• Thindran

Är jag onormal?

Jag bröt ihop alldeles nyss. Svägerskan är på besök i stan med sin lilla bäbis. Lycklig och salig, mycket barnprat...
    Vi har försökt att bli med barn i 1,5 år nu. Förra helgen fick vi veta att hon skulle komma. Då var jag redan ganska nere, vi hade precis anmält oss för att göra utredning och verkligenheten hade hunnit ikapp mig. All sorg över de uteblivna graviditeterna och ett mf hann ikapp mig med rejäl styrka. Hela veckan har jag sedan gått omkring och känt mig febrig, haft ont i huvudet och varit riktigt trött. Jag misstänker att jag reagerar fysiskt på alla känslor... Men iaf, vi skulle träffa svägerskan igår och äta middag. Det kröp i hela kroppen på mig och tillslut sa jag att jag kan inte följa med. Jag orkade bara inte sitta där och se glad ut och lyssna på allt prat om ditt och datt... Så jag blev hemma. Tycker synd om min man som fick åka själv, han mår heller inte så bra. Han kom hem, trörr och lite ledsen. För saken är den att denne svägerska har vi stöttat under tiden de försökte bli gravida och genom hennes graviditet som var kantad av rädslor för mf osv. Hon vet att vi försöker bli med barn, men stöttar inte oss för fem öre. Inte en enda gång har hon frågat hur vi mår eller så... Hennes oförmåga att förstå hur vi mår och samtidigt kräva av oss att vi ska sitta och gulla med hennes unge och lyssna på allt barnprat gör bara att jag inte orkar... Så idag ringde hon igen och tjatade, vi måste träffas bla bla bla. Saken är den att man lätt kan tro att hon vill umgås med oss, men det är inte riktigt så... det är snarare så att hon gärna ser sig som världens mittpunkt och vill ha allas uppmärksamhet... Jag kunde inte slingra mig längre och vi var precis på väg dit... Då fick ajj panikångest i hallen, jag kunde inte förmå mig att ta på mig jackan... med skorna på stapplade jag in i sovrummet och satte mig och bara flämtade på sängkanten. När jag fick tillbaka andningen så bröjade tårarna, de bara forsade... Är jag helt onormal och knäpp som reagerar så här???
    Min man satte sig bredivd mig, tröstade lite och sen sa han till slut: "jag vill heller inte åka, jag orkar faktiskt inte..." Sen satt han tyst en stund, sen tog han telefonen och sa att det var dags att ringa och tala om precis hur vi mår och att de faktiskt får ha lite förståelse...
    Det låter kanske som att vi är de mest egocentriska personerna på denna jord... Men vi tycker å andra sidan att hans familj gott kunde visa att de brydde sig lite mer. Ingen frågar hur vi mår, ingen frågar vad som händer... De ringer bara när de vill att vi ska göra något, vara hundvakt, laga datorn, komma och träffa denna viktiga svägerska...
    Usch, jag känner mig som världens hemskaste och mest egoistiska person... det här är inte alls likt mig och jag tycker så synd om min man! Är jag knäpp?
    Ursäkta, det blev långt det här... behövde få skriva av mig... Är så ledsen...

• Svar på tråden Är jag onormal?
  • Mullig

Kramelikram till Er!

Kämpa på, det blir er tur oxå. Lyckan av att ha fått en lite vill man dela med alla.

Men om ni mår dåligt av det, så säg som det är. MEN ta inte hennes lycka. hon förtjänar den. Precis som ni kommer att göra en dag.

• Mysis nr1

Hej

Tycker jättesynd om dig/er och tycker inte att du är det minsta egoistisk. Det borde vara en självklarthet för din svägerska att ställa upp för er och visa lite hänsyn när ni gjort det för dem. Jag hoppas för er skull att ni fick fram till henne hur ni känner det så kanske hon tänker lite längre. Det är ju jobbigt nog att vara ofrivilligt barnlös så man behöver inte andras egosnack och man ska inte behöva känna sig tvingad att vara trvlig och lyssna på barntjat. Det tog oss över ett år innan det tog sig och i slutet höll man ju på att bli tokig av allt tjat. Jag håller tummarna för er och hoppas allt löser sig!

Kram!

• Cahela

du är inte onormal.
    Själv har jag hamnat i fasen att jag inte umgås med gravida för jag orkar inte det.
    Inte så att jag inte unnar dem men jag orkar inte se alla gravida magar och själv stå där utan...
    du har vårt fulla stöd!!

• Thindran

Tack snälla för era ord!!! Gör att min ångest lättar en aning. Det är en ganska hemsk känsla att känna sig smått galen... känns ju som att man är lite knäpp...
    Min man ringde och pratade med henne och sa som det var, rakt ut. Vi skulle kanske ha gjort det med en gång, men det är lätt att vara efterklok... och när man är ledsen så kan det lätt bli så att man tycker de runt omkring ska förstå utan att man måste säga något. Det är ju trots allt ingen nyhet för dem vad vi går igenom... Nu har vi rått om varandra här ikväll och hämtat oss lite och det känns bättre nu. Vi bestämde oss dock för att det får vara bra med umgänge för oss nu ett tag, vi behöver återhämta oss i vår egen takt... och nu när allt kommit upp till ytan kommer det säkert gå snabbare än vi tror...

cah
    Förstår precis vad du menar. Aldrig har väl samhället kryllat av så många barn och mammor med stora magar... som jag och min man mår just nu är det nästan tortyr att se dem... samtidigt som vi gläds med dem och själv längtar efter att få känna "föräldra-lyckan", så är det tungt...

• LillSkruttet

Åh, förstår dig precis! Vi har ganska nyligen berättat för våra familjer om att vi kämpar och det vi gått igenom. min mamma sade bara att hon tyckte vi var för unge för att skaffa varn redan (vi är 27), sambons mamma kom med en massa "goda" råd och pep-talk. De fattar inte alls vad man går igenom och hur piss man mår! Det bara suger i magen av sorg och panik över att det aldrig får gå vägen.

Om du vill skriva av dig är du varmt välkommen att älta med mig i mitt kryp in.

*KRAM*

• nea74

Skickar massor med kramar till dig Thindran! Förstår precis hur du känner dig! Jag känner precis lika inför alla lyckliga nyblivna mammor! :( Sen spelar det ingen roll att det är vänner eller släktingar, känslan är så stark! Håll ut vännen, snart kommer din tur! ;)

• Michas

Tycker du är helt normal, klarade inte heller av att träffa gravida och nyblivna föräldrar när jag var mitt uppe i IVF-svängen

Varma kramar !

• Tovsippan

Thindra: Du är verkligen helt normal! Jag har också haft perioder då jag varit jättekänslig för allt som har med barn och graviditeter att göra. Just nu känner jag mig ganska hoppfull och stark, men det var inte så länge sedan som jag hade en riktig depperiod själv.

Jag har i något annat sammanhang här på fl berättat om när jag var på julotta med make och svärmor och började storgråta i kyrkan när de hela tiden pratade om att "ett barn är fött". De orden fick liksom en annan betydelse för mig just då och kände mig verkligen urfåning. Svärmor trodde jag var sjuk, maken förstog precis vad det handlade om. Det har också hänt att jag nästan fått panik när någon har bett mig hålla deras lilla bäbis. Inte heller kul. Barnlöshet gör ont och vi har rätt att sörja, tycker jag! Tyvärr kan många som inte själva varit där, inte sätta sig in i situationen. Det kommer bättre tider även för dig, Thindra!!!

Svar på tråden Är jag onormal?