• lyckligast80

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

carola18 skrev 2018-12-10 21:17:35 följande:

Men gud vad spännande. Är det för att det är sista gratis försöket?

Hej,

Det är väldigt spännande och skönt just nu att ha det att se fram emot, om man nu kan säga så...

Ja sista försöket och min ålder skulle jag gissa. (38)

Vet att det finns risker med flerbördsgraviditet men vi vill ta den risken och sålänge inte läkaren säger NEJ så kör vi på det:)
  • lyckligast80
    Sasso122 skrev 2018-12-17 20:50:12 följande:

Hallå!

Ny här men har följt den här tråden ett tag och kände att det kunde vara skönt att dela med mig av min historia med såna som går igenom samma sak 

Är 38 år och min sambo är 42. Vi har kört IVF i snart ett år nu utan att bli gravid. Inget fel hittades på någon av oss under utredningen men det har framkommit när vi satte igång med IVF att min äggreserv verkar vara reducerad. 

Våra två första behandlingar (jan-18 och april-18) fick avbrytas då jag inte svarade på hormonerna och endast fick ihop 2 respektive 1 ägg. Under andra behandlingen upptäcktes vad man först trodde var en polyp på livmoderslemhinnan så fick genomgå en hysteroskopi i juni där polypen togs bort. 

Efter det så hade kliniken semester så fick inte starta nästa behandling förrän i augusti. Då med nya hormoner som jag svarade bättre på och fick fram 4 ägg vilket ledde till äggplock. 2 ägg befruktades och 1 av dem återfördes på dag 2 men jag började tyvärr blöda dagen innan TD. Det andra embryot klarade sig inte till nedfrysning.

Vårt andra försök (fjärde behandlingen) påbörjades i november där jag svarade ännu bättre på hormonerna och man plockade 6 ägg av vilka 5 befruktades. På grund av min reducerade äggreserv (och min höga ålder) återfördes 2 st 3-dagars embryon men återigen började jag blöda dagen innan TD den 4/12. Resterande 4 embryon klarade sig inte till nedfrysning. 

Imorgon ska jag till kliniken för att gå igenom nästa behandling (som påbörjas i början av januari) och några nya mediciner.  

Hoppas innerligt på att det är 3:e gången gillt för oss 

Sorry för mitt långa inlägg...

Hej och välkommen!

Det är jätteskönt att kunna skriva av sig här ibland, gänget här är ju i samma sits och man förstår varandra mer än någon annan som inte går igenom samma sak.

Jag är också 38, sambon 30. Vi har gjort 2 ivf men har också börjat blöda före td. :/ Vi ska til läkaren nu i veckan för att prata om nästa behandling, och om vi vill blir det 2 ägg tillbaka på tredje försöket om det är möjligt. Hoppas!

Vi har aldrig fått något till frysen. :(

Ibland känns det hopplöst! vill bara ge upp, men så ser jag alla små bebisar runt oss och blir påmind om vad vi kämpar och längtar efter.

Håller tummarna för oss nu, tredje gången gillt!
  • lyckligast80
    Sasso122 skrev 2018-12-18 14:31:59 följande:

Tack! Ja, verkligen skönt att prata med personer som går igenom exakt samma sak

Det låter som att vi har en likande resa så här långt. Håller tummarna för att ni får återföra 2 embryon vid ert tredje försök. 

Visst är det jättejobbigt att inte få några till frysen :( Var verkligen hoppfull om att vi skulle få det vid senaste försöket så var tungt med det negativa beskedet. Har ni fått någon förklaring på varför?

Var hos kliniken i morse och gick igenom vår nästa behandling. Vi ska tydligen köra den långa behandlingen som börjar med en nässpray (Synarel) i två veckor innan det är dags för sprutorna Fostimon och Menopur. De två tidigare försöken har vi kört det korta och Elonva och Menopur. Vad har ni gjort för typ av behandling vid de två första försöken?

Hej,

Jag vet faktiskt inte varför vi inte fått något till frysen, men tänkte fråga när vi ska dit nu på torsdag.

Vi har kört korta protokollet och standard ivf båda gångerna. Vi är båda fullt friska och det finns ingen förklaring till vår barnlöshet. (Nästan mer frustrerande) Men jag är verkligen livrädd för det långa protokollet, men det är bara för att man googlar så mycket:/ Men den är tuffare. Vi får se vad dem säger på torsdag, vi kanske får köra långa båda två...

Har ni fått förklaring? Hur känner du för långa protokollet?
  • lyckligast80

[quote=79296482][quote-nick]SevenSeas skrev 2018-12-18 15:16:39 följande:[/quote-nick]Förlåt att jag frågar, men varför är du rädd för långa protokollet? Vi har gjort både korta och långa och enda skillnaden, som jag upplevt, är att i långa protokollet använder man en nässpray innan man sätter igång med sprutorna.[/quote

Hej,

Som jag skrev så har jag googlat för mycket och lyckats hitta alla dem som mått skit av nässprayen. Så egentligen bara det. Och alla reagerar olika såklart så jag har bara skrämt upp mig själv.

• lyckligast80
    Sasso122 skrev 2018-12-18 15:11:42 följande:

Vi har inte heller fått någon förklaring. Vi träffade bara en barnmorska idag men har en telefon tid med läkare imorgon så tänkte fråga då. Ska även fråga om anledning till att dem vill att vi testar det långa protokollet. Det har aldrig varit uppe för diskussion innan så nyfiken på att höra varför. 

Vi är också fullt friska och finns egentligen ingen förklaring till vår barnlöshet heller. Att dem upptäckte att jag hade en reducerad äggreserv låter inte som att det borde omöjliggjort en naturlig graviditet. Jag har ägglossning som vanligt (dock oregelbunden mens). Vi har också kört standard IVF båda försöken och det har ju funkat bra avseende befruktning. 

Jag känner mig tudelad om det långa protokollet. Låter som att det är mer bieffekter av nässprayen. Ser inte fram emot värmevallningar och huvudvärk... Har dock inte googlat nåt på det långa protokollet och det låter som att jag kanske ska låta bli, haha?

Men anser läkarna att den typen av behandling kan passa bra för mig och att det ger gott resultat så får man väl bita ihop och ta det. Viljan att få barn är så pass stor. 

Ja, ska bli spännade att höra vad som sägs på ert läkarbesök på torsdag. När kommer ni sätta igång nästa behandling på ett ungefär?

Ja man gör allt man kan för att det ska bli så bra som möjligt och man får tänka på målet då är det lätt att kämpa :)

Om jag ska göra korta protokollet så gissar jag runt 10 januari.
  • lyckligast80
    LimeLime skrev 2018-12-18 21:04:28 följande:

Jag är tillbaka här igen. Plussade på första ivf-försöket. Såg ett hjärta picka i V8 och alla försäkrade oss att nu är risken för missfall super liten så vi vågade bli glada. Ultraljud i v12 visade dock att fostret slutat utvecklats. Så nu väntar jag på missfall. Är så himla ledsen. Trodde jag skulle vara gravid jul och nyår men istället väntar jag på missfall, är så himla ledsen fattar inte riktigt hur man ska orka ladda om.

Beklagar verkligen. Ibland känns livet så orättvist. Så tungt och hopplöst.

Ni får hämta krafter hos varandra och hitta styrkan igen att ladda om, men ta den tid ni behöver.

Vi är alla riktiga kämpar här, för den här resan är fasen inte enkel.
  • lyckligast80

Ja då har vi varit och träffat läkaren inför vårt tredje försök. Fick ställt alla frågor och gick därifrån med ett lugnare jag inför nästa behandling och stort hopp.

Vi kommer fortsätta med det korta protokollet och det blir 2st 2 dagars tillbaka vid återföringen. Förutsatt att 2 blir befruktat såklart. Så det känns väldigt roligt och spännande. Nu längtar jag till januari!

• lyckligast80
    Jackiebackie skrev 2018-12-30 22:31:34 följande:

Hej alla! Jag hoppas att det är okej att hoppa in här. Jag och min man (båda 29 år) står nu i kö för att starta ivf till våren. Vi ställdes i kö i början på oktober och står även med på kort varsel listan. Vi ska göra ivf på Sahlgrenska och vi är barnlösa pga manlig faktor.

Jag har lite funderingar och tänkte kolla om ni här kanske har lite svar :) om inte annat är det skönt att det är fler som genomgår samma sak ?? Det är lugnande att läsa igenom allt ni skriver, och att det är så olika hur man upplever ivf.

