Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Autism eller annat?

Nej det finns verkligen inget av det du skriver som tyder på att ditt barn skulle ha autism. Det enda jag reagerar på är varför du sitter och letar efter något avvikande hos ditt barn. Det låter utifrån det du beskriver som ett alldeles normalt barn och jag tycker du skall försöka träffa lite andra barn i samma ålder eller försöka läsa på lite.

Vad tycker du själv skulle vara ett tecken på autism? Att barnet har fin ögonkontakt? Förstår och visar känslor? Detta känns löjligt.

Njut av ditt fina barn och sluta oroa dig för allas skull, skulle det visa sig att ditt barn har någon slags diagnos så skulle det ändå inte vara något man börjar utreda såhär tidigt.

Jag är också nyfiken på varför du tycker att ditt barn leker fel? Hur skall man leka med en bil? Det finns regler för hur man skall köra en riktig bil på vägen men mig veterligen finns det inga regler för hur man får leka med en leksaksbil..

• Anonym (Nej)

Det är klart att man kan bli orolig för saker speciellt om man inte har någon kunskap kring det. Men skulle det visa sig någon gång att ditt barn har någon diagnos så behöver det ändå inte visa sig än på många år och det finns ju ändå inget att göra åt det.

Du gör dig själv och ditt barn en otjänst genom att gräva runt i detta så mitt råd är att bara släppa det. Som sagt inget av det du skriver tyder på autism, eller något annat heller för den delen. Du har ett alldeles normalt barn som verkar ligga bra i utvecklingen :)

Ett till tips är att inte visa hur man gör "rätt" i leken. Låt ditt bestämma det och sätt inte gränser för hans fantasi. I ditt barns lek är det förmodligen du som kommer och gör fel!

Svar på tråden Autism eller annat?