• hejhej019

Hur lång tid tar denna process?

Som rubriken lyder, hur lång tid tar det för processen av en
    faktura >> betalningspåminnelse >> inkasso >> kronofogden?

en annan liten fråga : finns det en gräns på hur många betalningspåminnelser/påminnelseavgifter ett företag kan skicka ut? finns det en gräns på hur mycket dem får kräva i dessa sammanhang?
    Varierar detta beroende på om det är inom Sverige eller om det är utanför Sverige? 

tacksam för förklaring 

• Svar på tråden Hur lång tid tar denna process?
  • Långbenopluto

Omöjligt att svara på första frågan för det beror på vilket företag det är. En del är snabb och du hamnar hos kronofogden inom 2 månader.

Nej, det finns ingen gräns hur många bet.påminnelser dom kan skicka ut. En del skickar inte ut nån påminnelse alls. 

Nej, det finns ingen gräns hur mycket dom får kräva. Många statliga företag, som ex infrastrukturavgiften tar 300 kr per påminnelse.

Vet ej om det varierar utanför Sverige.

• Anonym (antingen eller)

Det beror på de du sär skyldig pengar. Ett företag jag är skyldig pengar skickar förtfarande fakturer själva efter massa år, ett annat är det inkassobolaget. Kronofogden har några stycken. Företag behöver dessutom om de inte vill varken påminna eller skicka till inkasso, de får gå direkt till kronofgden om de vill.

Det finns ingen gräns på hur många gånger de får skicka. Den enda gränsen som finns är om de inte skickar någon faktura alls på 3 år. Då avskrivs skulden, om det inte är en skatteskuld.

Om det varierar mellan olika länder är nog rätt självklart frågan är väl snarare vad som varierar och hur mycket.

• hejhej019
    Salmiakk skrev 2018-08-20 09:14:33 följande:

Omöjligt att svara på första frågan för det beror på vilket företag det är. En del är snabb och du hamnar hos kronofogden inom 2 månader.

Nej, det finns ingen gräns hur många bet.påminnelser dom kan skicka ut. En del skickar inte ut nån påminnelse alls. 

Nej, det finns ingen gräns hur mycket dom får kräva. Många statliga företag, som ex infrastrukturavgiften tar 300 kr per påminnelse.

Vet ej om det varierar utanför Sverige.

Men om adressen dem skickar till, inte finns? Kan en faktura från 400kr växa till över 2000kr?
  • Anonym (154)
    Anonym (antingen eller) skrev 2018-08-20 10:34:46 följande:

Det beror på de du sär skyldig pengar. Ett företag jag är skyldig pengar skickar förtfarande fakturer själva efter massa år, ett annat är det inkassobolaget. Kronofogden har några stycken. Företag behöver dessutom om de inte vill varken påminna eller skicka till inkasso, de får gå direkt till kronofgden om de vill.

Det finns ingen gräns på hur många gånger de får skicka. Den enda gränsen som finns är om de inte skickar någon faktura alls på 3 år. Då avskrivs skulden, om det inte är en skatteskuld.

Om det varierar mellan olika länder är nog rätt självklart frågan är väl snarare vad som varierar och hur mycket.

Vad menar du med ditt första textstycke?
  • Anonym (154)

Betalningppminnelse eller påminnelseavgift får dem ta som högst 60kr, och dröjningsmålsränta brukar vara Max +8%, om jag har fel så kan någon rätta mig .

• Anonym (154)

Varför ställer du dock frågan TS? Är det nånting viktigt du behöver veta? Jag har sett dina andra trådar och det verkar vara riktigt intressant... du eller din kompis? är i en situation helt UNIKT från alla andra svenska konsumenter .. en riktigt komplicerad situation, lycka till och jag hoppas du får hjälp så snart som möjligt. Ni andra få gärna kika in i TS andra trådar... alla hans trådar verkar vara kopplade med varandra.

• Anonym (antingen eller)
    Anonym (154) skrev 2018-08-20 10:54:31 följande:
    Vad menar du med ditt första textstycke?
    Jag menar var jag skrev. Vad är det som är otydligt?
  • Långbenopluto
    hejhej019 skrev 2018-08-20 10:51:22 följande:
    Men om adressen dem skickar till, inte finns? Kan en faktura från 400kr växa till över 2000kr?
    Ja, det kan den göra.
  • hejhej019
    Salmiakk skrev 2018-08-20 12:08:24 följande:
    Ja, det kan den göra.
    jag är orolig, hur lång tid kan det ta, på ett ungefär, innan den når den summan? verkar sjukt att man ska kunna skicka till en adress som inte finns, och samtidigt samla på skulden på den personen.
  • Anonym (154)
    Anonym (antingen eller) skrev 2018-08-20 11:09:41 följande:
    Jag menar var jag skrev. Vad är det som är otydligt?
    hela stycket var lite konstig, hur hörde det ihop med frågan TS ställde? många vet väl att företag själva skickar ut fakturor, men kan också använda tjänster till det. Du skriver att dem skickar fakturor själva efter massa år.. förstår inte riktigt poängen med den meningen
Svar på tråden Hur lång tid tar denna process?