• Carinrebecca

Trött, ledsen och behöver pepp!!

MaalinJ skrev 2018-11-18 12:45:51 följande:

Hej! Vi har också försökt sedan februari - 2017 så vi är snart uppe i 2 år.

Vi har 2 gemensamma barn sedan tidigare. När. Vi skulle börja försöka med nr:3 stannade min mens upp å kom inte på 8 månader. Jag fick då en behandling som gjorde att livmodern ställde om sig och fick tillbaka en cykel på ca 28 dagar.

Vi började utredas i april i år. Min mans sperma prov fanns det inga avvikelser på men jag har pcos och troligtvis endmetrios också. Jag har också bara en äggstock som fungerar å inte äl varje månad.

Jag ska spolas för första gången efter den här mensen. Även om det inte är stopp så förklarade läkaren det som att det är så städa av en motorväg, bilarna kan köra mycket lättare då. Sen skulle jag samtidigt behandlas för att stimulera äl.

Vad har ni blivit erbjudna gör hjälp innan IVF? Till oss ville dom testa andra saker först eftersom dom inte hittat några direkta fel.

Men vilken jobbig start när mensen bara bestämmer sig för att försvinna på det sättet? Var pcos och endometrios något som du hade kännedom om sen innan ni började försöka med trean?

Jag och min sambo sökte hjälp efter 1 år, vi fick komma in på ett besök efter 1 år och 5 månader. Då fick vi lämna blodprov, min sambo lämnade spermieprov och det gjordes VUL. Läkaren tyckte att allt såg bra ut och såg ingen förklaring till att vi inte hade lyckats bli gravida. Därefter sa han att vi fick komma tillbaka om vi inte fått barn efter 3 år. Det var den hjälpen vi fick.. vilket vi känner mer eller mindre inte var till någon hjälp! Nu går vi privat och har gjort ett första IVF försök som tyvärr misslyckades.
  • Carinrebecca
    MaalinJ skrev 2018-11-21 10:47:40 följande:

Jag har misstänkt i flera år att jag har endmetrios. Dom värkarna jag får vid mens å äl kan inte vara normala. Men jag har helt ärligt inte orkat söka hjälp för det tidigare. Jag har nämnt det någon gång för nån läkare men dom har ju inte alls förstått mig och bara pratat bort det som att lite mensvärk får alla kvinnor ta. Pcos trodde jag inte att jag hade innan jag tog mina första tester på vc när jag fick utskrivet behandling för att ställa om livmodern. Då trodde jag först att det va sköldkörteln eftersom jag hade gått upp så mycket i vikt.

Det va nog den sämsta hjälpen jag hört. Vad va det liksom? Ni borde ju blivit erbjudna att testa andra saker så som vi blir. Läkaren som vi träffar har jag fått jätte bra förtroende för. För oss är det viktigt att något händer nu. Att vi får testa på något som kan hjälpa oss så att vi slipper fortsätta försöka precis som vi har gjort nu. Dom privata klinikerna brukar ju vara bättre, och så ska det ju igentligen inte vara.

Vad tråkigt att det första misslyckades. Är det 3.försök ni börjar med nu? När är nästa försök inplanerat?

Så tröttsamt, lite mensvärk får man ta.. usch vilken nonchalant kommentar av en läkare! Men man börjar ju förstå att det är ganska standard tyvärr! Kan pcos vara något som har uppstått senare eller har det liksom legat "dolt" och inte gett så många symtom tidigare, har inte sådär jättebra koll på det. Med tanke på att du hade barn sedan tidigare va?

Tack, det känns skönt att höra att fler än vi tycker att den "hjälpen" var ett skämt. Vi blev ju inte ett dugg klokare, och att få slängt i ansiktet att man ska slappna av så händer det är sådär kul att höra efter nästan 1,5 år utan ett plus. Vad skönt, det är ju så viktigt att man kan känna förtroende för sin läkare. Och att man blir tagen på allvar och får hjälp.

Vi köpte först ett försök (Det misslyckade) och nu valde vi att köpa ett paket med tre försök bars för att man förhoppningsvis ska kunna slappna av mer. Ny sprutstart på måndag och förhoppningsvis äggplock v.50.

Hur går allt för er nu då?
  • Carinrebecca
    Annanathalia skrev 2018-11-20 21:39:43 följande:

3 dagen med spruta idag, min sambo somnade den jäkeln innan jag tagit dagens så gjorde det själv, hard core ha ha. Känner inte av något alls än så länge, endast ett ultraljud denna gången av någon anledning och först på måndag.

