Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Vilka har dödat flest nazismen lr kommunismen?

Crisp skrev 2018-08-17 12:49:25 följande:

Jag kan reptera och feta och understryka

Ur "Det kommunistiska manifest":

www.marxists.org/svenska/marx/1848/04-d037.htm

"När vi tecknade de allmänna faserna av proletariatets utveckling, följde vi det mer eller mindre dolda inbördeskriget inom det bestående samhället till den punkt, där det bryter ut i en öppen revolution och proletariatet genom att våldsamt störta bourgeoisin grundar sitt eget herravälde."

...

"Kommunisterna försmår att hemlighålla sina åsikter och avsikter. De förklarar öppet, att deras mål blott kan nås genom en våldsam omstörtning av all hittillsvarande samhällsordning."

Crisp skrev 2018-08-17 13:43:43 följande:

Nähä, så vad betyder "våldsam" då? Givet att det i detta fall är kopplat till ord som "störta", "revolution" och "omstörta".

--

Jo, kommunismen har inom sig kravet på våld mot oliktänkande.

Alla diktatorer som fängslat, förföljt, torterat och mördat "revolutionens fiender" har stöd för detta hos Marx.

Jag kan bara hålla med. Särskilt som jag själv e barn till föräldrar som flytt från Cuba (pappa ursprungligen från Venezuela som nu mer & mer blir en kommunistisk diktatur). Mina föräldrar va själva kommunister innan dom insåg vilken omänsklig ideologi det e.

Man ska inte glömma att kommunism ofta handlar om marxism-leninism och då kommer begrepp som ?röda terrrorn? in i bilden dvs brutalt våld mot oliktänkande.

Som barn till flyktingar undan kommunismen känner man sig så nertryckt och osynliggjord när man hör alla som försöker släta över kommunismens brutala brott mot mänskligheten.
  • flygrl
    Missermajser skrev 2018-08-19 13:42:18 följande:

Din mamma exilcuban? Pappa från Venezuela?? Det var väl klokt att flytta då om de inte kan sammarbeta med sitt hemland utifrån rådande omständigheter.

Ang. Venezuela. Jag vet inte om det kan anses mer berättigat att försvara våld mot en demokratiskt vald regering om den anses vara kommunistisk.

Jag tycker inte ens anklagelser om valfusk eller annat berättigar morförsök och brandbomber även om man har USA och västmedias välsignelse.

?Flytta?? Mina föräldrar flydde undan den cubanska regimens förföljelse. Men ditt sätt att resonera visar ju hur du ser på människor som tvingats fly för sina liv.

Regimen i Venezuela valdes ursprungligen demokratiskt ja men befäster allt mer sitt grepp om staten, och demokratin e sakta men säkert på väg att monteras ner. Jag e inte okritisk mot oppositionen i Venezuela men ser också att regimen bryter mot demokratins spelregler och mänskliga rättigheterna.
Svar på tråden Vilka har dödat flest nazismen lr kommunismen?