Inlägg från: Amerigo |Visa alla inlägg
  • Amerigo

Skambud eller realistisk?

Jag och sambon har kollat på ett hus och känner att vi behövt lite input vad gäller bud.

Huset ligger ute för ca 250.000kr, huset saknar vatten och avlopp och elen i huset måste dras om.

Utöver detta behöver ALLA fönster bytas (huset har vandaliserats och många är sönder och de som inte är sönder har "satt sig" och går därmed inte att öppna, fönstren har stått öppna i ca 10år så huset har ju tagit stryk, såklart). Golvet i entren är delvis uppruttet och det är hål ner till källaren. Taket är också delvis uppruttet och hela måste bytas.

Som om inte det vore nog är hela huset belamrat med saker, från väggar till tak och utspridda över hela golven och säljaren har inte för avsikt att rensa innan försäljning och huset säljs med friskrivning.

Just nu ligger ett hus längre upp på gatan till salu där högsta bud just nu är 250.000kr (husen i området brukar gå på mellan 200-600.000kr).

Med tanke på alla dessa fel och att det skulle kosta över 300.000kr innan man ens kan flytta in tycker vi att 250.000kr är alldeles för högt och hade tänkt lägga ett bud på 50.000, är detta ett "skambud" eller är det säljaren som begär ett rejält överpris?

• Svar på tråden Skambud eller realistisk?
  • Amerigo
    sextiotalist skrev 2018-08-08 08:03:49 följande:
    Är det huset eller tomten som är till salu?
    Vi betalade 500 000 för en tomt för över 20 år sedan, så det verkar verkligen snorbilligt.

Det är huset (och tomten). Huset ligger mitt ute på vischan och den närliggande orten är en "inflyttningsort", finns inga jobb och närmsta stad ligger 5 mil bort.

Ja just där är husen snorbilliga, ett fullt "bodugligt" hus går för ca 200-600k.

• Amerigo
    äldreochklokare skrev 2018-08-08 08:04:31 följande:

Finns inget vatten och avlopp? Det kostar ju väldigt mycket att ordna. 
    Låter mer som om man skulle jämna allt med marken och bygga ett nytt hus? 

Nepp, inget vatten och avlopp. Jo det är något vi funderat lite på men vi är lite veliga där. På något sätt känns det som ett "större" projekt att jämna med marken och bygga nytt. Sen vet vi inte om den där platsen är en plats vi vill bo på hela livet (ett husbygge, där allt bli precis som vi vill ha det skulle inte löna sig där, man pungar ju inte ut 2-3 miljoner för att bygga sitt drömhus på en plats där du inte får mer än 1 miljon för huset sen (då läget är oattraktivt).  

Ska vi bygga nytt gör vi det hellre på en plats där man kan "få tillbaka" pengarna om man en dag beslutar sig för att flytta. Detta hus var mer tänkt som ett "sålänge" och med förhoppningen om att kanske gå med lite vinst när det väl säljs. 

• Amerigo
    Åsa skrev 2018-08-08 13:38:47 följande:

Jag hade uppfattat det som ett skambud. För 50' får du inte en tomt på de flesta håll. Men jag vet inte om det finns tomter/hus i 50'-klassen på er ort, då kommer det kanske i ett annat läge. Ett totalt renoveringsobjekt här på orten (nivå billigare att riva och bygga nytt än att fixa) gick för 3,5 miljoner.

Men har ni ändå inte råd/vill lägga mer än 50' då ni räknar med kommande kostnader förlorar ni väl inget på att försöka. Säljaren kan ju inte säga mer än nej. Jo, h*n kan bli irriterad och vid lika (högre) bud sälja till någon annan, men är det här ert tak för objektet ligger så riskerar ni inget.

Det beror helt på vart man bor, skulle vi ta en tomt där vi bor nu får man nog inget vettigt för under 500k (om det ens räcker?), som sagt, hus som är renoverade på 50-80talet i detta område går på cirkus 400k (dessa har självklart både vatten och avlopp).

Jo det är ju en risk att det blir så, att säljaren tar "illa upp" av vårt låga bud och hellre säljer det till någon annan. Tack för input!  

• Amerigo
    Bondbönan skrev 2018-08-08 15:34:58 följande:
    Jag skulle definitivt lägga ett skambud. 

Men de som skriver att man ska jämna med marken och bygga nytt, har aldrig byggt hus. 
    Fördelen med att renovera ett befintligt hus är att du får bo där under arbetets gång (massor med pengar att spara), bygger man nytt måste man bo någon annanstans fram till slutbesiktningen och så blir det inga "jag kan inte sova, så jag lägger lite golv". 