Förstår verkligen det! Väntar du på mens igen då med andra ord? Hoppas hoppas du får gjort det innan. Är det extremt tight i tid eller kan det gå?

Heja dig, bra jobbat med sprutan! Men jaha, hur kommer det sig då? Det lät ju lite mysko, men man får väl bara lita på att dom har koll. Hur känns det inför ultraljudet då?

Ja jag fick köra en vecka med Lutinus efter sprutstoppet, och idag kom faktiskt mensen. Visste inte alls vad jag skulle förvänta mig tidsmässigt. Så nu blir det sprutor igen på måndag, hoppas att vi ska kunna ta oss hela vägen nu!
  • Carinrebecca
    Annanathalia skrev 2018-11-25 10:51:13 följande:

Ja lite mysko men nu är det äntligen imorgon i alla fall! Spänner en del där nu så skönt att se imorgon hur det ligger till.

Men åh, är det sant! Det var ju en trevlig överraskning (stackars kropp) vad skönt att ni inte behöver vänta till efter jul då!

Hur gick det på ultraljudet? Hoppas att ni fick bra besked!

Haha ja att man blir glad för mens, snacka om berg och dalbana! Jätteskönt att vi förhoppningsvis hinner ett försök innan jul. Sprutdag 2 idag, ska på ett vul imorgon. Vill inte se någon cysta då!!
  • Carinrebecca
    MaalinJ skrev 2018-11-27 12:42:10 följande:

Ja vissa läkare kan ha ett sånt dåligt bemötande!! Jag vet inte om jag alltid har haft det. Mensvärk har jag alltid haft och den har bara blivit värre genom åren. Pcos vet jag inte, jag har alltid varit extremt känslig för hormoner men jag har ju två barn sedan tidigare som den ena blev till. Oplanerad och den andra fick vi på. Försök. Nr 1. Vi kanske bara har haft riktigt tur men jag tror ju att något har hänt nu som påverkar min ferlitet eftersom vi inte lyckas längre.

Det har inte hänt så mycket för oss än. Jag väntar på mensen som ska komma imorgon. Och då ringer jag kliniken direkt å får tid för spolning.

När blir det insättning för er efter äggplock? Har ingen kunskap om detta :) tror som du säger att man säkert slappnar av lite när man köpt 3 försök. Det hade vi också gjort. Hur är kliniken ni går hos? Är det några du kan rekommendera?

Måste vara jobbigt när kroppen uppenbarligen har fungerat förut men att nu krånglar det. Känns som att det ska mycket till att det bara har varit tur. Hoppas att ni får hjälp och kan ta reda på vad det är som spökar för er.

Hoppas att mensen har dykt upp nu så att inte man får gå och vänta på den. Och att du får en snabb tid för spolning!

Om allt går som det ska nu kommer det mest troligt bli äggplock tidigt v.50, sist gjorde vi insättning med ett tvådagars embryo, då det så uppenbart var det bästa ägget. Men det kan variera upp till 2-5 dagar. Vi ska till vår hemortsläkare imorgon för ett första vul så vi hoppas att vi kan ha ett datum för plock att sikta mot. Vi gör ingreppen på Livio i Falun och jag kan verkligen rekommendera dom! Så proffsigt och fint bemötande.
  • Carinrebecca
    MaalinJ skrev 2018-11-30 09:21:16 följande:

Bilden kom visst inte med :D

Men alltså wow! Här är man borta från familjeliv ett par dagar också kommer man in och ser det här! Stort stort grattis, vad fantastiskt. Tillåt dig själv att vara förvirrad ett tag, men jag hoppas också att du kan njuta och glädjas! Så fantastiskt, fick världens gåshud när jag såg ditt första inlägg! <3
  • Carinrebecca
    Annanathalia skrev 2018-11-28 07:49:46 följande:

Det gick bra, äggplock idag, inte så roligt men bara att ta sig igenom såklart :)

Hur gick det?

Ja men visst är det så, det är ju för en bra sak! Hur många ägg fick ni ut? Har ni gjort insättningen än eller går du bara och väntar?

Första vul:et gick bra. Chans på 10 ägg som det såg ut och en bra slemhinna. Börjar känna av symtom på att det händer grejer där inne. Nytt vul på måndag, så då får vi se om det blir plock i slutet på veckan som kommer eller i början på veckan därpå.
  • Carinrebecca
    Virja skrev 2018-11-28 17:26:58 följande:

Carinrebecca, vad är det du främst uppskattar med Livio i Falun? Jag har mängder med IVF-klinker på närmare håll men är nyfiken på dem bla för att de forskar lite på användning av IL-dropp i samband med behandling där många missfall förekommit. Många rekommenderar ju Grekland, men jag känner mig tveksam (delvis) för att läkaren där verkar överbelastad enligt andra trådar. Jag saknar mer individanpassade behandlingar med rimliga uppföljningar men verkar svårt att hitta. Att börja med försöken sista åren innan 40 (som nu passerats) verkar göra att inga läkare tar situationen på allvar, trots att jag - initialt - hade otroligt lätt att bli gravid.

Jag har ju absolut inget annat att jämföra med. Och har inte varit kräsen kring klinik heller eftersom det inte finns kliniker i närheten av där jag bor. Och just Falun samarbetar den privata läkaren som vi tagit kontakt med. Men det som jag är mest nöjd med är deras bemötande, fick jättebra kontakt med deras personal och det kändes väldigt varmt och tryggt där. Jag är inte alls inläst i IL-dropp eftersom vi inte har haft några missfall, men det låter ju positivt att det är något som de forskar kring!
  • Carinrebecca
    MaalinJ skrev 2018-12-02 00:50:08 följande:

Åh tack så mycket :D <3 det känns fortfarande overkligt idag men nu har vi testat med 4 olika testmärken och alla säger att jag är Gravid. Trots att det känns som att man är i en dröm så har jag nog aldrig sovit så bra som jag gjorde inatt å jag är så mycket mer avslappnad nu :)

Jag hoppas att det kommer fler såna här inlägg ifrån er andra snart <3

Wow! Du är verkligen gravid, måste vara så overkligt och härligt!

Tack, det hoppas verkligen jag också!
  • Carinrebecca
    Luno skrev 2019-02-27 17:26:39 följande:

Hej alla hur går det?

Efter min PCOS diagnos började med letrozolen och på första kontrollen visade att inte ett dyft hänt och jag bara.. gick sönder kan man väl kalla det. Gav upp officiellt, tyckte inte det var kul eller spännande längre det här med barn.

I samma veva får vi svar från IVF-kliniken (efter bara två månaders väntan). Kände mig mycket kluven och googlade på att inte vara glad för IVF och det gjorde mig mycket lugnare. Vi var på infomöte och kom fram till att ge letrozolen någon chans innan IVF, för vill ju helst undvika hela proceduren.

Förra veckans kontroll på letro visade ett fint ägg på 18 mm!!!! "När som helst nu" sa dom. ÄL-testen har visat negativt sen dess. vissa verkar få ovitrelle i samband med letrozol men min läkare brukar inte skriva ut det. Blev så irriterad när jag för första gången på 2 år får ett ägg så vill de inte att jag tar en spruta som gör att ägget lossnar.

Är nu på dag 17 ( de sa att jag borde ha haft ÄL på dag 14) och fick just vad jag gissar på är en ÄL-flytning??? Var det sjukaste jag varit med om. Har någon av er sådana?

Så förhoppningsvis kanske det kommer en ägglossning ändå.

Här dålig koll på det här med PCOS och den svängen som du är inne i nu med letrozol. Men spontant tycker jag att det låter mysko att du inte fick någon ovitrelle i samband med det för att verkligen vara säker på att ägget lossnar.. är väl i såna lägen man får sitta lugnt i båten och lita på sin läkare. Men jag förstår din irritation! Hoppas att du hade en ägglossning och så klart att det tar sig. När har du beräknad mens? Hoppas att ni ska slippa IVF-svängen, vi är där just nu med tre misslyckade försök i bagaget. Ett fjärde på gång vid nästa mens, men förhoppningsvis inte misslyckat den gången!

Jag brukar ha äl-flytningar, rätt sjukt när man läst på och blivit lite mer medveten om kroppens signaler.
  • Carinrebecca
    Luno skrev 2019-03-03 11:43:53 följande:

Dag 12 hade jag 18 mm ägg. Började med ÄL-test sen dess men inget visar något. Hade ÄL-flytningen dag 15. Fortfarande negativa test idag dag 22... Så vet inte alls hur jag ska tänka med provera. Läkaren är också så luddig. " Ta 14 dar efter ÄL." - Men om jag inte har ÄL då? "Då kan du vänta två veckor efter du får ÄL" Jamen?? Så tänker vänta två veckor efter ÄL-flytningen och sen börja med provera antar jag. Jag pendlar mellan att jag vill "kräva ovitrelle för nu jäklar ska vi ha barn, varje vecka räknas!!" och "jag orkar inte bry mig längre, kommer det någonsin ske så händer det när det händer"

Vet inte hur jag ska förbereda mig på IVF. Vill ju slippa det men har varit en pärs att ha sex varannan dag i två veckor och ändå haft utebliven ÄL, pga vestibulit.. Min svägerska är efter 2,5 års barnlöshet nu gravid efter ett IVF så jag hoppas det tar sig för er den här gången! När får ni börja igen?

Förstår inte riktigt tanken med att inte ge dig ovitrelle, du hade ju enligt vul:et ett kanonägg på G! Blir så trött på läkare som bara kör på på samma viss oberoende på vilken person det är msn har som patient. Förstår verkligen att du känner dig förvirrad!

Tråkigt att höra, sex ska ju inte vara en sån grej som känns jobbig. Dom som inte har kämpat med att bli gravida kan nog inte förstå den känslan. Ett tag tyckte jag att det var så jobbigt att ha sex för det fick mig bara att känna mig misslyckad. När man vet så väl att målet med sexet är att bli gravida. Vad fantastiskt för din svägerska! Nu inväntar vi en ny mens om cirka två veckor , och sen startar vi upp vårt sista försök innan vår hemortsläkare går på semester. Blandade känslor, lite stress att det kommer dröja länge innan ett nytt försök om det inte tar sig nu.
  • Carinrebecca
    Kandelaber skrev 2019-03-11 10:23:04 följande:

Tungt, väntar på återkoppling efter remissen som ivf kliniken nu tagit emot. Fick mens igen och vill låsa in mig hemma och inte träffa en enda människa innan jag är gravid. Den här versionen av mig själv vill jag inte vara mer. Orkar inte vara ogravid på jobbet, på en resa, på en fika med bekanta. Det enda jag vill händer aldrig. Kan inte njuta utan väntar på ett liv som aldrig kommer. Snart 5 mån sen MF och inget händer. Snart 2 års försök och 2 år av mens, sorg och förnedring känns det som.

Alla andra får barn och jag får mens. Orkar inte med att alla jag känner som är yngre än mig har barn. Det är liksom fel i hela världsordningen och det gör att jag känner mig ännu mer utanför och okvinnlig.. "den där" på jobbet som inte har barn. Man känner sig som en loser fast jag såklart inte tycker det om andra som inte har barn. Men nu börjar det kännas som att såklart det är nåt folk råkar tänka en tanke kring. Att nån är över 30 och inte har barn, "de kanske inte kan eller vill". Man är som inte helt neutral som om man hade varit 25, då hade ingen reflekterat över barn när de träffade en.

Det är ett stort och tungt slag i magen varje gång mensen kommer..Vilket man ju är van vid att den gör. Det är tungt att fortsätta sitt liv som om ingenting när det här är allt man vill och drömmer om.

Hoppas att ni får snabb återkoppling, eller att ni kanske redan har fått!
  • Carinrebecca
    Kandelaber skrev 2019-03-16 22:46:19 följande:

Hoppas jag med.. ska ringa på måndag och fråga hur köerna är nu. Vi har över 50 mil till ivf, dvs inget man bara åker förbi och gör. Allt blir krångligare m ledighet, vilka man ska berätta för/råkar träffa där osv. Skönt för dom som får tillverka barn snabbt och privat hemma...

Har du fått något besked hur det ser ut med kötid? Ja det är samma här, vi har 5 h resa med bil för att komma till kliniken, och det är absolut som du säger att det ställer till det lite extra. Inget man åker och gör bara sådär.
  • Carinrebecca
    Kandelaber skrev 2019-03-28 12:14:44 följande:

Har faktiskt fått första besökstiden nästnästa vecka! Känns läskigt men fick en bra dag som gör att det bara blir 1 semesterdag så blir lätt att komma från jobbet.

Så eftersom jag har ägglossning till helgen så kommer nästa cykel vara antingen börja med behandling eller plussa naturligt?! Om man nu får börja så snabbt. Men kan inte tänka mig att man ska köa efter man fått första besöket där de visar sprutor o Allt. Då borde kön ha varit nu innan och det tog inte ens en månad från det att remissen gick till dom tills att vi fick datum för besök..

Har inte varit inne och läst eller skrivit på ett tag. Hur gick ert första besök?

