Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Skambud eller realistisk?

Det där låter inte som ett hus man ska köpa "så länge" utan som ett långsiktigt projekt. Har ni tänkt fixa själva är det risk det tar år innan ni kan flytta dit.

• BuoBä
    Bondbönan skrev 2018-08-08 15:34:58 följande:
    Jag skulle definitivt lägga ett skambud. 

Men de som skriver att man ska jämna med marken och bygga nytt, har aldrig byggt hus. 
    Fördelen med att renovera ett befintligt hus är att du får bo där under arbetets gång (massor med pengar att spara), bygger man nytt måste man bo någon annanstans fram till slutbesiktningen och så blir det inga "jag kan inte sova, så jag lägger lite golv". 

Men det hänger ju på stommens skick, så kolla den. Att fönsterna har varit trasiga är faktiskt ett mindre problem än om taket läckt. Sedan om huset är äldre, så var det inte ovanligt att fönster inte gick att öppna, de ska vara så eftersom beslag var dyra. 

Sedan finns det en fördel med att det inte finns avlopp, i kan då installera ett bättre system än det helgalna "låt oss bajsa i dricksvatten". 

Klart man _kan_ bo i ett hus utan vatten och avlopp där man riskerar att rasa genom golvet och ner i källaren, men det är knappast att rekommendera...
  • BuoBä
    Amerigo skrev 2018-08-08 18:31:23 följande:

Ja damen som bodde där innan (religiös dåre). tyckte att vatten och avlopp (och el) var någon man gott kunde klara sig utan. Sambon hittade hennes "toalett" i en garderob. Det var en handikaps sits med en hink under ;)

Dock är vi lite modernare än så och tycker att toalett (och rinnande vatten) är en nödvändighet.

Har ni kollat hur mycket det skulle kosta att dra in vatten och avlopp? När vi kollade upp det för ett sommarhus som med tiden blivit omringat av permanentbostäder skulle det gå på ett par hundra tusen. Det kan säkert bli både mer och mindre beroende på kommun, hur långt bort närmsta ledning är mm.

Finns det någon särskild anledning till att ni vill ha just den här tomten och inte istället köper en av de renoverade (och fortfarande snorbilliga) villorna med bättre standard? Med den prisnivån har jag väldigt svårt att tro att ni kommer spara något i långa loppet på att köpa ett ruckel, även om ni får det för 50 000.
Svar på tråden Skambud eller realistisk?