• 122221

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

Hej! Vi har också påbörjat vår resa nu! Konstaterat att det är dålig rörlighet på spermierna hos min partner, så vi har satt igång med hormonbehandling nu. Har sprejat i 11 dagar och ska till kliniken om 4 dagar för att se om jag blivit nedreglerad och göra ultraljud :)

• 122221
    mulin skrev 2018-10-10 21:19:34 följande:

Hur går era tankar inför era ivf-försök? Jag som ännu väntar ivrigt på att få komma igång kastas verkligen mellan förväntan och nedstämdhet. Man googlar och löser forum lite för mycket.. är livrädd att man ska vara En av de stackars kvinnor som aldrig lyckas med att få det efterlängtade pluset trots allt man gjort.

Det är så farligt att läsa alla olika forum ???? jag sprayar med hormoner och inväntar att bli nedreglerad för att plocka ägg.. är nervös med tanke på vad man läser att andra går igenom efter det att äggen plockats ut :(
  • 122221
    mulin skrev 2018-10-18 12:27:24 följande:

Ja det är livsfarligt... jag läser massa forum och inlägg om personer det inte funkar för alls, som för att förbereda mig på det värsta.. men hoppas såklart de ska gå vägen. Läste att vi hade samma problem, att mannen har för få spermier, så har vi med. Men jag väntar på första mötet fortfarande. Ska inte iväg förrän i början på december då jag fyller 25 om en månad. Då äntligen får vi påbörja resan efter 3 års väntan på min ålder... ja, man blir nervös. Jag håller tummarna för att du får en bra upplevelse och inte en skräckupplevelse :)

Ja, man får nog försöka sålla lite bland vad man läser... tror det är bra - iallafall för min del - att försöka hålla sig så positivt inställd som möjligt. Ja, hos oss var det rörligheten på spermierna som spökade, inte mängden.. åh tiden går fort! Snart är det din tur :) <3 tusentack, idag var jag på kliniken och det visade sig att jag var helt nedreglerad, så jag tog precis min första injektion med Gonal-F för en kvart sen! :D så taggad!!!
  • 122221
    LinneaWookie skrev 2018-10-18 13:48:37 följande:

Ja gud ja, man önskar ibland att man inte läst alla skräckhistorier innan. Jag var skitnervös både för spolning av äggledare under utredningen och självklart för ÄP. Spolningen kändes inte alls och ÄP var ändå långt mycket bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Av alla stick kändes bara 2 st...Sen var det ju förstås obehagligt överlag men jag behövde aldrig ens morfinet utan körde bara på lokalbedövningen. Jag hoppas det går smärtfritt och bra för er alla <3 <3 <3

Åh, man kanske inte ska säga så här, men ja är såååå jäkla rädd för äggplockningen! Jag led igenom hela spolningen och mådde skitdåligt efteråt, så jag hoppas inte att det var en ?försmak? på vilken smärta som komma skall :o men sen är det ju väldigt individuellt med det där också, så förhoppningsvis hade jag bara lite otur där haha...
  • 122221
    LimeLime skrev 2018-10-18 17:07:36 följande:

Så glad!! + på första ivf-försöket (men också väldigt orolig för missfall..)

MEN stort grattis! Gud va roligt, skänker lite hopp till oss andra <3 försök tänka positivt! Allt kommer gå bra!
  • 122221
    Leena81 skrev 2018-10-19 12:52:17 följande:

Jag tänkte lite tvärtom :)

min spolning var så hemskt, mådde verkligen superdåligt både under och lång tid efter den. Eftersom jag upplevde den smärtan under spolningen så tänkte jag att jag är lite "härdad" att äggplocket skulle gå bra.

Var inte alls speciellt orolig innan, var beredd på smärta och obehag.

Gjorde mitt äggplock igår, var som jag tänkt ingen vidare kul upplevelse men man klarar det. (vore ju konstigt om det var det) Men mådde mycket sämre efter min spolning än plocket. Dessutom lättare att hantera den här grejen, då det känns som om det leder någon vart i resan/processen. Man får mer smärtlindring om man behöver glöm inte att andas! När har du plock!?

Åh, nu kände jag mig plötsligt lite lugnare! Kan tänka mig att man är lite mer motiverad i det skedet eftersom - som du säger - det kanske känns lite som att det faktiskt leder någon vart. Åh, grymt!! Alltså jag tror inte du vet hur mycket lugnare jag blev av att läsa detta?? Tack! Jag ska till kliniken på onsdag och kolla hur äggblåsorna ser ut. Beroende på dom så bestäms dag för plock! Så förväntansfull!!! Hur gick ditt äggplock? Får någon återkoppling?
  • 122221
    H@llon skrev 2018-10-20 16:40:29 följande:

Jag har tagit Gonal-F i 9 dagar nu (idag blir tionde) och jag är så trött, helt dränerad på energi. Trötthet står inte med som biverkning på FASS. Är det någon annan som upplevt/upplever detta?

