Hej!
Jag har inte varit inne och skrivit på ett par dagar nu, för jag har lite grann glömt bort att jag mådde dåligt... Det är helt sjukt, jag läser min "dagbok", men livet har kommit tillbaka 99%, och då är jag ändå bara på vecka 6 nu. Jag jobbar heltid igen, och allt funkar som det ska. Alla hemskheter som min ångest drog fram tidigare vägs upp av att jag också känner kärlek och lycka igen, något som var helt obefintligt vecka 2-3.
För er som läser detta och är i början av er insättning, vad som än händer, hur ni än mår, hur hemsk världen än ter sig, så går tiden. Minuter blir till timmar, timmar blir till dagar, och dagarna blir till vecka ett, två, tre och fyra!
Allt det du oroar dig för och som triggar din ångest, låt det vänta tills det har gått några veckor och ta tag i det då istället. Problemen blir inte värre på fyra veckor, det kan vänta. Bara ta dig igenom, en dag i taget.
Och våga prata om det. Det är inte så att du kommer att "ge andra inblick i hur hemsk världen eller livet egentligen är och att de också får ångest". Om du berättar om din ångest så kommer den inte att smita av sig, något som jag har livrädd för. Och om det triggar dig, så avinstallera Facebook, du kan installera den appen igen när dina 4 veckor har gått.
Jag trodde att jag tappat mitt lycko-filter, något jag inbillade mig var ett försvar i hjärnan mitt allt ont i världen som gjorde att världen (för vanliga människor) såg ljusaste och lyckligare ut än vad den egentligen var. Men att jag, som i filmen Matrix, nu såg världen på riktigt. För alla hemskheter jag tänkte på fanns ju faktiskt på riktigt. Men så är det inte.
Vad jag har fått höra, jag är ingen läkare: När seretoninet inte räcker till så prioriterar hjärnan vissa signaler. Och av ren överlevnads-instinkt så är det inte de lyckliga och harmoniska signalerna. När nivåerna är tillräckligt låga kommer inga sådana signaler fram alls, ingen lycka och ingen tillfredsställelse. De signaler som kommer fram är olika för olika personer, det beror på hur man är genetiskt tillverkad att reagera i fara, fly gör fäkta. Vissa blir förstärkt ledsna (depression), vissa blir förstärkt rädda (ångest) och vissa blir förstärkt agra (kort stubin, våldsamma ibland).
Ta inga beslut när hjärnan är i detta tillstånd!