• Humlan88

Vilka har dödat flest nazismen lr kommunismen?

Vilka har egentligen dödat flest? Kommunismen ( under all tid) lr nazismen? Länka gärna om ni hittar en bra källa!

• Svar på tråden Vilka har dödat flest nazismen lr kommunismen?
  • Kasperina

Nazismen går ut på att en specifik typ av människor är "härskarrasen" och att alla som hotar den ska avlägsnas.

Kommunismen, islam och för den del även kristendomen handlar om ideologi och levnadsregler för att vara så bra människor som möjligt.
    Att alla dessa tre utnyttjats av starka personer som utnyttjat den okunniga massan för egen vinning har egentligen ingenting med ideologin att göra, samma person eller grupp av personer hade kunnat åstadkomma samma sak baserat på en annan ideologi.

Därmed kan man egentligen inte säga att en ideologi i sig dödar, såvida inte ideologin i sig kräver dödsoffer. Eftersom nazismen är den enda ideologin av de två i ts som kräver avlägsnande av lägre stående, så är det den som orsakat flest dödsoffer.

Ska man prata om vilken ideologi som utnyttjats för att göra sig av med oliktänkande tror jag kristendomen fortfarande leder över både kommunismen och islam. Jag vet dock inte detta med säkerhet, utan baserar denna känsla på faktum att kristendomen använts som ursäkt för dödande i ca 2000 år, med korståg, inkvisition, häxprocesser, missionerande mm mm mm

Det innebär inte att kristendomen i sig är ond.

• brallison
    Crisp skrev 2018-08-17 12:49:25 följande:
    Jag kan reptera och feta och understryka

Ur "Det kommunistiska manifest":

www.marxists.org/svenska/marx/1848/04-d037.htm

"När vi tecknade de allmänna faserna av proletariatets utveckling, följde vi det mer eller mindre dolda inbördeskriget inom det bestående samhället till den punkt, där det bryter ut i en öppen revolution och proletariatet genom att våldsamt störta bourgeoisin grundar sitt eget herravälde."

...

"Kommunisterna försmår att hemlighålla sina åsikter och avsikter. De förklarar öppet, att deras mål blott kan nås genom en våldsam omstörtning av all hittillsvarande samhällsordning."
    Fast "våldsam" behöver inte innebära "att döda".
  • sextiotalist
    brallison skrev 2018-08-17 12:57:46 följande:
    Fast "våldsam" behöver inte innebära "att döda".
    På den tiden så var det nog så. Då var det dödstraff för rätt mycket

• brallison
    Crisp skrev 2018-08-17 13:43:43 följande:
    Nähä, så vad betyder "våldsam" då?
    Helt generellt - just bara våld. Om du är våldsam mot en person (ditt barn t ex) innebär väl inte att du dödar personen. Slår, tvingar - ja.
  • ThomasW
    Kasperina skrev 2018-08-17 12:02:26 följande:

Kommunismen, islam och för den del även kristendomen handlar om ideologi och levnadsregler för att vara så bra människor som möjligt. .

Ja. Men när Islam definierar ägande av slavar och sexslavar som någt gott så mår I alla fall jag riktigt illa.
  • flygrl

"När vi tecknade de allmänna faserna av proletariatets utveckling, följde vi det mer eller mindre dolda inbördeskriget inom det bestående samhället till den punkt, där det bryter ut i en öppen revolution och proletariatet genom att våldsamt störta bourgeoisin grundar sitt eget herravälde."

...

"Kommunisterna försmår att hemlighålla sina åsikter och avsikter. De förklarar öppet, att deras mål blott kan nås genom en våldsam omstörtning av all hittillsvarande samhällsordning."

Nähä, så vad betyder "våldsam" då? Givet att det i detta fall är kopplat till ord som "störta", "revolution" och "omstörta".

--

Jo, kommunismen har inom sig kravet på våld mot oliktänkande.

Alla diktatorer som fängslat, förföljt, torterat och mördat "revolutionens fiender" har stöd för detta hos Marx.

Jag kan bara hålla med. Särskilt som jag själv e barn till föräldrar som flytt från Cuba (pappa ursprungligen från Venezuela som nu mer & mer blir en kommunistisk diktatur). Mina föräldrar va själva kommunister innan dom insåg vilken omänsklig ideologi det e.

Man ska inte glömma att kommunism ofta handlar om marxism-leninism och då kommer begrepp som ?röda terrrorn? in i bilden dvs brutalt våld mot oliktänkande.

Som barn till flyktingar undan kommunismen känner man sig så nertryckt och osynliggjord när man hör alla som försöker släta över kommunismens brutala brott mot mänskligheten.
  • Missermajser

...

Alla ideologier som har nått någon form av statsmakt vare sig genom diktatur eller demokrati har våldsmonopol och utövar våld för att uprätthålla lag och ordning.
  • Missermajser
    flygrl skrev 2018-08-18 01:20:03 följande:

Nähä, så vad betyder "våldsam" då? Givet att det i detta fall är kopplat till ord som "störta", "revolution" och "omstörta".

--

Jo, kommunismen har inom sig kravet på våld mot oliktänkande.

Alla diktatorer som fängslat, förföljt, torterat och mördat "revolutionens fiender" har stöd för detta hos Marx.

Jag kan bara hålla med. Särskilt som jag själv e barn till föräldrar som flytt från Cuba (pappa ursprungligen från Venezuela som nu mer & mer blir en kommunistisk diktatur). Mina föräldrar va själva kommunister innan dom insåg vilken omänsklig ideologi det e.

Man ska inte glömma att kommunism ofta handlar om marxism-leninism och då kommer begrepp som ?röda terrrorn? in i bilden dvs brutalt våld mot oliktänkande.

Som barn till flyktingar undan kommunismen känner man sig så nertryckt och osynliggjord när man hör alla som försöker släta över kommunismens brutala brott mot mänskligheten.

Din mamma exilcuban? Pappa från Venezuela?? Det var väl klokt att flytta då om de inte kan sammarbeta med sitt hemland utifrån rådande omständigheter.

Ang. Venezuela. Jag vet inte om det kan anses mer berättigat att försvara våld mot en demokratiskt vald regering om den anses vara kommunistisk.

Jag tycker inte ens anklagelser om valfusk eller annat berättigar morförsök och brandbomber även om man har USA och västmedias välsignelse.

• Iarwain

Det är inte ideologier som dödar, det är styret bakom.

Under vilket styre har det dött flest?
    Det är en ganska konstig sak att undersöka.

Det har nog varit en fråga om "tillgång" till personer att döda snarare än annat.

• Krepesm

Kommunismen helt klart, finns inga bortförklaringar. Sen har de ju visserligen fått lov att hålla på längre än nazismen.

Svar på tråden Vilka har dödat flest nazismen lr kommunismen?