Men det hänger ju på stommens skick, så kolla den. Att fönsterna har varit trasiga är faktiskt ett mindre problem än om taket läckt. Sedan om huset är äldre, så var det inte ovanligt att fönster inte gick att öppna, de ska vara så eftersom beslag var dyra. 

Sedan finns det en fördel med att det inte finns avlopp, i kan då installera ett bättre system än det helgalna "låt oss bajsa i dricksvatten". 

Nej att bygga nytt känns som ett väldigt stort projekt (arkitekt, bygglov, osv) och därför väljer vi hellre att "reparera" det befintliga. 

Stommen är i grunden bra, sambon är inom branschen och hans bedömning är att det ser "okej" ut (sen ser man kanske inte hela sanningen innan man börjar riva i väggar och tak?)

Att fönstrena är trasiga verkar i detta fall varit en fördel, huset har inte möglat (då det ständigt luftas).

• Amerigo
    Bondbönan skrev 2018-08-08 16:01:33 följande:
    För det är ju helt omöjligt att inte gå på golvet i entrén? Och det är helt omöjligt att renovera ett rum att bo i under resten av renoveringen?

Och ja, det går utmärkt att bo utan avlopp och vatten, det har jag gjort nu i över 10 år. 

Ja damen som bodde där innan (religiös dåre). tyckte att vatten och avlopp (och el) var någon man gott kunde klara sig utan. Sambon hittade hennes "toalett" i en garderob. Det var en handikaps sits med en hink under ;)

Dock är vi lite modernare än så och tycker att toalett (och rinnande vatten) är en nödvändighet.

• Amerigo
    Bondbönan skrev 2018-08-08 18:45:20 följande:
    Jag är i alla fall inte en religiös dåre, även om folk kallat mig för extremist, själv säger jag miljömupp. Flört

Jag menade verkligen inte att ni måste bo utan rinnande vatten, men temporärt (eller permanent som jag) kan man duscha utan avlopp och vatten ur en kran, jag använder en sådan här: www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/portabel-dusch-2000034257

Och mulltoaletter är lätta att installera. 
    Tack så jättemycket för tipset! Ja allt är möjligt bara man vill hitta en lösning :)
  • Amerigo
    BuoBä skrev 2018-08-08 19:28:22 följande:
    Har ni kollat hur mycket det skulle kosta att dra in vatten och avlopp? När vi kollade upp det för ett sommarhus som med tiden blivit omringat av permanentbostäder skulle det gå på ett par hundra tusen. Det kan säkert bli både mer och mindre beroende på kommun, hur långt bort närmsta ledning är mm.

Finns det någon särskild anledning till att ni vill ha just den här tomten och inte istället köper en av de renoverade (och fortfarande snorbilliga) villorna med bättre standard? Med den prisnivån har jag väldigt svårt att tro att ni kommer spara något i långa loppet på att köpa ett ruckel, även om ni får det för 50 000.

Nej, för oss är inte just detta huset något "måste", utan får vi det till det priset vi max vill lägga så tar vi det (så det är inget "till varje pris"). Det huset som finns längre upp på gatan är dels trä (vi vill inte ha trähus då vi önskar "underhållsfri" fasad) dels lite för litet för oss (vi är en familj om 5). 

Detta ligger mitt ute i skogen vilket gör att kommunalt vatten och avlopp inte är något alternativ (och inget vi önskar heller). Brunn finns ca 10-15m från huset så det är en pump (reningsanläggning?) och grävning som behövs, det uppskattade priset vi fått på det är ca 40-50k. Den mer kostsamma delen är avloppet, vi tror det finns ett avlopp vid tomtgränsen men är osäkra om detta bara är en gammal brunn (vi har inte kollat den så super noga). Allt som allt räknar vi att vatten och avlopp kommer gå på ca 160k.

• Amerigo
    Bondbönan skrev 2018-08-09 10:39:52 följande:
    Är det en tegelfasad? I så fall är det ju tegel för en halv miljon minst, tegel är dyrt. Vilket bruk har de använt? För är det kalkbruk så går stenarna att återanvända om det visar sig att huset måste rivas. 
    Huset är reveterat. 
    tobbe01 skrev 2018-08-09 10:42:16 följande:

Jag har två vuxna döttrar som båda är lite av "husmänniskor". Obegripligt men så är det. Min ståndpunkt är KÖP INTE ETT RENOVERINGSOBJEKT. Jag tror mina döttrar är på samma linje som mig gudskelov.

Det kan säkert vara ett bra råd till någon som inte har en aning om projektets storlek eller kostnad, hade jag varit ensam eller levt tillsammans med någon som inte har en aning så skulle jag aldrig gett mig in på detta. Nu är sambon i branschen och har jobbat med detta i ca 20 år så jag litar ändå på att han har koll. 

Ingen av oss räknar med att det kommer gå "snabbt och smidigt", vi är båda införstådda med att det kommer ta tid (flera år) om man inte vill offra familjen och all fritid som finns. 

Tom Araya skrev 2018-08-09 12:05:22 följande:

Försök göra en bedömning av vad tomten är värd, med sitt läge, storlek mm.

Huset i sig låter värdelöst. Räkna med att ni får riva rasket och bygga nytt.

Kollar man på taxeringsvärdet på tomten är det ca 50k, vad jag förstått är denna siffra "bara" 75% av marknadsvärdet så man får ju lägga till det resterande.

Ja vi klurar fortfarande lite på hur vi "ska" göra. Huset är inte "bortom räddning" men det skulle förmodligen gå snabbare att bara riva rasket.

nattuw skrev 2018-08-09 19:49:48 följande:
    Bjud vad tomten är värd och dra dit en Rullebo ( www.rullebo.com/ ) eller titta efter ett bättre objekt.

En "rullebo" är helt motsatt till vad vi söker. Ska man riva och bygga nytt vill vi självklart ha något om är anpassat efter våra behov och smak. Sen hade det blivit grymt litet (även med den största) att husera en familj om 5 och 700k är det inte värt för oss. Men för ett par om 2 där inga barn finns med i bilden skulle det säkert passa utmärkt.

• Amerigo
    Fennyxx skrev 2018-08-09 20:47:29 följande:

Men.. du säger att din man är i branchen så ni vet väl bättre men för mig låter det som om ni behöver renovera för minst en miljon om det ska gå att bo i huset! Förutom röjning, tak, golv, el, vatten, avlopp, fönster så kommer ni ju behöva ett kök, två badrum, tvättstuga och vad det låter som nya ytskikt i hela huset. Om det inte dyker upp några överraskningar.

Om det inte är ett otroligt fint läge och fantastiskt vackert hus som ni vill lägga tid, energi och pengar på att rädda fattar jag inte varför ni inte köper ett av de något mindre risiga svinbilliga husen i närheten i stället för att ta er an ett sådant jätteprojekt.

Jag har nog varit lite otydlig eller luddig, jag får be om ursäkt för det. Det finns 2 hus tillsalu i detta område. ett på ca 80kvm (som är påtok för litet för oss, samt att det är träfasad) och detta hus (150kvm reviterat). Så det finns inte en mängd med hus att "välja och vraka" på, hade det funnits så hade detta hus vi tittat på varit minsta intressant.

Frågan var inte huruvida vi ska köpa huset eller ej, utan mer en input om vårt (eventuellt framtida bud) om 50k är rimligt (i relation till det bodugliga hus som är tillsalu och vad husen i området gått för de senaste åren (enligt booli)).  

Jag ber återigen om ursäkt om jag varit otydlig i min trådstart, det är budets "rimlighet" jag var ute efter. 

• Amerigo
    Fennyxx skrev 2018-08-09 21:14:11 följande:
    Ok, och ber om ursäkt att jag la mig i, det är intressant att man tänker så olika :)

För att besvara frågan, fastigheten borde vara värd ungefär vad tomten är värd. Men om säljaren tycker att det är vad hen vill ha är ju omöjligt att säga. Hur som helst har jag svårt att tänka mig att det blir någon köbildning utefter din beskrivning.

Haha, ja det har du nog rätt i, hade det varit eftertraktat bör de ju fått ett bud vid det här laget ;)!

Nej, för vår del är det inget som gör detta hus speciellt, vi har ingen anknytning till platsen och enda fördelen är att det ligger "lika långt" åt alla håll (städer) där sambon "kan" ta på sig jobb, i övrigt finns det inga positiva saker med läget och huset är ju inte fantastiskt, på något vis.

Vi har letat hus ett längre tag och hitta hus på landet (som inte är trähus och i "rätt" storlek, tillräckligt långt bort men samtidigt nära civilisationen (slippa risken att kommunen knackar på dörren och kräver att man kopplar upp sig till kommunalt vatten och avlopp, inga grannar allt för nära osv.) dyker inte upp varje dag. Sist vi hittade något var för drygt ett år sedan (det krävde ju inte såhär mycket renovering utan behövde bara "moderniseras" lite (byggdes på 50-talet) men tyvärr ville inte säljaren sälja för begärt pris (och vi ville inte lägga mer än vad säljaren begärde i annonsen) så det blev inget.

Det är detta som gör att huset för oss kan vara intressant, något som matchar våra kriterier hyfsat. :)  

• Amerigo
    XEmmabus skrev 2018-08-09 23:39:24 följande:

Är det Kroksmåla 107 ?

Enda på Hemnet som stämmer in på beskrivningen om man söker på under 300 000 kr samt 150 kvadratmeter.

Jag skulle uppfatta det som ett skambud.

Ja det stämmer.

Menar du skambud pga. säljarens pris på 245k eller skambud i den bemärkelsen att fastigheten har ett värde på 245k?

• Amerigo
    Fritidsmamman skrev 2018-08-09 23:51:35 följande:

Vänta... Räknar ni att det kommer att gå på 300tkr för att ruska upp ALLT i huset!?

Vet du vad nytt tak kostar!? Golv!? Dra ny el!?

Vart finns vattnet? Vid tomtgränsen? Det kostar ändå typ 100tkr att dra kommunalt vatten och avlopp sista biten, inkl. anslutningsavgiften.

Sedan alla vitvaror och element på detta.

Ni kommer att behöva lägga ut minst en halv miljon! MINST!

Nej, men att fixa det mesta akuta, mao. dra in vatten och avlopp och fixa taket (taket kommer vi fixa själva så det är bara materialkostnad) och elen. Ja allt som allt räknar vi med runt 750k i renoveringskostnader.Bara fönster till fastigheten skulle gå på över 70k 
  • Amerigo
    Fritidsmamman skrev 2018-08-09 23:51:35 följande:

Vänta... Räknar ni att det kommer att gå på 300tkr för att ruska upp ALLT i huset!?

Vet du vad nytt tak kostar!? Golv!? Dra ny el!?

Vart finns vattnet? Vid tomtgränsen? Det kostar ändå typ 100tkr att dra kommunalt vatten och avlopp sista biten, inkl. anslutningsavgiften.

Sedan alla vitvaror och element på detta.

Ni kommer att behöva lägga ut minst en halv miljon! MINST!

Kommunalt vatten och avlopp är inte aktuellt (och något vi ABSOLUT INTE vill ha), vi pratade med grannen om risken för detta och han sa att anslutningen är så långt borta att det inte skulle bli aktuellt där ute.

Brunnen ligger ca 10-15m från huset.

• Amerigo
    Fritidsmamman skrev 2018-08-10 00:01:48 följande:

Jag såg huset, knappast underhållsfritt som du påstod; det är en TRÄSTOMME (dvs ett trähus som någon lagt puts över) och puts är INTE underhållsfritt! Särskilt inte puts med fukt inuti, ända in i stomme och bjälklag.

Köp tomten och riv huset och bygg nytt.

Fasaden är ju underhållsfri i den bemärkelsen att det inte behöver målas (lika ofta). Ja stommen är i trä. Vad vi kunde se (med blotta ögat) är det inget fel med fasaden (mer än så kan man ju inte se om man inte börjar riva i att).

Mjo, det kanske är den mest "ekonomiska" lösningen isåfall. 

• Amerigo
    EE2017 skrev 2018-08-10 00:08:47 följande:
    Blev nyfiken på varför du inte vill ha kommunalt vatten och avlopp?

Dels är det en fast avgift man betalar när man har kommunalt (en rörlig del och en fast del), vilket innebär att man får betala för något man inte nyttjar (om man exempelvis är på semester en månad).

Du har heller inga valmöjligheter till leverantör när du har kommunalt, skulle kommunen få för sig att (exempelvis) dubbla sina avgifter får man vackert betala, de har ju monopol. Hade man däremot kunnat byta leverantör (så det skedde någon form av konkurrens) så kanske vår inställning vore annorlunda. 

Förutsatt att allt "flyter på" som det ska har man ju när allt är klart i princip gratis vatten och avlopp (ja, självklart måste brunnen tömmas någon/några gånger per år men det är ändå billigare än kommunens fasta kostnad). Skulle något "gå åt skogen" blir det nog ändå billigare under sin livstid att ha enskilt.

Detta är nog en fråga om vad man tycker är mest värt. Endel föredrar ju kommunalt just för att det är "smidigt" och kommunen står för underhållet. 

• Amerigo
    Fritidsmamman skrev 2018-08-10 00:11:23 följande:

Det andra huset som är till salu, Kroksmåla 116, har ju mycket mindre tomt.

Huset ni kollar på ligger på en halv hektar.

Ja tomten där är mindre men är 3000kvm värt ca 245k extra? Med allas input i tråden så får man ju dra slutsatsen att huset bara bör rivas så värdet på huset får man ju likställa med 0 (det är ju isåfall mer en kostnad då det inte är gratis att riva det och forsla bort "resterna"). 
  • Amerigo
    Mirva skrev 2018-08-10 01:07:30 följande:

En tanke bara, du skriver att ni är fem personer. Hur mycket tid har ni till renoveringen? Är det verkligen värt all den tiden för att bo lite större? Kan det inte vara värt att bo lite mindre, lägga 250 000 så har ni ett fint hus på lagom avstånd till jobb och sedan har ni gott om fritid att spendera tillsammans med fina frukostar på den fina lilla verandan på kroksmåla 106?

Sedan jobbar ni lite på att vara ytsmarta i det lilla huset. Bygga loft exempelvis? Hur högt är det i takhöjd? Ni kan bygga en friggebod på tomten som barnen kan bo i om det behövs lite större utrymme.

För oss är det inte värt 260k (vilket isåfall kommer bli nästa bud på just det huset) för att bo knappt 10kvm större. Vi tycker vi har det riktigt trångt och vill ha mer utrymme och inte känna att vi går "på" varandra, här kvittar det hur "ytsmart" man är om man upplever att rummen är små. Hur vinden ser ut i det huset kan jag inte svara på då vi inte kollat på det (eftersom det inte är intressant för oss öht).

Det är inte så att vi på något vis känner att vi måste bo i det området, vi har inget som knyter oss dit. Enda anledningen till varför detta hus blev aktuellt var för att det stämde in på många av våra krav ((minsta) storlek, avstånd till civilisation, avstånd till grannar, ej träfasad, osv osv), så detta är inte på något sätt "till varje pris", därav frågan här, om ett bud på 50k skulle anses som rimligt (då just detta huset inte har ett större värde än så för oss). 

Vi räknar med att en sak som denna kommer ta tid då vi inte är beredda att offra hela våra liv utan hellre låter det ta längre tid. 

XEmmabus skrev 2018-08-10 02:15:49 följande:
    Taxeringsvärdet på tomten är 51 000 kr. Eftersom ni bedömt fastighetens värde till typ 0 kr så lägg ert bud.

En indikation är att det finns pantbrev uttagna på 200 000 kr. Det behöver inte betyda att det är belånat upp till hela det beloppet. Skulle det vara så vill nog säljaren försöka få ut åtminstone vad det är belånat för. Så tidsaspekten kommer nog att spela roll.

Om ni lägger 50 000 kr är det inte säkert att mäklaren/säljaren anser att en budgivning påbörjats. De behöver inte acceptera ett så lågt startbud. Samtidigt kanske mäklaren vill ha igång en budgivning.

Men visst, vill ni lägga budet så gör det.

Jo det blir ju lite av en indikation, vi får fundera lite till på hur vi vill göra här :)

Tack så mycket för din input!

• Amerigo
    Fritidsmamman skrev 2018-08-10 11:06:39 följande:

Hur många är ni i familjen och hur stort/litet bor ni nu?

Vi är 5st och bor i dagsläget på 75kvm
    Egon den stora skrev 2018-08-10 11:42:25 följande:
    Det Lär ju vara mindre jobb att bygga ett nytt från början. Jag skulle inte bjuda mer än vad tomten är värd.

.Ja det blir det troligtvis.
  • Amerigo
    Fritidsmamman skrev 2018-08-16 15:36:06 följande:
    Kommunen kan när som helst dra V/A som ni då tvingas betala iaf! Med eller utan egen brunn.

Vad jag förstått så gör inte kommunen det om avståndet till "anslutningspunkten" är för långt bort. 

nevermind skrev 2018-08-16 16:05:19 följande:

Lägg skambudet.

Riv skiten.

Bygg nytt.

Mirva skrev 2018-08-16 22:21:15 följande:

.Lade ni skambudet?

Nej det gjorde vi inte, vi funderade på att riva och bygga nytt ett kort tag men insåg att det inte skulle vara ekonomiskt gynnande utan isåfall är det bättre att köpa en tomt som har ett attraktivare läge (så man kan få mer pengar för det nybyggda huset sen när/om man väl säljer det). 

Precis som många skrev i tråden är det troligtvis både dyrare och mer tidskrävande och renovera såpass mycket på ett hus och därför valde vi att avstå det helt.

Tack för allas input! 

Svar på tråden Skambud eller realistisk?