• UndrandeSökare

Embryo donation för singlar?

Trådstartaren- Hos Avaclinic i Riga, Lettland kan man göra embryodonation (dubbeldonation) som singel.

Jag och min sambo har gjort dubbeldonation på den kliniken pgr av min ålder och sambons dåliga spermier. Det var lätt att få kontakt med kliniken, jag gick in på deras hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med en av klinikens koordinatorer, sen fortsatte vi kontakten via mail.

Riga är rätt så nära, det tar bara 1 timme att flyga till Riga från Arlanda och det går båtar dit också. Kliniken ligger på 10min promenadavstånd från båtgerminalen i Riga.

Vi fick 13 färska ägg av donatorn, 12 blev befruktade, alla levde dag 3, och dag 5 gjordes PGS (kromosomtest, det är tillval) på 8st blastos och 7st var friska kromosommässigt.

Hör av dig om du har några frågor om embryodonation så kan jag försöka svara på dem om jag kan.

• UndrandeSökare

Hej Evylina-Tackar ! Ja, man blir kunnig när man håller på med något intensivt under väldigt många år.

Vi satte in 2st och frös ner 5 st och jag blev gravid (men tyvärr missfall i v.11 pgr av mitt immunförsvar). Så jag kommer nu att fixa behandling för immunförsvaret innan nästa insättning. Vi har fortfarande 5 blastos kvar i frysen som är normala efter PGS. Jag har kontakt med koordinatorn Veronika på Avaclinic och jag kan rekommendera henne, hon är mycket duktig.

Embryodonation med PGS kostar drygt 100.000kr, men om man inte väljer PGS så blir det billigare. Du hittar deras svenska hemsida inkl prislista om du googlar på Avaclinic Riga.

En fördel med Lettland är att de är med i EU, de använder euro och inget visum behövs (visum måste man ansöka om ifall man ska till Ryssland).

Jag är nöjd med kliniken och kan rekommendera den.

• UndrandeSökare
    Vujt skrev 2018-08-30 07:06:26 följande:

Dubbeldonation är lagligt i Danmark nu från och med i år. Eftersom du bor i Skåne kan det vara värt att titta närmare på. Lättare att åka dit.

Jättebra att dubbeldonation har blivit lagligt i Danmark, i Sverige kommer det bli lagligt från 1 januari 2019.

Men en nackdel med Danmark som jag hört av andra är att maxgränsen för insättning där är 45år för kvinnor, så när man fyllt det så kastas embryona bort.

I Riga är åldersgränsen 50år, så är man 43 år nu, så har man fler år på sig att hinna göra fler insättningar om det inte skulle lyckas på första eller andra försöket.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-08-30 09:31:48 följande:

Oj, där hann jag bli jätteglad (att det gick i Danmark) och väldigt besviken när jag hörde om åldersgräns. Alltså jag är så nöjd med bara ett barn, men det hade varit skönt att veta att det fanns en backup ifall man någonsin blev sugen på syskon :/ och man vill ju inte sätta igång direkt efter... :/

Hade INGEN aning om att Sverige också skulle godkänna dubbeldonation, wow! Vet du Undrande vilka regler Sverige kommer att ha? Gissar att kön kommer att bli lång, man kanske redan nu skulle stilla sig i kö? 

Ja, det kommer att bli tillåtet med dubbeldonation/embryodonation i Sverige från 1 januari 2019. Jag vet dock inte vilka åldersgränser Sverige kommer ha, men jag gissar att de kommer ha liknande åldersregler som Danmark.

Så om du är 43 år nu så slösa inte bort tiden med att vänta, utan vänd dig utomlands så snart som möjligt, speciellt om du kanske vill ha fler än ett barn.

Klinikerna utomlands har sällan några köer.

Däremot skulle jag ABSOLUT varna dig för att välja någon av Invimeds kliniker, det har visat sig att de är ett mycket oseriöst bolag som lurar sina kunder !

Jag har pratat med väldigt många besvikna kunder som blivit lurade på sina pengar där.
  • UndrandeSökare

Evylina- Jag hade för några år sen kontakt med en kvinna här på Familjeliv som kallade sig Solkattan, hon och hennes man gjorde dubbeldonation/embryodonation på en klinik i Prag som heter Gennet och det lyckades på andra försöket, det blev en lillebror, de hade en son sen tidigare också.

Så om du vill kolla upp kliniker i Prag så kan du ju kolla upp Gennet, den kliniken ligger centralt i Prag.

• UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-08-31 09:08:47 följande:

Tack! Jag var och titta på deras sida och i deras embryo donationsprogram så står det hela tiden "for couples" alltså gissar jag att de inte utför detta på singlar :(

Jag lutar mest mot AVA riga och AVA peter nu faktisk, men ska ändå maila Gennet tror jag och fråga. 

Stina och Undrande, vilka program valde ni? Tycker att det är jättesvårt att välja! Vissa program har jag inte råd med och får låna pengar till. trist att spendera alla sina sparade pengar och sen också stå i skuld. Tänker hur jag ska göra sen, om man nu lyckas, för att köpa alla dyra bebissaker. Man är ju ensam! Usch mycket som går runt i huvudet nu!!!

När du pratar om "program" är det inte IVFRigas hemsida du varit in och kollat på?

Jag och Stina har inte varit hos IVFRiga utan hos en annan klinik som heter Avaclinic (vissa kallar det AvaRiga). Men det är 2 helt olika kliniker !

Avaclinic har inga program utan du talar bara om att du vill göra embryodonation som singel så mailar de dig pappren du ska fylla i (ett patientformulär, och ett donationsformulär där du väljer hur du vill donatorerna ska se ut, längd, vikt, ögonfärg, hårfärg, utbildning etc)

När vi skulle välja klinik i slutet av 2016 så valde vi bland annat mellan IvfRiga och Avaclinic, men valde då Avaclinic eftersom det var många som hade skrivit här på Familjeliv att de var missnöjda med ivfRiga (de klagade bland annat att kommunikationen med kliniken var dålig, de fick inte ut all viktig info i tid så det blev strul med behandlingen) och alla jag läste om var nöjda med Avaclinic så därför valde vi dem.

Googla på Avaclinic så hittar du deras svenska hemsida. Prislistan är på svenska också.

Går du in på deras hemsida en vardag under kontorstid så kan du chatta med någon av deras koordinatorer. Jag har kontakt med deras koordinator Veronika och tycker att hon är mycket kunnig och svarar snabbt på alla frågor.
  • UndrandeSökare
    Kakan888 skrev 2018-08-31 21:45:28 följande:

Hej!

Jag är också på väg mot embryoadoption. Är singel, 41 år och gjort tre inseminationer i Danmark varav ett försök tog sig men slutade i missfall, samt ett ivf-försök nu i somras. Tänkte göra ett till ivf-försök nu i höst och sen går jag nog vidare till embryoadoption. 

Jag har varit på ett seminarium med AVA clinic i St Petersburg (jag bor i Stockholm) samt en privat konsultation. De har ett paket (som någon nämnt här tidigare) med baby-garanti. Har det inte fötts ett levande barn efter 4 försök så får du 80 procent av pengarna tillbaka.

Det finns en podd som heter "Jag vill ha barn" som jag kan tipsa om. En av kvinnorna som har podden åkte till Ryssland för embryoadoption så genom hela podden får man följa henne (bland andra samtalsämnen) från singel och barnlös till nu höggravid. Du kan även googla info om hennes resa; Cilla Holm. Har varit artiklar om henne i bla DN.

Jag hörde också att detta ska bli lagligt i Sverige till årsskiftet men är tveksam till Sveriges åldersgräns, vad den kommer bli då, den i de flesta fall är mycket mindre generös än utomlands. Någon som vet nåt?

Åldersgränsen i Danmark är max 45 år, troligen blir det samma åldersgräns i Sverige.

Babygarantin hos AvaPeter kostar 250.000kr vet jag.

Trådstartaren får väl kolla om hon har råd med så mycket?
  • UndrandeSökare
    Virpan skrev 2018-08-31 23:41:48 följande:

Tror du att det blir högre åldersgräns för embryodaonation än för äd och ivf? Eller är den på väg att ändras?

Jag vet inte vad åldergränserna blir, troligtvis får vi veta det i januari 2019 när lagen träder i kraft.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-08-29 22:57:11 följande:

Hej! Har en stor barnlängtan och träffade min kärlek sent i livet. Vi har dock nyligen avslutat vår relation :( Varit gravid naturlig, men fått tidigt missfall. Då övergick vi till IVF och gjorde hela 4 stycken. Blev aldrig någon graviditet av det :/ vi höll på i fem år, vilket slet på vårt förhållande och ledde till att det till slut inte höll mellan oss, vilket är en stor sorg i sig :(  Jag vill inte ge upp hoppet om att bli mamma och vill fortsätta försöken på egen hand, men har uppnått "no go" åldern av 43 år vilket betyder att försöka med mina egna ägg är bortkastad tid och pengar. Har faktisk vant mig vid tanken på att prova med donerade ägg då detta skulle bli nästa steg för oss, hade vi tänkt, ifall inte IVF gav något, men detta blev alltså aldrig av. Detta är en väldigt kortfattad bild av min "barnverkstad"-historia.

Sitter och letar, läser och läser. Hittar mycket om ägg donation med partners spermier och lite om embryo donation där partners/makar försöker, men nästan inget om singelkvinnor som försöker. Finns ni där ute? Skulle vilja ha stöd, dela tankar och kanske få tips om kliniker, behandlingar etc. Ni som inte är singlar men genomgått embryo donation får ju så klart också ge tips och råd och skriva, men ni som singlar provat detta får gärna ge mig era upplevelser! Detta känns otroligt skrämmande sak att ta tag i helt själv!! :O så jag skulle vilja ha stöd och pepp!! Har tidigare läst mycket här då vi höll på med IVF men aldrig provat att skriva själv. Så, jag är tacksam för era upplevelser! :)

Det finns 2 bra böcker som jag har läst, och som jag kan tipsa dig om. De handlar om äggdonation och embryodonation.

Operation barn, den boken streckläste jag.

Böckerna heter :

Operation barn, om kampen för att bli förälder av Marie Granmar

Den tuffaste ronden av Marie Sandell

Båda finns på Bokus och Adlibris, eller kolla om de finns att låna på ditt bibliotek. Det finns också en stor mängd andra böcker om äggdonation och embryodonation både på svenska och på engelska om du kollar på olika internetbokhandlars hemsidor.
  • UndrandeSökare

Boken av Åsa Sandell handlar om äggdonation i Riga och boken av Marie Granmar handlar om embryodonation i Ryssland.

Åsa och hennes man Per fick sen dottern Vera och Marie fick också ett barn.

Granmar började sin process att skaffa barn som singel, men hittade senare en man som hade barn sen tidigare förhållande, under tiden som hon höll på med sin skaffa barn process.

Båda böckerna är intressanta och värda att läsa.

Svar på tråden Embryo donation för singlar?