Inlägg från: Anonym (Har en sibbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har en sibbe)

Ni med en innekatt!!! (Sibirisk katt)

Hej! Jag och min sambo har också en sibir och utifrån mina erfarenheter med vår katt (dom är ju egna individer men utifrån beskrivningen är vår väldigt rastypisk) så passar sibirier inte så bra som ensamma innekatter.

Vår tycker det är jättejobbigt att vara själv en hel dag och punktmarkerar oss om båda varit borta en hel dag och visar tydligt frustration och understimulering.

Nu är min sambo student och är sällan borta så länge om dagarna så det underlättar mycket. Dock behöver vi för att kisse ska må bra ta ut honom på långa koppelpromenader. Ofta en timme på dagen och någon halvtimme på kvällen.

Vi har planer på att flytta till hus på landet/skogen när sambon pluggat klart och då ska han få bli mer utekatt och gå lös själv. Det är så tydligt att han behöver det.

Ärligt, ska ni bo kvar där katten måste bli innekatt och ni inte kan köpa 2 hade jag rekommenderat er att inte köpa en sibirisk katt, utan hellre en lugn ras som älskar att vara soffliggare. Nu förstår jag att det inte går pga allergi, så jag hade nog avvaktat med katt tills ni har råd att köpa 2, eller bor så den kan gå lös eller där ni kan bygga en kattgård.

Annars kommer du gå med konstant dåligt samvete för katten. Men det är bara min upplevelse och hur min katt funkar, andra sibbeägare kanske har andra erfarenheter.

• Anonym (Har en sibbe)
    Lillkröta skrev 2018-08-25 16:19:25 följande:

Hej! Tack för svar.

Vi har också plan på att längre fram flytta lite mer till landsbygden och då kanske ha kattgård eller få gå fritt.

Hade helst velat ha en ragdoll, birma, brittiskt korthår eller något liknande. Men sambon reagerade så mycket på just ragdoll så tror inte de andra heller är någon idé. :(

Vad kommer de sig att ni skaffa sibbe? Också för allergi?

Hade tänkt gå ut med katten osv. Men kanske inte så mycket som ni gör :)

Vi köpte sibirisk pga sambons allergi ja. Nu har han dock ingen allergi kvar efter 3 år med en sibir, han verkar ha blivit sensibiliserad av den. Så nu tål hand både hund och bondkatt. :) alltså, det är ju verkligen en jättehärlig ras som vill vara med hela tiden, men man ska veta att det även är mycket jobb!
Svar på tråden Ni med en innekatt!!! (Sibirisk katt)