Så här kommer lite frågor.

Om man kommer in på kort varsel listan, ringer de samma dag eller får man iaf ett par dagar att förbereda sig? Hur var det för er, om ni stod med på kort varsel listan?

Är det större risk att barnet får missbildningar när man sprutar in spermien i ägget (kommer inte ihåg vad metoden heter) än om det skulle vara en naturlig graviditet.

Ett utav spermievärdet vi fick hette TMC, men jag hittar det ingenstans. Vet ni vad det betyder?

Kommer man kunna jobba normalt under hormonbehandlingen, eller kommer man må jättedåligt? Det är iofs kanske rätt individuellt.

Tack på förhand :)

Hej och välkommen!

När vi stod i kö började vi ringa ungefär 4 månader och frågade hur vi låg till och det kunde såklart inte säga något om just då mer än att väntetiden var (då) ca 6-7 mån.

I sep nu hade det gått 6 månader och vi hade inte hört något så min sambo ringde igen, och då har vi sån tur att någon hade precis avbokat sin tid dagen efter så den tog vi! Kort varsel! Så det var ren tur att vi ringde:)

Annars hade vi haft tid i nov fick vi veta. Vet inte hur dem gör vanligtvis, men kort varsel betyder ju att man ska kunna komma in när dem ringer. Så det kan ju lika färna vara samma dag som 3 dagar efter. Gissar jag. : )

Sen gick allt fort eftersom att jag skulle ha min mens några dagar efter och började då med sprutorna, korta protokollet. Vi har ingen förklaring till vår barnlöshet.

Jag kunde jobba som vanligt, har inte blivit påverkad av hormonerna alls. Ägguttaget gjorde inte alls ont. Har gjort 2 och vi börjar med rond 3 nu i Jan.

Men alla upplever behandlingen olika. Viktigt att lyssna på sin kropp bara. Men lite öm i magen är man allt av sprutorna och efter ägguttaget.
  • lyckligast80
    Jackiebackie skrev 2019-01-02 16:12:48 följande:

Jag ringde in idag och kollade hur det såg ut med kortvarsel kön, och de har börjat ringa dem som skrevs in i september (som vi gjorde) nu, så det kan bli under januari sa hon, eller februari. Och vanligtvis har man minst ett dygn på sig då det sällan kommer avbokningar samma dag. Känns ändå skönt att veta, så man hinner förbereda sig någorlunda.

Hur har era män sett på hela processen? min sambo är väldigt lugn och svarar bara att "vår tid kommer" när jag börjar babbla om nervositet och att alla andra får barn efter barn. Jag förstår inte om man bara inte vill prata om det eller om han faktiskt är lugn på riktigt.

Jag kan inte hjälpa det men jag känner viss avundsjuka på de man känner som blir gravida hela tiden. jag försöker att inte visa det och gratta dem, men det är sjuuukt svårt. 

Okek vad bra att det iaf är en dag att förbereda sig på om dem ringer:)

Min sambo ör precis likadan, det kommer när det kommer säger han och att det inte handlar om vi får barn utan bara när. Jag är som du. Och jag är glad för andra som är gravida, men visst fasen önskar jag att det var jag! Avundsjuka men missunnar dem inte. Vi kämpar ju! Så självklart känns det i hjärtat när någon berättar att dem är gravida. Är inte ledsen för att dem är det utan för att vi inte är det. Och det får man vara.
  • lyckligast80
    Camii80 skrev 2019-01-02 22:55:24 följande:

Så, min sambo och jag kunde inte hålla oss imorse och vi testade oss - ruvardag 13 idag - och vi plussade. Har aldrig plussat tidigare så vet inte om detta klassas som ett starkt eller svagt

plus. Vågar dock inte helt lita på resultatet då jag läst att Ovitrelle kan hålla i sig uppemot 14 dagar. Vad tror ni?

Vi har fått testdag 5/1 och vi kommer självklart testa oss igen. Men visst blev man lite glad idag, att nu kan det vara på riktigt ???? Nu blir det väääldigt jobbigt att behöva vänta 3 ynka dagar till, fy alltså ????

Ett tydligt plus! Vågar mig på ett grattis!! : ) Ta ett digitalt också på lördag:)
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF