Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Autism eller annat?

Varför skulle han ha autism? Eller något annat? Jag ser inget onormalt där.

• AndreaBD
    Meriall skrev 2018-08-20 21:45:40 följande:
    Mycket MYCKET vanligare nu.

"I Stockholms län uppskattades andelen tonåringar med diagnosticerat autism ligga på 2,6 procent år 2011. Tio år tidigare var motsvarande siffra bara någon promille. Det är en ökning med flera hundra procent.

Och ökningen kommer att fortsätta, enligt Sven Bölte, forskare vid Karolinska Institutet och psykolog på BUP i Stockholm.  

? Jag tror att det finns en förhoppning om att fenomenet kommer att avta eller går över, men det är en utveckling som kommer att fortsätta. Någon gång kommer det till en nivå där det kommer att stanna, men ännu vet vi inte var det kommer att landa, säger han."
    Det tror jag inte ett dugg på, att det skulle ha blivit vanligare. Det bara diagnosticeras oftare nu. Dvs. vi hade kanske lika många med autism, fast odiagnosticerade.
  • AndreaBD
    Meriall skrev 2018-08-20 21:48:40 följande:

Det är dubbelt så många som har glutenintolerans tex

De kanske hade det, men visste inte om det?  Min mamma märkte att hon är laktosintolerant när hon var i 75-års-åldern. Symptomen hade hon dock minst sen hon var tonåring. Men då kände ingen till det.
  • AndreaBD
    wirro12 skrev 2018-08-20 22:46:10 följande:
    Han förstår absolut mer än han kan säga men tycker ändå att det är skillnad på barn i samma ålder. Man ska ju inte jämföra jag vet och det försöker jag intala mig själv hela tiden.

Hur var ditt barn i samma ålder? Och hur pass "allvarlig" eller vad man ska säga autism har han? Tänkte på att just att snurra på hjulen på bilen kan vara varningsflagg för autism även att han ibland inte lyssnar på sitt namn. Han vet vad han heter men han är helt ointresserad ibland när man vill ha kontakt med han.
    Smart unge! Helt normalt att inte alltid lyssna. Trodde du på allvar att barn alltid lyssnar på när man vill de något? Du har inte nämt en enda grej som skulle tyda på autism och jag är ganska insatt i området.

Varför menar du att han gör saker "fel"? Han är 15 månader! Han lär sig, han testar saker. Du kan verkligen skada hans utveckling om du tittar kritiskt på allt han gör, hittar fel i det och vill att han ska göra "rätt". Då kanske du förstör hans självförtroende för gott!
  • AndreaBD
    wirro12 skrev 2018-08-20 23:54:01 följande:
    Tack för att du gör mig lugnare. Sen går det inte ut över han och inget han känner av, han får leka som han vill. Ibland visar jag han hur man ska göra och ibland gör han "rätt" och ibland skiter han i det.

Är mitt första barn och har inte varit kring så mycket barn innan utan mest jämfört med jämnåriga och dom som är yngre än han som kommit ikapp han i utvecklingen. Om du är insatt på området så känns det skönt att höra dina ord!
    Bra att du inte tar illa upp, jag vet att jag var lite tuff i tonen. Men det kan vara skadligt att vara för orolig. Du kan ju göra barnet väldigt osäker. Han är fortfarande väldigt liten och mycket av det du förväntar dig  - du förväntar dig att han ska klara vissa saker helt och hållet. Och det är mycket orealistisk. I den åldern kan man vissa saker lite grann, inte mer. T.ex. lär man sig ju mer när det gäller social kompentens hela livet i princip, och definitivt hela barndomen. Kolla i så fall vad man bör kunna i den åldern, men tänk också på att det kan variera lite.

Det är väldigt olika med barn. Jag har själv tre, varav två med ADHD. Och de var så olika. En gick först med 16 månader, en med 9 månader. En pratade massor tidigt, en sa knappt något i 3-års-åldern (och det är just han som INTE har någon diagnos). Och just de här förseningarna var inte tecken på att det skulle vara något fel.

Låt ditt barn bli en individ, började inte redan tänka i termer av rätt och fel. Det finns inte mycket man kan göra fel i den åldern. Och även när barnen är äldre och verkar lära sig "fel" ska man inte blanda sig i för mycket. T.ex. när det gäller att åka skridskor, måla eller liknande, där folk har sagt till mig att jag ska lägga av med att rätta barnet. Han får väl göra precis som han vill, så en dagisfröken. Och jag sa, okej då.
Svar på tråden Autism eller annat?