• celiasilver

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

Kawi skrev 2018-10-05 17:51:48 följande:
    Hehe blev lite inspirerad och köpte något väldoftande idag, jag med :) ja ibland lyckas dom, karlarna!

Jag ska faktiskt framföra det som ett förbättringsförslag, till kliniken. Tycker inte de behöver vara så överdrivet entusiastiska så man känner sig som det mest lyckade fall dom har haft, typ.

Åh nu blev jag också sugen på att testa tidigare, och det stämmer ju att på måndag är det 14 dagar sedan ÄL, borde ju faktiskt kunna testa då.. Tycker din teori låter väldigt vettig, tror jag kommer testa då jag med :o
    Lite dofta gott har aldrig gjort nån ledsen Skrattande

Det tycker jag absolut att du ska göra, det är ju din upplevelse som är viktig och säkerligen känner många precis som du. 

Precis, så länge hcg nivåerna kan detekteras så kommer dte ge utslag. sen får man hoppas på att det inte är kemiskt falsk positiv, men det kan det ju i princip bli för vem som helst.

Får faktiskt erkänna att trots mina goda föresatser att inte testa innan 9-10 så kunde jag såklart inte låta bli, jag har mått så underligt med huvudvärk och illamående de senaste dagarna så någonting tycks annorlunda. (testen låg ju där och jag har ju flera stycken). 
    Sen tänkte jag såklart att då hinner jag mentalt förbereda mig för det "riktiga testet" (jepp, snacka om att hitta på anledningar :P )

Så jag tog ett test imorse:
    Jag använde digitalt clearblue och fick resultatet: Gravid 1-2. Pessimisten i mig vågar inte tro att det är sant (fast jag skuttar lite runt innerst inne i glädjeyra). Det känns helt overkligt.
  • celiasilver
    Carinrebecca skrev 2018-10-07 12:35:58 följande:
    Ja jag antar att det är så. Vi får kämpa vidare med Lutinus, förhoppningsvis är det bara en kort period och att det för med sig något väldigt bra!

Ja precis, vi satte in fredag 28. Gick tillbaka i forumet och såg att ni hade insättning bara någon dag efter oss. Men såg också att vi hade samma testdag, 13/10. Har funderat lite fram och tillbaka kring det här med att testa tidigare eller inte. Vet inte hur mycket tidigare man kan våga testa.. Kommer du kunna hålla dig till testdagen tro?
    Japp vi har testdag 13/10, men nej jag kunde inte hålla mig. jag argumenterade att 14 dagar efter ÄL dvs 9 så borde man ju kunna prova. 

Men.. jag kunde inte ens vänta så länge och tog ett test imorse. Tror jag stirrade nästan en halvtimme innan jag förstod att det var positivt. Känns overkligt och min hjärna vill inte riktigt gå med på det ännu. Så jag är lite ambivalent. vill vara jätteglad men vågar inte.
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-07 12:49:16 följande:
    Hej, grattis!!!! Jag funderar också på att tjuvtesta. Min kille tycker vi ska vänta men jag mår dåligt av ovissheten. Vilket test tog du och hur såg testet ut?
    Tack :) Jag är fortfarande halvt skeptisk, men det ser ju lovande ut just nu iaf.

Jag tog ett clearblue digital, jag räknar med att mensdag bör vara 14 dagar efter ÄP och enligt CB testet är det 90% säkert 3 dagar innan beräknad mens vilket isåfall bör vara den 9/10 för min del. 

Ja det är svårt att låta bli, samtidigt är man orolig för att det bara är falskt positivt och att få ett annan resultat på testdagen. Men just nu är det iaf ett litet knyte där inne. 

så här ser det ut: resultatet kan ses 24 tmmar på skärmen.
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-07 14:52:47 följande:

Åh vad roligt !!! Man blir så glad över alla som lyckas. Jag har testdag 11/10, då kan jag testa imorgon?

Ja, om jag bara kan få in det i huvudet också. Känns så himla overkligt som sagt. :)

Det kan du säkert göra om du vill :) sen som.sagt väljer jag att vara lite skeptiskt eftersom.det är så tidigt. Men den här väntan är ju hopplös. Ja som sagt jag kunde ju inte hålla mig :D
  • celiasilver
    Lilla Gs mamma skrev 2018-10-07 18:49:56 följande:

Hakar gärna på här. Vi provar precis vår första IVF och gjorde äggplock i måndags. Fick sju ägg och fyra begruktades, så i torsdags sattes ett åttacelligt embryo in. Testdag 17/10 och jag ver inte hur jag ska klara väntan... Är 41, så det känns som sista chansen. Har förlorat ett barn i magen innan, i vecka 26...

Välkommen :) väntan är en Pers men förhoppningsvis är det värt det :)
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-08 08:39:37 följande:

Grattis, vågar jag mig på ändå :) lite glad måste man ju ändå få vara.

