-
Jag har på senare tid insett att min uppväxt nog var ganska dysfunktionell. Det var min mamma som i stort sett hade "makten" och som oftast hade sista ordet. Min pappa är en konflikträdd mes som inte vågar säga nej. Min mamma lider dessutom av depression och kunde bli lätt irriterad och ledsen vilket gjorde att man fick vara försiktig med vad man gjorde och sa.Detta har såklart fått konsekvenser, jag har utvecklat en högkänslighet som gör att jag gärna undviker konflikter. Jag har en dålig ovana att försöka vara alla till lags fast jag försöker jobba på det.Det kommer säkert inte heller som en överraskning att mitt förhållande till kvinnor aldrig fungerat heller. Jag har utvecklat en undergiven sida där jag föredrar att kvinnan är den dominanta. Att själv vara den som styr känns helt främmande för mig. Detta beror troligen på att min pappa inte var någon bra manlig förebild.Någon som känner igen sig i detta?
-
Svar på tråden Att växa upp med en dominerande mamma
-
"eftersom man ensidigt brukar hävda att våldtäktsmäns uppväxt bygger på starka patriarkala familjeförhållande"misil skrev 2018-08-20 21:29:34 följande:
Blir lite OT men såg för ett antal år sedan när man i veckans brott diskuterade en studie man gjort på svenska män som blivit dömda för serieöverfallsvåldtäkter,majoriteten av dessa hade växt upp med en dominant mor som utsatte dom för antingen psykisk misshandel eller fysisk misshandel eller båda.
Dessa män hade ofta uppfattats av omgivningen som blyga och socialt hämmade helst när dom skulle umgås med kvinnor.
Som jag skrev i början är det OT och har inget med dig att göra,men är intressant eftersom man ensidigt brukar hävda att våldtäktsmäns uppväxt bygger på starka patriarkala familjeförhållande med en dominerande far,men många av dessa mäns uppväxt istället präglats av starkt dominerande matriarkala strukturer.
vänsterfeminister påstår det, radikalfeministerna är värst.
en av dem
några till, 2.13
matriarkala strukturer.
Många fega rädda män beskyller kvinnor för deras egna brister så vänsterfeminism passar ju fega rädda kvinnor också. -
Håller medAnonym (A) skrev 2018-08-20 20:46:31 följande:Undergivenheten kanske ligger i generna. Något du ärvt av din farsa på det sättet alltså, och inte blivit pga din mamma.
-
Jag lever med en man som är uppväxt under liknande förhållanden, med en deprimerad martyr-hemmafru till mamma som fortfarande endast söker negativ uppmärksamhet och vill att alla ska tycka synd om henne, vilket dominerade stämningen i hemmet (och fortfarande gör). Min man är till följd härav mycket lyhörd för sinnesstämningar, känslig (gråter lätt), och vill ogärna vara den som först uttalar en vilja/ ett önskemål. Jag är dominant och det märks att han föredrar att jag bestämmer mycket i vardagen, men vi jobbar på att skapa en balans båda två och han har blivit bättre på att kliva fram och jag försöker backa. Med detta sagt vill jag ändå hävda att en lyhörd och känslig man är väldigt fint och han är en fantastiskt kärleksfull och fin pappa till våra döttrar. Man måste inte vara en bestämd alfahanne för att gå hem hos damerna men man kan inte vara helt viljelös heller. Om han aldrig hade sagt ifrån eller inte haft egna intressen så hade han varit helt ointresssnt för mig. Så fortsätt jobba på att ta initiativ i vardagen i ditt samspel med kollegor och vänner så tror jag att kärleksrelationer kommer att fungera bättre också.
-
Föreslår att du förhåller dig helt likgiltig till konflikten då det inte är hos dig som konflikten äger rum om du initierar den utan den existerar då enbart hos motparten således kan du stålsätta dig och vid det motsatta är det också bara att förhålla sig likgiltig.Anonym (Svag man) skrev 2018-08-20 21:05:54 följande:Ja problemet är dock att det kan vara svårt att förutse på förhand när en konflikt är påväg, och när det sker oväntat hamnar jag typ i fight or flight läge.
-
Jag ser inte heller någon anledning för dig att försöka skapa konflikter med kollegor eller vänner som ett sätt att öva upp din förmåga att ta konfrontationer. Konflikter är ju jobbigt och skrämmande även för relativt dominanta personligheter. Men träna på att vara den första som uttalar en åsikt varje dag; kan gälla allt från en sakfråga till val av lunchrestaurang.
-
Underligt med tanke på att det är just conflikt of interest som precis all kommunikation baseras på annars hade kommunikation inte behövs från början då hade allt varit strömlinjeformat och alla hade varit nöjda.
