Inlägg från: Bondbönan |Visa alla inlägg
  • Bondbönan

Skambud eller realistisk?

Jag skulle definitivt lägga ett skambud. 

Men de som skriver att man ska jämna med marken och bygga nytt, har aldrig byggt hus. 
    Fördelen med att renovera ett befintligt hus är att du får bo där under arbetets gång (massor med pengar att spara), bygger man nytt måste man bo någon annanstans fram till slutbesiktningen och så blir det inga "jag kan inte sova, så jag lägger lite golv". 

Men det hänger ju på stommens skick, så kolla den. Att fönsterna har varit trasiga är faktiskt ett mindre problem än om taket läckt. Sedan om huset är äldre, så var det inte ovanligt att fönster inte gick att öppna, de ska vara så eftersom beslag var dyra. 

Sedan finns det en fördel med att det inte finns avlopp, i kan då installera ett bättre system än det helgalna "låt oss bajsa i dricksvatten". 

• Bondbönan
    BuoBä skrev 2018-08-08 15:45:35 följande:
    Klart man _kan_ bo i ett hus utan vatten och avlopp där man riskerar att rasa genom golvet och ner i källaren, men det är knappast att rekommendera...
    För det är ju helt omöjligt att inte gå på golvet i entrén? Och det är helt omöjligt att renovera ett rum att bo i under resten av renoveringen?

Och ja, det går utmärkt att bo utan avlopp och vatten, det har jag gjort nu i över 10 år. 
  • Bondbönan
    Amerigo skrev 2018-08-08 18:31:23 följande:

Ja damen som bodde där innan (religiös dåre). tyckte att vatten och avlopp (och el) var någon man gott kunde klara sig utan. Sambon hittade hennes "toalett" i en garderob. Det var en handikaps sits med en hink under ;)

Dock är vi lite modernare än så och tycker att toalett (och rinnande vatten) är en nödvändighet.

Jag är i alla fall inte en religiös dåre, även om folk kallat mig för extremist, själv säger jag miljömupp. Flört

Jag menade verkligen inte att ni måste bo utan rinnande vatten, men temporärt (eller permanent som jag) kan man duscha utan avlopp och vatten ur en kran, jag använder en sådan här: www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/portabel-dusch-2000034257

Och mulltoaletter är lätta att installera. 
  • Bondbönan
    Amerigo skrev 2018-08-08 21:26:26 följande:

Nej, för oss är inte just detta huset något "måste", utan får vi det till det priset vi max vill lägga så tar vi det (så det är inget "till varje pris"). Det huset som finns längre upp på gatan är dels trä (vi vill inte ha trähus då vi önskar "underhållsfri" fasad) dels lite för litet för oss (vi är en familj om 5). 

Detta ligger mitt ute i skogen vilket gör att kommunalt vatten och avlopp inte är något alternativ (och inget vi önskar heller). Brunn finns ca 10-15m från huset så det är en pump (reningsanläggning?) och grävning som behövs, det uppskattade priset vi fått på det är ca 40-50k. Den mer kostsamma delen är avloppet, vi tror det finns ett avlopp vid tomtgränsen men är osäkra om detta bara är en gammal brunn (vi har inte kollat den så super noga). Allt som allt räknar vi att vatten och avlopp kommer gå på ca 160k.

Är det en tegelfasad? I så fall är det ju tegel för en halv miljon minst, tegel är dyrt. Vilket bruk har de använt? För är det kalkbruk så går stenarna att återanvända om det visar sig att huset måste rivas. 

• Bondbönan
    tobbe01 skrev 2018-08-09 10:42:16 följande:

Jag har två vuxna döttrar som båda är lite av "husmänniskor". Obegripligt men så är det. Min ståndpunkt är KÖP INTE ETT RENOVERINGSOBJEKT. Jag tror mina döttrar är på samma linje som mig gudskelov.

Fast det beror ju på vilken typ av människa man är. Mitt syskon köper ruckel, renoverar dom och så fort de är klara, så säljer denne huset och köper ett nytt ruckel. Inte för att tjäna pengar, utan för att denne gillar att bygga och fixa. Vi är ju uppvuxna i husbyggen samt renoveringar, så för oss är det lika naturligt att dränera om, som det är för dig att ringa hyresvärden när det blir stopp i toaletten. 

Fördelen med ett hus som man vet behöver renoveras, är att man får lära känna det och får se hur stommen mår, det där färdiga huset kan ju faktiskt vara i sämre skick och i större behov av tillfixning. 
Svar på tråden Skambud eller realistisk?