Om du vill prata med några som gjort behandlingar i Grekland så kom till Atentråden, där är vi många som gör/har gjort behandlingar i Grekland.

Tråden heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Du kan prata med mom2012, hon fick barn genom donation hos ivfSerum i Aten.

Sen finns det också en tråd som heter "Redan47s samlade pärlor". Tråden är inte så aktiv längre men hon som startade tråden Redan, hon fick enäggstvillingflickor via ivfSerum. De kom till via dubbeldonation.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-08 12:54:45 följande:

Tack Undrande! Vad jag kan se så verkar de utföra dubbeldonation för singlar i Grekland :) !!! Jag ska kika på tråden, har sett den innan och läst lite i den också när vi höll på med IVF, men inte alls skrivit. 

Jag har undrat över en sak som du kanske kan svara på Undrande, många immunsjukdomar är inflamatoriska sjukdomar av olika slag, ingår astma och sådana allergiska sjukdomar i detta? Vi har jättemycket astma i familjen och även om jag inte är drabbad så hårt, så kan jag också få allergiska utslag ibland och känna av pollen och hundar. Jag är också sällan sjuk, visst kan detta vara ett tecken det med?

Tack!

Ja, astma och allergier ingår i gruppen immunproblem.

Jag har haft pollenallergi och det finns astma i släkten.

Vissa med immunproblem har autoimmuna sjukommar själva eller i släkten, medan andra är fullt friska, har ett så överaktivt immunförsvar att de aldrig blir sjuka.

Jag rekommenderar att du fyller i ivfSerums Questionaure (frågeformulär) som du hittar på deras hemsida. Maila in det ifyllda foruläret så kommer Katie på Serum att svara dig och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal eller via Skype, med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. Jag valde att prata med Penny för hon är mycket erfaren och kunnig.

Det är väldigt många som lyckats hos ivfSerum. Jag har själv gjort deras Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till lsbbet i Aten och jag planerar att göra deras hysto i höst innan nästa insättning.

Om du vill veta mer om deras Mensblodtest så googla på ivfSerum infection screening. Man gör både Locus medicustestet och 11 in one och det blir 300euro sammanlagt. Om baciller hittas så ingår antibiotikarecept som man kan lösa ut på apoteket i Sverige.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-09 11:19:33 följande:

Tack igen Undrande!! Jag ska fylla idet och se vad de har att erbjuda. Kul att fler länder behandlar singlar så man har nåt att välja på :) Jag har gjort hysteroskopi i april, undrar ifall man måste göra det igen? Det måste ju räcka nåt år framåt tänker jag? När tänker du göra en ny insättning då? :)

Jag har tänkt och tänkt och tänkt jag tror att jag tar mina chanser och kör en behandling utan immunmediciner etc. om det misslyckas ska jag ta tag i det mer. Det är så svårt att ta ett beslut, men jag tror att jag måste snart bestämma mig för att sätta igång både mentalt och fysisk, så min plan är att bestämma mig efter att jag pratat med Spanien och efter att jag varit i Köpenhamn och lyssnat på AVA Scanferts föreläsning. 

Gjorde du hyston i Sverige ? För det är jättestor skillnad på hysto i Sverige och hysto hos IvfSerum i Aten. Hos Serum gör de implantationssnitt vid hyston som gör det mycket lättare för nästa embryo som sätts in att fästa.

Effekten av hysto sitter i max 6 månader, men bäst effekt under de första 2-3 månaderna säger de på Serum.

Jag kommer att göra 3 LIT behandlingar först (med 4 veckor mellan varje gång) och hysto innan nästa insättning. Så planen just nu är LIT i september, oktober, november, hysto i november. Sen paus i december för jul och nyår och insättning i januari 2019.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-12 13:50:01 följande:

Hej igen! Nu har jag pratat med IVI Valencia och de verkar så proffsiga! Jag som nästan var inne på AVA Riga börjar tycka att IVI Valencia är ett bättre val! Deras paket med äggdonation garanterar en livsduglig blastocyt, och blir det fler får man dessa också. Tyckte det lät superbra, de sa att det blir ofta fler blastocyter, men att de bara garanterar en så klart. Priskillnaden med AVA Riga är inte så stor typ 400 euros. Fanns en "nackdel" och det är att man måste åka dit på en fullständig hälsokoll då de tittar på allt och ¨åtgärdar saker som behöver åtgärdas och då får man mediciner med sig hem. Sedan sker allt härhemma tills man ska ner för insättning. 

Letade efter gamla trådar här på familjeliv om Spanien, men hittade bara gamla. Så om någon nyligen varit i Spanien hos en IVI klinik: skriv och berätta om dina upplevelser! Behöver lite info och gärna lite upplevelser från andra som varit där innan jag tar ett beslut. Tack 

Hur går det för dig Evylina? Blir det Valencia eller Riga du ska åka till för dubbeldonation ?
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-04 15:30:57 följande:

Hej Undrande! Det blir Riga och nu är jag igång med att ta blodprover. Jag skyndar långsamt då jag har en del att stå i i livet just nu och vill inte stressa fram detta. Men kan göra både blodprov och ultraljud hos min gynekolog vilket jag är jätteglad över! Hon är superduktig :)

Hur går det själv?

Det låter bra, blir det Avaclinic i Riga då?

Kan din gyn också hjälpa dig skriva ut recept på nedregleringsspruta, östrogen, progesteron och ev andra mediciner du behöver?

Har du valt manlig och kvinnlig donator nu?

Vilken månad siktar du på insättning?

Vi har gjort LIT 1, och LIT 2 blir i slutet av oktober, LIT 3 och hysto i november och förhoppningsvis insättning i Riga i januari 2019.
  • UndrandeSökare

Evylina - Ska du flyga eller åka båt till Riga för insättning? Jag kommer nog ta båten dit ensam, som jag gjorde förra gången, det blir enklast och smidigast och troligtvis billigast.

Det kostar 2000kr och då ingår både anslutningsbuss till och från Värtahamnen, båtresan med egen hytt inkl dusch och toalett och 2 frukostar och 2 middagar ombord. Man kommer till Riga kl 11.00 och åter tillbaka kl 17.30. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen. Då behöver man bara gå och köpa lunch i Riga innan insättningen sen gå tillbaka till båten och åka hem.

Jag kan rekommendera den ilalienska resturangen Roma som ligger i närheten av kliniken i Riga. Jag har ätit lunch där flera gånger.

• UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-04 17:29:55 följande:

Ja Avaclinic Riga, jag har Veronika som koordinator :) Dessvärre så hjälper inte gyn till med detta :/ orkar faktisk inte jaga en som kan så jag får betala fullt pris. Nej har inte valt då jag tänkte att när blodproverna är färdiga, så skickar jag dessa plus allt annat de behöver av mig. Siktar på november/december :)

Tack! Eftersom jg bor i Skåne så är det lättast för mig att flyga från Kastrup, men ska prova den italienska restaurangen! :) det ser ut som om jag kan flyga tidigt på morgonen och vara tillbaka samma dag på kvällen, går många flyg bl.a Norwegian, SAS och Air Baltic, så det lär nog rodna sig! 

Får man förvarning innan insättning med god marginal eller är det typ "nu sker det om tre dagar" så köper man biljett då? :)

Då ligger vi nära varandra i tid för insättning!! Håller tummarna för oss :)

Man får en behandlingsplan med preliminärt insättningsdatum, men detta kan ändras beroende på hur det går för äggdonatorn. Så man får inte köpa biljetter förän äggdonatorn varit där för sista kollen nån dag innan äggplock. Är äggen inte redo skjuter de på äggplocket längre framåt. Så man får boka biljett med mycket kort varsel och då blir flygbiljetterna rejält dyra, det var därför jag valde båten. Där är det samma pris oavsett hur kort tid innan man bokar, flyget blir dyrare ju kortare tid innan man bokar.

Men inför försök nr 2 när alla resterande embryon är frysta, är det lättare för då behöver du inte synkas mot någon donator.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-10 13:47:27 följande:

Hej Alla!

Blodprover tagna, alla papper insamlade (förutom nån som ska skickas från Danmark) och nu är det bara att vänta!! Preliminärt, om allt går väl, så är det insättning runt den 9-10-11december. Detta är jättespännande och jag vill bara sätta igång, men måste så klart vänta på alla papper och prover är på plats.... Tiden segar sig fram!!

Ville bara uppdatera er lite!!

Kram E

Låter jättebra !!!

Då hoppas jag allt går bra med din dubbeldonation i december. Uppdatera gärna sen och berätta hur många embryon det blev och hur många som levde dag 3 och dag 5.

För du odlar väl till blastos (5-dagars)?

Ska du göra PGS också?

Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-10 13:47:27 följande:

Hej Alla!

Blodprover tagna, alla papper insamlade (förutom nån som ska skickas från Danmark) och nu är det bara att vänta!! Preliminärt, om allt går väl, så är det insättning runt den 9-10-11december. Detta är jättespännande och jag vill bara sätta igång, men måste så klart vänta på alla papper och prover är på plats.... Tiden segar sig fram!!

Ville bara uppdatera er lite!!

Kram E

Hade du valt både kvinnlig och manlig donator nu?
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-10 14:17:39 följande:

Ja jag ska odla dem vidare till blastocyter (om det nu blir fler!) nej ingen PGS, jag tar mina chanser! Jag hoppas jag får så bra resultat som du fick Undrande!!

Inte valt donator än då de ska ju matcha mig efter att jag har skickat in blodproverna/plus foton. De vill ju ha foton innan sen matchar dem mig med passande donator. Eller iaf har jag uppfattat att det är så det går till? :)

Ja, du ska scanna in foton på hur du såg ut i 20-års åldern ! Alltså INTE foton på hur du ser ut nu som 40+

Detta för att deras donatorer är i 20-års åldern själva, så att kliniken ska kunna matcha när ni var i samma ålder.

Vi scannade in våra passfoton från när vi var 20år.

Men går lika bra om du kan scanna in bilder från fotoalbum eller liknande.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-10 14:17:39 följande:

Ja jag ska odla dem vidare till blastocyter (om det nu blir fler!) nej ingen PGS, jag tar mina chanser! Jag hoppas jag får så bra resultat som du fick Undrande!!

Inte valt donator än då de ska ju matcha mig efter att jag har skickat in blodproverna/plus foton. De vill ju ha foton innan sen matchar dem mig med passande donator. Eller iaf har jag uppfattat att det är så det går till? :)

Du behöver också fylla i donatorsformuläret, där skriver du hur du vill dina donatorer ska se ut, längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, utbildningsnivå, etc

Har du fyllt i det formuläret?
  • UndrandeSökare

Evylina-Sen efter matchning får du ett visst antal donatorer att välja på. Vi fick 2 kvinnor och 4 män att välja på. Man får inte se foton på donatorerna utan det är textinfo.

Däremot kan man be att få se en "fantombild" det är en datagenererad bild på hur en person med den ögonfärgen och hårfärgen skulle kunna se ut.

Svar på tråden Embryo donation för singlar?