Man ska inte ha vänner eller någon personlig anknytning till andra när det gäller konflikter. Det är svaghet och enbart till ens egen nackdel. Men med det sagt bör man dock ha någon form av social finess för att inte trampa på för många tår. -
jag växte upp med två alkoliserade föräldrar samt att ena var och är psykiskt sjuk, vet exakt hur det är.. hela min barndom var hemsk. jag flyttade hemifrån tidigt dock till min dåvarande kille.. 15 år ca
-
Anonym (Svag man) skrev 2018-08-20 20:29:06 följande:Jag har på senare tid insett att min uppväxt nog var ganska dysfunktionell. Det var min mamma som i stort sett hade "makten" och som oftast hade sista ordet. Min pappa är en konflikträdd mes som inte vågar säga nej. Min mamma lider dessutom av depression och kunde bli lätt irriterad och ledsen vilket gjorde att man fick vara försiktig med vad man gjorde och sa.Detta har såklart fått konsekvenser, jag har utvecklat en högkänslighet som gör att jag gärna undviker konflikter. Jag har en dålig ovana att försöka vara alla till lags fast jag försöker jobba på det.Det kommer säkert inte heller som en överraskning att mitt förhållande till kvinnor aldrig fungerat heller. Jag har utvecklat en undergiven sida där jag föredrar att kvinnan är den dominanta. Att själv vara den som styr känns helt främmande för mig. Detta beror troligen på att min pappa inte var någon bra manlig förebild.Någon som känner igen sig i detta?Anonym (Svag man) skrev 2018-08-20 21:05:54 följande:Ja problemet är dock att det kan vara svårt att förutse på förhand när en konflikt är påväg, och när det sker oväntat hamnar jag typ i fight or flight läge.Anonym (Bra) skrev 2018-08-20 22:55:04 följande:
Jag ser inte heller någon anledning för dig att försöka skapa konflikter med kollegor eller vänner som ett sätt att öva upp din förmåga att ta konfrontationer. Konflikter är ju jobbigt och skrämmande även för relativt dominanta personligheter. Men träna på att vara den första som uttalar en åsikt varje dag; kan gälla allt från en sakfråga till val av lunchrestaurang.
jag måste lära mej att utveckla det jag skriver.
Ponera att det är ett barn kärringen i klippen i #11 diskuterar med, hur kommer det barnet att känna sig? skam, rädsla, stress. Man får ju dras med sina föräldrar i några år och det är ju de försöker prata med om sina problem. I TS fall är det föräldrarna som är problemet, #10, anknytningen. Konflikter i en relation:
typ i fight or flight läge.Det är inlärt + emotionell flashback, eller i all fall snarlikt.
Det finns en risk att det barnet blir lika dominant som mamman, bygger upp självförtroendet och går till attack i konflikter för att slippa bli konfronterad eller blir lika passiv som pappa. Båda är ett sätt att ta kontroll över situationen, båda är ett undvikande. Jag tror inte att den konflikträdda föräldern (ts pappa) har varit så lätt att diskutera med heller.
Det enda sättet att lösa det på är ju att utsätta sig för situationen.Undvikande och exponering i psykoterapi - silent.se
sv.wikipedia.org/wiki/Undvikande
Man kan ha låtsas konflikter med en kompis/partner som är med på det, diskutera, debattera, låta kompisen bli lite högljudd. I en låtsas konflikt har man ändå kontroll.
Jag har utvecklat en undergiven sida där jag föredrar att kvinnan är den dominanta. Att själv vara den som styr känns helt främmande för mig.02:54
and whatever you do a lot of, you're getting good at so if you get abused a lot then you're getting really good at being abused and that to you is going o feel nice and normal and warm and you'll get really slick black belt level super skilled at picking out abusers in any room -
Jag växte upp med en dominant mamma och ble dominant själv. Att du är en konflikträdd mes är inte din mammas fel. Troligen har du personlighetsdrag från din pappa istället.
Jobba med dig själv om du inte är nöjd. Sluta skylla sin personlighet på andra är första steget. -
Jag tror absolut att man påverkas mycket av sina föräldrar. Att säga att det bara är gener är ju löjligt.
Min mamma var precis som din mamma dominant. Hon styrde allt. Alla skulle rätta sig efter hennes vilja, ingen så ifrån, inte mina andra släktingar heller. Pappa var en toffel, sa aldrig ifrån.
Jag är jag själv tjej, och för mig har det blivit lite dubbelt. Är väl vid att trycka ner mina egna behov (tex på jobbet, vänner och andrs relationer) har haft svårt att säga nej. Men i en nära relation (har bara haft en lång) så är jag lite som mamma. Eller rättare sagt, killen jag levde med var lik min pappa på många sätt, han sa aldrig vad han själv tyckte, följde bara mig. Så blev liksom att jag styrde. Har en stark vilja som kommer fram speciellt i kärleksrelationer. Kontrollbehov. Jag har insett att för att jobba med det måste jag ha lite motstånd, kan inte va med nån som jag skulle köra över totalt. Samtidigt som att den personen måste se mina känslomässiga behov och inte vara som mitt ex som inte klarade av att diskutera nåt om det inte bara var positivt.
Blev ett väldigt flummigt inlägg haha. Men skulle vara intressant att snacka med nån som har haft en liknande uppväxt. -
Ja så det är därför du inte kan sätta dig in i min problematik. Eftersom du själv är dominant. Är ju alltid lätt att döma någon vars skor man själv inte har gått i.Anonym (Äsch) skrev 2018-08-22 08:50:18 följande:
Jag växte upp med en dominant mamma och ble dominant själv. Att du är en konflikträdd mes är inte din mammas fel. Troligen har du personlighetsdrag från din pappa istället.
Jobba med dig själv om du inte är nöjd. Sluta skylla sin personlighet på andra är första steget.
-
Min mamma var svag och feg, blev hotad av min elake far och sen utnyttjad ekonomiskt i 30 år av en man med alkoholproblem. När jag var liten var jag rädd för allt och alla, vågade inte ens be om lov att gå på toa i skolan så kissade på mig i ettan och bröt ihop så att mamma fick komma och hämta mig.
Jag valde ändå att inte bli som hon utan aktivt kämpa för att bli en annan personlighet. Började på allvar i mellanstadiet och var färdig fem år senare.
Idag backar jag inte för någon och jag meddelade min far att han var permanent icke önskvärd i mitt liv när jag var 25, eftersom jag tyckte att jag borde ge det en rimlig tids funderande. Jag har aldrig ångrat mig, han har bara sig själv att skylla.