Bestämde mig för att tjuvtesta i morse! Och se det blev ju faktiskt ett tydligt streck.. men har verkligen ingen aning om man ska våga tro..?

Känns ju som att vi gjort 200 test de här två åren så hjärtat hoppade allt till...

Tack!

Jo lite såklart, men du vet säkert hur det är, skepticismen ligger som.en dimma över allt.

Grattis till dig också :D åh så roligt. Nu är vi lyckliga en stund och oroar oss vidare sen :) du har ju ett jöttetydligt sträck så nog är det något där

Massa kramar vad glad jag blir för din skull :)
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-08 10:07:18 följande:

Hej, jag fick lite blöd på införningshylsan imorse. Vi hade sex igår och kände att det sved efteråt. Fick panik och sprang till Apoteket- har semester denna vecka. Köpte clearblue testa tidigt och fick.... trumvirvel Ett svagt streck!!!! Det var inte morgonurin och hade kissat en timme innan. Köpte tvåpack och får testa ikväll också. Hjälp vad det känns pirrigt.. vet inte vad man ska tänka just att det kom lite blod. Läste såklart på FL och det finns fler som fått lättare blod men ändå varit gravida. Puh. Torsdag testdag på riktigt men jag kommer testa varje dag. Tror du digitalt kommer visa positivt nu på morgonurin?

Det kan ju bero på många saker. Det skulle kunna vara en nidationsblödning sen får man inte glömma att vi precis ge omgåt en hormonkur som kanske påverkat slidan slemhinnor och livmodertappen så de är mer känsliga.

Ta det lugnt och stressa inte :)

Åh så kul för dig också :D Grattis:)
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-08 10:11:45 följande:

Tack  på ett sätt känner jag mig jätteglad förstås, men samtidigt vågar jag inte alls tro? Kliniken var noga med att påpeka att det kan visa falskt positivt, tror att det är hormonerna (lutinus?) som gör det? Detta var 9 dagar efter insättning, 14 dagar efter äggplock. Så jag översatte det med 14 dagar efter ägglossning och tänkte att det fanns någon logik ändå i att tjuvtesta... Min man var inte alls övertygad om att vi skulle göra det dock.. :) 

Flikar in här.

Det är inte progestron som kan ge falskt positiv,

graviditetstestet. graviditetstestet. Progesteron är ett gulkroppshormon. Det hormon som graviditetstestet reagerar på heter humant koriongonadotropin och förkortas hCG. Det produceras av moderkakan och börjar bildas nästan omedelbart efter att det befruktade ägget implanterats i livmoderslemhinnan.

Däremot kan ovitrelle som innehåller hcg ge falskt positiv 7 till 10 dagar efter att man tagit den.

Med falskt positiv tror jag d3 menar antingen ovitrelle eller att blastocysten/embryot fäst, börjat producera hcg och sedan slutat växa. Då kan det finnas kvar hcg i omlopp ett tag.

Kram C
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-09 04:35:22 följande:

Godmorgon, jag gick upp nu inatt 3:45 och tog mitt digitala test... positivt!!! Gravid 1-2v. Mannen ligger och sover gott. Ska berätta när han vaknar. Testdag på torsdag och meddela kliniken. Nu kan allt hända missfall missbildningar kromosomfel.... ( är 43) men jag ska försöka njuta så länge det går och det kan också gå bra och resultera i ett eller två friska barn. Skickar bild sen.

Yayy :D Grattis , åh vad roligt.

Ja pr3cis nu börjar oron för allt annat men försök vara lycklig och fokusera på det bra nu

Många lyckokramar
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-09 07:27:20 följande:
    Hur mår du? Jag sover sjukt dåligt vaknar alltid på natten eller tidig morgon och kan inte somna om. Igår morse stod jag och städade ur kylskåpet. Pust. Halsbränna och täppt näsa. Läst att hormoner kan göra att man sover dåligt i början av graviditet. Jag har semester denna veckan och det är skönt att vila upp sig. Du ska testa på fredag och meddela kliniken? När får man komma på ultraljud?
    Jag mår ok, hade sjukt ont i huvudet i tre dagar men det är bättre idag. Samma sömnproblematik här, undrar om det är hormoner eller om det beror på oron? 

Skönt att ha semester, jag har full rulle med praktik (läser till sjuksköterska) vilket iofs är skönt, hinner inte fundera så mycket.

Jag ska testa på Lördag, och sen meddelar jag nog kliniken på måndag. Hur gör man sedan? Min första IVF och har inga barn sen tidigare. När ringer man MVC egentligen? Tänkte på att med IVF vill man väl se tidig så det inte är utomkveds?

Jag vet inte heller hur det är med ultraljud vid IVF vanligtvis är  ultraljudet först om man gör KUB någonstans i vecka 9-14 (tror jag) och sedan vecka 18 någonstans.

Hälsosamtal är rätt tidigt vecka 6-8 någonstans och sedan inskrivning vecka 11
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF