Autism eller annat?
Hej på er. Jag är emellanåt orolig för våran 15 månaders son som jag upplever ibland passa in inom autismspektrumet, av vad jag läst om det. Har ingen erfarenhet av diagnosen.
Orsaken till min oro är att han liksom inte verkar förstå så mycket, typ vars är lampan, klockan osv. Han kan inte hämta exempelvis bollen om jag ber han. Han vet vem mamma och pappa är, tittar ibland på lampan om man frågar, han vet vem våran hund och katt är om man frågar. Dock så pekar han inte, kollar bara på min hand om jag pekar på något. Han klappar inte händerna men kan vinka. Han leker fel ibland, snurrar tex på hjulen på bilen men kan köra den som man ska också. Han kan inte stapla klossar, eller sätta klossar med olika former i klosslåda utan han bara kastat iväg grejerna, han är inte arg utan tycker det är jättekul. Stoppar allt i munnen, både ätbart och inte. Checkar ofta av att man kollar på han när han leker och har alltid varit intresserad utav andra barn.
Han kan säga hej, mamma och papapa. Diddi också men det säger han till alla babblarna.
Han kan gå men gillar mest att krypa. Han kan dock inte ställa sig upp utan stöd.
Han lyssnar oftast bra på sitt namn men ibland får man säga det flera gånger, kan dock hålla kvar ögonkontakten och är väldigt mammig. Vill vara hos mig mycket.
Kan läsa av känslor och ler tillbaka om man ler mot han. Börjar gråta om man ser ledsen ut när han ramlat. Märker av att någon kommer in i rummet även fast personen inte pratar. Är väldigt intresserad av sin omgivning. Säger hej till alla på Ica. Väldigt social är han.
Någon med erfarenhet? Hur var era barn i den här åldern? Kan man ha autismsymtom utan att det sen visar sig att fallet inte var så?
Autism är inget dödligt och jag kommer älska mitt barn tills döden hur som helst men som sagt är orolig för hans skulle att han inte ska få ett "normalt" liv.