Alltså det står väl bara i FASS att man ska återkoppla om man känner några som helst symptom? Jag mår skitdåligt, och har gjort det sen jag började spreja. Sover konstant, ledsen osv. Har bara kört Gonal-F i några dagar så kan inte säga om det även beror på den:(
  • 122221
    Längtanefterplus skrev 2018-10-21 13:55:10 följande:

Jag är också extremt trött, sprutdag 11 idag med gonal-f. Var på sahlgrenska för VUL innan idag. Han hittade 8 äggblåsor men dom var inte riktigt färdiga utan behövde mera hormoner. Så jag skall fortsätta med gonal-f 150 enheter och fyremadel idag och imorgon och sen på onsdag ta Ovitrelle och äggplock på torsdag. Jag känner mig typ besviken på 8 äggblåsor, att det är lite.. och just nu känner jag mig bara extremt ledsen och nere. Har redan nu tyvärr inställningen att det inte kommer gå vägen. Så skall man inte tänka jag vet...

Åh, då är vi i samma skede, fast jag ligger några dagar efter dig. Bara använt Gonal-F i 4 dagar. Neeej, 8 ägg är väl ganska bra? När jag var på ultraljud sist så såg dom 12 äggblåsor, och då lät det på läkaren som att det var otroligt många, så jag tänker att 8 är ett jättebra resultat?! Stay positive! Kommer gå jättebra! Hur länge är Det kvar tills du ska tillbaka till Sahlgrenska? :D
  • 122221
    Leena81 skrev 2018-10-21 19:07:42 följande:

Åh vad glad jag blir att mina ord kan lugna dig lite :)

Lovar att det kommer gå bra!

Vad spännande med koll på onsdag, du får berätta sen när du får tid för plock. Så ska jag peppa lite extra innan.

Mitt plock gick bra fick ut hela 15 ägg! Av dem hade 10 befruktats (det var status i fredags i varje fall) Läkaren sa att det såg mkt fint ut! :)

Men dessvärre så känns det riktigt jobbigt just nu.

Fick mer och mer ont i magen efter plocket (i torsdags) och på fredagskvällen hade det ökat rätt kraftigt.

Var in på min klinik i lördags för kontroll.

Vul visade att jag hade en del vätska och en aning förstorade äggstockar. Ingen solklar överstimulering sa hon. (hade en viktökning på 0,7 kg)

Jag har väldigt ont i magen, är svullen och spänd. (mår inte illa och har igen feber)

Läkaren ville i förebyggande syfte att jag tar blodförtunnande sprutor (jag som var så lycklig över att slippa sprutorna) Tog den första igår och det var hemskt, magen är så spänd och öm känns helt galet att sticka i den (min sambo som gör jag gillar inte nålar alls :)

Så min planerade ET på tisdag blir troligen inte av.  Troligast  blir det totalfrys.

Ordinerad att dricka mycket och äta mycket salt. Mår lite lite bättre idag ska ringa kliniken igen i morgon och åka förbi för en koll.

Hur mår du?

Åh, det ska jag göra! Wow, 15 ägg?! Det är väl supermånga?

Och 10 befruktade känns ju också sjukt bra?? Åh fyfan, är så jääääkla orolig för överstimulering :o men Hur mådde du av sprejen respektive sprutorna? Känner du dig sämre efter Gonal-f? Och hur länge har du kört injektioner? Vilken tur du har som får hjälp av sambon :) hur lång tid kan det komma att ta innan det blir insättning av de nedfrysta äggen? Vet du om det blir mycket fördröjning? Med tanke på att du inte är helt överstimulerade tänker jag.. alltså va mycket frågor, sorry hihi...lycka till imorgon!

Jag mår inte bra alls haha... stramar över magen, ledsen, sover konstant :(
  • 122221
    Längtanefterplus skrev 2018-10-21 21:51:13 följande:

Ja det är kanske bra med 8 äggblåsor, bara jag som är negativt inställd.. tänk hur mycket vi skall behöva gå igenom. Jag tar gonal-f och fyremadel idag och imorgon. På tisdag Ovitrelle och på torsdag tillbaka till sahlgrenska för äggplock ???? när skall du på VUL? Vart går du någonstans ?

Ja, jag tror det är bra! Sen är det ju som många säger, man kanske har massor med ägg, men få med bra Kvalite. Eller så har man få ägg men kanske fler av god kvalite. Försök att inte tänka på det, det kommer säkert gå super! Jag går på Sahlgrenska. gjorde VUL i torsdags, kontrollerade att jag var helt nedreglerad. Sedan dess har jag kört på Gonal-f. Men jag ska in och lämna blodprov på onsdag morgon, men inte fått någon tid för VUL igen? Trodde att det skulle bokas in direkt, men tydligen så återkommer en sköterska på telefon under eftermiddagen.
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF