Inlägg från: Voyager |Visa alla inlägg
  • Voyager

Pratade med en kvinna hon kallade mig för horunge

cb66 skrev 2018-08-14 08:45:42 följande:

Med en IQ på 150 bör du kunna stava lite bättre. Tjejer vill ha killar som kan prata rent och vet hur stavningskontroll fungerar.

En horunge är dessutom som används inom tryckeriteknink.

Håller helt med om det! En horunge är en ensam utgångs­rad överst eller ensam begynnelserad underst på en sida eller spalt. Kanske var det så personen upplevde dig en lite isolerad företeelse utanför ett sammanhang.
  • Voyager
    Fontana skrev 2018-08-15 12:58:12 följande:
    Men hur är det med "änkor"? Jag glömmer alltid bort vem som är vem av horungar och änkor.

Kan änkor och horungar träffas och ha det skönt tillsammans?
    Ja, det är inte lätt att skilja på enkel och dubbel horunge, änkor och föräldralösa men beror på vilket språk man använder.

Den allvarligare "dubbel horunge", d.v.s. sista raden i ett stycke överst på en sida kallas ofta 'widow' på engelska änka medan "enkel horunge", d.v.s. första raden i ett stycke ensam längt ned på sidan för 'orphan', föräldralös.

Oavsett vilket skriver Christer Hellmark så här: "Horungar är alltid fula, ibland också störande inslag i den typografiska helheten."

Kanske var det något sådant kvinna kände när hon mötte någon hon upplevde "ful i mun" eller som ett "störande inslag".

För övrigt ska INGEN som är född av en prostituerad här känna sig förfördelad! För att undvika missförstånd använder jag inte denna terminologi och anser givetvis att horor, hallikar och deras barn har lika högt människovärde som jag och alla andra! Det är HANDLINGARNA jag inte gillar och aldrig kan tända på själv!
  • Voyager
    vech42 skrev 2018-08-15 15:21:02 följande:

Ja så kreativt av er, tänker gå ut snart och dricka landets dyraste kaffe, den smakar som den kostar.

Det tycker jag var riktigt "billigt" (om du förstör vad jag menar).
Svar på tråden Pratade med en kvinna hon kallade mig för horunge