• legomum

Autism eller annat?

Rekommenderar dig att träffa andra barn, se hur utvecklingen går för dem och läs hur barn utvecklas.

Du har ett helt normalt barn.

• legomum
    Meriall skrev 2018-08-20 21:45:40 följande:

Mycket MYCKET vanligare nu.

"I Stockholms län uppskattades andelen tonåringar med diagnosticerat autism ligga på 2,6 procent år 2011. Tio år tidigare var motsvarande siffra bara någon promille. Det är en ökning med flera hundra procent.

Och ökningen kommer att fortsätta, enligt Sven Bölte, forskare vid Karolinska Institutet och psykolog på BUP i Stockholm.  

? Jag tror att det finns en förhoppning om att fenomenet kommer att avta eller går över, men det är en utveckling som kommer att fortsätta. Någon gång kommer det till en nivå där det kommer att stanna, men ännu vet vi inte var det kommer att landa, säger han."

Det enda vanligare är att fler utreds då de inte helt passar mallen. Att fler barn fångas upp bland annat pga de problem som uppstår runt och omkring.

Tex på 80-talet hette det att föräldrarna som inte kunde uppfostra sina barn och de togs ibland ifrån familjen för att "få fason"..

Ännu tidigare hamnade dessa personer på "dårhuset" en del blev lobotomerade för de hade opassande beteende (detta slutades med på 80-talet har jag flr mig på Långbrodal)...

Så jo autism/adhd/add/asperger osv har funnits i alla tider men tidigare sågs det inte som en npf utan barnen var bara bråkiga/kocko/opassande

Finns massor att skriva men tror nog att du kan tänka själv och intresset verkar du ju ha så då kan du googla för mer detaljer.
Svar på tråden Autism eller annat?