Inlägg från: Anonym (154) |Visa alla inlägg
  • Anonym (154)

    Hur lång tid tar denna process?

    Anonym (antingen eller) skrev 2018-08-20 10:34:46 följande:

    Det beror på de du sär skyldig pengar. Ett företag jag är skyldig pengar skickar förtfarande fakturer själva efter massa år, ett annat är det inkassobolaget. Kronofogden har några stycken. Företag behöver dessutom om de inte vill varken påminna eller skicka till inkasso, de får gå direkt till kronofgden om de vill.

    Det finns ingen gräns på hur många gånger de får skicka. Den enda gränsen som finns är om de inte skickar någon faktura alls på 3 år. Då avskrivs skulden, om det inte är en skatteskuld.

    Om det varierar mellan olika länder är nog rätt självklart frågan är väl snarare vad som varierar och hur mycket.


    Vad menar du med ditt första textstycke?
  • Anonym (154)

    Betalningppminnelse eller påminnelseavgift får dem ta som högst 60kr, och dröjningsmålsränta brukar vara Max +8%, om jag har fel så kan någon rätta mig .

  • Anonym (154)

    Varför ställer du dock frågan TS? Är det nånting viktigt du behöver veta? Jag har sett dina andra trådar och det verkar vara riktigt intressant... du eller din kompis? är i en situation helt UNIKT från alla andra svenska konsumenter .. en riktigt komplicerad situation, lycka till och jag hoppas du får hjälp så snart som möjligt. Ni andra få gärna kika in i TS andra trådar... alla hans trådar verkar vara kopplade med varandra.

  • Anonym (154)
    Anonym (antingen eller) skrev 2018-08-20 11:09:41 följande:
    Jag menar var jag skrev. Vad är det som är otydligt?
    hela stycket var lite konstig, hur hörde det ihop med frågan TS ställde? många vet väl att företag själva skickar ut fakturor, men kan också använda tjänster till det. Du skriver att dem skickar fakturor själva efter massa år.. förstår inte riktigt poängen med den meningen
  • Anonym (154)
    Kjell2 skrev 2018-08-21 10:23:47 följande:
    Det behövs mer än bankuppgifter för att dra pengar från ett konto. Ett företag kan inte bara dra pengar från kontot. Här är det något lurt. Åtwerigen, hur kunde företagaet dra pengar från kontot? Har han varit slarvig med sitt bank/kreditkort?

    Hans folkbokföring går alltid att hitta.
    TS låter lite misstänksam här... men jag kan fortfarande hålla med honom till viss del. Att använda någon annans IP-adress är inte lätt, men det är inte svårt heller. Så risken finns ju att det har hänt, men TS, kan inte du kolla med din kompis om hans försäkringsbolag täcker en del av kostnader ifall värsta scenario skulle hända? ID-stöld och bedrägeri händer folk runtom i Sverige väldigt mycket dem senaste åren och polisen har inte ens lyckats fånga 40% av alla dessa bedragare, men det är förståeligt. Brottet sker både utomlands och i Sverige. 
  • Anonym (154)
    Kjell2 skrev 2018-08-21 10:38:11 följande:
    Hur har företaget fått tillgång till kortnummer och  CCV-kod?
    Som TS skriver, så tror jag att en bedragare (som han har nämnt tidigare), har fått tag i hans kompis bankkort och registrerat sig på olika sidor genom att fylla i bankkort informationen osv. samt använt samma IP-adress.... men kolla med din kompisen igen om han verkligen inte har gjort nåt på nätet... situationen du beskriver är minsann unik.. har googlat och inte hittat ett skit om NÅGON i samma situation. 
  • Anonym (154)
    Kjell2 skrev 2018-08-21 10:47:37 följande:
    Har killen slarvat med sina kortuppgifter eller tappat kortet så är det självklart möjigt för en utomstående att använda uppgifterna för att beställa prylar.

    Men det hela låter rätt mysisikt med tappade kortuppgifter, IP-adresser, beställning av varor till falsk adress mm.
    håller med dig, situationen är mystiskt, men inte omöjligt. T.ex. bedragaren har köp ett abonnemang från nån nät-service, men vill självklart göra det svårt för offret att upptäcka, så han bestämmer sig för att skriva in ett ogiltig adress då det blir svårt för offret att veta detta om fakturor o så.. och för det andra så använder han offrets epostadress då det gör det svårare för honom att spåra bedragaren ifall myndigheter skulle blandas i. Så kortfattat ville bedragaren inte att offret ska upptäcka det så enkelt, visst finns det flera förklaringar till detta, men men. Ett tappad bankkort är inte så ovanligt och det där med IP-adress är, skulle jag gissa, en del av planen att göra det svårt för offret att motbevisa att det inte var han? bara min teori här
  • Anonym (154)
    hejhej019 skrev 2018-08-21 16:04:36 följande:
    visst gör det... tänkte också så.. ville dem så skulle dem ju köpa saker till sig själva men istället ställer dem till det rejält för honom. bankkortet tappade han ute en sommarkväll. Det är nån riktig smidig j*vel som går så långt att maskera deras ip med hans. Både jag och han misstänker och hoppas att det är några vänner eller bekanta som jävlas... annars är detta riktigt drygt gjort. Idag vet han inte ens hur många företag som kanske har skickat produkter eller levererat tjänster på internet som kostar. 
    Låter riktigt problematiskt hörru... Om ni nånsin skulle få tag på alla eller bara några av dessa företag och det skulle gå riktigt illa ut (tingsrätten, domstol) så blir det svårt för honom, eftersom dem kan bevisa i detta fallet att han gjorde köpet med hjälp av hans IP-adress och måste betala tillbaka fakturan+alla andra kostnader som dröjningsmålsränta, avgifter osv. Det är inte omöjligt att en produkt/tjänst kan gå upp till 10 000kr eller mer från bara originalkostnaden på t.ex. 300kr ? .. skulle jag gissa på i alla fall. 
  • Anonym (154)
    Kjell2 skrev 2018-08-21 16:25:46 följande:

    Har köp gjort på faktura till en felaktig adress lär han också bli skadelös om han bara meddelar firman direkt att han aldrig beställt något samt retunerar de varor han fått.


    Ja, sålänge det handlar om varor... men om tjänster, vilket inte är en fysiskt objekt, så lär det bli svårare.. det med IP-adressen är riktigt problematiskt i alla fall.
  • Anonym (154)
    Kjell2 skrev 2018-08-21 17:54:41 följande:

    Frågan är hur tjänsterna betalats, via borttappat kort eller faktura?


    Det undrar jag oxå, dem måste väl skicka faktura till bluff adressen om inte kortet kan dra på pengar, och inser dem sen att fakturan aldrig når någon så vet jag inte vad som händer... någon som kan förklara? Eller "teorisera" vad som händer.
  • Anonym (154)

    Ja du, från vad jag kan se så finns det ej mycket han kan göra. Han har polisanmält, kontaktat banken, gjort reklamation, spärrat sitt personnummer på UC, spärrat sitt bankkort, pratat med konsumentverket(?), pratat med skatteverket(?), postnord. Men vad jag kan rekommendera är att göra en anmälan till ARN. Dem står inte på någons sida, helt opartisk, båda parterna skickar in bevis samt förklaring (det är då viktigt att ge dem all information du bara kan, inklusive röstsamtal om du har och mail konversationen) så reder dem ut det utan att blanda in tingsrätten och domstol, men deras slutgiltiga beslut är inte alltid absolut, dvs. dem kan skicka deras utredande och resultatet till tingsrätten om det nu skulle hända, men skulle ARN bedöma att du är oskyldig skulle det kunna stärka ditt påstående/ ge dig en fördel i tingsrätten/domstolen. Ett annat sätt är att göra en anmälan till Datainspektionen, där finns listor på bluff företag och annat och hur många anmälningar som har gjorts. Du kan begära att vissa företag raderar ditt personliga uppgifter på nätet med hjälp av datainspektionen, men bara om det möter vissa kriterier, såsom att dina uppgifter är värdelös efter att ha avslutat abonnemang t.ex. Lagen GDPR, artikel 17 började gälla i år och därför finns denna möjligheten. 

  • Anonym (154)
    Kjell2 skrev 2018-08-22 12:26:18 följande:
    Spärra kortet. De varor, leveransbesked odyl han får kontaktar han företaget och bestrider. Se till att han bor på sin folkbokföringsadress. När han får brev med fakturer och liknande direkt kontakta företaget och bestrid.
    Instämmer, men det är precis detta som får din kompis att må förfärligt antar jag? kollar han posten hela tiden? kanske hoppas han inte inget mer kommer? Det är förståeligt att detta kan vara energikrävande, eftersom du vet aldrig vart och när denna "faran" kommer hem till posten och måste hela tiden förvänta och överdriva massa skulder, som kanske inte ens finns. Han vill bara få en säkerhet om sin situation. 
  • Anonym (154)
    Kjell2 skrev 2018-08-22 16:39:44 följande:
    Är han paranoid får han söka hjälp inom vården. Tråkih sits men inte mycket att göra. Bestrid, spärra kort, håll koll på posten.
    tror inte det är så farligt.. paranoid blir alla om du har fått massa skulder för nånting du inte köpt, och ännu mer rädd borde man vara om man inte vet vilka företag det gäller och att du inte vet hur många fakturor som ligger där och väntar på dig med tiden. Som att flyta i ett stort hav, utan att veta vad som lurkar runtom kring dig och vips! så är du borta.. samma inställning kan ställas för denna situationen.. killen vet ingenting om skulden och hur fort den växer.. och bestrida är ett alternativt, men från vad jag har hört tidigare lär ju jyrun/den som dömer tro mer på IP-adressen och kanske i värsta fall godkänna den som ett bevis medan TS kompis inte kan motbevisa det. 
  • Anonym (154)
    Kjell2 skrev 2018-08-23 07:36:43 följande:
    Intressant ang IP-adress. Har du något rättsfall där man via IP adressen fastställt att ett avtal ingåtts?
    skulle inte säga att IP-adressen är ett 100% avgörande bevis, men om inte motparten, dvs TS kompis, lyckas på nåt sätt motbevisa detta eller ha ett annat "starkare" bevis, så kommer det att luta sig mer mot företagets fördel. Visst kan jag googla och kolla angående detta
Svar på tråden Hur lång tid tar denna process?