Har ni fått starta en behandling eller väntar ni fortfarande in mensen?
  • Carinrebecca
    Kandelaber skrev 2019-04-18 20:30:42 följande:

Är på sprutdag 5 och ska börja med Fyremadel idag. Är så rädd!! Både att jag inte ska få in den samt att det står om att man ska dra ut å se så det inte kommer blod... allt såg bra ut på vul i alla fall

Hur går det för dig?

Åh vad härligt att ni är igång! Skönt att ha fått varit på ett första vul och se så att det går åt rätt håll. Jag tror inte att du behöver oroa dig, tagit Fyremadel under alla fyra försök och har aldrig varit med om att det har kommit blod. Jag har upplevt den som lite grövre i nålen än menopur, men väldigt enkel så fort man fått in den. Hoppas att det inte var några konstigheter för dig igår.

Vi plussade faktiskt för en vecka sen. Så overklig känsla! Nu håller vi bara tummarna att det här håller i sig. Har nedräkning till den 7:de när vi ska få komma på tidigt ultraljud.
  • Carinrebecca
    Kandelaber skrev 2019-04-20 20:43:21 följande:

Var så rädd så jag grät innan! Men hade på bedövningskräm så kände inte nålen nånting haha! Hade totalt skrämt upp mig i onödan. Jag tjongade in den jättefort. Sambon hjälpte att dra ut sådär och sen trycka in medlet. Kliar o småsvider efteråt men hellre det obehaget än att känna nålen, kommer köra krämen alla dagarna ???? Bemfolan går jättelätt.

Åh så underbart när det funkar!! Vilket försök var det?

Men fy, vad jobbigt med den känslan innan. Men kanske skönt när det ändå gick så pass lätt och du kunde känna att det inte var så farligt som du hade målat upp det som! Bedövningskrämen är väl bara att köra på med. Borde vara dags för äggplock snart va? Om du inte redan har gjort det?

Det var så surrealistiskt, jag trodde verkligen att jag var gravid för jag hade så starka symtom som jag inte kunde koppla ihop med mensen men när vi väl tog grav.testet och fick det bekräftat så var det en så sjuk känsla. Vårt fjärde IVF försök.
  • Carinrebecca
    Kandelaber skrev 2019-04-25 19:30:14 följande:

Verkligen, kommer lätt använda krämen om det blir fler gånger! Fick ut 14 ägg idag men en del är nog för små, iaf på sista ultraljudet. Får väl besked imorgon hur många som befruktats o hur många dagar det ska odlas! Overkligt.

Ok 4e, är det då första försöket ni fick betala själva? Var det inte nedbrytande när 3e inte gick vägen?

Det var ju ett jättebra resultat! Hoppas på många befruktade och att erat guldägg finns redan den här omgången för er. Håller tummarna!

Vi har gjort IVF privat så vi har betalat alla fyra försök själva. Vi sökte hjälp via landstinget först när vi hade försökt i ett år. Men eftersom de inte hittade något fel på någon av oss så ville de att vi skulle försöka i 3 år innan vi fick IVF. Så då gick vi privat istället.
  • Carinrebecca
    Kandelaber skrev 2019-04-26 16:28:04 följande:

Ok på så vis.. bra iaf att man får 3 försök (om man har tid o vänta förstås).

Nu väntar vi på långtidsodling på 9 st!

Ja det är jättebra, men för oss var det aldrig aktuellt att vänta så länge på att kunna få hjälp.

Spännande! Hoppas på många fina blastisar!
  • Carinrebecca
    Luno skrev 2019-06-03 17:21:18 följande:

Hur har det gått? :D

Jag fattar ingenting om det här med fydemadel? Att det ska komma blod, varför då? Varför får det inte det?

Har preciiiis kommit till startgropen för IVF jag med. Hämtade ut mina sprutor igår! Ska också anvnda fydemadel men fick orangulblabla istället. Hoppas hoppas hoppas bara jag börjar blöda i dagarna för annars hinner vi inte innan de sommarstänger på Livio i Umeå! 

Jag tror inte att du behöver bekymra dig över det där med fyremadel och blod. Men anledningen är väl bara att då har du prickat ett blodkärl. Jag använde både fyremadel och orgalutran som jag misstänker är det du har fått istället, under våra fyra IVF-försök och hade aldrig problem att det kom blod. Hoppas mensen dyker upp så ni hinner med ett försök!
Svar på tråden Trött, ledsen och behöver pepp!!